GPS i håndbagasjen
Om du les reglane til SAS, som Synth75 har posta lengre oppe, så kan du bruke GPS på SAS sine fly, så lenge skiltet med setebelte er avslått.
Re: GPS i håndbagasjen
OK, kanskje de har lempet på reglene siden sist jeg reiste med dem. Men sist sa de "sendere OG mottakere", under hele flyturen.
- Raggsokk
Re: GPS i håndbagasjen
dei seier nok det no også. Men sjå linken og innlegget til synth75.Raggsokk skrev:OK, kanskje de har lempet på reglene siden sist jeg reiste med dem. Men sist sa de "sendere OG mottakere", under hele flyturen.
Re: GPS i håndbagasjen
I tillegg er det bare å lese i ombordmagasinet til SAS, der står det ikke nevnt at GPS må være avslått utenom når festsetebeltetskiltet lyser.ArveAnd skrev:dei seier nok det no også. Men sjå linken og innlegget til synth75.Raggsokk skrev:OK, kanskje de har lempet på reglene siden sist jeg reiste med dem. Men sist sa de "sendere OG mottakere", under hele flyturen.
Et annet råd kan være å ikke spørre, men bare diskret plassere GPSn i stollommen foran deg påslått
Re: GPS i håndbagasjen
Hvordan kan man få signal i flyet? Har prøvd å trøkke GPSr mot vinduet uten hell. Har nettopp vært ute på tur, og hadde ikke signal i flyet. Satt ved midtgangen denne gangen, men hadde ikke signal på bakken en gang. På vei inn i flyet, hadde jeg fullt signal, men det forsvant inne i flyet. Er det en innstilling eller noe? Mulig å gå ned på nøyaktighet for at den skal akseptere signal? WAAS? Garmin serienummer? Garmin Spanner? NMEA? Tekst inn/ut? (Har null peiling på akkurat dette...) Har Oregon 550.
Re: GPS i håndbagasjen
Du må som et minimum sitte ved vinduetJanIflisa skrev:Hvordan kan man få signal i flyet? Har prøvd å trøkke GPSr mot vinduet uten hell. Har nettopp vært ute på tur, og hadde ikke signal i flyet. Satt ved midtgangen denne gangen, men hadde ikke signal på bakken en gang. På vei inn i flyet, hadde jeg fullt signal, men det forsvant inne i flyet. Er det en innstilling eller noe? Mulig å gå ned på nøyaktighet for at den skal akseptere signal? WAAS? Garmin serienummer? Garmin Spanner? NMEA? Tekst inn/ut? (Har null peiling på akkurat dette...) Har Oregon 550.
Har aldri hatt problem med å få fix, men lykkes som regel best når jeg gjør det mens flyet står i ro ved gaten. Jeg har brukt både min Garmin 60CSx og min gamle HTC TYTN II.
Re: GPS i håndbagasjen
om du må sitje ved vindaugaet er eg ikkje sikker på... eg hadde ved eit uhell (heilt sant faktsik) GPS påslått i bagasjen i bagasjehylla. I ettertid hadde eg iallefall fått eit spor for flyreisa som innholdt ein god del pkt.bjorges skrev:Du må som et minimum sitte ved vinduetJanIflisa skrev:Hvordan kan man få signal i flyet? Har prøvd å trøkke GPSr mot vinduet uten hell. Har nettopp vært ute på tur, og hadde ikke signal i flyet. Satt ved midtgangen denne gangen, men hadde ikke signal på bakken en gang. På vei inn i flyet, hadde jeg fullt signal, men det forsvant inne i flyet. Er det en innstilling eller noe? Mulig å gå ned på nøyaktighet for at den skal akseptere signal? WAAS? Garmin serienummer? Garmin Spanner? NMEA? Tekst inn/ut? (Har null peiling på akkurat dette...) Har Oregon 550.
Har aldri hatt problem med å få fix, men lykkes som regel best når jeg gjør det mens flyet står i ro ved gaten. Jeg har brukt både min Garmin 60CSx og min gamle HTC TYTN II.
Re: GPS i håndbagasjen
I såfall vil jeg tro sporet er noe mer tilfeldig. Har opplevd å miste kontakt med satelittene så snart jeg flytter GPSn inn til setet ved midtgangen.ArveAnd skrev:om du må sitje ved vindaugaet er eg ikkje sikker på... eg hadde ved eit uhell (heilt sant faktsik) GPS påslått i bagasjen i bagasjehylla. I ettertid hadde eg iallefall fått eit spor for flyreisa som innholdt ein god del pkt.bjorges skrev:Du må som et minimum sitte ved vinduetJanIflisa skrev:Hvordan kan man få signal i flyet? Har prøvd å trøkke GPSr mot vinduet uten hell. Har nettopp vært ute på tur, og hadde ikke signal i flyet. Satt ved midtgangen denne gangen, men hadde ikke signal på bakken en gang. På vei inn i flyet, hadde jeg fullt signal, men det forsvant inne i flyet. Er det en innstilling eller noe? Mulig å gå ned på nøyaktighet for at den skal akseptere signal? WAAS? Garmin serienummer? Garmin Spanner? NMEA? Tekst inn/ut? (Har null peiling på akkurat dette...) Har Oregon 550.
Har aldri hatt problem med å få fix, men lykkes som regel best når jeg gjør det mens flyet står i ro ved gaten. Jeg har brukt både min Garmin 60CSx og min gamle HTC TYTN II.
Åkke som er det en STOR fordel å sitte ved vinduet.
Re: GPS i håndbagasjen
Har funnet frem GPS-en noen ganger på flyet. Det er jo kjekt å vite hvor man er eller hvor fort flyet flyr. Noen ganger går det, andre ganger går det ikke. Jeg skal være forsiktig med å komme med bastante konklusjoner, men erfaringene mine tyder på at GPS-en ikke klarer å bestemme posisjonen hvis jeg er for langt unna siste kjente posisjon. Jeg har for eksempel hatt fungerende GPS under starten av turen, for deretter å slå den av. Da jeg mot slutten av turen slo GPS-en på igjen, klarte den ikke å finne posisjonen.JanIflisa skrev:Hvordan kan man få signal i flyet? Har prøvd å trøkke GPSr mot vinduet uten hell. Har nettopp vært ute på tur, og hadde ikke signal i flyet. Satt ved midtgangen denne gangen, men hadde ikke signal på bakken en gang. På vei inn i flyet, hadde jeg fullt signal, men det forsvant inne i flyet. Er det en innstilling eller noe? Mulig å gå ned på nøyaktighet for at den skal akseptere signal? WAAS? Garmin serienummer? Garmin Spanner? NMEA? Tekst inn/ut? (Har null peiling på akkurat dette...) Har Oregon 550.
Vet ikke om dette har noen betydning, men jeg har brukt en Garmin eTrex HCx og en HTC HD2 ombord i Boeing 737 og Dash 8.
- GorgonVaktmester
- Senior
- Innlegg:1103
- Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
- Sted:Skien
- Kontakt:
Re: GPS i håndbagasjen
Det er alltid en stor fordel å være i ro når man slår på GPS'en. Hvis ikke sliter den med å få "lock" på satelittene.
Med min 60CSx hadde jeg ikke noe problem med å ha den liggende i "lommen på stolryggen foran deg"
Jeg satt da riktignok på vindusplass, men GPS'en var da ikke helt borttil vinduet.
Med min 60CSx hadde jeg ikke noe problem med å ha den liggende i "lommen på stolryggen foran deg"
Jeg satt da riktignok på vindusplass, men GPS'en var da ikke helt borttil vinduet.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!
- Team Olsson
- Senior
- Innlegg:392
- Registrert:tir 18 des 2007 21:48
- Sted:Tromsø
Re: GPS i håndbagasjen
Min erfaring er at Oregon 300 får mye lettere kontakt med satelittene enn 60Csx, men man bør sitte ved vinduet.
Re: GPS i håndbagasjen
Min erfaring var med en Oregon 300, skrudde den på underveis på en flyreise fra Alta til Oslo, såvidt jeg husker. Antagelig Norwegian, evt SAS. Satt ved vinduet. No problem.
Re: GPS i håndbagasjen
Har også prøvd GPS på fly, men som noen skriver er det mange ganger "umulig" å få kontakt med satelittene når flyet er i lufta. Det er nok lettere hvis man slår på og får "lock" før avgang. Har prøvd både med Oregon 450t og 60CSx, og har bare fått til dette når mottakeren holdes tett ved vinduet. Plutselig blir kontakten borte og kommer tilbake, så det er tydelig at skjermingen er god i et flyskrog.
Har spurt kabinbesetning både i SAS og Norwegian om dette noen få ganger, og fikk til svar at GPS ikke skulle brukes av avgang og landing.
Har spurt kabinbesetning både i SAS og Norwegian om dette noen få ganger, og fikk til svar at GPS ikke skulle brukes av avgang og landing.