Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Duppeditter og programvare
Svar
kildisan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 25 mai 2014 14:23
Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av kildisan » søn 25 mai 2014 14:33

Hei
Jeg er helt ny med geocaching og helt ny som GPS bruker.
Har nå kjøpt med en Garmin GPSmap 62s.
Problemet mitt er hvordan skal jeg få cachene inn på GPS. Har brukt PQ fra geocaching.com, fått GPX fil på mail som jeg har lagt inn på maskinen, men hvordan får jeg det over fra dataen til GPS'en?

Håper noen tar seg tid til å hjelpe en nybegynner. :D

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av Team eika » søn 25 mai 2014 18:30

GARMIN/GPX slik er katalogstrukturen på sd brikka. pqfila legges i GPX katalogen.
Kartet skal legges i GARMIN katalogen.

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av yarnslayer » man 26 mai 2014 09:27

Du skal ha fått med en usb-kabel. Du bruker denne for å koble GPS'en til PC'en. Så laster du GPX-fila over til angitt sted. Lykke til.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av Bikeridr » man 26 mai 2014 09:43

Det enkleste er å bruke GSAK http://www.gsak.net/
Du behøver ikke betale for den for funksjonaliteten, men jeg vil likevel anbefale deg å gi Clyde de få kronene han ønsker for programmet.
I GSAK kan du filtrere og bestemme hvilke cacher d vil sende til GPS'n din. Du legger inn din type GPS i GSAK og resten ordner seg selv.

Når det gjelder kartverk til GPS'n din, så er Frikart http://frikart.no/ stedet å lete etter gratis lovlige kart for det meste av Europa. Finnes flere kartmakere der ute for resten av verden. Selv lager jeg kart for grisgrendte strøk, men har ikke knødd meg til å få lagt de ut ennå (kommer etterhvert).
Frikart-kartene kan enten lastes direkte til GPS, eller du kan (og bør) laste de inn via Basecamp (som får gratis fra Garmin).

Lykke til og velkommen til galskapen :D
Bilde

kildisan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 25 mai 2014 14:23

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av kildisan » søn 15 jun 2014 13:53

Takk for svar, men jeg får det ennå ikke til

Har lagt inn kart i Garmin katalogen- så langt alt ok, får opp kart og alt fungerer som det skal.

Lastet opp PQ i gpx katalogen og ser at de ligger der når jeg er koblet til PC, men så 1000 kroners spørsmålet hvordan finner jeg disse på selve GPS'en?
Når jeg går på geocacher "appen", står det bare finner ingen geocacher. Er det noen innstillinger på selve GPS som må gjøres for å få de opp det jeg har lastet inn ?

akh76
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:ons 24 aug 2011 20:10

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av akh76 » søn 15 jun 2014 16:50

kildisan skrev:Takk for svar, men jeg får det ennå ikke til

Har lagt inn kart i Garmin katalogen- så langt alt ok, får opp kart og alt fungerer som det skal.

Lastet opp PQ i gpx katalogen og ser at de ligger der når jeg er koblet til PC, men så 1000 kroners spørsmålet hvordan finner jeg disse på selve GPS'en?
Når jeg går på geocacher "appen", står det bare finner ingen geocacher. Er det noen innstillinger på selve GPS som må gjøres for å få de opp det jeg har lastet inn ?
Du har "pakket ut" PQen? Den kommer vel i en zip-fil, og den må pakkes ut.

kildisan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 25 mai 2014 14:23

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av kildisan » søn 15 jun 2014 20:33

Ja, jeg har pakket dem ut :D

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av Team eika » søn 15 jun 2014 20:56

Hvilken del av landet holder du deg i?

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av BosseG » tir 17 jun 2014 05:43

Er de cachene du har lastet inn i nærheten av hvor du er med GPSen? Garmin viser ikke cacher som er et stykke unna. Jeg husker ikke hvor langt i farten, men det er ikke så veldig mange km. Søk her i forumet. Det et blitt kommentert mange ganger.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av thomfre » tir 17 jun 2014 07:45

BosseG skrev:Er de cachene du har lastet inn i nærheten av hvor du er med GPSen? Garmin viser ikke cacher som er et stykke unna. Jeg husker ikke hvor langt i farten, men det er ikke så veldig mange km. Søk her i forumet. Det et blitt kommentert mange ganger.
Så vidt jeg vet gjelder det bare modeller som bruker GGZ-formatet, og da er det snakk om 100 miles / 160km tror jeg.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til Garmin GSPmas 62 s

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 17 jun 2014 09:11

thomfre skrev:Så vidt jeg vet gjelder det bare modeller som bruker GGZ-formatet
Det er helt korrekt! Jeg har 62s, og da jeg kom hjem fra USA og hjemme ba om nærmeste cache oppgav GPS'en den nærmeste cachen til i USA av de jeg hadde inne på GPS'en.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar