Om kart og oppdatering av kart

Duppeditter og programvare
ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Om kart og oppdatering av kart

Legg inn av ingsve » fre 13 jun 2008 16:07

De elektroniske kartene jeg kjøper og har lagt inn i GPS begynner å frustrere meg desto mer jeg benytter dem.
To forhold er irritasjonsmomentet.
a) Sørlandsnaturen har et kupert terreng og det har etter hvert blitt mange omveier på grunn av den enkle streken som betyr et stup/skrent på 15 - 20 meter. En lærer sakte men sikkert av erfaringene, men det er ikke alltid nødvendig å lære på denne måten -og omveiene kan by på mange flotte opplevelser men.... :evil:
Er det virkelig ikke mulig å ta med flere høydekurver? Hva med for hver 5. meter for eksempel.

b) Nøyaktigheten, spesielt informasjon om stier og veier er sterkt savnet. Er det muligens noen steder der dette kan oppdateres? Men stedsnavn blir også plassert feil. Borkedalen i Lillesand ligger ikke der den er plassert på det kartet jeg kjøpte til 650kr. Joda vi har plassert vår første cache i Borkedalen, i enden av Borkedalsstemmen, som i følge kartet ikke ligger i Borkedalen :grr: Men det gjør den i virkeligheten.

OK det er et tredje punkt som irriterer: Prisen en betaler for dette. Den hadde ikke vært så vond å svelge dersom kvaliteten hadde vært deretter.

Vel der fikk jeg sagt det og det hjalp :evil:

ingsve
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Sted: Skoggrensen
Kontakt:

Re: Om kart og oppdatering av kart

Legg inn av PPJ » fre 13 jun 2008 21:33

Topo-kartene er ikke bedre/værre enn 1:50.000 på papir.

20-meters koter er en vanesak å forholde seg til, og er jo standarden på de aller fleste turkart. Selv de fleste 1:25.000 kart har jo 20-meters. Men på Norgesglasset http://www.statkart.no vil du for de fleste deler av Norge finne 1:5000 kartene (uten farger) med 5-meters koter, så kan du sjekke terrenget på forhånd.

Når det gjelder stier så er jeg enig, det er virkelig dårlige greier de fleste steder.

Prisen også ....
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » fre 13 jun 2008 22:00

Her gir du egentlig svaret på alle dine spørsmål selv. Kartet er laget i målestokk 1:50000 (som PPJ skriver), og detaljeringsgraden er deretter. Man kan ikke forvente at hver en krok på en sti eller bekk er med på et kart i den målestokken.
Det aller beste hadde jo vært å ha inn kart med samme kvalitet som orienteringskart, da ville alle stier og detaljer vært med med relativt høy kvalitet.

Vel, jeg er forsåvidt enig med at prisen er høy i forhold til hva man får :)
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 13 jun 2008 22:45

Enig i det meste, untatt at 600 kroner for kart som dekker et såpass stort område er dyrt.
Jeg synes det heller ikke er billig, men det er en helt grei pris.
Otto Milvang

Brukeravatar
jorusol
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Rethymno Kreta og Ski-Siggerud

Legg inn av jorusol » man 16 jun 2008 10:33

Til Ingsve. Orienteringskart kan være en løsning i områder hvor de finnes. Undersøk med idrettslag om dette. Vanlig målestokk i dag er 1:10.000 og med 5 meter ekvidistanse. Her finnes også mange flere terrengdetaljer - steiner, stup osv. Men lenger ute i bushen må du nok finne andre løsninger
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av ingsve » man 16 jun 2008 16:39

Takker for innspill på min frustrasjon angående kart. Å lære seg til å lese/benytte kartene med den målestokken de har er selvsagt. Og det tar nok noen turer til før jeg er helt familiær med det. Ikke minst i sammenheng med den lille skjermen som GPS'en har, det sett i forhold til størrelsen på papirkart. På søndagens tur var vi bevisst på dette, og de feilvalg vi gjorde skyltes ikke kartet eller oppdatering av det, men at vi gjorde feil valg basert på de tilgjengelige opplysningene.
Det er også forståelig at alle opplysninger ikke kan være med på kartet. Og at oppdateringer tar tid er også forståelig, at Borkedalen skole heter Bentemoen skole, og at Borkedalen har blitt navnet på en annen dal er ikke like forståelig - dersom det er et system for rapportering av feil og at dette er blitt rapportert. Det er også uforståelig at den "nye" turveien rundt Borkedalstemmen ikke er angitt. Den ble anlagt i begynnelsen på 90 tallet. Er det et system for oppdatering av kartene?

Viktig å si her er at geocaching er like morsomt, og at dette ikke er avhengig av kartene. Det er nok motsatt.. geocachingen har fått en til å se grundigere...også på kartene.

ingsve :D
Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Sted: Marokko

Legg inn av hysse » man 16 jun 2008 17:02

ingsve skrev: Det er også forståelig at alle opplysninger ikke kan være med på kartet. Og at oppdateringer tar tid er også forståelig, at Borkedalen skole heter Bentemoen skole, og at Borkedalen har blitt navnet på en annen dal er ikke like forståelig - dersom det er et system for rapportering av feil og at dette er blitt rapportert. Det er også uforståelig at den "nye" turveien rundt Borkedalstemmen ikke er angitt. Den ble anlagt i begynnelsen på 90 tallet. Er det et system for oppdatering av kartene?
ingsve :D
Mulig jeg ikke er helt oppdatert på dette med norske kart, men StatensKartverk er vel avhengig av at kommunene sender inn forandringer som blir gjort i veimasse, topografi etc.
Så det er vel dine lokale styresmakter du kan tuppe i ræva fordi de gjør en slett jobb med den saken.

Så er kommunen din sløv, så kan ikke Statenskartverk gjøre oppgraderinger og de som skal lage GPSr kart baserer seg på info fra Statenskart verk. Eller?
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

ingsve
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av ingsve » man 16 jun 2008 17:42

hysse skrev: ..............
Så det er vel dine lokale styresmakter du kan tuppe i ræva fordi de gjør en slett jobb med den saken.
................... Eller?
Det er gjort :lol: Den bedre 7/8 av ingsve arbeider der. Ikke med ansvar for kart , men......:D

Ingsve
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » man 16 jun 2008 21:21

ingsve skrev:Det er også forståelig at alle opplysninger ikke kan være med på kartet. Og at oppdateringer tar tid er også forståelig, at Borkedalen skole heter Bentemoen skole, og at Borkedalen har blitt navnet på en annen dal er ikke like forståelig - dersom det er et system for rapportering av feil og at dette er blitt rapportert.
På alle kart i serien Norge 1:50 000 står en beskjed om at man, dersom man er sikker på at det er feil på kartet, kan rette feilen på kartet og sende det til Kartverket, så vil Kartverket sende et nytt kart i retur.
~/.signature: No such file or directory.

ingsve
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av ingsve » tir 17 jun 2008 18:25

pjacklam skrev:På alle kart i serien Norge 1:50 000 står en beskjed om at man, dersom man er sikker på at det er feil på kartet, kan rette feilen på kartet og sende det til Kartverket, så vil Kartverket sende et nytt kart i retur.
Dette står ikke angitt på de elektroniske kartene. Og jeg får vel heller ikke rettet feilen, men melding er på vei.

ingsve
Bilde

anders99

Legg inn av anders99 » tir 17 jun 2008 18:35

pjacklam skrev: På alle kart i serien Norge 1:50 000 står en beskjed om at man, dersom man er sikker på at det er feil på kartet, kan rette feilen på kartet og sende det til Kartverket, så vil Kartverket sende et nytt kart i retur.
Du snakker nå om de originale M711-kartene fra Statens Kartverk?

Noe slikt står ikke på mitt Kikut-turkart fra 2003 eller Norefjell-kartet fra 2007. Sistnevnte er jo i tillegg fra Ugland (som vel lager alle 1:50000-kartene for tiden), og da er det vel ikke logisk at Kartverket skulle ta ansvar for feil (selv om det i grunnen ikke hadde forbauset meg veldig mye :evil: ).

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tir 17 jun 2008 22:00

anders99 skrev:Du snakker nå om de originale M711-kartene fra Statens Kartverk?
Ja, men såvidt jeg vet er M711 den militære betegnelsen på kartserien. Den sivile betegnelsen er Norge 1:50 000. Betegnelsen M711 er også fjernet fra kartomslaget. Nå står det bare Norge 1:50 000.
Noe slikt står ikke på mitt Kikut-turkart fra 2003 eller Norefjell-kartet fra 2007. Sistnevnte er jo i tillegg fra Ugland (som vel lager alle 1:50000-kartene for tiden), og da er det vel ikke logisk at Kartverket skulle ta ansvar for feil (selv om det i grunnen ikke hadde forbauset meg veldig mye :evil: ).
Det forundrer meg, for i farten fant jeg 23 av mine kart i denne serien (jeg har enda noen til strødd som jeg ikke fant), og samtlige 23 har denne meldingen på baksiden av kartomslaget. På den nye serien står teksten under overskriften Meld fra om feil, over adressen til Kartverket.

Det er Kartverket som lager kartene. Ugland står bare for salg og distribusjon.
~/.signature: No such file or directory.

anders99

Legg inn av anders99 » ons 18 jun 2008 08:10

pjacklam skrev:
anders99 skrev:Du snakker nå om de originale M711-kartene fra Statens Kartverk?
Ja, men såvidt jeg vet er M711 den militære betegnelsen på kartserien. Den sivile betegnelsen er Norge 1:50 000. Betegnelsen M711 er også fjernet fra kartomslaget. Nå står det bare Norge 1:50 000.
Jo, men navnet "Norge 1:50000" er jo et temmelig nymotens påfunn. Jeg har alltid forholdt meg til dem som M711. Og ut fra denne siden kan det jo se ut som som det faktisk kun er den militære varianten som blir produsert, også til sivilt bruk.
Det forundrer meg, for i farten fant jeg 23 av mine kart i denne serien (jeg har enda noen til strødd som jeg ikke fant), og samtlige 23 har denne meldingen på baksiden av karatomslaget. På den nye serien står teksten under overskriften Meld fra om feil, over adressen til Kartverket.

Det er Kartverket som lager kartene. Ugland står bare for salg og distribusjon.
Jeg var sikkert upresis, men jeg snakket altså om "Turkartene" - i motsetning til M711. Disse er en egen serie, og ble først utgitt av Statens Kartverk men er overført til Ugland. De er basert på N50 basen, akkurat som M711-serien, men har i tillegg ekstrainformasjon for turgåere (bla. noe greier som gjør at DNT er kreditert på forsiden av kartbladet). Jeg vil anta at det er disse som er mest vanlig til turbruk i Norge, M711 blir ofte upraktisk fordi man fort trenger 2-3 kartblad for å dekke opp et turterreng.

Disse turkartene blir i dag produsert av Ugland, og Statens Kartverk er ikke kreditert på annen måte enn at det nevnes at dataene kommer fra N50.

De to turkartene (ett gammelt fra Statens Kartverk og et nyere fra Ugland) jeg sjekket har altså ingen slik "garanti" som du viser til over.

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Sted: Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » ons 18 jun 2008 12:22

N50 er vel det mest kurante fellesbegrepet, http://www.statkart.no/IPS/IPS?module=A ... der;ID=448

Det dekker jo data for M711, Turkartene og de elektroniske kartene, bl.a. for MapSource.

N5 gir mer detaljer, men er ikke så oppdatert.
Bilde Bilde

ingsve
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av ingsve » ons 18 jun 2008 16:21

ingsve skrev: Dette står ikke angitt på de elektroniske kartene. Og jeg får vel heller ikke rettet feilen, men melding er på vei.
Svaret fra Nina Skjellerud i Statens Kartverk på henvendelsen ang. feil i kartet fra Lillesand.
Antar at Garmin GPS benytter kartdata fra Statens kartverk. I målestokk 1:50 000 benytter vi stedsnavnet Bentemoen som et gårdsnavn og Borkedalen som navnet på en dal i dette området. Navnet Borkedalen finnes ikke som navn på skole i denne målestokken.

Jeg er enig i at navneutvalget i området kanskje ikke passer dagens situasjon. Området er utbygd siden gårdsnavnet Bentemoen ble plassert på kartet i 1987.

Jeg videresender henvendelsen til regional stedsnavnansvarlig i Kristiansand, som vurderer om vi skal endre navneutvalget i området.
Vi får vente litt på hva den regional stedsnavnansvarlig gjør videre med forholdet. Som angitt på er det Statens Kartverk som er rettighetshaver til datasettet N50 kartdata som blir benyttet til produksjon av de elektroniske kartene jeg har kjøpt.

ingsve
Bilde

Svar