Kulturminner + Geocaching

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03
Re: Kulturminner + Geocaching

Legg inn av esbjug » lør 21 aug 2010 11:43

Dette er en interessant tråd på en måte, men samtidig tror jeg at de aller, aller fleste norske geocachere forstår veldig godt hvor en ny cache skal legges hvis det er en eller annen form for "kulturminne" som skal presenteres. Jeg vet også at vernestatus varierer mellom ulike plasser, og navn/lovhjemmel for å frede/beskytte også er ulike.

Mange norske cacher ligger i forbindelse med en historisk plass/objekt uten at jeg kjenner antallet. Men svært mange gjør det. En uheldig plassering vil raskt bli påpekt i logger, eller ved at utlegger får beskjed. I retningslinjene hos Grounspeak kan man også lese mye om dette, selv om det i USA er egne retningslinjer i forbindelse med f. eks jernbane osv. På forumet er det også flere tråder om dette med plassering, cachetype osv. der bl. a Makuta har gitt gode og klare råd.

Mange cacher ligger sikkert innenfor slike metergrenser, og er lovmessig ikke helt etter boka. I noen slike tilfeller bør kanskje cachen flyttes for å unngå skader eller spor. Jeg tror cacherne selv er i stand til å vurdere dette på en god måte. Selv har jeg påpekt noen få plasseringer til cacheeier, der jeg føler det er påkrevet.

Ulike databaser som den som er nevnt i denne tråden er et fint utgangspunkt både for utleggere og for de som vil ha mere bakgrunnsmateriale om en cache/avgrenset plass som vises frem. For mange cachere inkludert meg selv er en del av cache-opplevelsen å drive litt research på forhånd om steder man besøker, og som utpeker seg på en eller annen måte. En måte å gjøre dette på, er å oppgi link til en aktuell database eller hjemmeside i cachebeskrivelsen. Dette gjøres da også i mange cachebeskrivelser.

mvh esbjug

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Kulturminner + Geocaching

Legg inn av Makuta Teridax » lør 21 aug 2010 17:50

esbjug skrev:Mange cacher ligger sikkert innenfor slike metergrenser, og er lovmessig ikke helt etter boka. I noen slike tilfeller bør kanskje cachen flyttes for å unngå skader eller spor. Jeg tror cacherne selv er i stand til å vurdere dette på en god måte. Selv har jeg påpekt noen få plasseringer til cacheeier, der jeg føler det er påkrevet.
Jeg «finleste» kulturminneloven, og slik jeg forstår det gjelder denne minimumsavstanden tiltak som er egnet til å skade, ødelegge, grave ut, flytte, forandre, tildekke, skjule eller på annen måte utilbørlig skjemme automatisk fredet kulturminne eller fremkalle fare for at dette kan skje. Det finnes cacher som er plassert bare et par meter fra forminner, altså innenfor sikringssonen på fem meter, men som jeg mener ikke på noen måte fremkaller fare for at fornminnet kan bli ødelagt. Det blir vel et skjønnsspørsmål.

Jeg synes det er flott med cacher ved kulturminner! Jeg vil bare at folk skal vite hva de gjør – cacheeier er faktisk juridisk ansvarlig, dersom man plasserer ut en cache som viser seg å forårsake skade på et kulturminne. Så får hver og en bruke sunn fornuft og finne en egnet plassering. En «offset cache» kan være en god løsning når det er vanskelig å finne en egnet plassering nær kulturminnet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

skaubjønn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:man 16 aug 2010 21:43
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Kulturminner + Geocaching

Legg inn av skaubjønn » søn 22 aug 2010 17:15

Makuta Teridax skrev:
esbjug skrev:Mange cacher ligger sikkert innenfor slike metergrenser, og er lovmessig ikke helt etter boka. I noen slike tilfeller bør kanskje cachen flyttes for å unngå skader eller spor. Jeg tror cacherne selv er i stand til å vurdere dette på en god måte. Selv har jeg påpekt noen få plasseringer til cacheeier, der jeg føler det er påkrevet.
Jeg «finleste» kulturminneloven, og slik jeg forstår det gjelder denne minimumsavstanden tiltak som er egnet til å skade, ødelegge, grave ut, flytte, forandre, tildekke, skjule eller på annen måte utilbørlig skjemme automatisk fredet kulturminne eller fremkalle fare for at dette kan skje. Det finnes cacher som er plassert bare et par meter fra forminner, altså innenfor sikringssonen på fem meter, men som jeg mener ikke på noen måte fremkaller fare for at fornminnet kan bli ødelagt. Det blir vel et skjønnsspørsmål.

Jeg synes det er flott med cacher ved kulturminner! Jeg vil bare at folk skal vite hva de gjør – cacheeier er faktisk juridisk ansvarlig, dersom man plasserer ut en cache som viser seg å forårsake skade på et kulturminne. Så får hver og en bruke sunn fornuft og finne en egnet plassering. En «offset cache» kan være en god løsning når det er vanskelig å finne en egnet plassering nær kulturminnet.
Jeg var ute på en tur i dag. Der kom jeg i prat med en som kunne fortelle meg at det er flere som har fått denne ideen. Dette ser for meg lovende ut.

http://turorientering.no/moss

http://www.ok-moss.no/him/turo.php
http://www.ok-moss.no/dokumentarkiv/tu ... bekk.pdf

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Kulturminner + Geocaching

Legg inn av kosunde » fre 27 aug 2010 10:47

Det morsomme nå er at Riksantikvaren ønsker hjelp til å fotografere kulturminnene på kulturminnesok.no. Se bare her: http://foto.no/cgi-bin/articles/article ... leId=43018. Det er jo utplassert mange geocacher som markerer kulturminner rundt om i det ganske land og det er sikkert tatt en god del bilder av dem også, både av cacheeier og besøkende. Så her er det en mulight for å "låne bort" bildene til et godt formål. :wink:

kosunde
Bilde

Brukeravatar
A-Husky
Junior
Junior
Innlegg:94
Registrert:ons 21 nov 2007 20:40
Sted:ødemarka

Re: Kulturminner + Geocaching

Legg inn av A-Husky » lør 28 aug 2010 01:36

Hva er egentlig problemet her??? Multi og kulturminnet kan vises frem og boksen kan gjemmes langt nok unna til å ikke ødelegge noen ting...pffff....
Bilde

Svar