Nye polygoner for GSAK

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:
Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av GadgetCats » ons 07 jan 2015 17:35

pjacklam skrev:
Kjedalen skrev:Ordet "herad" er ikke en del av kommunenavnet og ligger ikke i basen fra Kartverket. Det kommer derfor heller ikke inn i GSAK. (eks. Kvam herad, Bergen kommune, Guovdageainnu suohkan).
Sentralt stedsnavnregister (SSR) sier noe helt annet. Ser man på alle norske stedsnavn som er kategorisert som «kommune» i SSR, er «kommune» eller «herad» en del av navnet i alle tilfeller. Dette ser man også om man søker i Sentralt stedsnavnregisters webgrensesnitt. Søker man på «Ullensvang», får man se at kommunen heter «Ullensvang herad», og søker man på «Bærum», får man se at kommunen heter «Bærum kommune».

Det er riktignok tre stedsnavn av type kommune, der «kommune» ikke er med, men «Borre» er en avslått skrivemåte, «Evenvik» er en historisk skrivemåte (for Gulen), og så er det «Hamarøy», men Hamarøy kommune er oppført også med «Hamarøy kommune».

Min konklusjon er derfor at enten må alle eller ingen ha med «kommune» eller «herad» i navnet.
Jeg vil tro at begrunnelsen for at de offisielle navnene har med "kommune"/"herad"/"suohkan" er at det skal være entydig at det er det administrative nivået som omtales, og ikke f.eks. tettsted/by med samme navn. "Bergen" er jo ikke helt synonymt med "Bergen kommune". Vi bruker dette imidlertid i denne sammenhengen bare i et databasefelt som heter "kommune" - så det vil etter mitt syn være meningsløst å ha med "kommune"/"herad"/"suohkan" i alle sammen. Mer plass tar det også, både datamessig og visuelt.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av Kjedalen » ons 07 jan 2015 17:53

GadgetCats skrev:En annen ting er at det i Norge finnes seks kommunenavn som brukes i to ulike fylker:

0821 Bø i Telemark og 1867 Bø i Nordland
1515 Herøy i Møre og Romsdal og 1818 Herøy i Nordland
0236 Nes i Akershus og 0616 Nes i Buskerud
0441 Os i Hedmark og 1243 Os i Hordaland
0713 Sande i Vestfold og 1514 Sande i Møre og Romsdal
0137 Våler i Østfold og 0426 Våler i Hedmark

For å filtrere entydig på f.eks. den Bø som ligger i Telemark, må man i tillegg filtrere på fylke. Jeg vil tro det er mulig å legge disse inn som spesialtilfeller i uthentingsprogrammet til pjacklam, og navngi disse på en entydig måte, f.eks. "Bø i Telemark" eller "Bø (Telemark)". Men er dette hensiktsmessig?

Fordel:
- Entydig angivelse/visning av kommuner uten bruk av fylkesfeltet

Ulempe:
- Disse 12 kommunene har da ikke lenger bare det offisielle navnet i kommunefeltet.

Hva synes folk?
Litt vanskelig spørsmål, men jeg synes ulempene vil være større enn fordelene med å ta med fylkesnavnet i kommunefeltet. Det er ikke det at vi ikke da har det offisielle navnet her som jeg synes er det største problemet. Det er verre at vi ved søk i GSAK da må vite om disse spesialtilfellene og hvordan de er registrert i GSAK. Om jeg ønsker oversikt over cachene i Nes i Hedmark vil jeg da kunne ende opp med mange cacher også i Buskerud, men dette vil jeg raskt oppdage og gjøre nytt søk der også fylke er med.
BildeBilde

Svar