PQ til GSAK

Duppeditter og programvare
Svar
kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18
PQ til GSAK

Legg inn av kbra » man 03 mar 2014 22:43

Ny PC, nye frustrasjoner. Før kunne jeg dra PQ direkte til GSAK. Nå har noen skremt meg bort fra XP og Outlook Express er avløst av Thunderbird og Win 7. Så blir det noen krokete omveger. Noen enkle løsninger? Har fått til noe, men da blir cachetypen bare tull. Orker ikke enda fler programmer om mulig.

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: PQ til GSAK

Legg inn av Indrebø » tir 04 mar 2014 06:06

Du kan laste inn PQ direkte fra GSAK.
Se under menyvalget Geocaching.com.

Mer info her: http://gsak.net/v80/hs46020.htm
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: PQ til GSAK

Legg inn av kbra » tir 04 mar 2014 07:57

Spørsmålet var hvordan jeg skulle få PQ INN i GSAK, ikke FRA. Men jeg fant løsningen blant ca 120 menyvalg. Den var gjemt under "Geocacing.com-tilgang" som du antydet. Jeg er interessert i stedet, historien og cachen, statistikk er uinteressant. Så et annet spørsmål blir om en kan hoppe over hele GSAK. Smarttelefonen med GDAK fungerer jo, men jeg liker den gamle gode 60csx langt bedre.

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: PQ til GSAK

Legg inn av Indrebø » tir 04 mar 2014 08:06

kbra skrev:Spørsmålet var hvordan jeg skulle få PQ INN i GSAK, ikke FRA. Men jeg fant løsningen blant ca 120 menyvalg. Den var gjemt under "Geocacing.com-tilgang" som du antydet. Jeg er interessert i stedet, historien og cachen, statistikk er uinteressant. Så et annet spørsmål blir om en kan hoppe over hele GSAK. Smarttelefonen med GDAK fungerer jo, men jeg liker den gamle gode 60csx langt bedre.
eh..det var jo nettopp det jeg også svarte. At du kunne gjøre dette fra GSAK, og ikke fra epost programmet.

Men om du ikke vil bruke GSAK så kan du vel bare lagre vedleggene fra eposten rett til \Garmin\GPX mappen på din GPS.
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: PQ til GSAK

Legg inn av kbra » tir 04 mar 2014 10:36

Altså starte med tom GSAK. Greit, ser ut til at jeg skal få til dette. Takk! Og så har jeg fått til å laste ned kart over Det Store Utland fra http://garmin.openstreetmap.nl/ Så nå ser man lysere på livet.

jonmarb
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:lør 06 jul 2013 09:28

Re: PQ til GSAK

Legg inn av jonmarb » tir 04 mar 2014 12:35

Anbefaler å unngå å bruke GSAK hvis du bare skal overføre gpx-filer fra geocaching.com til gps-en.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: PQ til GSAK

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 05 mar 2014 01:15

Hvis kbra bruker 60CSx er det ikke mulig å "bare lagre vedleggene fra eposten rett til \Garmin\GPX mappen på din GPS." for 60CSx har ingen slik mappe, og støtter ikke paperless Geocaching med å legge inn GPX-filene direkte.

Derimot KAN du hvis du ønsker å hoppe over GSAK i det store og hele åpne GPX-filene i MapSource og overføre derfra til GPS'en. Husk da på at du max kan ha 1000 veipunkter (på 60CSx er cacher og andre veipunkter sidestit) på GPS'en din.

Hvis du er mer klar på hva du egentlig ønsker å gjøre, og hvilket utstyr du har, er det lettere for oss og gi deg gode råd.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: PQ til GSAK

Legg inn av kbra » fre 07 mar 2014 11:31

Å finne geocacher er spennende, data er et ork. Jeg ønsker på en eller annen måte, enklest mulig, å få et antall cacher i et område inn i Mapsoure og derfra til Csx. PQ og GSAK er omveger som jeg gjerne unngår. Tekst og bilder får jeg inn på min telefon som nok har funksjonene, men jeg er langt mer fortrolig med Csx.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: PQ til GSAK

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 07 mar 2014 12:15

kbra skrev:Å finne geocacher er spennende, data er et ork. Jeg ønsker på en eller annen måte, enklest mulig, å få et antall cacher i et område inn i Mapsoure og derfra til Csx. PQ og GSAK er omveger som jeg gjerne unngår.
GSAK er en omveg hvis du ikke bruker GSAK av andre årsaker allerede. Utfordringen er at du på en eller annen måte må velge ut de cachene du skal ha inn på GPS'en. En av de enkleste måtene å gjøre det på er å lage en PQ.

Du har også en annen metode jeg ikke husket på i farten da jeg skrev mitt forrige innlegg. Når du har en liste med cacher på skjermen (enten det er et søkeresultat, en bokmerkeliste el.l.) er det så og si alltid en knapp som heter "Download to .Loc" eller "Download Waypoints" (eller norske oversettelser av samme). Da laster du ned en enkel fil som inneholder navn og koordinater og ikke så mye mer. Den filen åpner du kjapt i Mapsource og kan overføre til 60CSx'en.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: PQ til GSAK

Legg inn av kbra » fre 07 mar 2014 15:10

Min Mapsource, siste vesjon, nekter å åpne loc-filer. Mottatt PQ-zipfil kan pakkes ut til to gpx filer som kan åpnes i Mapsource, og den ene kopieres inn i den andre og lagres med nytt navn. Akkjasann, det skal ikke være lett, men tror det fungerer slik. Om det var enklere med Gsak? Ja si det? Takk ihvertall.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: PQ til GSAK

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 07 mar 2014 15:38

kbra skrev:Om det var enklere med Gsak? Ja si det?
Tja, det vil jeg tro. Hvertfall hvis du har GSAK av andre årsaker. GSAK kan nemlig eksportere rett til GDB-fil (mapsource eget filformat) og åpne mapsource med filien. Hvis du ikke har GSAK av andre årsaker er det vel hipp som happ om du laster PQ'ene inn i GSAK og så eksporterer til Mapsource eller om du laster ned filen til disk, pakker ut zip-fil og åpner den med cahcene i Mapsource. Så da er det like greit å klare seg uten.
kbra skrev:Min Mapsource, siste vesjon, nekter å åpne loc-filer.
Jeg googlet litt på den problemstillingen...
Fant følgende:
It looks like Groundspeak changed the format for loc files. Which is a perfectly reasonable thing to do as there is no "rule" (or XML schema) how loc files have to look like.

Unfortunately, Mapsource is very strict in reading XML files, and therefore rejects the new format.
If you do want to "fix" the file so it can open in MapSource, you will have to change the following tags:

- replace all instances of "<difficulty>" with "<cmt> difficulty=".
- replace "</difficulty>" with " " (replace it with a space).
- replace "<terrain>" with "terrain=".
- replace "</terrain>" with " " (replace it with a space).
- replace "<container>" with "container=".
- replace "</container>" with "</cmt>.

That would result in the following in the .LOC file:

<cmt>difficulty=2
terrain=1
container=2</cmt>
Dette er nok ikke veldig praktisk i lengden, men er hvertfall en forklaring på hvorfor import av loc-filene feiler.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: PQ til GSAK

Legg inn av kbra » fre 07 mar 2014 18:28

Da er vi nok ved målet, det blir PQ og Mapsource. Og jeg setter opp en trinn for trinn oppskrift i mitt språk. Takk og Takk

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: PQ til GSAK

Legg inn av kbra » tor 03 apr 2014 07:58

Indrebø skrev:Du kan laste inn PQ direkte fra GSAK.
Se under menyvalget Geocaching.com.

Mer info her: http://gsak.net/v80/hs46020.htm
Beklager, jeg misforsto. Det er altså snakk om et valg på menylinja i GSAK. Der var løsningen på hele problemet. Så da blir nok GSAK fremdeles den greieste løsningen. Takk for hjelp!

Svar