Kart over kulturminnedata

Duppeditter og programvare
Svar
Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27
Kart over kulturminnedata

Legg inn av Frodebs » fre 28 mar 2014 01:46

Riksantikvaren har en karttjeneste på nettet som viser kulturminner (www.kulturminnesøk.no).
Med veldig god hjelp fra Riksantikvaren har jeg fått ut data for Oslo og laget et garminkompatibelt kart over lokasjonene.

Dette er et kart som legges over ditt vanlige kart på garmin-enheten. Jeg har ikke fått testet det i felt enda, menpå min Dakota20 er jeg iallefall så fornøyd med hvordan det ser ut. Lokasjonene er merket med rutemønster, fredede områder i rødt, vernede i gult og lokalt beskyttede (byantikvarens gule liste) lokasjoner er merket som grønt.

Datasettet inneholder mye mer data enn det jeg får vist på gps, men du skulle iallefall få opp type kulturminne.

Det hadde vært fint om noen kunne gi meg tilbakemelding på om dette fungerer for dem og om det er interessant å ha. Tilbakemeldinger jeg får er avgjørende om jeg skal gjøre det samme for flere fylker.

Tanken er at det er ikke alltid like tydelig at vi har med vernede områder da strukturen kan være temmelig overgrodd og at en er ekstra påpasselig med utlegg av cacher i selve områdene (henge i trær istedenfor under en sten som ved første øyekast ikke ser ut som en del av kulturminne) samtidig som at det kan inspirere til flere cacher ved disse områdene. Jeg har på bakgrunn av disse data selv sett meg ut ett par steder som kan være interessant for en cache.

Pakk ut og legg den vedlagte fila inn på minnekortet på gps'en. For å bekreft at du ser kartlaget så er det enkleste å gå til Oslo sentrum som har tett med beskyttede områder. Kartene til Garmin har en kode for prioritet som forteller hvilket kart som skal tegnes nederst og øverst. I tillegg ser det ut som at kart på minnekort tegnes over kart på selve GPS'en. Det er derfor jeg anbefaler å legge kartet dit.

Riksantikvaren har copyright på datagrunnlaget og er lisensiert som Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Dette betyr kort at data er fri for kommersiell og ukommersiell bruk så lenge en oppgir korrekt copyright.
Vedlegg
GMAPSUPP.zip
(234.7kiB)Lastet ned 266 ganger

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Kart over kulturminnedata

Legg inn av Raggsokk » fre 28 mar 2014 09:28

Testet det på min GPSMap62s og får opp overleggsinformasjonen. Den må imidlertid kjempe en hard kamp om plassen med det andre kartet jeg bruker; når jeg fører pekeren over et område er det såvidt jeg kan se bare hvis det ikke er noe definert objekt i det andre kartet at kulturminne-informasjonen kommer opp. Dessuten er det ikke mye informasjon å se i den kommunen jeg bor, som sikkert har med datagrunnlaget å gjøre. Konklusjon herfra: Virker, men ikke noe jeg kommer til å benytte meg av på GPSen, dessverre. Forøvrig gir jeg favorittpoeng for tiltaket! :wink:
- Raggsokk

Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Kart over kulturminnedata

Legg inn av Frodebs » lør 29 mar 2014 22:03

Alle lokasjonene var områder i rådata uansett hvor små områdene var.
Etter en liten test i felten i dag, ser jeg at små områder ikke vises på kartet. Jeg har funnet ut hvordan jeg skal få gjort små områder om til punkter som vil vises, men må eksperimentere litt med grenseverdi for hva jeg fremdeles skal la være område og hva som skal gjøres om til punkter. Nytt kart vil antagelig komme i morgen eller mandag.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Kart over kulturminnedata

Legg inn av Makuta Teridax » søn 30 mar 2014 10:16

Frodebs skrev:Riksantikvaren har en karttjeneste på nettet som viser kulturminner ([url=http://www.kulturminnesøk.no]http://www.kulturminnesøk.no[/url]).
Dette er en flott kilde til interessante cacheplasseringer. Samtidig kan enkelte kulturminner skades lett, så husk å plassere cacher i god avstand (minst 5 meter) til kulturminner. Det kan være verdt å lese i alle fall de to første kapitlene i Kulturminneloven: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1978-06-09-50/
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Kart over kulturminnedata

Legg inn av Frodebs » søn 30 mar 2014 13:53

Det som Makuta sier er litt av hovedpoenget mitt for å gjøre dette. En steinrøys er ikke alltid bare en steinrøys, og poenget er at dette skal gjøre det enklere i felt å vurdere dette.

Samtidig må en ikke stole 100% på kvaliteten på disse kartene. Jeg vet ikke hvordan de har kommet frem til koordinatene, men regner med at mye er basert på å overføre fra gamle papirkart til digitalt format. Første cache jeg la ut som resultat av denne tjenesten var ved en fangstgrop som lå ca 35 meter fra oppgitte koordinater på tjenesten. Hvis noe ser ut som en veldig gammel mur i nærheten av et skravert område, er det sikkert en veldig gammel mur som er vernet.

Riksantikvaren sier også at ikke alle data er kommet med. Jeg ser også at de har et felt i data som heter "BEGRENSETOFFENTLIGHET" og de data jeg får har alle samme innhold her. Det betyr at det er enkelte kulturminner de vil ha liten oppmerksomhet rundt. Hvorfor og hvor mange vet jeg ikke, men de er ikke med på kartet.

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Kart over kulturminnedata

Legg inn av kbra » tor 03 apr 2014 07:26

Teknikken overgår mine evner, data er et ork, men å finne / legge ut cacher er interessant. Dette vil bli prøvd om det blir tilgjengelig i Mjøsområdet. Hva med oss som har velprøvd utstyr som fungerer uten frustrasjoner, Mapsource og GPSMAP60csx, kan vi få glede av dette? Eller må vi henge oss på kjøpekarusellen?

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Kart over kulturminnedata

Legg inn av pjacklam » tor 03 apr 2014 14:23

kbra skrev:Teknikken overgår mine evner, data er et ork, men å finne / legge ut cacher er interessant. Dette vil bli prøvd om det blir tilgjengelig i Mjøsområdet. Hva med oss som har velprøvd utstyr som fungerer uten frustrasjoner, Mapsource og GPSMAP60csx, kan vi få glede av dette? Eller må vi henge oss på kjøpekarusellen?
Da jeg forsøkte meg på noe tilsvarende, skrev jeg ut noen av kartene, både i stor og liten målestokk, og besøkte stedene. Jeg hadde ingen problemer med å finne kulturminnene uten helt nøyaktige koordinater.
~/.signature: No such file or directory.

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Kart over kulturminnedata

Legg inn av Frodebs » fre 04 apr 2014 21:17

Beklager at den varslede oppdateringen av kartet tok mye lengere tid enn først antatt.

Vedlagte fil inneholder altså kart over kulturminner registrert av Riksantikvaren. Last den opp til minnekortet på GPS'en så skulle den legge seg over ditt ordinære kart med skraverte områder for kulturminner større enn 15 kvm. Kulturminner som er på områder mindre enn 15 kvm er markert med røde, gule og grønne punkter.

Flott om dere vil teste dette for meg og gi tilbakemeldinger fortsatt.

Svar til kbra:
Det er ingen kjøpekarusell her. Riksantikvaren gir ut data gratis og jeg lager kart av dem gratis. Om det kommer for Mjøsområdet er avhengig av hvor vellykket Oslo blir som en test. Jeg tror nok at kartet skal fungere på din GPS også, men kan ikke teste selv.

Hvis du har en android-telefon (vet ikke om den er tilgjengelig for apple) kan du laste ned appen kulturminnesøk som er laget av riksantikvaren. Den viser det samme på telefon med funksjoner til å hente opp litt mere informasjon på internett.
Vedlegg
GMAPSUPP.zip
(416.8kiB)Lastet ned 277 ganger

Svar