beregne av ny posisjon fra kjent posisjon, avstand og retnin

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Innlegg:90
Registrert:ons 28 aug 2013 08:41
Sted:Hvaler
beregne av ny posisjon fra kjent posisjon, avstand og retnin

Legg inn av saltaj » tor 13 nov 2014 09:12

En mystery jeg lette etter hadde som oppgave å telle noe, beregne avstand (A) og retning (R) ut fra tellinga og en formel i beskrivelsen. Så skulle vi gå fra et oppgitt punkt (N2, E2) i den beregnete retningen og avstanden for å finne boksen. Det må vel være en formel for slikt; GPSene beregner jo avstand og retning ut fra påstående plass og mål, og dette er motsatt. Hoen hint? Jo, da; jeg kan Pytagoras, men så er det øst-beregninga som ikke er bare-bare siden jorda er ei tilnærma kule.
(den aktuelle oppgaven er GC48D2R, som vi ikke fant ut fra kompassretning og skritt-telling, for stien gikk i s-former, men ikke gi resultatet her, da! og, joda, CO har bekreftet at vi har beregnet A og R riktig)
Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: beregne av ny posisjon fra kjent posisjon, avstand og re

Legg inn av pjacklam » tor 13 nov 2014 09:27

saltaj skrev:En mystery jeg lette etter hadde som oppgave å telle noe, beregne avstand (A) og retning (R) ut fra tellinga og en formel i beskrivelsen. Så skulle vi gå fra et oppgitt punkt (N2, E2) i den beregnete retningen og avstanden for å finne boksen. Det må vel være en formel for slikt; GPSene beregner jo avstand og retning ut fra påstående plass og mål, og dette er motsatt. Hoen hint? Jo, da; jeg kan Pytagoras, men så er det øst-beregninga som ikke er bare-bare siden jorda er ei tilnærma kule.
(den aktuelle oppgaven er GC48D2R, som vi ikke fant ut fra kompassretning og skritt-telling, for stien gikk i s-former, men ikke gi resultatet her, da! og, joda, CO har bekreftet at vi har beregnet A og R riktig)
Det er flere måter å angripe dette problemet på. Jeg tror det enkleste er å gjøre om startposisjonen til UTM-koordinater. Du kan f.eks. gå inn i oppsettet på GPS-en og endre visningen av posisjonen til UTM/UPS. Da får du tre verdier: en sone, antall meter øst og antall meter nord. Bruk vanlig trigonometri til å regne ut hva avstanden og retningen tilsvarer i antall meter øst og nord:

delta_øst = avstand × cos(retning)
delta_nord = avstand × sin(retning)

Legg dette til startposisjonen din for å få sluttposisjonen. Opprett et nytt veipunkt på GPS-en, der du taster inn sluttposisjonen. Så kan du eventuelt gå inn i innstillingene igjen på GPS-en og sette tilbake til geodetiske koordinater med desimalminutter (dd mm.mmm) eller hva du hadde opprinnelig.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: beregne av ny posisjon fra kjent posisjon, avstand og re

Legg inn av mamoreb » tor 13 nov 2014 09:46

Hei,

Det er mulig at spørsmålet skyldes interesse for den matematiske metoden. Men hvis du først og fremst er ute etter å finne geocachen, finnes det hjelpemidler som kan ta seg av matematikken:

Hvis du har en GPS, kan kanskje denne gjøre jobben for deg? På min Garmin Montana kan jeg gå inn på et veipunkt (ditt N2, E2), velge "project waypoint" og legge inn antall meter og grader.

Hvis du bruker GSAK, finner du tilsvarende mulighet i menyen "waypoint": http://gsak.net/help/hs38140.htm

Det finnes også nettsider som kan gjøre denne jobben, f.eks.: http://www.geolifeline.com/projection.php
Bilde

Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Innlegg:90
Registrert:ons 28 aug 2013 08:41
Sted:Hvaler

Re: beregne av ny posisjon fra kjent posisjon, avstand og re

Legg inn av saltaj » tor 13 nov 2014 14:50

Takk! Løsningen direkte på Montana-en var jo super. Den funksjonen (når jeg slår opp trinn2-rutepunktet som rutepunkt, og ikke fra starten på cachen) hadde jeg ikke sett før. Da får jeg nok ta vare på punktet til neste gang jeg skal på de kanter - det er 723 km herfra ...
Takk også for nettside-henvisning og GSAK; mest egnet for hjemmearbeid og ikke ute i felten - men en formel i matematikken kunne jo blitt løst i felten på papir, om ikke annet. Man har da med seg regnestav, eller kalkulator (neida, ikke i dette tilfellet). delta E i meter (UTM-koordinater) kan vel være litt unøyaktig på grunn av jordkrumningen, men kanskje ikke når avstandene er nede i knapt 200 meter.

Geomynten som CO ønsket seg lagt i denne og som jeg hadde med til stedet i mandags ble lagt i en annen boks i nabolaget, så den kom dit den skulle til slutt.
Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: beregne av ny posisjon fra kjent posisjon, avstand og re

Legg inn av BosseG » fre 02 jan 2015 10:27

Det finnes apper for smartphones som gjør disse beregninger og mye annet som er til nytte i geocaching. På min iPhone bruker jeg iGCT Pro.
Bilde

Svar