Små bokser

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa
Små bokser

Legg inn av ninad » tor 13 mar 2008 09:48

Etter overveldende og fruktbar respons på plastposespørsmålet :D , forsøker jeg igjen.

Hvilke små bokser er best, med tanke på vanntetthet? Noen steder passer det dårlig med et digert, militært kokekar, og det beste jeg har funnet & sett hittil i filmboksstørrelse er stormfyrstikkboksene fra Clas Ohlson (som jeg taper eller lakker svart så de synes dårligere). Men advarslene kommer (og jeg har sett det selv noen steder); de er ikke helt tette.

Er det noen som vet om noen enda bedre?

"Nordreaker-boksene" er litt større, og virker temmelig tette, selv om jeg synes det er et sant h... å få av lokket. Hvor selges disse?
Bilde Bilde

anders99

Re: Små bokser

Legg inn av anders99 » tor 13 mar 2008 09:54

ninad skrev: "Nordreaker-boksene" er litt større, og virker temmelig tette, selv om jeg synes det er et sant h... å få av lokket. Hvor selges disse?
Hvis det er de runde, grønne, så er det stormfyrstikkbokser som fåes på bla. Friluftsmagasinet (i Storgt.). Mener de koster 39,- per stk.

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Små bokser

Legg inn av ninad » tor 13 mar 2008 10:01

Nei, jeg tenker på de som er rektangulære og kanskje 12 x 18 cm (uten at jeg har målt, 15x20?). Men disse er p.t. ikke min primærinteresse, ca hvor store er de runde du snakker om? Er de vanntette i praksis?

Disse? Er de tettere enn Clas? Står 25 kroner på nettet.

Bilde

Clas:
Bilde
Bilde Bilde

anders99

Re: Små bokser

Legg inn av anders99 » tor 13 mar 2008 10:27

ninad skrev:Nei, jeg tenker på de som er rektangulære og kanskje 12 x 18 cm (uten at jeg har målt, 15x20?). Men disse er p.t. ikke min primærinteresse, ca hvor store er de runde du snakker om? Er de vanntette i praksis?
Ja, da skjønner jeg hvilke du mener. Hvor vantette de er vet jeg ikke, men kan bekrefte at lokket kan være tungt å få av.
Dette er "decontamination kits" fra det amerikanske forsvaret, og da bør det være vanntett så det holder.

Du får kjøpt dem på norske geocaching-butikker (bla. tomahg sin) og på nettet (søk på f.eks. eBay efter "geocaching decon").
Se f.eks.: http://cgi.ebay.com/3-DECON-BOXES-WATER ... ingPayment
Disse? Er de tettere enn Clas? Står 25 kroner på nettet.

Bilde
Nettopp. Det er en del av disse i bruk som cache-bokser, men jeg vet ikke om de er bedre enn stormfyrstikkene til Clas.

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Små bokser

Legg inn av PPJ » tor 13 mar 2008 10:51

De grønne, runde mener jeg er bra.

Jeg har funnet noen titalls av dem, og kan ikke huske at noen har vært fuktige. Det er jo pakningen som er forskjellen.

Men nå har jeg den uvanen at jeg gjerne finner boksene den første uken de ligger ute, og da er de jo ikke satt særlig på prøve ... 8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Små bokser

Legg inn av ninad » tor 13 mar 2008 11:27

Kanskje jeg må starte jakten på små strikker, da... :mrgreen:
Bilde Bilde

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Små bokser

Legg inn av hbrx » tor 13 mar 2008 11:34

ninad skrev:Kanskje jeg må starte jakten på små strikker, da... :mrgreen:
Strikk?

Hvis det er for forsegling vil du vel heller ha O-ringer?



hbrx.
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Små bokser

Legg inn av ninad » tor 13 mar 2008 11:49

Sikkert. Det var en erfaren gc-er som anbefalte pakning, evt strikk.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Små bokser

Legg inn av Team Olsson » tor 13 mar 2008 11:50

Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Små bokser

Legg inn av ninad » tor 13 mar 2008 12:01

Bestill til Stammtisch...
Eller kanskje vi kan skaffe oss noen venner i helsevesenet...
Bilde Bilde

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Små bokser

Legg inn av hbrx » tor 13 mar 2008 12:23

Kjøpe en slik så har du et bra utvalg;


Bilde
http://www.clasohlson.no/Product/Catego ... ?id=251731

hbrx.
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
-erling-
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:fre 29 feb 2008 19:31
Sted:Løten, Hedmark

Re: Små bokser

Legg inn av -erling- » tor 13 mar 2008 13:31

BigJohn59 skrev:Her er noen som ser fin ut.
http://www.onemed.no/prodguide/lab/prov ... aplokk.pdf
Neiiiiiiiiiiii. for Guds skyld. IKKE BRUK containere av denne typen, det være seg prøveglass, medisinglass eller syltetøyglass. Greit at de kanskje er tette, men utformingen er pyton. Loggen har en egen evne til å ekspadere nedi boksen, og det er nesten umulig å få tak i den. Uansett om de er runde, firkantet eller trekantet så bruk bokser med rette vegger helt til topps.
Apropos de grønne, runde fyrstikkboksene (avbildet i tidligere innlegg) så er de ikke bra. Jeg har funnet slike (bl.a. kjom sine på Sjusjøen) der innholdet er kliss-klass. Og lokket "suger seg fast" noe aldeles fryktelig.
Gummipakninger, o-ringer og strikk tåler ikke dagens lys, vind og vær. Samme problemet på alle slags bokser med tetningsringer; de utvider seg eller smuldrer opp.
Nei, det er ikke nkelt å finne gode, små containere i filmboksstørrelse. En løsning kan være å plassere to bokser inni hverandre.
Tror noe av problematikken er at boksene slår seg innvendig. Det hjelper ikke hvor tette de er. Pga store temperatursvingninger blir det fuktig med tiden, nesten uansett hva slags boks man bruker.
Aluminium ser ut til å være et supert materiale. Har enda til gode å finne et kokekar med fuktig innhold! Men jeg har også til gode å finne egnede microcontainere i (tynn) aluminium.

Var det ikke Skallagrimson som utførte en skikkelig avansert test av bokser for to-tre år siden?
Ski er framkomstmiddel, ikke nytelsesmiddel...

Bilde Bilde

anders99

Re: Små bokser

Legg inn av anders99 » tor 13 mar 2008 13:37

-erling- skrev: Nei, det er ikke nkelt å finne gode, små containere i filmboksstørrelse. En løsning kan være å plassere to bokser inni hverandre.
På eBay er det en som selger disse: http://tinyurl.com/2cjo2s

Bilde

Og her er patenten en kork fra en vanlig brusflaske, mao. ingen o-ring.

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Små bokser

Legg inn av PPJ » tor 13 mar 2008 13:45

Konklusjonen er vel at alle microer må byttes ut etter en tid, det er bare de store kvali-cachene som holder i åresvis.

Loggene må jo også byttes, så eier må innom i ny og ne. Av My Geocaching Logs ser jeg at jeg hittil har hatt over 120 vedlikeholdsbesøk på cachene våre, det koster å være kar ... 8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Små bokser

Legg inn av olea » tor 13 mar 2008 13:48

ninad skrev:[...]
Hvilke små bokser er best, med tanke på vanntetthet? Noen steder passer det dårlig med et digert, militært kokekar, og det beste jeg har funnet & sett hittil i filmboksstørrelse er stormfyrstikkboksene fra Clas Ohlson (som jeg taper eller lakker svart så de synes dårligere). Men advarslene kommer (og jeg har sett det selv noen steder); de er ikke helt tette.

Er det noen som vet om noen enda bedre?
[...]
De tyske nettbutikkene for geocachere selger pet preforms, disse har også dukket opp i de svenske butikkene. Pet preforms ser ut som litt store prøverør med skrukork. De er laget i plast, de er kraftige, og de er billige. Det er egentlig et halvfabrikat for plastflasker, og på papiret virker de veldig lovende. Jeg fikk noen pet preforms med på kjøpet i forbindelse med at jeg handlet noen andre greier fra Tyskland, men har ennå ikke testet dem ut. De er litt trange, men det er god plass til en smal loggbok og skrivesaker.
Bilde

Svar