Opphavsrett og kopibeskyttelse

maritamikalsen
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Re: Opphavsrett og kopibeskyttelse

Legg inn av maritamikalsen » tor 05 aug 2010 12:12

ikke at jeg skal være obsternasi eller no, men så lenge man bryter kopisperre på egne kart i den hensikt å lage sikkerhetskopi til seg selv, så er man i henhold til norsk opphavsrett i sin fulle rett til dette.
Å ta avstand fra piratkopiering og massedistribusjon av opphavsrettslig materiale, synes jeg er en helt riktig holdning, men å tilbakeholde/nekte informasjon om hvordan man utfører 100% lovlige handlinger under forutsetning av at man følger Norsk lov (i dette tilfellet, er lovlig eier av kartbrikken, og ikke distribuerer utover det som er tillatt), mener jeg, IMNSHO, at det er feil, ja på grensen til maktmisbruk, å nekte folk tilgang til slik informasjon.

Man må være klarsynt og voksen nok til å skille mellom piratkopiering og sikkerhetskopiering tillatt etter Lov om Opphavsrett.
Må få si jeg er helt enig med dette innlegget.
En banan uten trening er som en dildo uten batteri

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tor 05 aug 2010 12:51

Dette innlegget bør leses med en humoristisk vinkling, men problemstillingen er jo høyst reel.

Jeg har en slik Garmin 62s- i bruksanvisningen står det at jeg kan legge inn flere ulike kart og velge i menyen hvilket kart jeg vil bruke.

Genialt !

Så jeg har jo gjort det med mine Topo Adventure kart.
Akkurat som jeg gjorde på Oreganoen.
Men jeg har kjøpt et Topo Prokart på minnebrikke (har kvittering) og da kan jeg jo ikke gjøre som bruksanvisningen sier :non:

Jeg er ganske klønete og er redd for å ødelegge den bitte lille brikken som kostet mer en en tilsvarende bit med gull.

Så finnes det da en mulighet for å legge inn kartene slik som markedsføringen og bruksanvisningen sier at jeg kan gjøre?
(Det hadde vært fint)
Eller en mulighet for å ta en backup av Topo pro.

Er jo så redd for at jeg trykker feil i Windsor og overskriver alt på gullbrikka.. tenk om jeg bytter ut kart med noe helt annet.

Ja det er mitt kart, har kvittering, kan sikkert scanne kvitteringen om det blir nødvendig- må bare kjøpe en scanner først.
Går det med foto av kvitteringen?

Men jeg har en slik p.m. boks om det er for kriminelt å hjelpe meg helt offentlig.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » tor 05 aug 2010 14:42

sorry, sven-egil.
Du er offer for Belanors nye kartpolicy, og den er det desverre ikke Garmin som bestemmer, så Garmin kan skrive hva de vil, men uten å gjøre ting som admin/gcinfo-styret har bestemt at man ikke får lov å snakke om i dette forumet (til tross for at norsk opphavsrettslovgiving sier at det er tillatt), må du nok belage deg på å sette inn brikken du har kjøpt hver gang du vil bruk det kartet, i motsetning til piratene, som får funksjonaliteten Garmin har lovet deg i markedsføringen....
BildeBilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tor 05 aug 2010 15:22

Ja det er tøffe tak... :roll:
Bilde Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 05 aug 2010 15:25

tsolt skrev:sorry, sven-egil. Du er offer for Belanors nye kartpolicy, og den er det desverre ikke Garmin som bestemmer, så Garmin kan skrive hva de vil (...)
Jeg trodde ikke Belanor kunne lastes for dette. Så vidt jeg vet er kartene produsert av Geoinsight (http://geoinsight.no/), og de har valgt å formidle kartene på minnekort. I så fall kan ikke Belanor eller Garmin lastes for det. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » tor 05 aug 2010 15:39

sven-egil skrev:Så jeg har jo gjort det med mine Topo Adventure kart.
Akkurat som jeg gjorde på Oreganoen.
Men jeg har kjøpt et Topo Prokart på minnebrikke (har kvittering) og da kan jeg jo ikke gjøre som bruksanvisningen sier :non:
Jeg antar du mener Topo Premium, og ikke det gamle Topo Pro-kartet. :?:
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » tor 05 aug 2010 15:51

pjacklam skrev:
tsolt skrev:sorry, sven-egil. Du er offer for Belanors nye kartpolicy, og den er det desverre ikke Garmin som bestemmer, så Garmin kan skrive hva de vil (...)
Jeg trodde ikke Belanor kunne lastes for dette. Så vidt jeg vet er kartene produsert av Geoinsight (http://geoinsight.no/), og de har valgt å formidle kartene på minnekort. I så fall kan ikke Belanor eller Garmin lastes for det. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
sikkert ikke. like kul forbanna idiotisk er det, uansett hvem som til syvende og sist er ansvarlig for begrensningene på "Garmin topo premium".
BildeBilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tor 05 aug 2010 16:38

Catch skrev: Jeg antar du mener Topo Premium, og ikke det gamle Topo Pro-kartet. :?:
Ja, det var en trykkfeil i innlegget mitt.
Mener selvfølgelig Topo Premium.
Bilde Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior

Legg inn av pjacklam » tor 05 aug 2010 17:44

tsolt skrev:sikkert ikke. like kul forbanna idiotisk er det, uansett hvem som til syvende og sist er ansvarlig for begrensningene på "Garmin topo premium".
Jeg er helt enig i at det er særdeles lite brukervennlig. Det virker som om det er laget av teoretikere med minimal praktisk erfaring fra felten. Poenget mitt var bare at eventuelt skyts ikke bør gå i retning av dem som ikke fortjener det. Forøvrig synes jeg at den del av kritikken også bør gå til dem som sørger for at kartdataene ikke er fritt tilgjengelige.

avigerus
Senior
Senior
Sted: Porsgrunn

Legg inn av avigerus » fre 06 aug 2010 11:43

Så for å oppdateres litt,
Vi som bor i grenseområde mellom to kart - må altså bytte brikke når vi passerer/ kommer utenfor kartområdet som ligger inne på brikka. Dette betyr at jeg, lovlydig som jeg er, måtte kjøpe en brikke for Kristiansand og en for Oslo, og midt ute i skogen ta en stopp og bytte...fordi en teoretikker ikke har peil på hva de selger?? :grrr:
I en tidligere tråd har jeg tilbudt meg å betale det som koster, bare jeg fikk et tilbud om å få alt på en brikke...for det er det plass til...og så ender det opp med at jeg nå rett og slett blir utestengt som kunde, siden det er helt uaktuelt for meg å stå i skogen og bytte disse små "gullbarrene" med fare for regn og snø og å miste de...huff...
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Legg inn av ok67 » fre 06 aug 2010 11:53

Eller så gjer du lit sån og slik og ...., du blir kanskje lovbrytar, men du får i alle høve brukt karta slik som dei bør brukast.

Sjølv kjem eg ikkje til å kjøpe dei nye karta, med den lisenspolitikken dei legg opp til så er det heilt uaktuelt.

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » fre 06 aug 2010 12:56

ok67 skrev:............................

Sjølv kjem eg ikkje til å kjøpe dei nye karta, med den lisenspolitikken dei legg opp til så er det heilt uaktuelt.
Støttes

Vi beveger oss ganske my rundt i Norge. Fordelen med flere kart på GPSmap 60Csx er åpenbar. Noe som medfører at det ikke vil være aktuelt å bytte til de nye Premium kartene dersom det ikke blir gitt mulighet for å slå dem sammen, -som nå. :evil:
Bilde

pjacklam
Senior
Senior

Legg inn av pjacklam » fre 06 aug 2010 13:22

avigerus skrev:Vi som bor i grenseområde mellom to kart - må altså bytte brikke når vi passerer/ kommer utenfor kartområdet som ligger inne på brikka. Dette betyr at jeg, lovlydig som jeg er, måtte kjøpe en brikke for Kristiansand og en for Oslo, og midt ute i skogen ta en stopp og bytte...fordi en teoretikker ikke har peil på hva de selger??
De forstår vel teknologien, men jeg tror ikke de forstår de praktiske konsekvensene av løsning med å selge kart på kort. Ellers får jeg si som gacrux, at om de skal distribuere kart på den måten, burde GPS-ene ha minst fire kortplasser.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » fre 06 aug 2010 15:36

pjacklam skrev:Forøvrig synes jeg at den del av kritikken også bør gå til dem som sørger for at kartdataene ikke er fritt tilgjengelige.
Jeg kan ikke si meg helt enig her. Siden jeg er ansatt hos en kartdataeier, og har hatt ansvaret for å forvalte og selge disse kartdataene kan det jo selvsagt være at mitt syn er farget av dette, men jeg kjenner også forholdene fra innsiden og har nok dermed større grunnlag for å uttale meg en flertallet.

Jeg mener det er helt naturlig at de som ønsker å bruke det offentlige kartgrunnlaget til økonomisk vinning er med på å betale for dette. Dersom det offentlige skulle måtte "gi bort" kartverket er jeg redd kvaliteten på dette ville forringes veldig raskt.

Når det er sagt, sitter jeg også med kjennskap til hva min arbeidsgiver får betalt for kartdataene som leveres ut på minnebrikken, siden jeg selv har ført forhandlingene med GeoInsight AS om dette.
Dette gjør også at jeg (tror) jeg kjenner alle leddene mellom kartdataeier og sluttbruker, og selvfølgelig kjenner jeg sluttbrukerprisen for minnebrikken.

Jeg ønsker ikke å gå inn med detaljer om hvordan økonomien i løpet fra kartdata til ferdig minnebrikke er, men bare for å ha sagt det: Det er ikke kartdataeier som er den grådige part her.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » fre 06 aug 2010 16:33

bjorges skrev:[Klippe..klippe..

Jeg ønsker ikke å gå inn med detaljer om hvordan økonomien i løpet fra kartdata til ferdig minnebrikke er, men bare for å ha sagt det: Det er ikke kartdataeier som er den grådige part her.
Det tror jeg på!

Bare den idiotiske låsingen forteller mer en nok.
Et ønske om profitt foran brukervennlighet er vel stikkordet.

Kundene er jo dumme kriminelle tullinger som ikke fortjener noe bedre...
Bilde Bilde Bilde

Svar