Nye polygoner for GSAK

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:
Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av GadgetCats » man 05 jan 2015 12:56

Jeg ser nå at bounding box-dataene ikke ligger i csv-filene lenger, men i filen bb.db3 i Temp-mappen. Og der ligger ganske riktig fylkesoppføringene blandet med kommuneoppføringene i "bb_county"-tabellen, i tillegg til at de gamle fylkesoppføringene fortsatt ligger i "bb_state"-tabellen. Skulle være mulig å manipulere innholdet i denne filen til å fungere sammen med de nye polygonfilene, men da må man skjønne strukturer og sammenhenger i databasen, og det tror jeg det bare er Clyde som gjør...

Den eneste veien rundt som jeg ser, frem til ny patch, er å *ikke* oppgradere til nyeste GSAK-versjon, men bare erstatte filene du allerede har, med dem fra filen i pjacklams første innlegg.

Selv reverterte jeg GSAK til patch 97 (http://gsak.net/GSAK841B97.exe) etter å ha slettet locations-mappen - noe som jeg er usikker på om var en god ide, siden databaseversjonen er oppdatert mellom 97 og 98. Jeg fikk noen feilmeldinger, men fikk tilbake kommunenavnene - sannsynligvis med utgangspunkt i pjacklams plygoner, men altså også med utgangspunkt i bounding boxes for OSM-filene - det skal dog bare være en akademisk forskjell. Oppgraderte så til 98 igjen, så nå kan jeg filtrere på kommune også frem til en fikset patch kommer. Hvis noen andre vil prøve dette, er det på eget ansvar ;)
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av pjacklam » man 05 jan 2015 13:40

Da kan det se ut som om det er Clyde som har blingset. Jeg skal i fremtiden være tydeligere og lage én zip-fil for hver av kategoriene country, state og county.

Når det gjelder bounding box, tror jeg disse nå genereres automatisk av GSAK.
~/.signature: No such file or directory.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av pjacklam » man 05 jan 2015 20:37

Da jeg skulle laste inn nye cacher nå nettopp, ble de nye polygon-filene jeg laget lastet ned automatisk av GSAK (versjon 8.4.0). Uheldigvis havner både fylkes- og kommune-filene i mappen for kommuner. Jeg har sendt en mail til Clyde om problemet. Forhåpentlig blir dette raskt fikset.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
abra
Junior
Junior
Innlegg:54
Registrert:ons 05 des 2007 06:34
Sted:Askøy/Bergen

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av abra » tir 06 jan 2015 12:20

Ny versjon 8.4.1.99 er installert. Har lagt inn nypubliserte cacher og oppdatert med makroen Country/State/County.gsk. Det ser ut for at kommune nå blir lagt inn korrekt. :D
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av pjacklam » tir 06 jan 2015 12:51

abra skrev:Ny versjon 8.4.1.99 er installert. Har lagt inn nypubliserte cacher og oppdatert med makroen Country/State/County.gsk. Det ser ut for at kommune nå blir lagt inn korrekt. :D
Det hadde oppstått en misforståelse, så Clyde trodde at alle nummererte polygonfiler, altså alle polygonfiler bortsett fra «Norway.txt», var for kommuner. Jeg forklarte hvordan det hang sammen. Supert om alt er rettet nå.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av Kjedalen » tir 06 jan 2015 12:59

Jeg har også nå installert versjon 8.4.1.99 og kjørt CountryStateCounty-makroen. Alt ser perfekt ut - alle cachene (i alle fall i Troms) er nå plassert i rett kommune i henhold til de offisielle kommunegrensene. Takk!!!
BildeBilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av GadgetCats » tir 06 jan 2015 14:29

Og oppgitte koordinater for GC4N114 "Tic-Tac-Toe Challenge" i Himberg-enklaven i Larvik, blir nå korrekt merket med Sandefjord. Og det tar ikke nevneverdig lenger tid å bruke disse polygonene heller. Hvis det er så at polygonene ikke er forenklet i det hele tatt, og altså er like nøyaktige som kartverkets data, er jo det suverent. Takk!
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av pjacklam » tir 06 jan 2015 15:46

GadgetCats skrev:Og oppgitte koordinater for GC4N114 "Tic-Tac-Toe Challenge" i Himberg-enklaven i Larvik, blir nå korrekt merket med Sandefjord.
Det fikk jeg også, da jeg testet dataene før jeg sendte dem til Clyde. Det er godt å se at det fungerer også for andre! :)
GadgetCats skrev:Og det tar ikke nevneverdig lenger tid å bruke disse polygonene heller. Hvis det er så at polygonene ikke er forenklet i det hele tatt, og altså er like nøyaktige som kartverkets data, er jo det suverent. Takk!
Jeg har tatt utgangspunkt i Kartverkets data på SOSI-format. Kartverket oppgir alle punktene i UTM-koordinater med én centimeters nøyaktighet. Alle disse koordinatene er gjort om til geodetiske koordinater (lengdegrad og breddegrad) med Vincentys formel. For å beholde nøyaktigheten, er alle lengdegrader og breddegrader avrundet til syv desimaler. I Norge er 0.0000001 (ti i minus syvende) grader omtrent 1,1 cm i nord–sør-retning og rundt halvparten i øst–vest-retning.

Slik det er nå, går polygonet for Norge (i filen «Norway.txt»), ut til 12 nautiske mil. Dette er ikke nok til å dekke oljeplattformene, så strengt tatt burde det kanskje vært med et polygon for Norges økonomiske sone, som går ut til 200 nautiske mil. Jeg får ikke testet det nå, men jeg antar at om man sletter «Country»-feltet på den ene cachen det gjelder, vil GSAK ikke være i stand til å avgjøre hvilket land cachen tilhører.
~/.signature: No such file or directory.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av pjacklam » tir 06 jan 2015 16:13

Jeg oppdaget nettopp at de fire herredskommunene vi har i Norge – Granvin, Kvam, Ullensvang og Ulvik – ikke lenger har «herad» som en del av navnet. OSM-dataene hadde «herad» med i navnet, men Kartverkets data har ikke.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
abra
Junior
Junior
Innlegg:54
Registrert:ons 05 des 2007 06:34
Sted:Askøy/Bergen

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av abra » tir 06 jan 2015 18:10

Vi bruker fra tid til annen å generere en GPX fil fra Gsak over forekomster i utvalgte kommuner. Funksjonen "Søk/Filtrer/Annet" --> "Kommune/I listen" forutsetter nøyaktige kommunenavn i motsetning til standard valg som er "Inneholder". Ved søk etter forekomster i én kommune ved bruk av standard valg vil feks både Kvam og Kvam herad komme med når man søker på Kvam.

Ved søk der en av disse fire kommunene skal være med i en liste, må navnet angis både med og uten "herad", feks Kvam; Kvam herad; for at alle forekomster skal bli med. På sikt er jo dette dømt til å gå i ball og det greieste er vel å få erstattet alle tidligere registreringer i basen som inneholder "herad". Sletting av kommunenavn en for en går greit, men hvordan kan man få slettet alle i en gang? Eller på annen måte erstatte gammelt med nytt, kanskje ikke bare for disse kommunene, men for alle kommuner? Det er vel noen forekomster der kommunegrensene nå er mer nøyaktige og en cache er flyttet til riktig kommune? Noen.....?

Glemte å takke pjacklam for jobben. Men aldri for sent...... :D
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av Kjedalen » tir 06 jan 2015 18:35

Ved å kjøre makroen "CountryStateCounty - Overwrite" blir eksisterende innhold skrevet over og fylke og kommune hentes fra de nye, nøyaktige polygonene.

Du kan også foreta massivendringer med funksjonen Database/Erstatt globalt. I dette tilfellet kunne du da søke ut de aktuelle cachene med kommune Kvam herad og erstatte det med Kvam

Ordet "herad" er ikke en del av kommunenavnet og ligger ikke i basen fra Kartverket. Det kommer derfor heller ikke inn i GSAK. (eks. Kvam herad, Bergen kommune, Guovdageainnu suohkan).
BildeBilde

Brukeravatar
abra
Junior
Junior
Innlegg:54
Registrert:ons 05 des 2007 06:34
Sted:Askøy/Bergen

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av abra » tir 06 jan 2015 18:50

Kjedalen skrev:Ved å kjøre makroen "CountryStateCounty - Overwrite" blir eksisterende innhold skrevet over og fylke og kommune hentes fra de nye, nøyaktige polygonene.
Der var løsningen. Var ikke klar over at det var to makroer - både med og uten overwrite. Takk skal du ha :D
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av GadgetCats » ons 07 jan 2015 12:40

En annen ting er at det i Norge finnes seks kommunenavn som brukes i to ulike fylker:

0821 Bø i Telemark og 1867 Bø i Nordland
1515 Herøy i Møre og Romsdal og 1818 Herøy i Nordland
0236 Nes i Akershus og 0616 Nes i Buskerud
0441 Os i Hedmark og 1243 Os i Hordaland
0713 Sande i Vestfold og 1514 Sande i Møre og Romsdal
0137 Våler i Østfold og 0426 Våler i Hedmark

For å filtrere entydig på f.eks. den Bø som ligger i Telemark, må man i tillegg filtrere på fylke. Jeg vil tro det er mulig å legge disse inn som spesialtilfeller i uthentingsprogrammet til pjacklam, og navngi disse på en entydig måte, f.eks. "Bø i Telemark" eller "Bø (Telemark)". Men er dette hensiktsmessig?

Fordel:
- Entydig angivelse/visning av kommuner uten bruk av fylkesfeltet

Ulempe:
- Disse 12 kommunene har da ikke lenger bare det offisielle navnet i kommunefeltet.

Hva synes folk?
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av pjacklam » ons 07 jan 2015 16:32

Kjedalen skrev:Ordet "herad" er ikke en del av kommunenavnet og ligger ikke i basen fra Kartverket. Det kommer derfor heller ikke inn i GSAK. (eks. Kvam herad, Bergen kommune, Guovdageainnu suohkan).
Sentralt stedsnavnregister (SSR) sier noe helt annet. Ser man på alle norske stedsnavn som er kategorisert som «kommune» i SSR, er «kommune» eller «herad» en del av navnet i alle tilfeller. Dette ser man også om man søker i Sentralt stedsnavnregisters webgrensesnitt. Søker man på «Ullensvang», får man se at kommunen heter «Ullensvang herad», og søker man på «Bærum», får man se at kommunen heter «Bærum kommune».

Det er riktignok tre stedsnavn av type kommune, der «kommune» ikke er med, men «Borre» er en avslått skrivemåte, «Evenvik» er en historisk skrivemåte (for Gulen), og så er det «Hamarøy», men Hamarøy kommune er oppført også med «Hamarøy kommune».

Min konklusjon er derfor at enten må alle eller ingen ha med «kommune» eller «herad» i navnet.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Nye polygoner for GSAK

Legg inn av Kjedalen » ons 07 jan 2015 17:31

pjacklam skrev:Min konklusjon er derfor at enten må alle eller ingen ha med «kommune» eller «herad» i navnet.
Det er i grunnen mitt poeng også. Ordet kommune står heller ikke i navnet for noen av kommunene. Dette er det norske feltnavnet som benyttes for det tredje nivået i stedet for det engelske county.

Dette er et generelt problem i oversikter, tabeller etc. der kommune framkommer. Vi snakker også om at vi i Norge for tida har 428 kommuner, ikke at vi har 424 kommuner og 4 herader.
De fire haradene må bare godta at de i ulike oversikter havner i kategorien kommune, noe de også er i forhold til diverse lover. Skulle vi ta med herad i navnet, ender vi opp med "Kvam herad kommune" dersom vi tar med feltnavnet.
Sist redigert av Kjedalen den ons 07 jan 2015 17:44, redigert 1 gang totalt.
BildeBilde

Svar