Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Svar
Thorminator
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:tir 14 jul 2009 19:06
Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av Thorminator » tor 24 feb 2011 12:51

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 51e82e367f
http://www.varden.no/nyheter/angrepet-a ... -1.6048589
http://www.ta.no/nyheter/article5501439.ece

Utdrag fra loggen:

"Avsluttningen ble mindre bra, når jeg kom til Jarsengsportstue, meg og frodo i band.
Så kommer det en hund ut fra byggningen og hopper rett på meg og frodo og angriper oss begge to.
Da klikket det totalt for meg lå med staver,ski og frodos band og kavet i snøen,(etter et par nattskift, så er lunta kort) la meg delevis over Frodo, tokk den andre hunden
og smalt til den på kjeften før eier kom til, og da fikk han en regle han sent vil glemme, så kommer det en kamerat som prøvde og undskylde kameraten og hunden
for at man ikke kan ha hunder i band hvis de skal slåss, OG DA KOM ALT DU KAN TENKTE AV SKJELLSORD OG FAENSKAP UT FRA MIN MUN, OG HAN FIKK BESKJED OM OG REISE EN HVIS PLASS. Begge to reiste da med en gang fra område!!!!

For og presisere, det er eiers feil og ikke hunden, for mange med hund som ikke har styring på sine hunder.........

Fikk roet meg ned, og ringte og anmeldte alt til politiet (se varden og Ta på nett og i morgen)

Men en flott dag i alt, og takk for en flott tur."

Vanskelig å si hva "moralen" i historien er, men det må vel være en klar oppfordring til alle hundeeiere om å sette seg skikkelig inn i eget hundehold og lokale bestemmelser (båndtvang mm), samt at å beholde roen i vanskelige situasjoner kan bidra til å løse den i minnelighet fremfor å eskalere i raseri eller sjokk.
(Sistnevnte er nok lettere sagt enn gjort i en slik situasjon)

Men har du selv opplevd lignende? Hvordan handlet du? Hva ble utfallet?
Hvordan burde man handle i en slik situasjon?
Gode tips til mennesker som kanskje ikke er hundevante ol?
Andre tanker rundt denne saken?

Vil forøvrig oppfordre til at debatten om avliving unngåes da denne saken slik det ser ut nå (av media og logg) ikke gir grunnlag for begjæring om dette.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av pjacklam » tor 24 feb 2011 15:14

Thorminator skrev:Men har du selv opplevd lignende? Hvordan handlet du? Hva ble utfallet? Hvordan burde man handle i en slik situasjon? Gode tips til mennesker som kanskje ikke er hundevante ol? Andre tanker rundt denne saken?
Jeg er bare én gang blitt direkte angrepet. Det var en løshund, uten noen eier i sikte. Hunden forsvant etter et velrettet spark. Jeg gjorde ikke noe mer ut av det, for all min erfaring tilsier at eiere av slike hunder ikke bryr seg.
~/.signature: No such file or directory.

Thorminator
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:tir 14 jul 2009 19:06

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av Thorminator » tor 24 feb 2011 18:06

pjacklam skrev: Jeg gjorde ikke noe mer ut av det, for all min erfaring tilsier at eiere av slike hunder ikke bryr seg.
Min erfaring er egentlig det motsatte i mange tilfeller.
Dvs. jeg velger å tro at majoriteten rett og slett har for lite kunnskap, noe det for eksempel kunne tyde på i den nevnte loggen. Jeg nekter å tro at alle hundeangrep utelukkende direkte er eiers skyld, selv om ansvaret selvsagt hviler på eier.

En annen ting som umiddelbart slår meg er at å ikke gjøre noe mer ut av det fordi eieren ikke bryr seg
oppfatter jeg som en ansvarsfraskrivelse egentlig.
I et ekstremt hypotetisk tilfelle kunne kanskje hunden, lett skadet eller omtåket, kanskje gått til angrep på noen andre, for eksempel barn. I en skiløype som i eksempelet over ville jeg nok gjort mitt for å forsikre meg om at ikke noen andre kom til skade som en følge av hunden, og at hunden som hadde gjort utfall var under kontroll.Tenker jo da umiddelbart på utallige skriverier den siste tiden om konflikter mellom skigåere og turgåere med hund i løyper. :P
Men så er egentlig dette ting som ikke er opp til "meningmann" å vite eller å tenke over, så alle andre tips eller tanker man måtte ha å dele kan kanskje bistå andre i en tilsvarende situasjon.

På generelt grunnlag vil jeg på det sterkeste fraråde noen å forsøke å gjøre utfall mot en hund i angrep.
Dersom hunden har låst seg fullstendig vil den vanligvis ikke gjøre noe mer enn å gjø, mens en hund som virkelig er i angrep kan trigges sterkt av et slag eller spark. Dette er vurderinger selv eksperter sliter med når man er midt oppe i situasjonen.
Du skal da være sikker på at du treffer riktig (etter mange års kampsport erfaring vet jeg at det er lettere i tankene enn i kropp), og du kan risikere at en hund som kanskje ville stoppet ved gjøing faktisk går til fysisk angrep, eller forsvar som den vil tolke det som.
Med andre ord burde man være uhyre forsiktig med akkurat det der, ikke minst fordi du kan skade et dyr som aldri var ute etter å skade deg, selv om man kan ha intrykk av noe annet.
Forøvrig er det som oftest eieren som fortjener et slikt treff etter mitt syn, ikke hunden. :P

anders99

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av anders99 » tor 24 feb 2011 18:29

Emnet er flyttet til "Alt mulig" da jeg ikke helt ser at temaet har noe med geocaching å gjøre.

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av kosunde » tor 24 feb 2011 19:11

En slik opplevelse som Frodo har hatt her er svært lite hyggelig og burde absolutt ikke kunne skje.

Som 12 år gammel nybegynner i orienteringsløypa ble jeg for mange år siden helt uprovosert angrepet bakfra av en Schäferhund og skambitt på steder på kroppen jeg knappest vil nevne navnet på. Jeg kom meg unna og rapporterte forholdet. Hunden ble i ettertid avlivet og det tror jeg var best for alle, også den selv.

I dag, mange år senere, er jeg lykkelig eier av to fuglehunder. Hvem skulle trodd det? Jeg har lært mye om hundehold og ikke minst dressur og evnen til å kunne kontrollere individene man har skaffet seg. Det er helt nødvendig dersom man skal lykkes med en fullblods jakthund. Utallige timer med sosialisering og dressur har gjort at jeg føler meg trygg på at hundene ikke vil være til ulempe for noen. Likevel får de tett oppfølging. Jeg ser på folk når de er redde for hunder, og da blir hundene nøye kontrollert. Det holder ikke å si "den ville jo bare hilse" hvis den løper bort og skremmer livsskiten av andre mennesker.

Det er ingen andre å bebreide i situasjonen Frodo kom opp i enn eieren av hunden som angrep. Han skulle hatt kontroll over hunden sin. Han skulle ha dressert den på en slik måte at den ikke forulemper andre mennesker og hunder - eller individer som sådan. Og dersom han ikke kjenner sin besøkelsestid burde han ha tatt konsekvensen av det - og fått hunden omplassert til noen som kunne håndtere et slikt individ - eller i verste fall fått den avlivet.

Til sist vil jeg bare uttrykke min ergrelse over lemfeldige hundeeiere som lar dritten ligge igjen midt i skiløypene nå på vinteren. Hunden må gjøre sitt, og slik er det bare. Ikke noe å gjøre med det. Men eieren burde i all anstendighets navn vippe dritten ut i skogen før han farer videre.

kosunde
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av pjacklam » tor 24 feb 2011 22:13

Thorminator skrev:
pjacklam skrev: Jeg gjorde ikke noe mer ut av det, for all min erfaring tilsier at eiere av slike hunder ikke bryr seg.
En annen ting som umiddelbart slår meg er at å ikke gjøre noe mer ut av det fordi eieren ikke bryr seg oppfatter jeg som en ansvarsfraskrivelse egentlig.
En hund, og hva den enn gjør og ikke gjør, er og blir eierens ansvar.
Thorminator skrev:På generelt grunnlag vil jeg på det sterkeste fraråde noen å forsøke å gjøre utfall mot en hund i angrep.
Jeg tror de fleste vil forsøke å avverge et angrep med alle midler de har til rådighet. Jeg rakk ikke å gjøre noe før hunden bet meg i leggen. På det tidspunktet forholdt jeg meg imidlertid ikke passiv.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av bao » tor 24 feb 2011 22:29

Thorminator skrev:På generelt grunnlag vil jeg på det sterkeste fraråde noen å forsøke å gjøre utfall mot en hund i angrep.
Og jeg vil på generelt grunnlag på det sterkeste fraråde noen å forsøke å gjøre utfall mot eieren. Det rekker med en politianmeldelse.
Seneste jeg kjenner til ble det en kraftig bot pluss tvungen dressurskole.

Thorminator
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:tir 14 jul 2009 19:06

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av Thorminator » søn 27 feb 2011 14:46

pjacklam skrev:
Thorminator skrev: En annen ting som umiddelbart slår meg er at å ikke gjøre noe mer ut av det fordi eieren ikke bryr seg oppfatter jeg som en ansvarsfraskrivelse egentlig.
En hund, og hva den enn gjør og ikke gjør, er og blir eierens ansvar.
Ja, om du ikke anser det som ditt ansvar å forhindre potensiell skade på andre mennesker men bare er interessert i eget velbefinnende så kan jeg forstå det.
Fortsatt ansvarsfraskrivelse i mine øyne, men du står selvsagt fritt til å gi blaffen i å beskytte andre,
det er helt ditt valg i enhver situasjon.
pjacklam skrev: Jeg tror de fleste vil forsøke å avverge et angrep med alle midler de har til rådighet. Jeg rakk ikke å gjøre noe før hunden bet meg i leggen. På det tidspunktet forholdt jeg meg imidlertid ikke passiv.
Det er helt klart.
Jeg skrev på generelt grunnlag. Forøvrig er det første gang du skriver at du faktisk ble bitt.
Om du først har blitt bitt er det klart at du må bruke de midler du har til rådighet når det er nødvendig.

Og til sist takk til Kosunde for et konstruktivt innlegg. :)
Så forøvrig hundeposer i mais i butikken nylig. Nedbrytbare og rimelige.
Dritt i skiløyper er ikke hyggelig, hverken når det kommer fra rompa til hunder eller munnen til skigåere.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av pjacklam » søn 27 feb 2011 20:59

Thorminator skrev:
pjacklam skrev:En hund, og hva den enn gjør og ikke gjør, er og blir eierens ansvar.
Ja, om du ikke anser det som ditt ansvar å forhindre potensiell skade på andre mennesker men bare er interessert i eget velbefinnende så kan jeg forstå det. Fortsatt ansvarsfraskrivelse i mine øyne, men du står selvsagt fritt til å gi blaffen i å beskytte andre, det er helt ditt valg i enhver situasjon.
Det finnes mye mellom å gripe inn i enhver situasjon som muligens kan skade noen og det å være en komplett egoist. Det kalles nyanser. Vi kjenner til dem, vi som lever i en verden som ikke er svart-hvit. Du er velkommen innom.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
FrodoTheDog
Junior
Junior
Innlegg:66
Registrert:lør 26 des 2009 20:52
Kontakt:

Re: Geocacher med hund overfalt av hund i skiløype

Legg inn av FrodoTheDog » tir 01 mar 2011 23:47

pjacklam skrev:En hund, og hva den enn gjør og ikke gjør, er og blir eierens ansvar.
pjacklam skrev:Det finnes mye mellom å gripe inn i enhver situasjon som muligens kan skade noen og det å være en komplett egoist. Det kalles nyanser. Vi kjenner til dem, vi som lever i en verden som ikke er svart-hvit. Du er velkommen innom.
Ja her er det en som har fattet hva dette handler om :D

FTD
Bilde

Svar