Syk GPS

Duppeditter og programvare
Svar
skaubytrollet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:lør 02 jul 2011 12:49
Syk GPS

Legg inn av skaubytrollet » man 12 mai 2014 20:32

Jeg tror min GPS er syk... :?

Garmin Oregon 450 heter den.
Egentlig har jeg slitt med den ganske lenge.. Det begynte så pent med at den hang seg opp hver gang man gikk ut av bilen, hvis man hadde hatt den på mens man kjørte... Nå stopper den gjerne å funke mens man er ute og går på tur, og jeg kan se på skjermen at sporet mitt passerer meg (pilen som er min posisjon), og gjerne går forbi meg.

Da jeg står stille danser min posisjon rundt, gjerne så mye som 20meter i alle retninger.

Hva i alle dager er det med denne greia? Hva kan jeg gjøre??
GPS'n er satt tilbake til fabrikkinnstillinger en gang, uten at det ble noe særlig bedre.

Tips...? Er det håp for den, eller kan jeg bare "arkivere" den?

jonmarb
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:lør 06 jul 2013 09:28

Re: Syk GPS

Legg inn av jonmarb » tir 13 mai 2014 11:23

Er den under fem år og kjøpt i Norge har du reklamasjonsrett ved forbrukerkjøpsloven.
http://www.forbrukerradet.no/dine-retti ... eklamasjon

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Syk GPS

Legg inn av avigerus » tir 13 mai 2014 15:27

Hei,

Det er noen triks som kan være lurt å prøve før du sender inn en reklamasjon og krever en ny...

1. Har du oppgradert til siste utgave av software? Garmin har en egen evne til å levere ifra seg GPSr som dessverre har noen barnesykdommer, og etter en stund begynner de å sende ut oppgraderinger som pleier å kurere slike ting... Ta og sjekk med Garmin download om du virkelig har siste utgave.

2. Kalibrering
Mange glemmer at dette er en regnemaskin, og den trenger en gang i blant å bli justert. En kalibrering vil gjøre at din GPSr vil finjustere seg og selvsagt bør den eetterpå vise med større nøyaktighet akkurat hvor du er.

3. Riktig bruk av GPSr
Holder du din GPSr riktig i forhold til satelitter og reflekser ifra fjell, bygninger etc.? Prøv å still deg med fri sikt oppover og mot sør og se om din GPSr da blir "Roligere"
Mange går med sin GPSr inn mot fjell eller vegger, og skjermer dermed signaler, som igjen gir større avvik.

4. Gå eller løpe med GPSr
Har selv oppdaget at min Montana ofte regner og regner og at jeg i mellomtiden har passert 0-punktet dit jeg skulle...Altså en treghet i visningen.
Litt usikker på dette med rask eller normal kartoppdatering har noe å si her, men verdt å prøve...

5. Batterier
Husk at du må ha riktig instilling på type batterier du benytter. Vel, jeg gjør ihvertfall det, siden det er en valgmulighet og dermed har du eventuelt utelukket feilsignaler ifra denne funksjonen...

Batterier er selvsagt med spenning? Oppladbare eller ikke, du har sjekket at det er strøm på batteriene?

6. Langt imellom hver gang du bruker GPSr?
Ved reise over lange strekninger må du huske at GPSr trenger lang tid til å "navigere" seg inn der du er... La GPSr få ligge i ro et godt kvarter og se om den da viser større nøyaktighet....

7. Når alt annet slår feil, du har forsøkt..... da er det på tide å kontakte selger!
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Syk GPS

Legg inn av Catch » tir 13 mai 2014 16:41

Master Reset kan også være en mulighet, men det er verdt å nevne at alle innstillinger etc går tilbake til fabrikkinnstilling.
https://support.garmin.com/support/sear ... 0000000%7D
Mvh Catch
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Syk GPS

Legg inn av gacrux » fre 16 mai 2014 23:18

Det er bare å ta den med bak låven å skyte den. Det er tøft, men bedre enn å se den (eller eieren) lide på denne måten.
Otto Milvang

skaubytrollet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:lør 02 jul 2011 12:49

Re: Syk GPS

Legg inn av skaubytrollet » lør 17 mai 2014 20:50

gacrux skrev:Det er bare å ta den med bak låven å skyte den. Det er tøft, men bedre enn å se den (eller eieren) lide på denne måten.
Til nå virker det som at dette er det beste tipset :)

Virker som det enkleste er å kjøpe en ny ;)

Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Innlegg:90
Registrert:ons 28 aug 2013 08:41
Sted:Hvaler

Re: Syk GPS

Legg inn av saltaj » søn 18 mai 2014 21:11

en eller annen grunn må man jo ha for å skaffe en ny - og at den gamle ikke virker, er da en ganske god grunn :)
Bilde Bilde

skaubytrollet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:lør 02 jul 2011 12:49

Re: Syk GPS

Legg inn av skaubytrollet » man 19 mai 2014 18:12

saltaj skrev:en eller annen grunn må man jo ha for å skaffe en ny - og at den gamle ikke virker, er da en ganske god grunn :)
Så sant, så sant :)

Vel, nå har jeg vært i kontakt med Garmin, og de vil gjerne ha den inn, så da får de gjerne det :)

Takk for rådene :)

Svar