Kulturminner + Geocaching

skaubjønn
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Moss
Kontakt:

Kulturminner + Geocaching

Legg inn av skaubjønn » tir 17 aug 2010 13:00

Hei.

Jeg er nytt medlem på Geocaching. Men samtidig fikk jeg en ide om at vi kunne slå i sammen Geocaching med http://kulturminnekart.no/ostfold/

Jeg er selv en av de som registrerer og legger inn kulturminner på databasen. Men samtidig som jeg lufter forslaget for dere, så må jeg også få godkjenning fra Fylkeskonservatoren i Østfold.

Dette kunne bli et ”vinn vinn” foretagende. Det vi håper er at det vi driver med her i Østfold vil spre seg over hele landet. Det arbeider vi med.

Samtidig som vi legger ut nye poster på geocaching så mater vi dem med historien fra stedet. Det blir jo selvfølgelig et rent geocaching foretagende på det norske forumet.

Håper at dere liker forslaget, etter å ha åpnet linken, og ser hva jeg mener.

--
Ha en god dag. Vennlig hilsen. (skaubjønn)
Aage Olsen

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Sted: Lørenskog

Re: Kulturminner + Geocaching

Legg inn av steppen » tir 17 aug 2010 13:54

Hei, Aage, og velkommen til forumet!

Jeg er litt usikker på hva du foreslår: er det å vise eksisterende Geocacher på dette kartet (sammen med kulturminner/arkeologiske minner), eller å registere/legge ut cacher ved hvert av de kulturminnene dere har i databasen?

Vennlig hilsen
Stein
BildeBilde

skaubjønn
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av skaubjønn » tir 17 aug 2010 19:38

steppen skrev:Hei, Aage, og velkommen til forumet!

Jeg er litt usikker på hva du foreslår: er det å vise eksisterende Geocacher på dette kartet (sammen med kulturminner/arkeologiske minner), eller å registere/legge ut cacher ved hvert av de kulturminnene dere har i databasen?

Vennlig hilsen
Stein
Først. Takk for velkomsten.
Det jeg mener er nok det siste. At man legger ut nye poster der det er eksisterende kulturminner eller fornminner. Men jeg er ikke riktig sikker på om vi kan legge poster på automatisk fredede fornminner, eller om vi må innskrenke oss til nyere kulturminner.
Det må jeg undersøke nærmere med fylkeskonservator. På en grav røys er det jo ikke lovlig å flytte på en eneste stein. Men hvis det er interesse for dette, kan man jo bruke de eksisterende koordinater og så lage et nytt med større nøyaktighet med tilhørende opplysninger.
Opplyningene om selve kulturminnet finnes jo på beskrivelser fra: http://kulturminnekart.no/ostfold/ Da kan man bare kopiere, så skrive, og legge det i boksen.
Med vennlig hilsen. Aage skubjønn

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 17 aug 2010 19:54

skaubjønn skrev:At man legger ut nye poster der det er eksisterende kulturminner eller fornminner. Men jeg er ikke riktig sikker på om vi kan legge poster på automatisk fredede fornminner, eller om vi må innskrenke oss til nyere kulturminner.
Jeg er ingen jurist, men jeg er helt sikker på at det ikke lov å legge ut geocacher fredede kulturminner. Sånt rammes av kulturminnelovens § 3.

Jeg tviler på at det er vesentlig hvorvidt kulturminnene er nye eller gamle, men heller hvorvidt de kan ta skade. Plasseres cachene tilstrekkelig langt vekk fra kulturminnene (se kulturminnelovens § 6), kan jeg ikke se at det skal være noe problem.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 17 aug 2010 20:27

Siden du refererer til er jo kun for Østfold, men det eksisterer en lignende side med kulturminner for hele landet:
http://www.kulturminnesok.no

Jeg ser at "din side" må ha en eller annen forbindelse med denne, for ID numrene er de samme i de to basene...
Jeg ser også at den detaljinformasjonen jeg får opp på "din side" ikke kommer opp på denne.
Men for alle oss som IKKE bor i Østfold er denne siden nyttig...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Sted: Markagrensa

Re: Kulturminner + geocaching

Legg inn av ninad » tir 17 aug 2010 21:19

Å legge cacher PÅ kulturminnene er nok ingen god idé, men å ha et kulturminne som tema for en cache er jo ikke helt ukjent. Det er interessante steder som mange liker å bli gjort oppmerksom på. Cachen bør gjemmes i passe avstand fra kulturminnet så ikke gumpene finner den, og så ikke cachejegerne tråkker i stykker minnet osv, og ut over det må du følge de vanlige retningslinjene for utlegging av cacher (bl.a. mht privat grunn osv osv).
God idé & lykke til!
Bilde Bilde

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Sted: 9. etasje

Legg inn av hbrx » ons 18 aug 2010 17:06

Kjempeidé. Da kan vi få masse slike cacher:

Bilde
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 18 aug 2010 18:06

hbrx skrev:Kjempeidé. Da kan vi få masse slike cacher
Og hva er galt med det??? Så lenge det er godkjent av de ansvarlige for bygget må vel det være greit?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

skaubjønn
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av skaubjønn » ons 18 aug 2010 19:49

Makuta Teridax skrev:
skaubjønn skrev:At man legger ut nye poster der det er eksisterende kulturminner eller fornminner. Men jeg er ikke riktig sikker på om vi kan legge poster på automatisk fredede fornminner, eller om vi må innskrenke oss til nyere kulturminner.
Jeg er ingen jurist, men jeg er helt sikker på at det ikke lov å legge ut geocacher fredede kulturminner. Sånt rammes av kulturminnelovens § 3.

Jeg tviler på at det er vesentlig hvorvidt kulturminnene er nye eller gamle, men heller hvorvidt de kan ta skade. Plasseres cachene tilstrekkelig langt vekk fra kulturminnene (se kulturminnelovens § 6), kan jeg ikke se at det skal være noe problem.
Jeg mener at det godt kan la seg gjøre. Det er 5 meters sikringssone fra et automatisk fredet fornminne. Men kulturminner har ikke en slik klausul.
Jeg tror da ikke at man ødelegger noe med å plassere en slik liten boks. Og en annen ting så er det i byen flere bygninger som er registret som kulturminne.
Men jeg har tenkt å spinne videre på dette for å legge det frem for våre ledere, og med Østfold Historielag og fylkeskonservatoren som startet dette i Østfold.
Men nå har jeg luftet dette for dere i første omgang, og ble positivt oppmuntret for at dere ikke stilte dere avvisende.
Når det gjelder http://www.kulturminnesok.no/kulturminnesok/sok/ så er det jo bare de som er lokalkjente som vet hvor disse befinner seg.

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » ons 18 aug 2010 21:13

hbrx skrev:Kjempeidé. Da kan vi få masse slike cacher:

Bilde
Jaha, er dette en cache plassert på en kabel-tv dings? I så fall en cache PÅ et kulturminne :)

hbrx og undertegnede er åpenbart på samme bølgelengde når det kommer til kultur :wink:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 18 aug 2010 21:39

skaubjønn skrev:Når det gjelder http://www.kulturminnesok.no/kulturminnesok/sok/ så er det jo bare de som er lokalkjente som vet hvor disse befinner seg.
Hva mener du?

På Kulturminnesøk er det kart som du kan zoome inn på, på samme måten som du kan på siden deres.
ID-numrene på det enkelte kulturminne er det samme her og hos dere, så det er åpenbart at det er en kobling.
Deres sider har beskrivelser og faktaopplysninger om kulturminnene som IKKE er på Kulturminnesøk, og som sådan er sidene deres bedre, men de har den bittelille ulempen at de bare er for Østfold. Og tro det eller ei, men vi er ganske mange Geocachere som IKKE har interesse av å legge ut cacher i Østfold, men heller vil gjøre det i vårt eget nærområde :)

Poenget mitt med mitt tidligere innlegg var å gjøre de som leser denne tråden og IKKE bor i Østfold oppmerksom på at det finnes et bra register med kulturminner for hele landet...

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 19 aug 2010 07:31

GorgonVaktmester skrev:Og hva er galt med det??? Så lenge det er godkjent av de ansvarlige for bygget må vel det være greit?
Jeg synes ikke det er greit. Jeg er synes cacher skal kunne fjernes uten å etterlate spor. Delvis fordi ingen cacher varer evig, og delvis fordi en cache som er skrudd/spikret fast, selv med tillatelse, vil inspirere noen til å gjøre noe tilsvarende uten tanke på tillatelse og konsekvenser.
~/.signature: No such file or directory.

skaubjønn
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av skaubjønn » tor 19 aug 2010 13:15

GorgonVaktmester skrev:
skaubjønn skrev:Når det gjelder http://www.kulturminnesok.no/kulturminnesok/sok/ så er det jo bare de som er lokalkjente som vet hvor disse befinner seg.
Hva mener du?

På Kulturminnesøk er det kart som du kan zoome inn på, på samme måten som du kan på siden deres.
ID-numrene på det enkelte kulturminne er det samme her og hos dere, så det er åpenbart at det er en kobling.
Deres sider har beskrivelser og faktaopplysninger om kulturminnene som IKKE er på Kulturminnesøk, og som sådan er sidene deres bedre, men de har den bittelille ulempen at de bare er for Østfold. Og tro det eller ei, men vi er ganske mange Geocachere som IKKE har interesse av å legge ut cacher i Østfold, men heller vil gjøre det i vårt eget nærområde :)

Poenget mitt med mitt tidligere innlegg var å gjøre de som leser denne tråden og IKKE bor i Østfold oppmerksom på at det finnes et bra register med kulturminner for hele landet...
Det jeg ikke finner på kulturminnesøk er GPS koordinatene. Men der er jo ingen ting i veien for at vi kan legge inn koordinater der, bare vi holder oss utenfor 5 meters grensen. Kulturminnesøk og Kulturminne kartet i Østfold er jo nettopp lagt ut for at folk skal besøke de stedene, og gjøre seg kjent med historien.
Jeg mente jo at bare de som bruker Østfold som sitt ”arbeidsområde” kunne ha noen interesse av å kombinere dette med kulturminner. Som foreløpig er laget bare her. Men jeg vet at det er flere fylker i gang med å lage noe tilsvarende, men jeg håper jo at Østfold-varianten blir foretrukket

Det er til og med forslag fra Riksantikvaren om å gjøre de med best fremkomlighet tilgjenglige for handikappede.

skaubjønn
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av skaubjønn » lør 21 aug 2010 09:34

Sitat:Jeg tviler på at det er vesentlig hvorvidt kulturminnene er nye eller gamle, men heller hvorvidt de kan ta skade. Plasseres cachene tilstrekkelig langt vekk fra kulturminnene (se kulturminnelovens § 6), kan jeg ikke se at det skal være noe problem.

Her ser dere noen bilder av typiske kulturminner. Det skulle ikke ta noen skade om vi kobler oss opp mot disse. Skader heller ikke å få informasjon om hva som har foregått på stedet.
Det første bildet er den plassen i Mosse skogen hvor svenskene ble stoppet. Men jeg fikk ikke lagt til filen med tekstdokumentet som omhandler kampene i Mosseskogen. (plassmangel)
Vedlegg
c.JPG
c.JPG (208.68 kiB) Vist 3121 ganger
b.JPG
b.JPG (142.93 kiB) Vist 3121 ganger
a.JPG
a.JPG (227.84 kiB) Vist 3125 ganger

skaubjønn
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt: