GPS innstillinger

Duppeditter og programvare
Svar
lms65
Nybegynner
Nybegynner

GPS innstillinger

Legg inn av lms65 » man 31 mar 2014 10:50

Vil noen ta seg bry med svare en nybegynner? jeg har en Garmin Oregon 650. Her er det en julgel i valgmuligheter. hva er mest hensiktsmessig innstillinger.
System- satelittsystem?
WAAS/EGNOS- av/på?
Grensesnitt?
Karthastighet?
Ruting- Luftlinje/Gå til fots/ fottur?
Ruteoverganger- Auto/Manuell/avstand?
Nordreferanse?
Dersom det er andre ting som er viktig ber jeg om opplysninger om dette.
Jeg kan opplyse om at gpsen virker litt treg, jeg har som regel gått forbi cachene før gpsen sier null, slik at jeg må tilbake igjen.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: GPS innstillinger

Legg inn av olea » man 31 mar 2014 14:48

Dette var et vidtfangende spørsmål. Hvert enkelt punkt på listen din er nok til å starte en ny tråd i dette forumet. Det korte svaret er: Behold standardinnstillingene. De er som regel helt greie, og er de beste valgene for alle som er i tvil om hva de skal velge.

På min egen Garmin eTrex 30, har jeg gjort to endringer (tror jeg):

Satellittsystem – går ut fra at det her er snakk om valg mellom det amerikanske NAVSTAR, det russiske GLONASS eller begge på en gang. Nå er det en stund siden jeg sist brukte GLONASS, men min erfaring er at GPS-en blir mer nøyaktig når du bare bruker NAVSTAR. Unntakstilfeller finnes. Hvis det er problemer med å få inn signal fra nok satellitter, vil det være en fordel å stille inn på begge systemer. Dette gjelder for eksempel i trange kløfter, i bystrøk mellom høye bygninger og nær polene der NAVSTAR har dårligere dekning. eTrex-en kom med begge deler som standardvalg. Dette er faktisk det eneste brukbare i de tilfellene der NAVSTAR ikke har god nok dekning, så sånn sett er det et fornuftig standardvalg. Jeg anbefaler at du velger «bare NAVSTAR» – forutsatt at du er klar over når det vil være en fordel å slå på begge deler. Uten denne kunnskapen er standardvalget best.

EGNOS – denne har jeg slått på. Den gir bedre nøyaktighet der EGNOS har dekning, men jeg er blitt fortalt at GPS-en vil trekke litt mer strøm (sikkert ikke mye). EGNOS benytter stasjonære målepunkter som rapporterer «feil» i GPS-systemet. Disse feilene blir formidlet via geostasjonære satellitter, slik at GPS-ene kan regne seg frem til en mer nøyaktig posisjon. Du får kun hjelp av EGNOS hvis du kan «se» en av de tre geostasjonære EGNOS-satellittene. Fra Norge er høyden over horisonten ca 80° minus breddegraden der du er, og retningen er ca syd. Jo nærmere du er et av målepunktene, jo bedre nøyaktighet vil EGNOS gi deg. Jeg er blitt fortalt at et av målepunktene er på Løvstakken, hvilket skulle tilsi at EGNOS i hvert fall er nyttig i Bergensområdet.
Bilde

Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Sted: Hvaler

Legg inn av saltaj » man 31 mar 2014 21:38

lms65 skrev:Vil noen ta seg bry med svare en nybegynner? jeg har en Garmin Oregon 650. Her er det en julgel i valgmuligheter. hva er mest hensiktsmessig innstillinger.
System- satelittsystem?
WAAS/EGNOS- av/på?
Grensesnitt?
Karthastighet?
Ruting- Luftlinje/Gå til fots/ fottur?
Ruteoverganger- Auto/Manuell/avstand?
Nordreferanse?
Dersom det er andre ting som er viktig ber jeg om opplysninger om dette.
Jeg kan opplyse om at gpsen virker litt treg, jeg har som regel gått forbi cachene før gpsen sier null, slik at jeg må tilbake igjen.
WAAS på.
Grensesnitt GARMIN.
Karthastighet? jeg regner med at den raskeste tar litt mere strøm enn middels hastighet, men det er prøv og feil, synes jeg. Slik du beskriver det, bør du øke karthastigheten.
Ruting luftlinje. Stier ser du i kartet, og det blir som i tradisjonell orientering; ta deg ut et mellompunkt i riktig kurs, finn det, ta ut nytt mellompunkt derfra.
Auto-avstand er vel kjekt, men det er ingen stor operasjon å manuelt bedre målestokken.

(etter erfaringer med min egen Montana 600)
Bilde Bilde

Team eika
Bruker
Bruker

Legg inn av Team eika » man 31 mar 2014 21:52

Det er en egen tråd on denne gps'n. Jeg tror at Cachepus hadde et innlegg der om strømsparing som jeg fulgte. Jeg har strøm til 15-20 timer og alt virker ok.
Satte ned prosessorhasithet pluss mye annet. Tror at det er nesten som en liten bibel for denne cachemaskinen.

Svar