Nye garmin kart for Norge i 2010?

Thorminator
Nybegynner
Nybegynner

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av Thorminator » ons 02 jun 2010 19:17

Jeg gjør et sjelden unntak og poster her fordi denne posten måtte adresseres.
Topo Premium skrev: SD-Kort løsning er først og fremst valgt for å gjøre det enkelt. I andre land hvor man har benyttet CD/DVD løsning med lock, må man registrere GPS'en på garmin.com, registere kartet på leverandørens sider, installere Communicator plug-in og hente unlock-koder og så legge inn koder. Det har vært veldig mange brukere som har meldt at de hadde problemer med dette og synes denne løsningen var tungvin.
Det er på ingen måte noen forklaring eller unnskyldning på at dere kun tilbyr kartene på minnebrikke.
Hva med alle de brukerene som ikke har hatt problemer med kartkoder i det hele tatt, og som trolig er i langt flertall, men som nå derimot vil kunne få en mengde problemer slik som det er beskrevet i tråden?
Topo Premium skrev: PS! Har kun registrert 1 hendvendelse på at man ønsker flere kart på et SD-kort, så er det flere av dere så send mail !
Så hele den norske brukerens produktutvalg og muligheter avhenger av at dere får tilbakemelding på et forum for en liten gruppe mennesker som driver med en lite utbredt hobby? Det er med andre ord bare Geocachere på GCInfo sitt forum som kan være med på å påvirke denne avgjørelsen?
Unnskyld meg men jeg håper virkelig ikke du mener dette seriøst...
Det burde som et minimum legges ut informasjon på nettsidene til Geoinsight, og frem til det foreligger burde man vitterlig holde tett om responsen.
Jeg har også full forståelse for at du kanskje ikke drifter websidene til Geoinsight og at det kan ta litt tid å legge ut ny info, men "opplysningen" om at det bare har kommet en epost ang. flere kart på brikken burde nok aldri vært lagt ut.
Topo Premium skrev: Når det gjelder defekte SD-Kort/Kart, gjelder vanlig Norsk forbrukerlov, som er en av de beste i verden (sett fra forbrukers side). Har man fått et defekt produkt, skal dette selvsagt erstattes med nytt.
Her unngår du den andre siden av spørsmålet, nemlig hva med dem som får sin GPSr ødelagt som en følge av politikken dere fører på deres nye produkt? Det har nemlig ingen ting med hverken defekt produkt eller kjøpsloven å gjøre men sunn fornuft.
Man lager og selger et produkt som er ment for friluftsliv men som ikke kan brukes i det mange vil kalle et normalt friluftsliv.
Topo Premium skrev: Når det gjelder priser og tekniske løsninger, må vi som GPS-kartprodusent bare gjøre så godt vi kan innenfor disse rammebetingelsene.
Priser kan jeg forstå men tekniske løsninger? Det er da på ingen måte en unnskyldning for å levere et dårligere produkt enn hva som finnes på markedet fra før. Minner om at kart på minnebrikke og CD har eksistert side om side en god stund nå. Alle som synes CD løsningen var tungvint kunne ha valgt minnebrikke. Alle som synes minnebrikke er en håpløs løsning sitter uten noen valg i det hele tatt. Da blir det veldig rart å skylde på rammebetingelser.

Helt til sist synes jeg det er merkverdig at en talsmann for et firma uttaler seg under et brukernavn og ikke virkelig navn, særlig når vedkommende adresserer spørsmål rettet til firmaet og svarer på vegne av det. Jeg har forstått det slik at du kan ha blitt gjort oppmerksom på denne tråden av bekjente (eller at du kanskje var registrert med et annet brukernavn fra før), og det er flott at selskapet blir representert i denne debatten. Men det er vel ingen unnskyldning for å komme med anonyme påstander når man utgir seg for å være firmaets representant i debatten?
Hvordan kan jeg vite at jeg leser informasjon som faktisk er fra selskapet? Hvordan kan andre vite at det ikke bare er jeg som har opprettet brukernavnet? Hvordan kan jeg på noen som helst måte verifisere påstander og opplysninger som hevdes å bli fremsatt av firmaet? Poenget er ikke at jeg ikke tror deg, men jeg har inntrykk av at det har kommet noen uheldige uttalelser fra en som nok bare mener godt, men som kanskje ikke har tenkt nok i forkant av uttalelsene.

Som sagt, jeg synes det er flott at selskapet er representert i denne tråden og viser vilje til å lytte til brukerenes synspunkter, kjempebra! Men jeg synes dessverre også at det som fremsettes foreligger på en litt lite profesjonell måte.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » ons 02 jun 2010 20:00

Topo Premium skrev:
Når det gjelder defekte SD-Kort/Kart, gjelder vanlig Norsk forbrukerlov, som er en av de beste i verden (sett fra forbrukers side). Har man fått et defekt produkt, skal dette selvsagt erstattes med nytt.
Mvh
Geoinsight
Nå tenkte jeg ikke på om man kjøper et defekt produkt, men at produktet blir skadet.

Altså om kartet fungerte slik det skulle, men blir skadet pga vann, mekanisk-skade, overskrevet pga brukerfeil osv.
Ting som kan hende noen og enhver.
Kan man da gå til nærmeste forhandler og levere kortet og få et nytt?

Eller er det "løp & kjøp" nytt en gang til???

Hvorfor lager Garmin programvare til sine GPS enheter som gjør at man kan installere ulike kart og kartområder på enheten og velge med en meny hvilket som skal brukes?
De til og med skryter av det i markedsføringen, men ønsker man de nye kartene er jo denne funksjonen helt umulig å bruke! For i Norge leveres kartene på en minnebrikke og da må brikken ut og ny settes inn...

Dette er jo bare helt tragisk!
Bilde Bilde Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior

Legg inn av Cptnodegard » ons 02 jun 2010 21:25

Topo Premium skrev:Litt mer info;

SD-Kort løsning er først og fremst valgt for å gjøre det enkelt. I andre land hvor man har benyttet CD/DVD løsning med lock, må man registrere GPS'en på garmin.com, registere kartet på leverandørens sider, installere Communicator plug-in og hente unlock-koder og så legge inn koder. Det har vært veldig mange brukere som har meldt at de hadde problemer med dette og synes denne løsningen var tungvin.
Å gjøre det "lettere" ville være å levere en USB-penn med en IMG fil man kunne gjøre hva f man vil med. Det dere gjør er 100% drevet av grådighet fordi dere vet at kartene er så borti natta overprisa at den eneste måten dere kan få noen til å kjøpe det på er å stappe inn så mange kopibeskyttelser at du må ha våpna eskorte for å installere kartene. Man skulle tro at med alle de fadesene filmbransjen, musikkbransjen og nå i det siste spillbransjen har skapt med idiotiske kopisperrer så ville folk som dere snart ta hintet, men den gang ei.
Topo Premium skrev: PS! Har kun registrert 1 hendvendelse på at man ønsker flere kart på et SD-kort, så er det flere av dere så send mail !

Skal man dømme fra svarene i tråden her så er det vel bare én person som har intensjon om å kjøpe kartene overhodet, grunnet den tåpelige prisen og minnekortsystemet.

Jeg håper inderlig at den forretningsmodellen dere her fører leder til at dere går så dundrende konkurs at vi slipper å noensinne se selskapet deres i norge igjen. Det er overhodet ingenting av det dere gjør som er med kundene i tankene, det er kun grådighet som står bak.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » ons 02 jun 2010 22:01

Cptnodegard skrev:
Topo Premium skrev:Litt mer info;

SD-Kort løsning er først og fremst valgt for å gjøre det enkelt. I andre land hvor man har benyttet CD/DVD løsning med lock, må man registrere GPS'en på garmin.com, registere kartet på leverandørens sider, installere Communicator plug-in og hente unlock-koder og så legge inn koder. Det har vært veldig mange brukere som har meldt at de hadde problemer med dette og synes denne løsningen var tungvin.
Å gjøre det "lettere" ville være å levere en USB-penn med en IMG fil man kunne gjøre hva f man vil med. Det dere gjør er 100% drevet av grådighet fordi dere vet at kartene er så borti natta overprisa at den eneste måten dere kan få noen til å kjøpe det på er å stappe inn så mange kopibeskyttelser at du må ha våpna eskorte for å installere kartene. Man skulle tro at med alle de fadesene filmbransjen, musikkbransjen og nå i det siste spillbransjen har skapt med idiotiske kopisperrer så ville folk som dere snart ta hintet, men den gang ei.
Nå er det vel forsåvidt akkurat dette som ikke gjøres ved å legge ting på minnebrikke, i motsetning til å gjøre som du foreslår der brukere som deg selv (som du vel uttalte i en annen tråd) vil uten skrupler kopiere data uansett hvor billig de var bare fordi du kunne gjøre det.

Cptnodegard skrev:

Skal man dømme fra svarene i tråden her så er det vel bare én person som har intensjon om å kjøpe kartene overhodet, grunnet den tåpelige prisen og minnekortsystemet.

Jeg håper inderlig at den forretningsmodellen dere her fører leder til at dere går så dundrende konkurs at vi slipper å noensinne se selskapet deres i norge igjen. Det er overhodet ingenting av det dere gjør som er med kundene i tankene, det er kun grådighet som står bak.
Nå er det slik at eierne av kartdataene skal ha betalt, de som legger til rette dataene for bruk i GPSn (i dette tilfellet Geoinsight) skal ha betalt, de som legger tin ut på egnet medium og lager en fin innpakning som kan selges skal ha betalt, Belanor som distribusjonsledd skal ha betalt, og forhandlerne skal ha betalt. Det også mulig at Garmin skal ha en andel av kaka. Dette medfører at prisene stiger. Jeg kjenner ikke fordelingen mellom kartdataeier og sluttkunde, men jeg vet sånn omtrent hva dataene koster ut fra dataeier, og vet at prisen øker en del på veien.

Men, nå er det nok (dessverre vil noen hevde) slik at ingen, heller ikke av deltagerne her på forumet (med unntaket av de som står på for å holde organisasjonen og nettsidene oppe) , jobber gratis. Dette medfører at de vil ha betalt for jobben de gjør, som igjen medfører at ting koster penger. Man kan selvsagt diskutere om ting koster for mye, men det finnes et uttrykk som sier at det ikke finnes noe som heter en gratis lunsj, som igjen betyr at noen må betale for denne også.

Og for de som lurer, jeg jobber da for en av dataeierne, og har dermed direkte kontakt med blant annet GeoInsight i denne sammenhengen, og er nok delaktig i at denne tråden har oppstått.
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Legg inn av ok67 » ons 02 jun 2010 22:08

At karta kostar etc. er heilt ok, men det er meir kor lite fleksibel bruken blir med den løysinga som er valt folk reagerer på.
Med fornuftig lisens og kart inndeling er det nok mange her på forumet som kunne tenkt seg å kjøpa dei nye karta, men slik som det er lagt opp no så er det nok uaktuelt for dei fleste, vil eg tru, i alle høve etter signala som er kome fram her i tråden.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior

Legg inn av ok67 » ons 02 jun 2010 22:50

Eg har forresten ein forretningside, som de skal få gratis.

Opprett ei web side, der kundane kan gå inn og velge kva kartblad dei ønsker og betale med (VISA)kort.

Softwaren bakom websida genererer ei imgfil bassert på dei valgte kartblada. Kunden må i tillegg oppgi serienummeret på GPSen sin slik at det også blir generert ei lisensfil til dei aktuelle karta. Alt blir så pakka i ei ZIP fil og gjort klar for nedlasting.

Kunden lastar ned fila og pakkar ho ut på GPSen eller minnekortet som han har/set i GPSen. (Det kan sjølvsagt også følgje med software som gjer dette automatisk, men eg ønsker ei ZIP fil slik at vi som brukar Linux også kan nytta oss av ei slik løysing.)

Om kunden i tillegg har registrert seg, kan han seinare gå inn og legga til fleire kart og få generert ei ny ZIP fil som han lastar ned og pakkar ut på same måte.

Ei slik løysing kunne eg tenkt meg at kartleverandøren kunne ha kome med.

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker

Legg inn av Smort78 » ons 02 jun 2010 23:10

ok67 skrev:Eg har forresten ein forretningside, som de skal få gratis.

Opprett ei web side, der kundane kan gå inn og velge kva kartblad dei ønsker og betale med (VISA)kort.

Softwaren bakom websida genererer ei imgfil bassert på dei valgte kartblada. Kunden må i tillegg oppgi serienummeret på GPSen sin slik at det også blir generert ei lisensfil til dei aktuelle karta. Alt blir så pakka i ei ZIP fil og gjort klar for nedlasting.

Kunden lastar ned fila og pakkar ho ut på GPSen eller minnekortet som han har/set i GPSen. (Det kan sjølvsagt også følgje med software som gjer dette automatisk, men eg ønsker ei ZIP fil slik at vi som brukar Linux også kan nytta oss av ei slik løysing.)

Om kunden i tillegg har registrert seg, kan han seinare gå inn og legga til fleire kart og få generert ei ny ZIP fil som han lastar ned og pakkar ut på same måte.

Ei slik løysing kunne eg tenkt meg at kartleverandøren kunne ha kome med.
:good: :good: :good:

Sleepy81
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Sleepy81 » man 21 jun 2010 19:26

anders99 skrev:
sven-egil skrev: Jeg er redd produsenten skyter seg selv med den minnekort løsningen.
Det er mulig å låse kartene til minnekortet (hvert kort har sin egen unike ID).

Dersom kartene ikke er låst til minnebrikken er dette ikke så ille. Da kan man både ta sikkerthetskopi av dem og bruke dem enkelt sammen med andre kart i enheten (i hvert fall dersom man har har Oregon og (tror jeg) Colorado, som støtter flere kartfiler med forskjellig navn).

Da blir kun ulempen at man ikke kan se dem i Mapsource eller bruke dem i eldre enheter.

Dersom kartene er låst til minnebrikken, og produsenten i tillegg nekter å erstatte defekte brikker kostnadsfritt, vurderer jeg et unntak forumreglene slik at folk i det minste kan få hjelp til å lage seg en sikkerhetskopi.
Det finnes måter å få dette inn i mapsource på. Det er heller ikke vanskelig, men i bunn å grunn går det ut på og splitte gmapsupp.img fila tilbake til sine "orginale" filer, slik at de kan leses i mapsource/basecamp. Da kan man også kombinere dem med andre kart.

Er ikke helt sikker på om jeg får lov til å gå nærmere inn på hvordan det gjøres, men ser ut som Admin kanskje vil åpne for slik diskusjon her, muligens... Hvis admin gir "GO" så kan jeg legge ved noen linker som forklarer fremgangsmåten.

Jeg har i hvertfall prøvd med "demo fila" med Topo Premium kart over Svelvik, og jeg sitter nå og ser på de kartene i mapsource og basecamp. Dette er jo en fil uten "nøkkel", så jeg regner med at med kartene man kjøper på SD brikke, så må man ekstrakte nøkkelen også for å få kartene til å virke i mapsource/basecamp.

Kartene er fine de, mye mere detaljert en Adventure kartene, og ruting på sti ser ut til å ha blitt mye bedre (noe som irriterte meg grenseløst på Adventure kartene. Jeg har kjøpt et Adventure kart til flere hundre kroner som skal kunne rute på sti, men pga. et 10m langt "opphold" i stien, så ruter Adventurekartene meg 5 mil (!) rundt et vann f.eks, da blir man forbanna!), men prisen, ulempen med at man må "cracke" dem for å bruke dem som man selv vil, og den dårlige inndelingen man må velge mellom, gjør at det ikke er aktuelt å kjøpe disse kartene...

Det faktum at man her ser ut til, som lovlydig konsumer, å måtte bruke "cracks" på et legitimt produkt for å få samme funksjonaliteten som dem som har vært på bukta å lastet det ned gratis, burde jo være grunn nok for produsenten til å gi ut denne kartserien på CD (eller enda bedre: download!) som før!

anders99

Legg inn av anders99 » man 21 jun 2010 20:32

Sleepy81 skrev:
anders99 skrev: Dersom kartene er låst til minnebrikken, og produsenten i tillegg nekter å erstatte defekte brikker kostnadsfritt, vurderer jeg et unntak forumreglene slik at folk i det minste kan få hjelp til å lage seg en sikkerhetskopi.
Er ikke helt sikker på om jeg får lov til å gå nærmere inn på hvordan det gjøres, men ser ut som Admin kanskje vil åpne for slik diskusjon her, muligens... Hvis admin gir "GO" så kan jeg legge ved noen linker som forklarer fremgangsmåten.
Jeg vil fortsatt ikke ha en diskusjon om hvordan man bryter kopibeskyttelser og åpner låste kart.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » tor 24 jun 2010 20:45

Topo Premium Oslo kartet er i hus og testet litt. Kartet er som reklamen sier vesentlig mer detaljert, med f.eks mange flere stier i Marka. Prisen er stiv, og minst dyrt er det vel hos Malfix i Oslo hvor jeg ga kr. 1490,- Andre jeg har sjekket skal ha 1590,-
Brikken er 2GB, og Oslokartet tar ca 631 MB.
Mvh Catch
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Sted: Porsgrunn

Legg inn av avigerus » tor 24 jun 2010 21:36

tja, prisen var litt stiv, men jeg venter fortsatt på en løsning med flere kartområder på en brikke... Det blir helt håpløst å dra på tur med en i gps og en i lomma, og midt i skauen, bytte bare for at stien gjør en sving innom Kristiansandkartet...og deretter fortsetter på Oslokartet...Hjælpe meg, det kan jo bli flere brikkeskift bare på en liten rundløype til vår venn FrodoTheDog.....
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior

Legg inn av ok67 » tor 24 jun 2010 22:54

Sikkert ikkje lenge før den løysinga er tilgjengeleg frå "alternative leverandørar".

Berre så synd at dei lovlydige får eit langt dårlegare produkt enn dei som ikkje er så lovlydige.

Hadde det endå vore mogeleg å kjøpa enkelt kartblad, så trur eg salget hadde teke seg markant opp.

Sleepy81
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Sleepy81 » fre 25 jun 2010 20:08

[Admin edit: fjernet uønsket innhold ]

Selve kartet virker veldig bra, er mye mere detaljert en før, og endelig så ser det ut til at auto-routing funksjonen fungerer! På det gamle adventure kartet (CD14 Bodø), så var ca 50% av auto-routing forsøkene bortkastet, da det var små brudd i stien. Jeg har lagd noen ruter nå, og har enda ikke opplevd brudd i sti/veien! Meget bra!

Det eneste jeg har litt problem med er at hvis man begynner en rute fra f.eks en hytte som ikke har sti i nærheten, og så skal til en annen hytte, også uten sti i nærheten, så klikker det. Selv om det er en sti i mellom begge hyttene som passerer hyttene med ca 100m, så klarer ikke routing funksjonen det. For å få det til så må jeg begynne og avslutte på en sti/vei ser det ut som. Da fungerer routing funksjonen utmerket. Men ser altså ut som det fortsatt er litt problem med vekslingen mellom "on and off road"...

Jeg prøvde også å søke på GPSen etter fiskeslag (f.eks ørret, laks osv.) da det er markert av på innsjøer/vann nå. (Tviler vel sterkt på hvor mye man kan stole på denne informasjonen men...) Men finner ingen POI kategori som passer på GPSen (Oregon 450), og selv om jeg f.eks søker etter "Ørret" i alle POIer, så finner den ingenting. På kartet er alle insjøer markert korrekt, og det kommer opp fiskeslag når jeg holder cursoren over symbolet. Noen som vet hvor man kan søke etter dette?

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » lør 26 jun 2010 07:05

I esken til Topo Premium kartbrikken står det:
Ønsker du tilgang til ekstra kartinnhold og oppdateringer, registrer deg på www.geoinsight.no/premium
men jeg finner ingen info på geoinsights webside hva dette egentlig betyr.
Kanskje dette er noe de har tenkt å tilby på sikt....
Mvh Catch
Bilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Sted: Holtet, Oslo
Kontakt:

Legg inn av hkaspenberg » søn 04 jul 2010 20:23

pjacklam skrev:
Bikeridr skrev:Hmm, vet ikke hva jeg skal formene om den norske kartpolitikken..
Kartverket og politikerne argumenterer for de høye prisene ved å hevde at pengene blir pløyd tilbake og inn i kartproduksjon og at Norge derfor har blant de beste kartene i verden. At folk som er ute har noen av de beste kartene i verden, er viktig, sikkerhetsmessig.

Hvor pengene havner, vet jeg ikke, men det kan godt være at de går til kartproduksjon, og det er i så fall bra. Men har Norge blant de beste kartene i verden? Eller kanskje mer relevant: Er kart i Norge bedre enn kart i land der kartdataene er gratis? Jeg vet ikke, men skulle gjerne visst svaret.

Sikkerhetsargumentet er det dårligste, for det kan brukes motsatt vei: De høye prisene gjør at folk, i stedenfor å ta seg råd til nye kart, heller bruker gamle og utdaterte kart. Og da går den påståtte sikkerheten rett vest.
Kartene i Norge er beklageligvis ikke de beste i verden, bare de dyreste.

;-D Hans
Bilde

Svar