Topo Adventure i GPSMAP 64s og OREGON 650?

Duppeditter og programvare
Svar
terjeau
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tir 23 des 2014 14:44
Topo Adventure i GPSMAP 64s og OREGON 650?

Legg inn av terjeau » tir 23 des 2014 14:53

Bruker en GPSMAP 60CSx i dag, men skal oppgradere til GPSMAP 64s eller OREGON 650.
Er det noen som kan fortelle meg om jeg fortsatt kan bruke Mapsource og installere mine gamle Topo Adventure fra PC på samme måte som før - til både 64s og 650? Har altså ikke kart på minnebrikker.

Hva er greia med Basecamp? Kan jeg bruke den til å laste inn "gamle" CD/PC-kart på samme måte?

Skjønner 650 har sine begrensninger med tykke votter, men kan noen si om 650 har funksjonalitet som langt overgår 64s til f.eks. geocaching? - altså blir 650 et hyggeligere reisefølge eller vil jeg bli minst like fornøyd med en 64s?

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Topo Adventure i GPSMAP 64s og OREGON 650?

Legg inn av Bikeridr » søn 28 des 2014 21:04

Hei.
For å bruke den "udiplomatiske" rett-frem-snakkingen:

Dryl Mapsource til der det ikke finnes cacher og last inn Basecamp. Kartene installerer du via Basecamp til de nevnte GPS'er på en enklere og mer oversiktlig måte enn møkkaprogrammet MS. Ja, du kan bruke alle installerbare (CD)kart på Basecamp som du har brukt i MS.

Når det gjelder GPS, LØP VEKK fra Oregon 650. Jeg og mange med meg har den såkalte 6xx-serien av Oregon. Det er en helvetes møkkadings. Unøyaktig, treg, krasjete, batterislukende og generelt elendig GPS.
Gå for en GPSMap 62, evt 64. (Nå vet jeg ikke hvordan 64'n er, men har nå ikke sett like mye negativ omtale som av 6xx).

Garmin Oregon 6xx er halvfabrikata og Garmin nekter plent både å "upgrade" den eller innrømme at det er et betaprodukt på linje med windows millennium.
Bilde

v&v
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:fre 28 des 2007 08:46

Re: Topo Adventure i GPSMAP 64s og OREGON 650?

Legg inn av v&v » man 29 des 2014 12:28

Hei!

Siden verden som regel er sammensatt vil jeg fortelle følgende:

Vi har brukt Mapsource i ”alle år”, men forsøkte ”lydig” å skifte til Basecamp da det kom. Vi syntes ikke om det skiftet – Basecamp ble for annerledes for oss og Mapsource oppleves uunnværlig og stabilt selv om det ikke blir vedlikeholdt av noen lenger. Vi har intet vondt å si om Mapsource. Når vi planlegger eller rekapitulerer våre turer samt plundrer med løsninger av ukjent-cacher, er Mapsource ei fin ”lekestue” og interagerer ypperlig både med GSAK og f.eks Google Earth. Vi kan ikke tenke oss en geocache-tilværelse uten Mapsource!

Vi har ”slitt ut” både GPSMap 60, Etrex og Colorado før vi skiftet til hver vår Oregon 600. Vi har ikke vurdert å gå tilbake til en GPSMap (eller Montana/Monterra) en eneste dag. Vi er meget enige når det påstås at Oregon 600 er mindre nøyaktig enn andre modeller, men ikke i de andre påstandene. Vi har lært oss å leve med at Oregon-ene ofte bruker tid på å finne ut at vi er fremme ved et mål, men når vi bare husker på det, fungerer de helt greit. Vi opplever de ikke som treigere enn de modellene vi har ”slitt ut”. Vi synes alle GPS-ene vi har prøvd ”kræsjer” en gang i mellom og at de alle ”spiser mye strøm”. Vi bruker oppladbare batterier som fortsatt holder en ”hel tur” – og det er da ikke så verst. Skjerm-lesbarheten til Oregon 600 og dens evne til å håndtere mange kartfiler og ”tusenvis” av cacher gjør at vi stortrives med dem. På samme vis som når vi plukker frem igjen Coloradoen hvis vi skal lete etter WhereIgo-cache eller GPSMap 60csx-en fordi vi ønsker å ”imponere” noen med presisjon.

PS! Vi bruker Topo Adventure-kartserien som basis og laster via Mapsource slik vi har gjort siden starten.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Topo Adventure i GPSMAP 64s og OREGON 650?

Legg inn av gacrux » tir 30 des 2014 08:44

Jeg hadde en 650 i noen dager før jeg mistet den i skogen. Den var unøyaktig. Dårligere enn noen annen enhet jeg har prøvd og som er laget etter 2000, og jeg har prøvd mange. Spiller ingen rolle for meg om skjermen er bra, eller om det er mye fancy på den om gps-enheten er dårlig.
Otto Milvang

terjeau
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tir 23 des 2014 14:44

Re: Topo Adventure i GPSMAP 64s og OREGON 650?

Legg inn av terjeau » tor 01 jan 2015 23:09

Siden jeg bruker telefonen når jeg cacher uplanlagt, men ønsker en pålitelig og ikke minst MER nøyaktig GPS når jeg først tar den med, så går jeg for en GPSMAP 64s (64st faktisk, siden forhandleren sender det til samme pris siden han har dumma seg ut på leveringstid på 64s).

Takk for tilbakemeldinger!

Svar