Hjortelusflue 2010

Svar
Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko
Hjortelusflue 2010

Legg inn av hysse » tir 31 aug 2010 20:03

Da har vi vært ute og hilst på årets hjortelusfluekull.

Vi har store forhåpninger til dette års flygende skogsdjevler.
De er lette og fine i kroppen, slipper vingene uten mye styr og går rett huden på
jakt etter etterlengtet proteinstoffer.

DEET , AUTAN og pipeolje fra Vilhelmina oppfattet luseflua som ren marinade på menneskebiffen.

Høsten kommer til å bli morosam.



Ellers så vasser man, bokstavlig talt, i sopp inni Øss-skauen.
Den var litt våt idag,soppen altså, men om en tørr dag eller 2 så er det menneskemat igjen.

HAdde med en liten cocktail av trakt,vanlig kantarell og litt steinsopp hjem.
De fikk seg en runde i panna og etterhvert ble de piffet opp med en dæsj bacon og litt
godt meierismør. Siden vi er på diett, heiv vi oppi en god skvett fløte.
Middagen ble en religiøs opplevelse.

Vi ønsker også å komplimentere August med en fabelaktig god avslutning.
Ettermiddagen skinte som en polert kobbergryte og augustkvelden favnet rundt deg som
ei mjuk og god jakke. Og skogen ble bare så lettgått, nesten som om gravitasjonen var
fraværende.

Så rent bortsett fra skogsdjevlene og de tomsingene som fremdeles sykler rundt med årets Birken-nummer på syklene ,så var dette en innertier av en kveld.

Hysse å Tassen
fotturister i egen bakgård
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Alma
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:ons 21 nov 2007 17:16

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av Alma » tir 31 aug 2010 21:16

hysse skrev: HAdde med en liten cocktail av trakt,vanlig kantarell og litt steinsopp hjem.
De fikk seg en runde i panna og etterhvert ble de piffet opp med en dæsj bacon og litt
godt meierismør. Siden vi er på diett, heiv vi oppi en god skvett fløte.
Middagen ble en religiøs opplevelse.

Vi ønsker også å komplimentere August med en fabelaktig god avslutning.
Ettermiddagen skinte som en polert kobbergryte og augustkvelden favnet rundt deg som
ei mjuk og god jakke. Og skogen ble bare så lettgått, nesten som om gravitasjonen var
fraværende.
:D :D :D

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av ninad » tir 31 aug 2010 21:46

hysse skrev:Vi ønsker også å komplimentere August med en fabelaktig god avslutning. Ettermiddagen skinte som en polert kobbergryte og augustkvelden favnet rundt deg som ei mjuk og god jakke.
Enig i din hyllest, en fantastisk ettermiddag, men: Tro hvor du har vært?! Jeg har vært på bushetur både i går og i dag, sistnevnte til og med i hjortelusfluenes kjerneområde for hovedstadsboere, nemlig Østmarka, det var perfekte forhold for insektmøter (kratt, fuktig, mildt, svett kropp) men nei, ingen kiling i nakken på vei hjem. Jeg må pent legge meg alene :lol:
Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av gacrux » tir 31 aug 2010 23:15

Jeg har også krysset litt på tvers av Østmarka, både i bakgården der jeg bor (Skullerudåsen), I går ved Mosjøen, og i dag et par Ola-dilt poster ved Mariholtet. Det er utrolig mye traktkantarell, antagligvis rekordår (blir traktkantarellsuppe i morgen), men hjortlusflua som normalt plager meg ganske mye har jeg ikke sett. Men det er jo som du sier en fabelaktig årstid å surre rundt i skauen på, og plukke opp noe sopp eller bær om man vil. Litt høy vannføring i stiene, litt tidlig mørkt om kveldene (og jeg har fortsatt ikke lært å ta med lommelykt), men ellers veldig bra medisin mot det meste.
Otto Milvang

Brukeravatar
PalGisle
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:tir 20 jul 2010 21:47
Sted:Asker

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av PalGisle » ons 01 sep 2010 21:24

I Kjekstadmarka er hjortelusfluene på plass. Så om dere ønsker å bli bedre kjent med den skapningen :roll: , så er det bare å legge i vei!

Pål

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av sven-egil » ons 01 sep 2010 21:35

Ja da blir det vel på med lue og hette.. :(

For noen ekle og unødvendige kryp :evil:

Noen som har noen gode tips mot hjortelusfluer?
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av bjorges » ons 01 sep 2010 21:39

sven-egil skrev:Noen som har noen gode tips mot hjortelusfluer?
Har hørt at øl skal hjelpe.

Forutsetningen for at den skal virke mot hjortelusflua er felvsølgelig at ølen inntas i byen ;)
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av sven-egil » tor 02 sep 2010 05:31

bjorges skrev:
sven-egil skrev:Noen som har noen gode tips mot hjortelusfluer?
Har hørt at øl skal hjelpe.

Forutsetningen for at den skal virke mot hjortelusflua er felvsølgelig at ølen inntas i byen ;)
Genialt ^^

Jeg har hørt noen rykter om at det finnes slike bevertningssteder i byer.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av teamhydrah » tor 02 sep 2010 07:26

Hjortelusflua er enda et lite kryp vi er lykkelig forskånet fra her nord.. :) Enn så lenge..
Flåtten kryper jo nordover :evil: så hvem vet?

Men høstturfølelsen var mer kjent...: :)
hysse skrev:Vi ønsker også å komplimentere August med en fabelaktig god avslutning.
Ettermiddagen skinte som en polert kobbergryte og augustkvelden favnet rundt deg som
ei mjuk og god jakke. Og skogen ble bare så lettgått, nesten som om gravitasjonen var
fraværende.
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av solve » tor 02 sep 2010 10:00

under gårsdagens feltskytetrening i sørmarka fikk jeg mitt første møte me hjortelusflua.
Merka ikke krypet før jeg var vel hjemme igjen, da det kila bak øret.
klødde litt, og da jeg kikket på fingrene mine, satt krapylet der gitt.
må si jeg skvatt litt, og ble enda mer overrasket over hvor vanskelig det var å få tatt livet av udyret.
kjippa det ned i vasken, og satte på varmvannet, og da ble det "belly up", gitt:-)
BildeBilde

Brukeravatar
jorusol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 29 feb 2008 09:25
Sted:Rethymno Kreta og Ski-Siggerud

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av jorusol » tor 02 sep 2010 16:32

Heldigvis ikke merket noe til hjortelusflua ennå i år - var mye plaget i fjor. Har vært både i Østmarka og i Sørmarka den siste tiden. Var i Gaupesteinsmarka i dag. I likhet med flere andre har vi derimot funnet mye sopp - i hovedsak kantarell - både vanlig og traktkantarell. Så det blir festmåltider rett som det er.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av ninad » tor 02 sep 2010 19:08

tsolt skrev:Merka ikke krypet før jeg var vel hjemme igjen, da det kila bak øret.
klødde litt, og da jeg kikket på fingrene mine, satt krapylet der gitt.
må si jeg skvatt litt, og ble enda mer overrasket over hvor vanskelig det var å få tatt livet av udyret.
Standard HLF-møte, det der. Fikk akkurat rapport om at 1 stk var påfått et sted i Østmarka i går. Så da er det i gang. Nå som kjentmannspostsesongen starter er det business as usual :lol:
De flyr dessverre nordover, disse også. Jeg har fått dem på meg langt inn i Nordmarka og på Krokskogen, for flere år siden.
Bilde Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av bao » fre 03 sep 2010 21:54

Vi har store forhåpninger til dette års flygende skogsdjevler.
De er lette og fine i kroppen, slipper vingene uten mye styr og går rett huden på
jakt etter etterlengtet proteinstoffer.
Jeg synes at de blir best om de får ligge natten over i havsalt og så røstes lett i stekepannen med litt meierismør.
Litt fløte kan sette en ekstra spiss på det hele. :D

Brukeravatar
ArvinDeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 mai 2008 21:09
Sted:Bærum

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av ArvinDeep » søn 05 sep 2010 20:24

Var ute en joggetur i kveld og sjekket ut fire av mine egne cacher rundt Garlaushøgda i Bærum. Hadde først en flue på meg oppe i skogen, som jeg etter mye om og men fikk ristet av meg. Da jeg kom hjem og dro av meg genseren, så krabbet det ut enda et beist. Heldigvis ingen bitt.

Forøvrig enig i at den var vrang å få kverket. Klemte og klemte med papir, uten hell. Til slutt endte den ned i toan og sitter nå på nakken til en rødhåret fyr på en flåte på leting etter nye tenner å banke i...

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Hjortelusflue 2010

Legg inn av ninad » søn 05 sep 2010 20:35

Årets første møte med HLF for min del skjedde på den nyavdukede kjentmannsposten Tjuvkollen/Tyvekollen helt sør i Kjekstadmarka. Opptil flere innpåslitne fluer koste seg i hår og nakke, mens jeg jobbet intenst for å få dem ut og vekk. De er utrolig seige. Hadde en på kneet som jeg slo hardt flere ganger, men den fortsatte videre, like blid :lol:

Det er bra det snart er vinter!
Bilde Bilde

Svar