Nye garmin kart for Norge i 2010?

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn
Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av avigerus » man 10 mai 2010 21:51

Noen som vet noe om dette?
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av bjorges » man 10 mai 2010 22:34

avigerus skrev:Noen som vet noe om dette?
Jeg vet litt.

Det ble demonstrert en prototyp på eventene i Trondheim og Oslo i starten av Mai. Disse prototypene baserer seg på N20, i motsetning til Topo Adventure som baserer seg på N50 (altså kart for målestokk 1:50 000). Dette medfører høyere detaljgrad og flere høydekurver.
Kartene vil selges (såvidt jeg vet) på SD-brikker.

Produktutviklingen er ikke helt ferdig, blant annet gjenstår en del av kartografien for å få kartene til å se bra ut på de fleste enheter.

Jeg har ikke hørt noe releasetidspunkt, men kan komme tilbake til dette når jeg vet noe mer.
Bilde

anders99

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av anders99 » tir 11 mai 2010 07:12

bjorges skrev: Det ble demonstrert en prototyp på eventene i Trondheim og Oslo i starten av Mai. Disse prototypene baserer seg på N20, i motsetning til Topo Adventure som baserer seg på N50 (altså kart for målestokk 1:50 000). Dette medfører høyere detaljgrad og flere høydekurver.
Kartene vil selges (såvidt jeg vet) på SD-brikker.
Jeg tok en titt under eventet på Kalvøya.

Den store fordelen jeg kunne se var 10 meters høydekurver. Høyere detaljgrad medførte også flere ting på kartet, noe som ikke alltid er like hjelpsomt...

Det var også noen som sa noe om at de hadde sett eiendomsgrenser, det kan jo være en nyttig detalj.

Så vidt jeg vet dekker ikke N20 hele landet, noen som vet hvor man kan finne ut hvilke områder som er dekket?

shahost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:fre 16 apr 2010 08:17

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av shahost » tir 11 mai 2010 16:28

anders99 skrev:Så vidt jeg vet dekker ikke N20 hele landet, noen som vet hvor man kan finne ut hvilke områder som er dekket?
På FKB-Metadatakatalogen (http://www.statkart.no/geovekst/fkbprod.jsp) finnes en komplett oversikt over dekning av N20K og når det er produsert nye data for den enkelte kommune.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av avigerus » ons 12 mai 2010 21:10

hmmm....
Klart at noe her er av interesse... Mulig vi nå får med alle de små og store stiene og jeg dermed kan slutte med avigerus-metoden som er å følge den røde pila rett frem og ut stupet? Joda, hold meg gjerne oppdatert, for et slikt kart vil jeg gjerne bruke noen kroner på....
Bilde

Brukeravatar
huftis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 19 des 2009 11:30
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av huftis » ons 19 mai 2010 19:57

avigerus skrev:Mulig vi nå får med alle de små og store stiene og jeg dermed kan slutte med avigerus-metoden som er å følge den røde pila rett frem og ut stupet?
Du har jo alltids http://www.frikart.no/, som nokre plassar har fleire detaljar (for eksempel stiar) enn Topo Adventure (og nokre plassar mykje færre / ingen detaljar).
Bilde

Brukeravatar
Reodor
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:lør 16 feb 2008 14:41
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av Reodor » lør 22 mai 2010 17:25

Noen som vet om det finne noe liknende for våre nabo land? (Sverige og Danmark)
Bilde
Ut på tur aldri sur!

Brukeravatar
huftis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 19 des 2009 11:30
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av huftis » lør 22 mai 2010 18:36

Reodor skrev:Noen som vet om det finne noe liknende for våre nabo land? (Sverige og Danmark)
Jepp: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... oad#Europe
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av sven-egil » tir 25 mai 2010 08:18

Ser at GPS.NO har en artikkel om de nye kartene.
Topo Premium blir navnet, koster 1100-1500 leveres på minnebrikke. (minnebrikke- fysj)
Samme usle sone inndeling som i dag. (Blir dyrt dette)
Men detaljer og data ser jo fint ut. :)

Men jeg kommer nok til å kjøpe uansett tenker jeg :roll:

Link: http://gps.no/2010/05/topo-premium-ny-t ... or-garmin/
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
jorusol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 29 feb 2008 09:25
Sted:Rethymno Kreta og Ski-Siggerud

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av jorusol » tir 25 mai 2010 08:36

Ser det brukes store ord i omtalen - orienteringskart standard på landsbasis. Veeeldig lenge siden 1:20.000 var standard for o-kart. Men for områder med lavere dekning med o-kart enn i de tettest befolkede delene, kan 1:20.000 kart gi atskillig mer detaljer samt at ekvidistansen er 10 meter der dette er mulig. Uansett blir det nok kjøp da det er en forbedring i forhold til Topo-serien nå. Men reklamen lover nok mer enn en kart-entusiast "leser" i den og håper på av detaljer.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av gacrux » tir 25 mai 2010 08:54

Kart på minnebrikkere er Garmins svar på at kart kopieres og distribueres ulovlig.
Det er helt uholdbar løsning for oss med flere kart, og som egentlig bruker minnebrikken til andre ting
og/eller har mange kart.
Vi mister også den fine muligheten til å planlegge turen med MapSource.
Om garmin mener at kart skal distribueres med minnebrikker må de ha minst 4 minneslotter på GPSen.
Otto Milvang

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av hkaspenberg » tir 25 mai 2010 09:32

gacrux skrev:Kart på minnebrikkere er Garmins svar på at kart kopieres og distribueres ulovlig.
Det er helt uholdbar løsning for oss med flere kart, og som egentlig bruker minnebrikken til andre ting
og/eller har mange kart. Vi mister også den fine muligheten til å planlegge turen med MapSource.
Om garmin mener at kart skal distribueres med minnebrikker må de ha minst 4 minneslotter på GPSen.
Tiltredes! Jeg kjøpte selv veikart over Europa på minnebrikke, og etter en stund gikk brikken i stykker og da er man fø...! Få ny brikke fra Garmin? Nope. :shock:

// Hans
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av avigerus » tir 25 mai 2010 16:25

Enda værre....
bor i Porsgrunn sentrum, og grense mellom Kristiansandskartet og Oslokartet følger ælva. Ikke nok med det at jeg skal bruke 2.-3.000,- for å få med begge områdene, men så skal jeg altså ikke kunne bruke de begge på en gang. Ser for meg at jeg drasser på lomma full av brikker når jeg skal ut o geocache, og må stoppe og skifte frem og tilbake ettersom jeg geocacher i grenseland mellom det ene og det andre...
Prisen var ikke helt avskrekkende, men det burde være en mulighet for å kunne legge flere områder inn på en brikke ifra leverandør, selvsagt mot betaling? Har vi ikke noen i "Rørsla" som kjenner noen innenfor "portene" og kan spørre?
Ellers så takker jeg for flotte innlegg og tilbakemeldinger...
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av bjorges » ons 26 mai 2010 07:31

Lenke til denne tråden er formidlet til rette vedkommende.
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av ok67 » lør 29 mai 2010 22:02

Kart levert kun på minnebrikke er NEI NEI. Heilt håplaust å måtte bytte brikke for å bytte kart(sone). Då kjem eg i alle fall IKKE TIL Å KJØPE dei nye karta.
Muleg at det blir mindre piratkopiering, men det blir nok mindre salg også, i alle fall til meg.

Svar