Utplassering og koordinater

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 01 jun 2011 20:31

Synth75 skrev:Å finne cacher uten GPS kan da ikke være noe problem for noen?
I lengden må da det bli kjedelig, men de får seg vel en GPS etterhvert om de synes hobbyen er interessant? Men, det er jo bare et problem for cacheren selv, ikke cacheeier.

Å legge ut cacher uten GPS derimot...
Meget bra presisering!! :good:
hstad skrev:Er enig med politimester Gorgon her.
Er nok ikke pol'timester, gitt!! Er nok bare en helt vanlig Vaktmester...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Utplassering og koordinater

Legg inn av hstad » ons 01 jun 2011 21:28

GorgonVaktmester skrev:
Synth75 skrev:Å finne cacher uten GPS kan da ikke være noe problem for noen?
I lengden må da det bli kjedelig, men de får seg vel en GPS etterhvert om de synes hobbyen er interessant? Men, det er jo bare et problem for cacheren selv, ikke cacheeier.

Å legge ut cacher uten GPS derimot...
Meget bra presisering!! :good:
hstad skrev:Er enig med politimester Gorgon her.
Er nok ikke pol'timester, gitt!! Er nok bare en helt vanlig Vaktmester...
Hei, du siterte da politimester Sebastian eller kva han no heiter, så da synes eg det var treffende.:) og det var kun godt meint altså!!!:):)


Mvh hstad on Tapatalk

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av Raggsokk » tor 02 jun 2011 00:08

Hehe, jeg klarte da å vri debatten litt... ;-)

Og forøvrig er jeg helt enige med dere, hver leter som en vil, og det er det fine. Det er mulig det humoristiske elementet i innlegget mitt var litt vanskelig å oppfatte, beklager å så fall så meget. Jeg skal skjerpe meg! :-)
- Raggsokk

Bilde

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av ehaa » lør 23 jul 2011 23:17

Tar denne her i tråden jeg..

Bruk av hint..
Ser at på mange av cachene i Norge så er det hint(har det på mine egne også)

Men hadde det ikke vært ett kvalitetsstempel å ikke bruke hint og få mange funn på cachen??
Det vil jo bety at du har gode koordinater!
For er koordinatene spot on så vil man klare å finne de fleste cacher uten bruk av hint..

Jeg tror det er mange som har lest hintet på forhånd, å da de nærmer seg cachen vet de hvor de skal lete ennå cachen er 5-10 meter off!?

På mange av cachene jeg logget i Danmark denne uken var det ikke hint, men koordinatene var stort sett bra og jeg fant cachene jeg letet etter..
Men vedlikeholdet var helt jævelig, men det er en annen historie..
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av bjorges » man 25 jul 2011 00:31

ehaa skrev: For er koordinatene spot on så vil man klare å finne de fleste cacher uten bruk av hint..
Dette forutsetter selvsagt at utstyret man benytter for å innhente koordinatene er av submilimeternøyaktighet, og at utstyret som benyttes for leting har tilsvarende nøyaktighet.

Dersom dette ikke er tilfelle, men at man benytter en enkel håndholdt enhet til innhenting av koordinater, og tilsvarende til leting, forekommer det nok at man kan være 10-20 meter unna og likevel viser GPSn "3 meters nøyaktighet". Dessverre er det, som flere har påpekt, slik at det er snakk om relativ nøyaktighet, ikke absolutt, og dermed er den ikke fullt så mye å stole på som ved bruk av utstyr til 100000 og oppover :)
Bilde

Team_Sofa
Junior
Junior
Innlegg:50
Registrert:fre 27 mai 2011 21:06

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av Team_Sofa » man 25 jul 2011 01:49

bjorges skrev: Dessverre er det, som flere har påpekt, slik at det er snakk om relativ nøyaktighet, ikke absolutt, og dermed er den ikke fullt så mye å stole på som ved bruk av utstyr til 100000 og oppover :)
Det er vel ingen seriøse geocachere som bruker utstyr til under 100.000 når de cacher?? :wink:

Nei - fra spøk til revolver - jeg tror vi vil merke en økende tendens til cacher lagt ut ved hjelp av mobiltelefon. Desverre kan vi kanskje si, men jeg bor i et område med lite cacher, vil heller ha 10 nye i måneden i området lagt ut med noen meters ekstra feilmargin enn 2 nye i måneden lagt ut med "100% nøyaktige koordinater"... Det får meg ihvertfall ut på tur, og som oftest kommer man ihvertfall nært nok til at man skjønner hvilket område man må lete i - og så får man bruke hintet om man trenger eller føler for det.

Jeg cacher hovedsaklig med mobiltelefon selv, men har alltid med meg min garmin gpsmap 76cs. Jeg bruker også alltid garmin med flere "midlinger" når jeg legger ut cacher, men det er jo ingen garanti for at det blir helt riktig som flere påpeker.
Sålenge det er godkjent å legge ut cacher ved bruk av mobiltelefon, kan jeg jo komme med et lite tips til de som bruker android-telefoner: Det er kommet et gratisprogram for android som heter "GPS Averaging" - dette øker nøyaktigheten ekstremt mye ved utlegg, og tar man mange nok "midlinger" får jeg på de få testene jeg har kjørt på dette stort sett akkurat samme tall på Sony'en og Samsung'en som jeg får på Garmin når den midler. Faktisk. Har ikke kjørt "vitenskaplige tester" på dette da jeg nylig oppdaget programmet og dessuten kun har brukt Garmin når jeg har lagt ut, men første-tester virker lovende.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av bjorges » man 25 jul 2011 08:25

Team_Sofa skrev: Det er vel ingen seriøse geocachere som bruker utstyr til under 100.000 når de cacher?? :wink:
Noen kan finne på å bruke det til utplassering, men de er nok unntakene :)

Poenget mitt var egentlig å kommentere det som ble kalt "Spot on"-koordinater, og å sette slike litt i perspektiv.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av Raggsokk » man 25 jul 2011 09:47

"Spot-on" koordinater er for meg når jeg finner cachen med 3 meter eller mindre avstand til målet ifølge min GPS. Rene tilfeldigheter med andre ord, skal man tolke enkelte opplysninger her til det ytterste. :wink:
- Raggsokk

Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av fotimyr » tir 26 jul 2011 23:14

Regner med at GC20G31 er kjent for de som har presisjons-fetish :twisted: VDOP: 0.010m, HDOP: 0.015m. Burde tilfredsstille de fleste ... ;)

Brukeravatar
F0NIX
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:søn 03 mai 2009 10:37
Sted:Tromsø, Norway

Re: Utplassering og koordinater

Legg inn av F0NIX » tor 28 jul 2011 07:03

Jeg synes også at man bør legge mest mulig arbeid i å ha "spot-on" koordinater på cacher man legger ut. Derfor bruker jeg min Garmin GPSMAP60 for å midle posisjonen i noen minutter før den lagres. Men tar ingen kvalitetssjekk noen dager senere før cachen er blitt publisert. Men jeg kvalitets sjekker koordinatene når jeg er å ser til cachen ved senere anledninger.

Det med å bruke iPhone eller kart for å LEGGE ut en cache syns jeg er synd at folk gjør. Er mye mer moro når folk har en nøyaktig posisjon som faktisk stemmer overens med hva satellittene sier. Er greit å sjekke med ett online kart at posisjonen man har ikke ligger flere mil unna og ute i sjøen.

Derimot å finne en cache med iPhone eller bruk av online-kart tjenester fungerer greit (men ikke optimalt) i byer og tettbygde strøk. Derimot skal du ut i skog og fjell er iPhonen kun brukbar for å finne ut at du er i rett kommune :)
Har ved flere anledninger forsøkt å bruke iPhone for å lete opp cachene, men selvsagt med GPSMAP60'en liggende i lomma som reserveløsning. Og som nevnt over så fungerer det greit i byer da man ganske tidlig kan gjette seg frem til ett sannsynlig gjemmested når man kommer i området. Og tar man så ibruk hintet skal man stort sett klare dette (så fremst cachen ikke er lagt ut med iPhone også...). Men jeg liker helst å finne cachene uten å ta i bruk hintet.

Å finne cacher ute i skogen med iPhone er veldig ofte frusterende med den elendige nøyaktigheten som man får på denne. Har vært borti tilfeller der jeg hadde på det beste 17m avvik inne i en skog og hintet var at cachen hang oppe i ett tre. Da ble det fort litt for mange trær til at jeg klarte å finne ut hvilket som var det korrekte. Plukket opp GPSMAP60'en og fant korrekt tre innen ett minutt, cachen noen sekunder etter dette igjen. GPSMAP60'en viste avvik på 3m (som vel er det minste den viser?) og 0m til posisjon.

En ting som er greit med iPhonen er jo at jeg har for det første geocaching-applikasjonen der så jeg har tilgang til all info og logger på den aktuelle cachen jeg er på jakt etter (såfremst jeg har dekning og strøm igjen på telefonen). Samt at man har internetttilgang slik at man kan søke opp annen info ved mystery cacher.
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid...

Svar