GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Duppeditter og programvare
oysteinj
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:søn 13 apr 2008 18:07
Sted:Oslo - Manglerud
Kontakt:
GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av oysteinj » tor 22 jan 2009 15:17

Etter å ha logget mitt andre Stammtisch-besøk i går kveld ser jeg at geocaching.com og gcinfo.no teller disse besøkene som to funn selv om de er på samme (event)cache. Dermed ligger telleverket i GSAK for antall besøk én lavere enn geocaching.com.

Er det noen som har irritert seg nok over dette til å ha gjort noe lurt for å justere GSAK-telleren? Kunne vært en offset-setting der, men har ikke funnet noe. Kunne også lagt en "fake"-cache i GSAK for å representere mitt andre besøk, men det blir liksom litt lurvete. Eller er det noe annet jeg har gått glipp av i GSAK?

Suggestions anyone?

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av tomahg » tor 22 jan 2009 15:45

oysteinj skrev:Suggestions anyone?
Én funnet-logg per gcid!

oysteinj
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:søn 13 apr 2008 18:07
Sted:Oslo - Manglerud
Kontakt:

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av oysteinj » tor 22 jan 2009 16:56

tomahg skrev:Én funnet-logg per gcid!
Jeg forstår rent teknisk hva du sier, men hva betyr det egentlig? At jeg ikke burde logget "Attended" mer enn én gang? Neppe... At konseptet reccurring event ikke er støttet på Geocaching.com og at Stammtischet burde fått ny id for hver gang? Lite hensiktsmessig.

Elaborate my friend :)

Thorminator

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av Thorminator » tor 22 jan 2009 17:41

Dersom det er kritisk å ha riktig antall ganger du har vært på samme event kan du jo bare opprette en ekstra base i GSAK,
laste ned GPXfila til denne, høyreklikk, velg "Edit", legg til en -1 (eks. GC10D2X-1),
og flytt deretter cachen over til hovedbasen din i GSAK.

Vipps har du to av samme event, med alle logger, og korrekt(?) antall funn i GSAK.

Neste gang gjør du det samme men setter inn -2 osv.

Det er i alle fall en måte å gjøre det på.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av Synth75 » tor 22 jan 2009 19:33

tomahg skrev:Én funnet-logg per gcid!
Etter anbefalinger fra noen gamle travere i gamet, så velger jeg å logge alle event som "attended". De er jo selvstendige event, bare samme gckode.
Det er andre event (årlige) som har blitt tradisjoner. Har man vært på ett av disse, så skal en ikke logge neste års event? Det blir vel samme sak og høres ikke logisk ut for meg.

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av bao » tor 22 jan 2009 19:53

oysteinj skrev:Etter å ha logget mitt andre Stammtisch-besøk i går kveld ser jeg at geocaching.com og gcinfo.no teller disse besøkene som to funn selv om de er på samme (event)cache. Dermed ligger telleverket i GSAK for antall besøk én lavere enn geocaching.com.Suggestions anyone?
Tidligere talte GSAK opp alle mine funnetlogger som funn. Det vil si at GSAK vil telle flere funn om du har logget flere funn på den gitte cachen. X antall funn på en (1) cache.

Har du fått oppdatert GSAK med din siste logg? (Dette var jo i går. PQ's går ikke så fort.) Finner du to av dine egne logger i GSAK uten at GSAK rapporterer dette som flere funn?

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av tomahg » tor 22 jan 2009 21:51

oysteinj skrev:
tomahg skrev:Én funnet-logg per gcid!
Jeg forstår rent teknisk hva du sier, men hva betyr det egentlig? At jeg ikke burde logget "Attended" mer enn én gang? Neppe... At konseptet reccurring event ikke er støttet på Geocaching.com og at Stammtischet burde fått ny id for hver gang? Lite hensiktsmessig.

Elaborate my friend :)
Jeg skal holde meg unna å mene hva folk bør gjøre, men selv holder jeg meg til én funnet-logg per unike GCID. Jeg logget altså "attended" første gang jeg var på Stammtisch, men ved gjenbesøk har jeg kun lagt inn et notat.

Om dette er for å hindre Anders i å klatre for høyt på "antall funn på utplasserte"-statistikken, eller om det er for å gjøre det enkelt å sjekke at jeg ikke har dobbelt-logget vanlige cacher, lar jeg være usagt... :wink:

abc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:ons 21 nov 2007 16:35

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av abc » fre 23 jan 2009 08:39

tomahg skrev:... men selv holder jeg meg til én funnet-logg per unike GCID. Jeg logget altså "attended" første gang jeg var på Stammtisch, men ved gjenbesøk har jeg kun lagt inn et notat.
Enig. Retningslinjene sier "GPS usage is an essential element of geocaching". Det er juks og fanteri å logge funn når man snubler over terskelen på stambula for nte gang.

Har du funnet ei ny dame hver gang du kommer hjem fra jobb og treffer kona i døra?

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av hbrx » fre 23 jan 2009 08:58

abc skrev:
tomahg skrev:... men selv holder jeg meg til én funnet-logg per unike GCID. Jeg logget altså "attended" første gang jeg var på Stammtisch, men ved gjenbesøk har jeg kun lagt inn et notat.
Enig. Retningslinjene sier "GPS usage is an essential element of geocaching". Det er juks og fanteri å logge funn når man snubler over terskelen på stambula for nte gang.

Har du funnet ei ny dame hver gang du kommer hjem fra jobb og treffer kona i døra?
Det er her kortidshukommelsen kommer til nytte!

Kan ikke noen lage en wiki-side der alle argumentene for og i mot multilogging listes opp, så
kan vi som har vært med en stund og kjenner til denne siden overbærende og litt nedlatende
peke på denne hver gang spørsmålet kommer opp?
Jaha
Bilde
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av ArveAnd » fre 23 jan 2009 12:39

tomahg skrev: Én funnet-logg per gcid!

Så sant så sant.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av bjorges » fre 23 jan 2009 21:48

oysteinj skrev:Etter å ha logget mitt andre Stammtisch-besøk i går kveld ser jeg at geocaching.com og gcinfo.no teller disse besøkene som to funn selv om de er på samme (event)cache. Dermed ligger telleverket i GSAK for antall besøk én lavere enn geocaching.com.

Er det noen som har irritert seg nok over dette til å ha gjort noe lurt for å justere GSAK-telleren? Kunne vært en offset-setting der, men har ikke funnet noe. Kunne også lagt en "fake"-cache i GSAK for å representere mitt andre besøk, men det blir liksom litt lurvete. Eller er det noe annet jeg har gått glipp av i GSAK?

Suggestions anyone?
Det er nok som enkelte sier, du har ikke oppdatert GSAK med en ny GPX-fil fra Stammtisch. Med denne inne, vil GSAK telle to attends på Stammtisch, som jo er det antall ganger du har vært der.
Dersom du bruker macroen "FindStatGen", vil denne telle korrekt antall besøk, men på første linje vil det være X antall funn på X-Y unike cacher der Y er antall loggede attends på Stammtisch -1 (Forutsatt at du ikke har andre cacher med dobbeltlogging).
Bilde

oysteinj
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:søn 13 apr 2008 18:07
Sted:Oslo - Manglerud
Kontakt:

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av oysteinj » fre 23 jan 2009 22:37

hbrx skrev:Kan ikke noen lage en wiki-side der alle argumentene for og i mot multilogging listes opp, så
kan vi som har vært med en stund og kjenner til denne siden overbærende og litt nedlatende
peke på denne hver gang spørsmålet kommer opp?
Da har jeg tatt utfordringen din hbrx, og artikkelen Kan jeg logge samme cache flere ganger? er opprettet under veiledninger. Så her er det bare å fylle på med saklige argumenter i en objektiv og nøytral tone :wink:

Min neste artikkel på wikien skal forresten hete 'Hvorfor du skal logge Needs Maintenance når det bare er to plasser igjen i loggboka', right anders99 :lol: ?

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av whoelse » søn 25 jan 2009 11:58

Wiki-siden: Bra initiativ!

Da har jeg lagt til et avsnitt som forteller om hvorfor mange av oss logger besøk på Stammtisch i Oslo flere ganger. Dette eventet har godkjenning som "recurring event" så Groundspeak godkjenner flere attended logger fra samme person - bare med ulik dato... Og poenget med denne løsningen er å spare godkjenner og Tisch-maister for ekstra arbeid med lage et nytt event hver måned. Om noen har noe å tilføre på Wiki-siden så sett i gang!

Om du så selv velger å skrive flere attended logger eller bare skriver note - se det er opp til deg selv :D
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av ArveAnd » søn 25 jan 2009 15:02

whoelse skrev: Dette eventet har godkjenning som "recurring event" så Groundspeak godkjenner flere attended logger fra samme person - bare med ulik dato...

hm.. dette forstod eg ikkje heilt. På vanlige cacher kan ein vel også logge fleire ganger med ulike dato - uten at dette blir underkjent av Groundspeak? Eller tel dei ikkje med i oversikten over antall funn ein har?
Mulig eg som har gått glipp av noko her! Og det er jo fint om andre dobbel-loggar blir underkjent!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: GSAK-teller ved flere besøk på samme cache (Stammtisch)

Legg inn av bjorges » søn 25 jan 2009 15:36

ArveAnd skrev:
whoelse skrev: Dette eventet har godkjenning som "recurring event" så Groundspeak godkjenner flere attended logger fra samme person - bare med ulik dato...

hm.. dette forstod eg ikkje heilt. På vanlige cacher kan ein vel også logge fleire ganger med ulike dato - uten at dette blir underkjent av Groundspeak? Eller tel dei ikkje med i oversikten over antall funn ein har?
Mulig eg som har gått glipp av noko her! Og det er jo fint om andre dobbel-loggar blir underkjent!
Groundspeak legger seg ikke borti om du logger egne cacher 200 ganger eller om du logger en annen cache 200 ganger, de teller antall funnet logger uansett.

Hovedpoenget her er at man, dvs. i tilfellet Stammtisch Anders99 og reviewer (på den tiden Gali Nuva), har blitt enig om at for å gjøre det enkelt for begge parter (altså arrangør og reviewer) legger man opp et event som gjentar seg selv, fremfor å lage opptil 12 nye events årlig.
Det er altså opp til hver enkelt å logge "attend" hver gang, eller bare første gang for deretter å skrive en "note".
Jeg ser egentlig ikke poenget med den store diskubatten her, men det er sikkert fordi jeg logger "attend" hver gang :evil:
Bilde

Svar