Hvor nøyaktig er Google Maps?

Duppeditter og programvare
Svar
oysteinj
Junior
Junior
Sted: Oslo - Manglerud
Kontakt:

Hvor nøyaktig er Google Maps?

Legg inn av oysteinj » tir 28 okt 2008 00:29

Jeg bruker Google Maps mye for å orientere meg i området før jeg går ut og jakter cacher. I den forbindelse lurer jeg på hvor nøyaktig fotoene på Google Maps egentlig er?

Min erfaring er at de er veldig bra - eksempelvis kan de vise at cachen ligger på et hjørne av et hus, langs veggen, rett ved gangveien etc. Her er det selvfølgelig mange usikkerhetsfaktorer (f.eks. koordinatene på den utlagte cachen), men jeg føler uansett at fotoene på Google Maps er bra plassert.

Jeg innbiller meg kanskje at nøyaktigheten på fotoene varierer, noe annet ville vel være overraskende. Jeg vet f.eks. at fotoene ute ved Vollen i Asker (som riktignok har ekstremt dårlig oppløsning) er fullstendig feilplassert.

Noen erfaringer folkens?

oysteinj

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Sted: 9. etasje

Re: Hvor nøyaktig er Google Maps?

Legg inn av hbrx » tir 28 okt 2008 10:46

Hvordan plasserer du cachene på Google Maps.
Fra GSAK eller rett fra webben til geocaching.com?
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olea » tir 28 okt 2008 11:18

oysteinj skrev:Jeg bruker Google Maps mye for å orientere meg i området før jeg går ut og jakter cacher. I den forbindelse lurer jeg på hvor nøyaktig fotoene på Google Maps egentlig er?

Min erfaring er at de er veldig bra - eksempelvis kan de vise at cachen ligger på et hjørne av et hus, langs veggen, rett ved gangveien etc. Her er det selvfølgelig mange usikkerhetsfaktorer (f.eks. koordinatene på den utlagte cachen), men jeg føler uansett at fotoene på Google Maps er bra plassert.

Jeg innbiller meg kanskje at nøyaktigheten på fotoene varierer, noe annet ville vel være overraskende. Jeg vet f.eks. at fotoene ute ved Vollen i Asker (som riktignok har ekstremt dårlig oppløsning) er fullstendig feilplassert.
Det varierer avhengig av hvem som har levert kartene til Google. I Bergen for eksempel, er flyfotoene justert slik at nøyaktigheten er veldig god. Sannsynligvis er den lik oppløsningen på flyfotoene, men du kan få høyere nøyaktighet. Hvis du for eksempel går inn på norgeibilder.no, vil du få de samme bildene, men med høyere oppløsning. Ta UTM-koordinatene fra cachebeskrivelsen, putt dem inn i «Geografisk søk» og zoom inn.

I andre byer er det anderledes. Ta f.eks. GCYRAR - The Three Swords i Stavanger. Lenken til Google maps sender deg hit. Her ser vi at fotoet er forskjøvet ca 30 meter i forhold til det inntegnete veinettet. Cacheplasseringen stemmer rimelig bra med det inntegnete veinettet, mens fotoet er helt feil. Her kan du altså ikke stole på Google Maps' fotoer. norgeibilder.no derimot, har her noen andre bilder, og de ser ut til å være mye mer nøyaktige. Ser at gislink.no har enda noen andre bilder med enda høyere oppløsning. Disse burde være enda mer nøyaktige. Merk at knappenålen på gislinks bilder har en feil. I stedet for å fokusere på nålespissen, må du tenke deg at du legger en bilderamme rundt knappenålen, og fokusere på det øvre venstre hjørnet.

Andre byer, Haugesund for eksempel, har veldig dårlig oppløsning på satellittfotoene, og de er dessuten temmelige unøyaktige. Her er det mer hjelp å få fra norgeibilder.no og gislink.no.

Konklusjonen er i hvert fall at nøyaktigheten til Google Maps varierer, og at andre leverandører har mer nøyaktige fly- og satellittfoto. Anbefaler at du går ut og gjør dine erfaringer for ditt område. Her i Bergen vet jeg at noen sjekker posisjon mot norgeibilder.no, men langt i fra alle. Både fly- og satellittfotoene og de oppgitte koordinatene kan være feil, så du skal ikke stole for mye på fotoene.
Bilde

oysteinj
Junior
Junior
Sted: Oslo - Manglerud
Kontakt:

Legg inn av oysteinj » tir 28 okt 2008 19:28

Microsoft har jo også introdusert maps.live.no som har veldig bra kart og bilder.

Anyway, det hadde vært kjekt om en kunne oppgi koordinatene som url-parametre, så kunne man lett laget en integrasjon med f.eks. GSAK. Vet dere om norgeibilder eller gislink støtter dette? Jeg vet maps.live.com gjør det, men det ser ut som den norske versjonen faktisk ikke gjør det :?

Brukeravatar
alfafa
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Stjørdal

Legg inn av alfafa » ons 29 okt 2008 17:40

Ser at "olea" henviser til "gislink", også med link, men den fungerer ikke hos meg.
Min bostedskommune har et samarbeid med "GIS/LINE" som jeg har brukt en del med positiv erfaring,
men en skal ha i minne at om en legger ut en cache nært en bratt fjellvegg, på et punkt som man kan stedfeste sikkert på en kart/flyfotoside, så er det svæet sjelden disse koordinatene stemmer med dem du tar ut med GPSr.
Eksempelvis min cache GC1CZRW, der har jeg vært mange ganger å tatt midling, men har aldri kommet nærmere flyfotokoordinater enn 15 meter.
Bilde

Thorminator

Legg inn av Thorminator » ons 29 okt 2008 18:04

oysteinj skrev:Microsoft har jo også introdusert maps.live.no som har veldig bra kart og bilder.
Konge!
Denne var ikke jeg klar over, men bildene her knuser jo både Norgesglasset og Googlemaps for mitt område.
Takk.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » ons 29 okt 2008 20:35

alfafa skrev:Ser at "olea" henviser til "gislink", også med link, men den fungerer ikke hos meg.
Min bostedskommune har et samarbeid med "GIS/LINE" som jeg har brukt en del med positiv erfaring,
men en skal ha i minne at om en legger ut en cache nært en bratt fjellvegg, på et punkt som man kan stedfeste sikkert på en kart/flyfotoside, så er det svæet sjelden disse koordinatene stemmer med dem du tar ut med GPSr.
Eksempelvis min cache GC1CZRW, der har jeg vært mange ganger å tatt midling, men har aldri kommet nærmere flyfotokoordinater enn 15 meter.
Bare for å ha slått fast det: Koordinater er koordinater. Det finnes ikke egne flyfotokoordinater og det finnes heller ikke egne GPSkoordinater :D

Koordinater hentet fra kart vil i de fleste tilfeller være mer nøyaktig enn de du skaffer ved hjelp av håndholdt GPS (forutsatt at kartet du benytter er av tilfredsstillende kvalitet).
Måling av possisjon tett inntil store bratte flater med gode muligheter for reflekser vil gi unøyaktige koordinater. Dette fordi GPS-mottakeren beregner tiden det tar fra signalet sendes fra satelitten til det mottas i mottakeren. Når denne tiden går via en reflektor vil veien bli lengre, og koordinatene tilsvarende dårlige. Slik er det bare :)
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olea » tor 30 okt 2008 10:49

oysteinj skrev:Microsoft har jo også introdusert maps.live.no som har veldig bra kart og bilder.

Anyway, det hadde vært kjekt om en kunne oppgi koordinatene som url-parametre, så kunne man lett laget en integrasjon med f.eks. GSAK. Vet dere om norgeibilder eller gislink støtter dette? Jeg vet maps.live.com gjør det, men det ser ut som den norske versjonen faktisk ikke gjør det :?
Kjente ikke til maps.live.no, det ser ut til at man kan oppgi koordinater i en URL, for eksempel til GC104ZY - Anax imperator, slik:
http://maps.live.no/?lat=60.38415&lon=5 ... =0&style=2
Det er bare det at Anax imperator er noen hundre meter unna jernbanesporene som kommer frem, og du får heller ingen knappenål som viser nøyaktig posisjon. Det kan se ut som Gule sider bruker de samme bildene, de kan kanskje brukes. Jeg fikk til å lage et ganske bra spoilerbilde til anaxen, men URL-en ble så lang og stygg at jeg ikke orket å analysere den. Kanskje noen andre orker?
Bilde

Svar