10. September

Svar
ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud
10. September

Legg inn av ehaa » lør 11 sep 2010 13:08

Er jaktstart for mange ivrige fuglejegere..

Vær litt ekstra forsiktig når dere er i skogen og finner cacher om dagen.. :D

Noen her inne som jakter?
Bilde

NoGoodPunk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:lør 11 sep 2010 12:40

Re: 10. September

Legg inn av NoGoodPunk » lør 11 sep 2010 13:18

Hej, Danmark her :)

Bliver skoven ikke lukket når der er jagt? Eller er det bare når der bliver jagtet efter vildt osv?

p.s. Jeg jagtet kun geocaches ^^

*NoGoodPunk

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: 10. September

Legg inn av kosunde » søn 12 sep 2010 08:17

Ja da, her er vi i gang med jakta. Jakter på rype og skogsfugl. :D

Det er ingen som helst restriksjoner på å ferdes i skog og mark selv om det er jakt. Jeg vil vel også si at de aller fleste småviltjegere er seg sitt ansvar bevist, så det skal ikke være forbundet med noen særlig fare å ferdes i skogen under jakta. Men jeg anbefaler å ta på seg litt fargerike klær, da blir man enklere å skille fra omgivelsene. Men som jeger skal man vite hva man skyter mot, er man ikke sikker skal man holde skuddet tilbake.

Jeg anbefaler å være mer forsiktig når elgjakta starter litt senere i høst. Det er så mye større interesser involvert i den jakta, at da kan du risikere å få bråk hvis de føler at du ødelegger for dem.

kosunde
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: 10. September

Legg inn av Tique » søn 12 sep 2010 09:27

kosunde skrev:Jeg anbefaler å være mer forsiktig når elgjakta starter litt senere i høst. Det er så mye større interesser involvert i den jakta, at da kan du risikere å få bråk hvis de føler at du ødelegger for dem.
Min mor var med sin samboer på elgjakt en høst. Hun gikk ned til veien for å ringe en mobilsamtale, da elgen plutselig kom tuslende forbi henne. Hun synes jo jakt er makabre og fæle ting, så hun bestemte seg for å skremme elgen i motsatt retning for der jaktlaget stod.

Hun fikk ikke være med på elgjakt flere ganger gitt :lol:
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: 10. September

Legg inn av avigerus » søn 12 sep 2010 12:39

Skogeiere ønsker selvsagt ro når de nå skal ut på jakt, men vi geocachere er selvsagt fortsatt velkomne ... Vi bes bare om å ikke skremme opp dyrene for mye...og så er det flott om vi går med synlige klær....en refleksvest eller noe i rødt er selvsagt helt i orden.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: 10. September

Legg inn av Raggsokk » søn 12 sep 2010 20:41

Vi kan da ikke kle oss i klær som gjør at vi synes - da ser jo gompene oss når vi logger! :lol:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: 10. September

Legg inn av ninad » man 13 sep 2010 13:55

avigerus skrev:og så er det flott om vi går med synlige klær
Ikke usynlighetsdrakten eller naken altså?
Jeg trodde det var jegerne som måtte være forsiktige så de ikke skyter mennesker, og ikke vi mennesker som må passe oss så vi ikke blir skutt.
Bilde Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: 10. September

Legg inn av olea » man 13 sep 2010 15:17

Det skal være trygt å gå i skogen under jakttiden her til lands. Vi har strenge sikkerhetskrav til jegerne. Vådeskudd skal ikke forekomme, og det fulle ansvaret ligger hos jegeren som skal være 100% sikker før han trekker av. Det skal godt gjøres å kunne feie av et vådeskudd som et hendelig uhell. Heldigvis! Andre land ser mildere på slike uhell. For eksempel slapp Dick Cheney unna episoden der han skjøt en jaktkamerat.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: 10. September

Legg inn av pjacklam » man 13 sep 2010 15:57

ninad skrev:Jeg trodde det var jegerne som måtte være forsiktige så de ikke skyter mennesker, og ikke vi mennesker som må passe oss så vi ikke blir skutt.
Det skulle man tro, men hvert år blir folk drept av jegere som åpenbart ikke aner hva de skyter på. Jeg er ikke alltid like komfortabel med å være i skogen når jakten pågår. Og det burde ikke være nødvendig å gå i andre klær enn vanlig bare fordi det er jaktsesong. Jegere burde begrense seg til skyte når de ser vilt, ikke når det ser et eller annet stort som ikke har rød lue og refleksvest.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
JHG
Bruker
Bruker
Innlegg:149
Registrert:tir 20 nov 2007 22:48
Sted:Rett til venstre for hovedstaden
Kontakt:

Re: 10. September

Legg inn av JHG » tir 14 sep 2010 09:22

Jegere er veldig bevisst på at det er turgåere ute og det skal ikke være noen fare. De er ofte godt over middels kjent i skogen og vet godt hvor turgåere og sopplukkerne vanker men vi må huske på at vi kanskje er litt annerledes enn andre ”normale” mennesker.
Vi kan finne på å bushe oss inne i et kratt hvor det normalt ikke går folk. Og hvis vi hører at det kommer noen så blir vi stive og urørlige, vi skal jo ikke vise gompene hva vi holder på med.
Da er det helt klart ikke noen fordel å gå med brungrå jakke og lysegrå bukse!

Går du på merkede stier eller kjente turområder så er det trygt å ferdes i skogen under jakten.
Lusker du rundt andre steder så ville jeg nok valgt klare farger på både jakke og bukse, og plystret og trallet. Da bør du også være helt trygg.
[Alias Mr Early Bird]

Brukeravatar
Thor Arild
Bruker
Bruker
Innlegg:210
Registrert:søn 03 feb 2008 20:26
Sted:Heimdal
Kontakt:

Re: 10. September

Legg inn av Thor Arild » tir 14 sep 2010 09:42

avigerus skrev:Skogeiere ønsker selvsagt ro når de nå skal ut på jakt, men vi geocachere er selvsagt fortsatt velkomne ... Vi bes bare om å ikke skremme opp dyrene for mye...og så er det flott om vi går med synlige klær....en refleksvest eller noe i rødt er selvsagt helt i orden.
Anbefaler ikke rød vest!
Da er det mange som ikke ser deg, rød/grønn farge"blinde" skiller ikke ut det røde mot det grønne.

Fargeblindtest
BildeBilde

anders99

Re: 10. September

Legg inn av anders99 » tir 14 sep 2010 11:01

JHG skrev: Lusker du rundt andre steder så ville jeg nok valgt klare farger på både jakke og bukse, og plystret og trallet. Da bør du også være helt trygg.
Vel - hvis du beveger deg utenfor allfarvei, i typisk jaktterreng i jakttiden, mens du plystrer og traller, kan det være at du ikke er helt trygg for grinete jegere. Selv om de forhåpentligvis ikke skyter deg. :)

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: 10. September

Legg inn av ninad » tir 14 sep 2010 11:32

Det blir mao umulig å cache i fred :lol:
Bilde Bilde

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: 10. September

Legg inn av ehaa » tir 19 okt 2010 19:52

Hvordan har jakta gått for dere som jakter??

Er ferdig med jegerprøven å håper å få noen dager etter skogsfugl i del 2 av den jakta.

Har ikke fått kjøpt meg hagle ennå, men søknaden er i boks...

Dere som jakter, hvilken type har dere og er du fornøyd med våpenet?
Bilde

Brukeravatar
PalGisle
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:tir 20 jul 2010 21:47
Sted:Asker

Re: 10. September

Legg inn av PalGisle » tir 19 okt 2010 21:55

Jakta er ikke slutt før fredningen inntreffer til jul.

Men til ditt spørsmål om hagle:

Bruk tid på å finne et våpen som passer til deg. Anbefaler deg å finne et våpen med lav vekt. Husk at våpenet skal bæres time etter time i skog og mark.

Selv bruker jeg en Winchester mod. 96 fra 1980. Fungerer like godt i dag som når jeg kjøpte den i -80. Ingen trangboring. Perfekt til jakt med hund.

Pål

Svar