Garmin Oregon - tips, vurderinger og sammenligninger

Duppeditter og programvare
gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:
Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av gacrux » man 18 aug 2008 13:10

På både 60CS og Colorado har jeg satt på logging hvert 20 sek. Synes det fungerer bra.
Otto Milvang

krl69

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av krl69 » ons 20 aug 2008 14:56

tomahg skrev:
krl69 skrev:Kan du bekrefte slik det fremgår av denne: http://garminoregon.wikispaces.com/Firs ... sions#toc9 at Oregon muligens har noe dårligere presisjon enn Colorado?!
Det som har slått meg er at "oppgitt presisjon" på satelittsiden ser ut til å være en tanke dårligere enn min på 76CSX. I praksis har jeg ikke merket noen forskjell i presisjon på Colorado og Oregon, men har heller ikke gjort noen direkte sammenligning.
krl69 skrev:Og hva med hansker og touchscreen? http://garminoregon.wikispaces.com/Firs ... ions#toc15
Ser ut som det skal være ok, men hva slags erfaring har du gjort?
Hansker fungerer greit på Oregon. På Colorado ble det vanskelig å trykke ned knappen i midten av Rock'n'Roller-hjulet.

Det eneste problemet er vel at touch-skjermen (naturlig nok) registrerer trykket i senter av kontaktpunktet. Med tykke hansker "bommer" jeg av og til på knappen for å lukke avktivt vindu, som er plassert helt nede i hjørnet på skjermen.
Så alt i alt er du godt fornøyd med Oregon?

PS! Den er vanntett uten noe ekstra "forpakning" hvis det skulle komme ei skur, eventuelt miste den i en vanndam?

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » ons 20 aug 2008 16:43

krl69 skrev:Så alt i alt er du godt fornøyd med Oregon?
Jepp!
krl69 skrev:PS! Den er vanntett uten noe ekstra "forpakning" hvis det skulle komme ei skur, eventuelt miste den i en vanndam?
Døm selv: http://www.youtube.com/watch?v=b16KDI5czqw :wink:

krl69

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av krl69 » ons 20 aug 2008 17:19

tomahg skrev:
krl69 skrev:Så alt i alt er du godt fornøyd med Oregon?
Jepp!
krl69 skrev:PS! Den er vanntett uten noe ekstra "forpakning" hvis det skulle komme ei skur, eventuelt miste den i en vanndam?
Døm selv: http://www.youtube.com/watch?v=b16KDI5czqw :wink:
HEHEHE Dette må være filmtriks. AC/DC i bakgrunn og dunkel belysning... her er det noe muffens. :lol:

Men seriøst så var det en jæ... kul presentasjon da og det gav meg et veldig klart svar! ;-)

Takker og bukker!

krl69

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av krl69 » ons 20 aug 2008 17:35

Da mangler egentlig Garmin en online tilgang til gc.com databasen. Slik det er i dag, tror jeg, må man overføre data manuelt via wifi/USB.

Geocachenavigator gir deg tilgang til ALLE cacher i hele verden så lenge det er wifi/mobil dekning. Det er hva jeg kaller ekte papirløs caching. Dog mangler denne softwaren et par vesentlig ting; 1) Offline tilgang til cacher 2) Tilgang til spoilers og skikkelig kart.

Med Oregon OG Geocachenavigator trenger man i prinsippet ikke mer. Spesielt når GN får støtte for spoilers og andre bilder i neste versjon... :-)

Da er det egentlig bare å logge meg inn på Komplett eller hvor får du tak i disse til best pris tror du? Den bør helst ikke koste mer enn rundt 1000 lappen slik at ho hjemme ikke gnåler og klager. :lol: Det beste hadde vært om jeg klarte å kamuflere dette som et viktig innkjøp til IT-avd. min. Hmmmm... hva skal jeg si til økokrimsjefen da? At denne er så presis at den kan lokalisere CPU og bios brikker i serveren selv når hele anlegget står under vann?! Den innstillingen holder vann tror jeg... :mrgreen:

Brukeravatar
espeneppi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:ons 09 jan 2008 10:13
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av espeneppi » tor 21 aug 2008 20:58

Den besto min "ligge i bekk" test også :wink:
Es-Ja (Es)

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av hbrx » fre 22 aug 2008 14:28

krl69 skrev: Det beste hadde vært om jeg klarte å kamuflere dette som et viktig innkjøp til IT-avd. min. Hmmmm... hva skal jeg si til økokrimsjefen da?
NTP-server. Eller kan Organ-GPSen egentlig brukes til dette?

hbrx.
-som forøvrig mener at apparater uten serieport er verdiløse.
Jaha
Bilde
Bilde

krl69

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av krl69 » fre 22 aug 2008 14:37

hbrx skrev:
krl69 skrev: Det beste hadde vært om jeg klarte å kamuflere dette som et viktig innkjøp til IT-avd. min. Hmmmm... hva skal jeg si til økokrimsjefen da?
NTP-server. Eller kan Organ-GPSen egentlig brukes til dette?

hbrx.
-som forøvrig mener at apparater uten serieport er verdiløse.
NTP-server tjenesten er allerede etablert i AD'et. Men Organ-GPS? Altså en slags dings for å lokalisere organer i kroppen? Jeg er jo bare en ussel fersking, så føl fri til å opplyse meg hvis du orker... :)

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av gacrux » fre 22 aug 2008 16:44

hbrx skrev:
krl69 skrev: Det beste hadde vært om jeg klarte å kamuflere dette som et viktig innkjøp til IT-avd. min. Hmmmm... hva skal jeg si til økokrimsjefen da?
NTP-server. Eller kan Organ-GPSen egentlig brukes til dette?

hbrx.
-som forøvrig mener at apparater uten serieport er verdiløse.
GPSer som vi bruker til geocaching er for det medte ubruklige for NTP-servere.

Likevel mener jeg å ha lest et sete at Kålrabien har støtte for RS-232 på USB-pluggen . Man trenger bare en rådyr spesialkabel. Siden Kålrabien og Oreganoen stort sett har lik SW så gjelder vel det samme for denne.

Forøvrig er jeg enig i utsagnet om serieporter.

- Gacrux
Med sort belte i RS232 programmering
Otto Milvang

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av PPJ » lør 23 aug 2008 21:22

Jeg var på tur noen timer i dag med 60CSx og Oregon.

Konklusjonen er at 60CSx fortsatt er Kongen. Men at Oregon er en god assistent, særlig mht skriftlig cache info.

Ingen tvil om at 60CSx har bedre chip (eller hva det heter), måler raskere og mer nøyaktig. Jeg vil faktisk si at Oregon ikke duger å legge ut cacher, posisjonsmåling er for dårlig. Den er imidlertid konsekvent, flere målinger over tid gir stort sett samme coords.
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » lør 23 aug 2008 21:31

tomahg skrev: - Den viser "Can't unlock maps" når jeg slår den på. Dette gjorde den også før jeg overførte egne kart. Jeg skjønner ikke hvorfor.
Fant ut av dette i dag. Før jeg slo den på første gang satte jeg inn et minnekort, som jeg trodde var tomt. I dag oppdaget jeg at dette inneholdt kart som ikke var opplåst for Origamien.

Brukerfeil altså. :oops:

oppned

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av oppned » lør 23 aug 2008 21:38

http://garminoregon.wikispaces.com/Firs ... sions#toc0

jeg har lest artiklen ovenfor
jeg lurer på om sammenligningsbildene av display på 60CSX, Colorado og Oregon
på bildene ser det jo ut som det er nær umuligt og lese noe i dagslys på Coloradoen og Oregon stemmer dette eller er di greie i direkte sollys.

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av PPJ » lør 23 aug 2008 22:11

Ja, lese kartene i sollys gpr bra på Oregon. Men veier og symboler er mye tynnere, så det kan være problem å se slike detaljer uten å zoome sterkt inn. Jeg synes Topo Pro kartet (2006) funker bedre på 60CSx enn Oregon.

Det ver brukervennligheten som Oregon virkelig er rå på. Der er 60CSx egentlig ganske klønet, synes jeg.
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av ninad » søn 24 aug 2008 20:39

Vil du anbefale Oregon til en som fremdeles sleper rundt på din gamle 60C? Eller bør jeg legge pengene under madrassen til det kommer noko heilt nytt?
Bilde Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av PPJ » søn 24 aug 2008 21:51

60CSx er i hvert fall bedre til caching enn Oregon.
Men med 60C kan du med god samvittighet bytte til Oregon, hvis du da ikke heller vil ha en 60CSx.

Jeg anbefaler fortsatt ubetinget 60CSx til de som ikke driver med geocaching. For meg er Oregon kun en nr 2 GPS så lenge jeg har 60CSx, og den vil jeg beholde.
8)
Bilde Bilde

Svar