Hvorfor så hemmelig?

Svar
Hypatias
Nybegynner
Nybegynner
Hvorfor så hemmelig?

Legg inn av Hypatias » lør 12 okt 2013 12:29

Hvorfor er mange så innmari "hemmelighetsfulle" og ikke leter etter cacher med mindre det er folketomt i et par km's omtkrets? Hva er så farlig med om noen mugglere spør hva vi driver med? Er det ikke bra å drive reklame for "sporten"? Ingenting er bedre enn at flere driver med geocaching vel? :?:

Vi er ikke så veldig opptatte av om noen ser oss eller ikke når vi leter, men det hender jo vi føler oss en smule teite der vi krabber rundt i grøftekantene, under broer eller løfter på steiner da... :oops:

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker

Re: Hvorfor så hemmelig?

Legg inn av Olen » lør 12 okt 2013 12:43

Flere grunner, vil jeg tro.
For det første for å hindre at cacher blir "mugglet".
Folk som ikke er med på leken og ikke vet hva som er poenget tar enten med seg eller flytter cachen i vanvare, eller i en del tilfeller stjeler de den fordi de vil ha enten innholdet eller selve boksen.

Å fortelle utenforstående hva man driver med kan selvsagt være helt greit, men nøyaktig hvor boksen finnes kan det være fint å holde ganske tett til brystet.
Og det gjelder jo ikke bare er man treffer på og selv er oppmerksom på, men vel så mye alle de andre, tilfeldig forbipasserende, som man ikke ser selv, eller de som står i vinduet på andre siden av gata osv. De blir nysgjerrige, går ut og leter selv, når du har forsvunnet, finner en skatt og tar den med seg. Kanskje med intensjoner om å legge den tilbake senere, og så glemmer de det, eller gir faen.

En annen ting er at stealth-teknikk er en del av leken. Noe av det som gjør det spennende og morsomt å plukke urbane cacher.
Bilde

Hypatias
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Hypatias » lør 12 okt 2013 12:50

Er det virkelig et stort problem at utenforstående ødelegger eller fjerner cacher? Det forbauser meg egentlig ikke. Dessverre. I går fant jeg en som var så dårlig gjemt at jeg trodde det var en søppelpose (!) og om tallens tale i loggen stemmer skal den ha ligget der siden 2007! Godt gjort. :)

På de aller fleste jeg har funnet har det vært påklistret dette geocachemerket med beskjed om at man vennligst skal la boksen ligge der den ligger om man skulle finne den. Jeg har også funnet steder der det tydeligvis skulle vært en cache, men den er forsvunnet, det kan i noen tilfeller like gjerne være dyr eller fugler som har knabbet dem - eller at noen i ren vanvare har kommet borti (i forbindelse med rydding av kratt og felling av trær f.eks.) og sendt cachen på ville veier.

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker

Legg inn av Olen » lør 12 okt 2013 13:05

Det varierer åpenbart fra sted til sted. "Vi" har en cache som har blitt stjålet to ganger på et år. Ikke ante jeg at lock'n'lock-bokser med gaffa var så populære, men måten cachen var plassert utelukker i alle fall dyr, og høyst sannsynlig også tilfeldig rydding.

Nå er den på vei opp igjen, med en litt annen utforming, så får vi se om den lever mer enn et par måneder denne gangen.
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Sted:Hedmark

Legg inn av Viking_Princess » søn 13 okt 2013 10:22

Ja, det er virkelig ett stort problem at andre ødelegger og tar cachene.
Jeg har bla.a hatt en cache som har blitt borte en gang, flyttet den, gikk bra en lang stund, så ble det lagt en HAMBURGER (halvspist sådan) i cachen, etter å ha rensket, vasket og lagt ut igjen, ble alle byttetingene stjålet, også etter at jeg fyllte opp igjen etterpå.
Nå har jeg hatt den offline i noen mnd, henta inn boksen, og så lagt den ut igjen, og nå har det gått bra en stund.
Detta var bare en cache.

Det er ofte at folk rydder dem vekk, for dem tror det er søppel, ikke alle som bryr seg om en "this is an official geocache" klistremerket.

De jeg har liggende her på skauen har fått ligge, men det er jo ikke så ofte det kommer folk hit, så det kommer også an på hvor dem ligger.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted:Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 13 okt 2013 12:21

Jeg har to cacher som ligger på urbane steder hvor det er mange mennesker nesten hele tiden. De blir borte ca. en gang i halvåret. Det er såpass sjelden at jeg i grunnen ikke tror det er de samme som fjerner dem hele tiden. Boksene er ikke spesielt spennende heller. Det ene er en Oliver Twist boks festet magnetisk inni noe (så den ligger garantert tørt og fint) så det er svært usannsynlig at noen ikke skjønner at det ikke bare er søppel. Den andre er en (vasket) snusboks hvor alle etiketter er fjernet. Den ligger også inni noe, og er dekket av pent opplagte steiner. Jeg er nokså sikker på at det er tilfeldige finnere som tar disse med seg.

Derfor mener jeg at JA, det er viktig å utvise litt forsiktighet og helst være helt alene når man tar slike bokser. Men er man i en situasjon hvor det bare ikke er mulig der "ingen beskyttelse" ofte den beste "beskyttelse". Går man bare bort og tar frem "noe" helt naturlig er det nok færre som lurer enn om man ser seg forsiktig rundt først (OG blir "fersket" mens man gjør det).

Det er et eget attributt som kan settes for "stealth required" og når det er satt er det som regel ikke uten grunn...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Sted:Tromsø

Legg inn av Tique » man 14 okt 2013 07:53

Hund eller barn er genialt for urban caching, man kan virkelig gjøre mye rart før noen bryr seg hvis man har med skalkeskjul ;)
Bilde

Brukeravatar
ybysos
Junior
Junior
Sted:Oslo

Legg inn av ybysos » man 14 okt 2013 08:41

Jeg forsøkte meg på en cache her om dagen. Hintet var "magnetisk, ca midt på". Det viste seg å være en 30 meter lang benk med flott utsikt..
Utfordringen var at det var ca 25-30 personer der som hadde bestemt at denne benken skulle være deres kaffepausebenk.. Min mugglervenninne skulle være med og hun lurte på hvorfor ikke vi bare kunne unnskylde oss og spørre om lov til å lete og deretter bare forklare de hva vi holdt på med. De ville sikkert synes det var helt ok og bare gøy.

Jeg sa nei til dette av flere grunner.
- Jeg synes det er artig at dette spillet er litt hemmelig
- Det legger en ekstra utfordring med at man ikke skal avsløre hvor de ligger
- Kaffegjestene synes sikkert det er gøy, men fører dette til at de tar med seg andre og viser frem f eks er det meget lett at denne blir mugglet
- Uansett hvor mye man forklarer spillet er det ikke sikkert at de man snakker med registrerer seg og blir geocachere (ikke at det er mål i seg selv), men da trenger de heller ikke vite at cachen ligger der heller
- Det er faktisk litt artig å kunne logge at man hadde en utfordring med å logge den, nettopp fordi det er mugglere tilstede. Da blir gleden ekstra stor neste gang man er der

Herfra kommer det et JA til stealth 8)
Young Body, Young Spirit, Old Soul

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Sted:Hedmark

Legg inn av Viking_Princess » søn 20 okt 2013 15:12

ybysos skrev:Jeg forsøkte meg på en cache her om dagen. Hintet var "magnetisk, ca midt på". Det viste seg å være en 30 meter lang benk med flott utsikt..
Utfordringen var at det var ca 25-30 personer der som hadde bestemt at denne benken skulle være deres kaffepausebenk.. Min mugglervenninne skulle være med og hun lurte på hvorfor ikke vi bare kunne unnskylde oss og spørre om lov til å lete og deretter bare forklare de hva vi holdt på med. De ville sikkert synes det var helt ok og bare gøy.

Jeg sa nei til dette av flere grunner.
- Jeg synes det er artig at dette spillet er litt hemmelig
- Det legger en ekstra utfordring med at man ikke skal avsløre hvor de ligger
- Kaffegjestene synes sikkert det er gøy, men fører dette til at de tar med seg andre og viser frem f eks er det meget lett at denne blir mugglet
- Uansett hvor mye man forklarer spillet er det ikke sikkert at de man snakker med registrerer seg og blir geocachere (ikke at det er mål i seg selv), men da trenger de heller ikke vite at cachen ligger der heller
- Det er faktisk litt artig å kunne logge at man hadde en utfordring med å logge den, nettopp fordi det er mugglere tilstede. Da blir gleden ekstra stor neste gang man er der

Herfra kommer det et JA til stealth 8)
5 Veldig gode grunner, akuratt slik tenker jeg også!!! :good:
Er det umulig å lete pga muggles, så lat man heller være, og har en å ta senere, ikke værre enn det! :)
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Sted:Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » søn 20 okt 2013 22:05

Så er det unntakene da. 8)

Etter en nokså lang tur oppover på et sted vi nok ikke kom tilbake til oppdaget vi at utlegger hadde plassert cachen under et bord som var satt opp på toppen av et flott utsiktspunkt. Der var det to familier i gang med lunsjen. Selvsagt kunne vi logget DNF eller en WN med en grei log om turen, men smilefjeset hadde vi jo fortjent syntes vi. Vi valgte derfor å intodusere lunsjfamiliene for geocachingen, noe de hadde hørt om og syntes var spennende. Jeg viste på GPSen hvor cachen lå og det gikk et minutt så var den funnet av en av familifedrene. Vi logget og håpet at vi hadde intodusert et par nye familier til cachingen etter at vi hadde forklart litt mere om hobbyen. ^^

Stealth er en ting, men andre metoder kan faktisk være vel så spennende, og selvsagt uten at cachen blir muglet.
Bilde

Wiikingene
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Wiikingene » man 21 okt 2013 08:41

Jeg vil i utgangspunktet at ingen skal se hva jeg driver med, mye av samme grunner som nevnt av andre over. Jeg tror hittil jeg har klart det også. Men jeg må si at dersom jeg leter etter en cache et sted hvor jeg ikke vil få mulighet til å komme tilbake, og det er mugglere til stede, er det litt surt å måtte la cachen ligge hvis jeg egentlig ville funnet den. Da ville jeg nok sett an mugglerne og tatt en sjanse hvis de virket harmløse, ellers ikke. Men jeg lot f eks en cache ligge da jeg var i Bergen i sommer, var nok maks 50 cm unna, men det ble for nært multiple mugglere, så jeg syntes sjansen var for stor.

Hypatias
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Hypatias » fre 25 okt 2013 21:02

Ok, jeg skal ta det til etterretning, men må jo si at vi ikke har gjort det ekstremt åpenlyst heller altså. :)

I dag fant jeg forøvrig Deweys cache i Trondheim sentrum og jeg måtte smile for meg selv da jeg leste loggen - det var flere som hadde ventet litt på grunn av mugglere, men på akkurat den er det helt naturlig og helt vanlig å gå og lete og ta frem "ting" så jeg tror ingen hadde reagert på et funn akkurat der. :D

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker

Legg inn av Olen » fre 25 okt 2013 21:57

Man må også huske at stealth-teknikk ikke nødvendigvis handler om å være alene.
Ingen er så usynlige som en mann i oransje overall og lysende refleksvest. Med en sånn usynlighetsdrakt på kan man gjøre nesten hva som helst...
Bilde

Svar