Opphavsrett og kopibeskyttelse

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker

Re: Opphavsrett og kopibeskyttelse

Legg inn av Olen » lør 07 aug 2010 23:23

Dette handler jo ikke først og fremst om pris, så vidt jeg har skjønt de foregående innleggene, men om hva slags rettigheter man har til de kartene man har betalt for.
At man ikke skal kunne kopiere dem over på en annen minnebrikke, slå sammen flere kart til ett så man slipper å drasse med en haug av brikker rundt osv, er jo for mange det største problemet. Det har ikke med penger å gjøre, det har med en holdning til egne kunder som minner om musikk- og filmbransjen. Hvem er det som må gjennom en halvtime reklame, trailere, "ikke stjel denne filmen" osv før man får sett på en DVD? Jo, de som har betalt for varen. Hvem slipper? De som kopierer den.
Og det er akkurat den samme feilen kart-selgerne her gjør. De som betaler for kartene på riktig vis, ender opp med et dårligere produkt - kanskje så dårlig at de enten lar være å bruke det, eller i verste fall lar være å kjøpe det - mens de som er villige til å fikle litt blir sittende med et vesentlig mer brukervennlig produkt.

Det kan da ikke være i selgers interesse å stille seg i en possisjon der man må betale for et dårligere produkt enn man kan "få" gratis? Å velge å selv plassere seg i den umulige situasjon at man ikke bare taper pris-konkurransen, men OGSÅ på brukervennlighet høres ut som noe man må ha studert på BI for å mene at er fornuftig markedsstrategi.

De fleste mennesker er ærlige og vil gjerne gjøre opp for seg og er villige til å betale for originaldeler, men så opplever man å bli møtt av den stikk motsatte holdningen fra leverandørene av varer og tjenester. "Dere er alle noen tjuvradder, vi må beskytte oss mot de onde kundene våre". Jeg, som konsument, er i alle fall ikke veldig fornøyd med å få den beskjeden i fleisen hver gang jeg vil se film, høre musikk - og nå også se på kart.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 07 aug 2010 23:59

Olen: Du har så rett, så rett!!

Det at kartene er dyre er noe vi tross alt kan leve med, det svir bare noe j... når vi betaler og så går det over. :?

Men for meg, som i likhet med Avigerus som skrev i denne tråden for noen innlegg siden, bor i Grenland blir dette helt håpløst. Grensen mellom kartbladene går tvers igjennom sentrale deler av Skien og til en viss grad også Porsgrunn, selv om sentrum her ikke blir like hard rammet som Skien blir. Dette betyr at man må drive å bytte brikke stadig vekk: I bilen mens man kjører. Utendørs i all slags vær med fare for at vann kommer inn i GPSr'en og ødelegger den. Dette kan vi ikke leve med!! Dette er ikke noe som svir en gang og så går over, dette er en vedvarende pine!! :x

Enten så har ikke kartprodusenten forstått denne konsekvensen, og da har vi en jobb å gjøre med å forklare dem hvor håpløst dette blir. Eller så er de klar over problemet, men bryr seg ikke. Dessverre tror jeg det er det siste som er tilfelle... :(
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Sted: Holtet, Oslo
Kontakt:

Legg inn av hkaspenberg » søn 08 aug 2010 08:45

GorgonVaktmester skrev:Olen: Du har så rett, så rett!!
..
Enten så har ikke kartprodusenten forstått denne konsekvensen, og da har vi en jobb å gjøre med å forklare dem hvor håpløst dette blir. Eller så er de klar over problemet, men bryr seg ikke. Dessverre tror jeg det er det siste som er tilfelle... :(
Vi får håpe at "noen" ser denne diskusjonen og tar fatt i problemet og endrer på den for oss uforståelige konklusjonen om at det er så kjekt at kartene "... leveres på SD/Micro-SD kort, klar til bruk og kan settes direkte i både bil, kombi og håndholdte Garmin GPS modeller med kartfunksjonalitet, slik at man slipper å overføre store datamengder fra datamaskin over på GPS’en..." (sitert fra http://geoinsight.no/Produkter/Premium/)

Selv var jeg så idiotisk dum at jeg kjøpte "City Navigator 2009" på brikke for at par år siden. I bruksanvsiningen som lå ved advarte man om å legge andre filer slik som PIO-lister og liknende på brikken siden den kunne bli "ødelagt". Hallooo? POI-lister ødela den ikke, men den gikk fysisk i stykker etter noen måneder og kunne ikke leses, hverken i GPS'en eller på PC. Så nå kjører jeg på en hacket kopi av det samme produktet med rimelig god samvittighet. Jeg gidder ikke å betale to ganger for det samme produktet! En annen ulempe med kart på brikke er at de ikke kunne oppdateres på lik linje med kartene man kjøper på CD/DVD. Når det gjelder bil-kart er oppdateringer viktige, noe en biltur i Italia i fjor sommer beviste. Kartet fra 2009 hadde en ekstra avkjørsel fra motorveien mellom Firenze og Lucca som ikke fantes i virkeligheten... :D

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 08 aug 2010 08:55

hkaspenberg skrev: Vi får håpe at "noen" ser denne diskusjonen og tar fatt i problemet og endrer på den for oss uforståelige konklusjonen om at det er så kjekt at kartene "... leveres på SD/Micro-SD kort, klar til bruk og kan settes direkte i både bil, kombi og håndholdte Garmin GPS modeller med kartfunksjonalitet, slik at man slipper å overføre store datamengder fra datamaskin over på GPS’en..." (sitert fra http://geoinsight.no/Produkter/Premium/)
Du kan være trygg på at "noen" skal få se denne tråden, og at jeg kommer til å ta en debatt med "noen" om å gjøre det mulig å samle flere lovlig kjøpte kart på en god måte.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Sted: Porsgrunn

Legg inn av avigerus » søn 08 aug 2010 09:51

bjorges skrev:
hkaspenberg skrev: Du kan være trygg på at "noen" skal få se denne tråden, og at jeg kommer til å ta en debatt med "noen" om å gjøre det mulig å samle flere lovlig kjøpte kart på en god måte.
Klarer du å få overtalt de rette, skal jeg selvsagt kjøpe! Mitt ønske er følgende på ei brikke: Oslo, Kristiansand og Hardangervidda - vet at det blir dyrt, men det får jeg tåle.... :?
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » søn 08 aug 2010 12:43

avigerus skrev:
bjorges skrev:
hkaspenberg skrev: Du kan være trygg på at "noen" skal få se denne tråden, og at jeg kommer til å ta en debatt med "noen" om å gjøre det mulig å samle flere lovlig kjøpte kart på en god måte.
Klarer du å få overtalt de rette, skal jeg selvsagt kjøpe! Mitt ønske er følgende på ei brikke: Oslo, Kristiansand og Hardangervidda - vet at det blir dyrt, men det får jeg tåle.... :?
Det støttes.
Selv om en løsning tilsvarende den en har nå er å foretrekke.
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Legg inn av ok67 » søn 08 aug 2010 16:05

Aller helst skulle eg ønskt at det var mogeleg å kjøpa enkelt blad og bygge opp mi eiga kartbladsamling av dei kartblada eg treng. Ulempen med å kjøpa større område i ei samling er at ofte treng eg berre nokre få av blada i det aktuelle området, samt at eg treng nokre få blad frå andre område. Dermed må eg kjøpa ei mengde med kart som eg ikkje har bruk for for å få dei få blada som eg faktisk vil ha, noko som gjer det uforholdsmessig kostbart.

Så mitt ønske for kart kjøp/sal er ei webside der ein går inn og kjøper dei blada ein ønsker, samt oppgir IDen til GPS'en. Deretter blir det generert ei kartfil med dei aktuelle blada låst opp for min GPS. Samstundes må/bør det også vere mogleg å registrere seg slik at det blir mogeleg å kjøpe til fleire blad seinare. Dette burde ikkje vere noko problem å få til, samstundes som det vil bli ei svært kundevenleg løysing.

(Når eg kjøper papirkart i 1:50000 serien så kjøper eg berre dei blada eg treng og ikkje ei svær og dyr pakke med 50 kartblad når eg berre treng 3 av blada.)

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 08 aug 2010 16:10

ok67 skrev:Aller helst skulle eg ønskt at det var mogeleg å kjøpa enkelt blad og bygge opp mi eiga kartbladsamling av dei kartblada eg treng. Ulempen med å kjøpa større område i ei samling er at ofte treng eg berre nokre få av blada i det aktuelle området, samt at eg treng nokre få blad frå andre område. Dermed må eg kjøpa ei mengde med kart som eg ikkje har bruk for for å få dei få blada som eg faktisk vil ha, noko som gjer det uforholdsmessig kostbart.
Her er nok problemet faktisk prismodellen til Statens Kartverk. Denne gjør at arealprisen minker etterhvert som utsnittet øker, hvilket gjør uttak av små områder uforholdsmessig dyrt. I tillegg kommer selvsagt kostnadene tilretteleggeren skal ha dekket inn for å lage en slik løsning.

For egen del er jeg ikke alltid like planlagt, og synes forsåvidt det er greit å ha kart over et større område enn det jeg skal benytte. Det er jo ikke slik at flere kartblad på minnebrikken gjør at vekten på GPSn øker ;)
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Legg inn av ok67 » søn 08 aug 2010 18:46

Nei, vekta på gps'en aukar ikkje, men prisen aukar. Og eg synest det er unødvendig å må kjøpa og betala for noko som eg ikkje treng.

Brukeravatar
FrodoTheDog
Junior
Junior
Kontakt:

Legg inn av FrodoTheDog » lør 14 aug 2010 05:56

Sjekket ut karta i Sverige for og sammenligne, og der er det som kjent fire kart som da dekker hele Sverige (også de nyeste de samme som i denne tråden)
Men her får du karta på en minnebrikke, MEN du får også karta på DVD, så du kan legge de in i MapSource og dette til en pris som jeg ikke har vansklig for og betale for

Sjekket raskt og det var rundt 1600,- for en DVD + Minnebrikke.
Da kan man starte med en gang, bare og stappe inn minnebrikka, også kan man rote med MapSource og lære seg dette senere hvis man ikke er kjent med hvordan man bruker dette.

Så for 3200,- sek eller ca 2700,- Nok så har du det mestepartten trenger hele Sør-Sverige................

OG DETTE FOLKENS ER HVA JEG KALLER KUNDESERVICE!!!!!!

FrodoTheDog
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » tir 24 aug 2010 08:51

bjorges skrev: Du kan være trygg på at "noen" skal få se denne tråden, og at jeg kommer til å ta en debatt med "noen" om å gjøre det mulig å samle flere lovlig kjøpte kart på en god måte.
Noe nytt i denne saken ?.

Selv sendte jeg en mail til Geoinsight for noen uker siden, med kommentarer og spørsmål til Topo Premium Oslo kartet, men jeg har ikke fått noe svar...
Mvh Catch
Bilde

avigerus
Senior
Senior

Legg inn av avigerus » man 30 aug 2010 12:57

:mrgreen: Da har jeg fått bekreftet at noen er på gli... Min kartleverandør har nemlig nå fått ordnet det slik at jeg kan få kjøpt de kart jeg ønsker og så få dette på en brikke... Det var jo det som var mitt ankepunkt for ikke å kjøpe, at jeg gidder ikke å stå ute i skogen og bytte disse små brikkene, bare fordi noen ikke skjønnte seg på oss som bor i "grenseland " mellom to kart.
Min kartleverandør kan nå fortelle meg at jeg kan bestille intill 5 områder på en brikke, så nå er det bare å skrape sammen noen penger og bestille.... Nå er jeg glad, for de nye kartene ser virkelig bra ut...
Selvsagt så er det dyrt som pokker, men det svir en gang og så går det over.... tror og håper jeg...hehe
Bilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Sted: Holtet, Oslo
Kontakt:

Legg inn av hkaspenberg » man 30 aug 2010 21:56

Erstatter din kartleverandør ødelagt eller mistet brikke?

;-D Hans
Bilde

avigerus
Senior
Senior

Legg inn av avigerus » tir 31 aug 2010 07:58

Vel, regner jo med at kjøpsloven vil gjelde hva angår feil eller mangler ved varen... og å miste brikka blir vel litt vanskelig, da den skal sitte inni min Oregon. Går den tapt, vil min forsikring dekke tapet av både gps og brikke. Jeg har nemlig tegnet en tilleggsforsikring for nettopp slike hendelser......
Mitt eneste ankepunkt er selvsagt pris, men jeg velger å svelge den bittre pilla, for kartene ser meget bra ut og er vel verdt penga... Har romstert nok etter "avigerus-metoden" ute i skauen...hehe
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » tir 31 aug 2010 08:34

hkaspenberg skrev:Erstatter din kartleverandør ødelagt eller mistet brikke?

;-D Hans

av rein nysgjerrighet, kvifor skulle dette erstattes?
Kjøper eg eit papirkart i bokhandelen så blir vel ikkje dette erstatta om eg mister det - eller øydelegger det....?

Svar