Små bokser

Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker
Sted: Oslo

Re: Små bokser

Legg inn av srednasoft » tor 13 mar 2008 15:09

Ja, det var reine svar for penga. 8)

Det var helt klart et problem jeg ikke hadde tenkt på.
Ideen er dermed skrinlagt og noe annet glupt må tenkes på istedenfor...
Fukt er og blir et evig problem i cachene, så noen gode tips og triks til fremtidige bokser kommer kjærkomment med for oss alle.:D
BildeBildeBilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Sted: Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » tor 13 mar 2008 15:12

.... konklusjonen er vel fortsatt at alle microer må byttes ut etter en tid, det er bare de store kvali-cachene som holder i åresvis.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Steinar
Junior
Junior

Legg inn av Steinar » tor 13 mar 2008 17:31

Er det noen som har fått testet ut disse boksene som jeg ga bort Stammtisch i fjor?

Bilde

Thorminator

Legg inn av Thorminator » tor 13 mar 2008 20:52

BigJohn59 skrev:Her er noen som ser fin ut.
http://www.onemed.no/prodguide/lab/prov ... aplokk.pdf
De første, dramsglass, er glass og følgelig svært lite egnet.
De andre har en alt for dårlig utforming av korken som ikke er egnet til gjentatte åpninger og lukkinger.
Har brukt slike på labben i over ti år så her er det ingen tvil, jeg er uforbeholdent enig med -erling-.

Pet Preforms er absolutt godt egnet.
Har sett de i bruk på en Frodo The Dog multi, og containeren er knall.

Silica gel er som gacrux skriver ikke egnet over tid, med mindre den byttes og tørkes regelmessig,
mao. mye mer styr enn nytte.

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Sted: Markagrensa

Legg inn av ninad » tor 13 mar 2008 21:48

Interessant form og farge der.

Bilde

http://www.pvcc.com/Products/PETPreforms.asp

Og her slipper en problemet med ekspanderende logger og små åpninger:

Bilde

http://www.ball.com/page.jsp?page=87

Og nå skjønte jeg plutselig hva PET Preforms betyr: what 1-Liter and 2-Liter water and soda bottles start out life as
Bilde Bilde

Brukeravatar
fam.bergum
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av fam.bergum » tor 13 mar 2008 23:23

Jeg jobber på et laboratorium og ser masse egnede små bokser hver dag. De jeg synes virker best til caching er Cryorør og Specimen beholdere fra Nalgene. De har et enormt utvalg, og er dønn tette uten pakning. Vi bruker de blant annet til å lagre ting på flytende nitrogen(-196 grader). Så de tåler en god støyt.

Thorminator

Legg inn av Thorminator » tor 13 mar 2008 23:46

fam.bergum skrev:De jeg synes virker best til caching er Cryorør og Specimen beholdere fra Nalgene. Vi bruker de blant annet til å lagre ting på flytende nitrogen(-196 grader). Så de tåler en god støyt.
Njaaaa, spørs om de tåler den norske vinterkulda.... :lol:

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 14 mar 2008 08:29

pjacklam skrev:
gacrux skrev:Jo det er dumt, silica gel trekker fuktighet, og er bare beregnet til å holde miljøet tørt for en kortere peride. Når silica gel er mettet virker det som en svamp inni cachen, og sikrer deg at fuktigheten ikke forsvinner. Du får dermed garantert våtere cache med silica gel enn uten.
Jeg har lest om silica gel, men ikke lest noe om dette du skriver. Har du en referanse?
I vårt firma har vi utviklet og produsert IR-blitz. Det er viktig at selve dioden som genererer IR-lys er tørr, og i en produksjonsserie la vi inn en liten pose silica-gel inni blitzhuset. Samtlige blitzer i denne serien måtte bygges om pga fuktskader. Det gjalt også to blitzer som lå på eget lager. Ingen av IR-blitzene vi har laget og som ikke har silica-gel har fått slike fuktskader. Vi har lagt om produksjonen og fyller huset med Nitrogen før de skrues sammen med lufttett pakning.
Otto Milvang

Skallagrimsson
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Skallagrimsson » man 17 mar 2008 19:19

-erling- skrev: Var det ikke Skallagrimson som utførte en skikkelig avansert test av bokser for to-tre år siden?
Skikkelig, og skikkelig. Putta noen bokser i en bøtte vann over natta. Det var ikke mikroer. Curver vant.

Går og drodler om et bombesikkert (bokstavelig) design utført i syrefast stål med en pakning i neoprene eller noe sånt. Tror den blir litt dyr. Men om vi bestiller en full container fra en kinesisk leverandør, så får vi ned stykkprisen.

Men samme hvor bra boksen er, så hjelper ikke det når "ikke teknisk personell" (=idiot) skal åpne og lukke den. :D

Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker

Legg inn av srednasoft » man 17 mar 2008 20:31

Skallagrimsson skrev:Men samme hvor bra boksen er, så hjelper ikke det når "ikke teknisk personell" (=idiot) skal åpne og lukke den.
Vel, da er det bare å anta at alle geocachere er idioter og gå for den konstruksjonen/boksen som er mest vanntett og mest idiotsikker. ^^
BildeBildeBilde

jackryan
Bruker
Bruker

Legg inn av jackryan » man 17 mar 2008 22:10

srednasoft skrev:
Skallagrimsson skrev:Men samme hvor bra boksen er, så hjelper ikke det når "ikke teknisk personell" (=idiot) skal åpne og lukke den.
Vel, da er det bare å anta at alle geocachere er idioter og gå for den konstruksjonen/boksen som er mest vanntett og mest idiotsikker. ^^
Det absolutt sikreste er en vanntett boks kombinert med en tørr plassering. Ligger boksen under ei trerot i ei myr tar den kvelden to sekunder etter ankomst av første idiot, uansett boks. :lol:

Tørr plassering er dessverre ikke alltid mulig, men absolutt noe å tilstrebe...
BildeBilde

Svar