Vanntett bilGPS

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
abra
Junior
Junior
Innlegg:54
Registrert:ons 05 des 2007 06:34
Sted:Askøy/Bergen
Vanntett bilGPS

Legg inn av abra » søn 15 nov 2015 15:22

Jeg er på jakt etter ny GPS. Denne skal fortrinnsvis brukes i bil, men fra tid til annen også på MC. Derfor må den være vanntett. Jeg har sett meg litt rundt og har landet på Garmin sin Zumo serie. Spesifikasjoner finner jeg på Garmin sine sider, men er ganske usikker når det gjelder den praktiske bruk av Zumo'ene til geocaching.

Er det noen som har en modell av disse i bruk og som kan dele erfaringer?

Når det gjelder TomTom sin Rider er jeg litt skeptisk. For eldre GPS'er var det mulig å få enheten opp som en stasjon i "Min datamaskin", noe som forsvant for en tid tilbake. Det var da, etter hva jeg forstår, ikke mulig å legge inn egne POI'er. Nå er visst denne muligheten kommet tilbake, men jeg har mistet oversikten over hvilke modeller, hva og hvordan.

Tar gjerne imot erfaringer også når det gjelder Rider.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Vanntett bilGPS

Legg inn av avigerus » fre 20 nov 2015 19:00

Hei,

Sikkert litt for seint siden du allerede har bestemt deg, men jeg vil prøve ....
Jeg har en Montana 650, og den er skikkelig bra både i bil og på tråsykkel. Vanntett er den, for den holdt siste regnværsdag vi var ute...

Til bilen har jeg egen holder med lader og høytaler, slik at denne Nüvidama kan rettlede meg igjennom de værste bykjerner....
Til sykkel har jeg egen braket med festeskruer, så her har du en optimal sak både inni bil og ute på tur. Selvsagt kan den også henge i en lanyard rundt halsen.

Nå vil sikkert andre fortelle om sine erfaringer med Monterra, for den er også en fremragende sak å ha med på tur.

Største fordel er den digre, klare skjermen på de begge - Montana og Monterra.... Monterra vinner på litt ekstraduopedipper som android ett eller annet....

Vel, har du handlet får dette være en forsinket hilsen da....

Arne
Bilde

Brukeravatar
abra
Junior
Junior
Innlegg:54
Registrert:ons 05 des 2007 06:34
Sted:Askøy/Bergen

Re: Vanntett bilGPS

Legg inn av abra » lør 21 nov 2015 10:41

Hei Arne og takk for svar.

Nei, jeg har ikke handlet ennå. Slik sett er det ikke for sent. Men......

Jeg har allerede flere håndholdte GPS'er som jeg bruker ute i felten, bl.a. 62s og Oregon 600. Den jeg nå skal kjøpe skal hovedsakelig være en navigator til bruk på vei. Jeg skal derfor ha en GPS som leveres med veikart med livstids kartoppdatering. Da den også skal brukes på MC er det fint om den har blåtann kommunikasjon til mikrofon/høytaler i hjelm for kjøreanvisninger og for bruk sammen med telefon. Derfor landet jeg på denne serien fra Garmin og muligens tilsvarende fra TomTom.

Men uansett kvaliteter hjelper det lite om jeg ikke også klarer å få brukt den til geocaching. For å kunne navigere til et utgangspunkt langs vei må cachene kunne legges inn enten som POI'er eller som GPX/GZZ-filer og i praksis være tilgjengelig på skjermen i lesbar form ved en naturlig kartmålestokk. Hvis målestokken f.eks. må settes til 80 meter (for å få synlige POI'er) og med små ikoner er ikke det praktisk for bruk på et kjøretøy. Det var i grunnen disse erfaringene jeg var ute etter. Og det er det vel ingen andre enn en bruker som kan si noe om, og så mange brukere er det vel ikke der ute.....

Arild
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Vanntett bilGPS

Legg inn av GadgetCats » ons 25 nov 2015 01:41

Jeg kan heller ikke komme med erfaringer som sådan, men jeg kan synse litt likevel, siden det ikke flommet over med erfaringer fra zumo-brukere ;) Har sett meg litt rundt på nettet, og så vidt jeg kan forstå, er nuvi, zumo og dezl i bunn og grunn de samme GPS-ene, men tilpasset hhv. bil, MC og lastebil.

Selv har jeg nuvicam i bilen, og ut fra det jeg ser på YouTube, er de nyere zumo-modellene temmelig like programvaremessig, og med min nuvicam går det strålende å legge inn cacher via GSAK. Jeg bruker GarminCsvPoiExport_v2-makroen, og med såpass stor skjerm som nuvicam har, ble ikonene i minste laget. Men det lot seg enkelt fikse ved å legge inn oppskalerte bilder i makromappen. Med den får jeg cachetypeikoner direkte på kartet mens jeg kjører, kan klikke på ikonene på kartet for å få mer detaljer om cachen, søke på det jeg velger å legge inn som navn på cachene, og ikke minst, med den syntetiske veiledningsstemmen - navnet på cachen (forsøkt) lest opp når du er fremme :D

Zoomnivået på 3D-kartet er antakelig for zumo som for nuvi, dynamisk. Jeg ser cachene uavhengig av zoomnivå, men jo lenger innzoomet jeg er, desto "mindre" blir cachene, siden ikonene har samme størrelse...

GSAK-makroen bruker POI Loader i siste trinn, og på nettsiden for POI Loader står det
*Except for our basic handhelds and older Rino® two-way radio GPS devices, all of our current Outdoor and Automotive products are compatible with custom POIs.
Jeg tror at det å få inn cachene og navigere til dem med en zumo, ikke vil være noe problem. Og hvis du kjøper den et sted med såkalt "x dager åpent kjøp", har du jo muligheten til å angre etter å ha brukt litt tid på å prøve den ut. Men tror ikke de vanlige elektrosjappene fører zumo.

Med nyere TomTom (i hvert fall bil-GPSene) får du i beste fall like, hvite "snakkebobler" på kartet. Ser ut til at TomTom ønsker å fjerne enhver mulighet for tilpassing. Var jeg deg, ville jeg droppet TomTom. Det har vi gjort, etter 5 enheter... ;) Det eneste som var bedre med TomTom, er kartoppdateringene via "Community updates", altså at veier kunne åpnes/stenges/endres fartsgrense på, mellom de offisielle kartoppdateringene. Det er også borte nå, såvidt jeg kan huske fra da jeg testet GO 6100.
Bilde

Brukeravatar
abra
Junior
Junior
Innlegg:54
Registrert:ons 05 des 2007 06:34
Sted:Askøy/Bergen

Re: Vanntett bilGPS

Legg inn av abra » ons 25 nov 2015 09:57

Tusen takk for svaret :)

Garmin Zumo (vanntett Nüvi) ser ut for å være det beste kjøpet og grei til bruk som navigator ved geocaching.
Bilde

Svar