Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21
Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Virrevapp » søn 12 des 2010 20:41

Jeg lurer på en ting igjen jeg ( stadig vekk :oops: ). Var på Tusenfryd tb hotell i dag. Sto at det skulle være rikelig med gc/tb der og kom frem og fant ingen ting. Fordi jeg tok bilde av loggen (Tar bilde av alt mulig rart) så så jeg at en har tatt med seg fem objekter for en måned siden men ikke logget det på geocaching.com. Det er jo litt dumt da flere enn oss gikk litt fem på i dag, men det kan jo skje, men hvor lang tid er det ok å bruke på fra å hente ut en tb eller gc før man logger? Og er det ok å skrive en hyggelig mail og minne vedkommende som tok de om å logge dem, eller er det bare noe jeg ikke har noe med og burde jeg bare glemme det?

Spørsmål to: Når en cache står oppført som "vinter vennlig", innebærer det at man likevel bør ha med seg ishakke og spade? Hva er kravet for at en cache skal være oppnåelig å få tak i om vinteren egentlig? :)
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av ok67 » søn 12 des 2010 20:59

1 månad for å logge uttak av TBar og coinar er alt for lenge, meiner eg. Normalt bør det skje i løpet av nokre dagar, men om du er på ferietur og ikkje har tilgang til PC med nett kan det sjølvsagt ta noko lengre tid.

Med vintersikker så bør cachen vera mogeleg å finna utan å måtte grave i snøen ol. aktivitetar.

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Virrevapp » man 13 des 2010 16:10

Tusen takk for kjapt svar! :)
Bilde

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Captain Hardy » tir 28 jun 2011 03:00

http://coord.info/GC2W41T

Denne har du ikke mer enn 2 minutter på logge (altså fysisk i loggboken).

Litt off topic men dog gøy, og litt propaganda for min egen cache ;)
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Isa » tir 28 jun 2011 09:54

En måned var litt lenge ja. En uke kanskje.. maks.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av olea » tir 28 jun 2011 13:46

Vær varsom med å sette en tidsfrist. For eksempel synes jeg det er kjekt å finne cacher når jeg er utenlands, men det er både dyrt og brysomt å skrive logg på mobiltelefonen. Loggingen får dermed vente til jeg er hjemme, selv om det betyr løse tråder i både en og to måneder. Hvis jeg så tar en TB over landegrensene, gjør jeg den en tjeneste som må være vel så mye verd som det å holde eieren kontinuerlig oppdatert.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av esbjug » tir 28 jun 2011 14:00

Er man ute og reiser, synes jeg at logger på cacher kan vente hvis man ikke har anledning til å komme på nett på en grei måte. Men 1 til 2 mnd uten logg på en TB/GC synes jeg er vel drøyt. Mange eiere av slike ville da fatte mistanke om at TB-/GC'en har forsvunnet.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av gacrux » tir 28 jun 2011 14:22

Om en TB ikke er logget 2 mnd etter at den er tatt ut av cache så kan du regne med at den er tapt.
Otto Milvang

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av olea » tir 28 jun 2011 14:36

Er det slik at jeg må finne seg en annen hobby hvis jeg har problemer med å logge innen en gitt tidsfrist? Hvilke problemer skaper jeg hvis jeg logger to måneder i ettertid? Det er vel først og fremst kravene om hurtig logging som skaper unødvendig engstelse når det av en eller annen grunn tar tid å få logget på nett.

Nå er jeg verken lærer eller ansatt i et firma som sender meg ut på lange utenlandsopphold på kort varsel. Fra meg kan du regne med logging innen to uker - som regel innen et døgn eller to. Jeg vil likevel slå et slag for at du skal få lov til å vente med loggingen. To måneder er ekstremt, men helt greit hvis du har en OK grunn. Det er greit nok at en TB som har vært savnet i to måneder sannsynligvis kan regnes som tapt, men blir ikke gleden større når den plutselig dukker opp igjen?
Bilde

Smertehyl
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:tor 02 des 2010 20:56

Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Smertehyl » tir 28 jun 2011 16:16

Eg har og møtt på fleire cachar som står oppført med TBar, men som ikkje har desse - dette har skapt litt frustrasjon, eg irømmer det. Kanskje ein skal tenka litt på når ein har moglegheit for å logga før ein tek med seg masse TBar?

Team_Sofa
Junior
Junior
Innlegg:50
Registrert:fre 27 mai 2011 21:06

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Team_Sofa » tir 28 jun 2011 16:57

Mener å huske å ha lest noe i "kjørereglene" om at man bør melde ifra til tb-/coin-eier om man ikke flytter den videre på 2 uker. Hvis man har flyttet den videre men ikke logget vil jo ikke tb-eier vite at den er flyttet videre.
Ellers - vanlige cacher ser jeg personlig ikke noe problem med om det noen ganger går lengre tid til man logger. Unntaket er kanskje på ftf-logging, men det har vært diskutert her i en tidligere tråd.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av gacrux » tir 28 jun 2011 17:47

olea skrev:Er det slik at jeg må finne seg en annen hobby hvis jeg har problemer med å logge innen en gitt tidsfrist? Hvilke problemer skaper jeg hvis jeg logger to måneder i ettertid? Det er vel først og fremst kravene om hurtig logging som skaper unødvendig engstelse når det av en eller annen grunn tar tid å få logget på nett.

Nå er jeg verken lærer eller ansatt i et firma som sender meg ut på lange utenlandsopphold på kort varsel. Fra meg kan du regne med logging innen to uker - som regel innen et døgn eller to. Jeg vil likevel slå et slag for at du skal få lov til å vente med loggingen. To måneder er ekstremt, men helt greit hvis du har en OK grunn. Det er greit nok at en TB som har vært savnet i to måneder sannsynligvis kan regnes som tapt, men blir ikke gleden større når den plutselig dukker opp igjen?
Du kan logge når du vil, det spiller overhode ingen rolle om du logger cacher etter et år, men tar du med deg en TB, eller legger igjen en TB er det OK for nestemann at info om TB er oppdatert. Spesielt er det dumt om du venter to mnd med å logge den etter å la lagt den inn i en cache fordi du antagligvis får litt mer uryddig historie enn du ellers ville fått.

Så modererer jeg litt. Om TB ikke er logget på nett to mnd etter at den er plukket ut så er det 98% sannsynlighet for at den tapt. 98% er ren gjetting fra min side og mangler enhver kontakt med empiri.
Otto Milvang

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av mamoreb » tir 28 jun 2011 18:13

Er det ikke en fin regel at man skriver "out: TB" når man logger i boka? Evt. "out: TB, will log in 3 wks" hvis man vet at det er tre uker til man kommer seg på nett?

Dette hindrer ikke at nestemann som finner cachen tror at det er en TB der, og kanskje blir skuffet. Men hvis denne nestemann er raskere ute på nett, skriver han/hun kanskje i loggen at TBen allerede var plukket opp, kanskje t.o.m. at den blir logget om tre uker. Da slipper de neste (observante) besøkerne å bli skuffet.

På denne måten kan vi hjelpe hverandre som best vi kan.
Bilde

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:41
Registrert:søn 05 jun 2011 13:31
Sted:Nord-Trøndelag

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Storic » tir 28 jun 2011 19:03

mamoreb skrev:Er det ikke en fin regel at man skriver "out: TB" når man logger i boka? Evt. "out: TB, will log in 3 wks" hvis man vet at det er tre uker til man kommer seg på nett?

Dette hindrer ikke at nestemann som finner cachen tror at det er en TB der, og kanskje blir skuffet. Men hvis denne nestemann er raskere ute på nett, skriver han/hun kanskje i loggen at TBen allerede var plukket opp, kanskje t.o.m. at den blir logget om tre uker. Da slipper de neste (observante) besøkerne å bli skuffet.

På denne måten kan vi hjelpe hverandre som best vi kan.
Fornuftig altenativ! :)
Syns egentlig det skrives alt for lite i de fysiske loggene. Er som regel kun dato og navn. Er jo kjekt å kunne lese loggene fra de som har vært der tidligere, om de hadde opplevd noe. Ikke bare online. :)
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Hvor lang tid er det greit at folk bruker på å logge?

Legg inn av Viking_Princess » tir 28 jun 2011 19:53

Jeg synes det er viktig å logge en coin eller TB ganske så raskt.
Det at man ikke har tid til å logge cachen fordi man er på ferie eller noe slikt, ok, men en coin eller TB er faktisk en ganske kjær ting som en annen person EIER, jeg synes ikke det er pent å ta med seg slikt, hvis man ikke en gang har mulighet til å melde ifra i en mail eller i loggen, at det kan ta litt tid, hvis man veit om det.
Hvorfor ta den med seg da?
Det er jo litt mer ego enn snillhet, for det å være eier av en Tb eller coin, som ligger hos en person i flere måneder, det suger!

Man har en mulighet som heter "discover" og, da får man TB'n eller Coin'en i lista si, men man tar den ikke med seg, hvis man synes det er morsomt å ha en lang liste med ting man har funnet!
Skriv opp koden!
Bilde

Svar