Garmin Topo Experience PRO - erfaringer med kartet?

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak
Garmin Topo Experience PRO - erfaringer med kartet?

Legg inn av whoelse » tor 05 jun 2014 16:55

Noen som har testet disse enda? i Nordmarka f.eks.? Er blå stier merket i blått? Stemmer kartet med terrenget så de stiene og veier som er på kartet med rimelig sikkerhet også finnes i terrenget? Og kan man med rimelig sikkerhet anta at stier og veier i terrenget også er merket på kartet? Er det nyttige ting dette kartet har som de eldre kartene mangler? Skrytelista fra Garmin sier meg ikke så mye...

Spør fordi min erfaring med Topo Premium sine stier er at jeg bare kan anse dem som en vag mulighet for at det en gang har gått en sti i terregnet omtrent der kartet viser. Og blå stier ser ut som vanlige stier og det er dumt for blåstier pleier man å kunne stole på at er det og da er det greit å kjenne igjen de blå... Premium har jeg egentlig mest glede av ved bushing siden ekvidistansen er 10m som gir hjelp i terrenget.

Jeg har også Topo Adventure som er 1:50 000 (som Topo Eperinece) med ekvidistanse 25m. Adventure sine stier er bedre en Premium, men stiene kan også her være "litt varierende" hvis de ikke er blå...

Så har jeg også Frikart og hvis det er sti på dette kartet er det rimelig sikkert også sti i terrenget, men her mangler ofte stier som faktisk finnes.

Sukk - hvorfor finnes det ikke en perfekt kart-verden som stemmer med terrenget? :D
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin Topo Experience PRO - erfaringer med kartet?

Legg inn av buzkaz » fre 06 jun 2014 12:55

Har ikke prøvd dette kartet, så jeg vet ikke hvilke stier som finnes der, men har du prøvd overlay-kartet til Frikart? Altså det som kun inneholder stiene og kan brukes i kombinasjon med Garmin sine topo-kart? Det fungerer i grunnen bra for min del (med det gamle topo premium)

Apropos: Sverre (som driver frikart) sa en gang til meg at dersom man kommer over stier som ikke er på kartet, så er det fint om man går opp stien og sender inn tracklogen, helst med markering på punkter der stien krysser eller deler seg fra eksisterende sti. Da blir det lagt inn i kartet sånn at alle får glede av det. NUUG arrangerte på et tidspunkt en dugnad der folk laget slike sporlogger, men det er ikke noe i veien for at man gjør det samme på eget initiativ.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Topo Experience PRO - erfaringer med kartet?

Legg inn av thomfre » fre 06 jun 2014 12:59

buzkaz skrev:Apropos: Sverre (som driver frikart) sa en gang til meg at dersom man kommer over stier som ikke er på kartet, så er det fint om man går opp stien og sender inn tracklogen, helst med markering på punkter der stien krysser eller deler seg fra eksisterende sti. Da blir det lagt inn i kartet sånn at alle får glede av det. NUUG arrangerte på et tidspunkt en dugnad der folk laget slike sporlogger, men det er ikke noe i veien for at man gjør det samme på eget initiativ.
Høres ut som en strålende idé til et event!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Garmin Topo Experience PRO - erfaringer med kartet?

Legg inn av whoelse » tir 10 jun 2014 21:30

Har ikke prøvd overlay-kartet - det var en god ide :-) Skal se om jeg får det til. Takk skal du ha buzkaz.
Bilde

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Garmin Topo Experience PRO - erfaringer med kartet?

Legg inn av Dr_Eamy » ons 11 jun 2014 11:55

jeg har testet topo adventure og experiens pro... disse to kartene er nesten helt like for området rundt meg :( topo premium har mye bedre detaljer :)

Svar