Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Duppeditter og programvare
Svar
SpeiderCach
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tir 04 feb 2014 11:40
Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av SpeiderCach » tir 04 feb 2014 18:03

Jeg er en meget fersk Geocacher, som hittil har brukt kun smart tlf, men ønsker og ha en GPS som jeg kan bruke.

Er mye ut på tur som speiderleder, så den kommer nokk til og brukes som vanlig gps også.

Har 0 peiling på GPS og ingen erfaring med det heller, så den bør være lett og bruke og ha god batterikapasitet.

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av avigerus » tir 04 feb 2014 18:10

Hei,

Et viktig valg er selvsagt om du skal gå for en brukt eller en ny, og om du vil ha med knapper eller trykkskjerm.

Siden du er helt ny, vil jeg kanskje anbefale å få lånt en GPSr til å begynne med, og dermed få mer erfaring før en går bort og kjøper noe selv. Hvis du ikke har noen i nabolaget med GPSr kan du jo ta kontakt her på forumet om hjelp, eller finne en forhandler som kan gi deg tips.
Du bør prøve begge typer før du bestemmer deg ....altså: med eller uten knapper.

Kart er selvsagt også en viktig ting, men det finner du gode tips om i en annen tråd her i forumet allerede.

En god GPSr koster nok noen få tusen kroner i innkjøp, men vil jo gi deg mange timer gleder og sorg......

Helt personlig vil jeg enten gå for en Garmin 60 eller 62.... eller en Oregon 5...... Så langt kan jeg altså ikke anbefale deg en Oregon i 600 serien eller den nye, Monterra...
Hvis du lurer på hvorfor jeg skriver ....., er det fordi noen har kamera og kart, andre er ribbet for slikt....
Bilde

Wenches_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:tor 31 okt 2013 11:53
Sted:Stjørdal/Bærum

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av Wenches_ » tir 04 feb 2014 19:27

Ikke gå for en Monterra! :-P Jeg kjøpte meg en slik, men måtte sende tilbake med en gang da jeg ikke fikk til å bruke den... :?
Bilde

mojohns6
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tir 06 mar 2012 01:57
Sted:skarnes

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av mojohns6 » tir 04 feb 2014 19:45

http://wiki.gcinfo.no/Valg_av_GPS

Her er litt å lese på.
Velkommen. :D
mojohns6

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av EiFlei » ons 05 feb 2014 08:02

Hvis du skulle være interresert har jeg en pent brukt Garmin GPSmap 62s som jeg selger! :)

1000,-
Bilde

mojohns6
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tir 06 mar 2012 01:57
Sted:skarnes

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av mojohns6 » ons 05 feb 2014 17:24

Løp og kjøp :D
mojohns6

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 05 feb 2014 23:31

mojohns6 skrev:http://wiki.gcinfo.no/Valg_av_GPS

Her er litt å lese på.
Velkommen. :D
Du finner enda mer utfyllende informasjon her:http://grenlandsmafiaen.no/index.php?op ... -jeg-velge
Denne artikkelen tar ikke med den aller nyeste GPS'en "Monterra", men om du leser litt mer på forumet her er det plenty tips om å styre unna den, særlig når du er nybegynner.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av buzkaz » lør 08 feb 2014 13:19

Bruk en enkel fuktsikret telefon. Fraråder iallefall nyere Garmin-produkter..desverre!

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av avigerus » lør 08 feb 2014 22:16

Hmmmm....

Bruk mobil til det den er laget for du, til å ringe med! før eller siden blir det fuktskade om du stser på å ta denne med deg ut i skogen for å geocache med den.

Dessuten er jeg ikke helt enig med siste innlegg, du må gjerne kjøpe deg en Garmin Oregon 600 eller 650, for de to utgavene begynner nå å komme på plass, etter mye testkjøring.

Den du bør vente med å vurdere er Monterra. Ser forresten at det nå dukker opp en 64 utgave av den gamle, gjennomprøvde utgaven. Vel, kjenner den ikke og kan altså ikke anbefale den enda heller...

Ellers så viser jeg til mitt første svar tidlig i tråden.
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av Olen » man 10 feb 2014 08:54

Jeg har cachet i snart fem år, og funnet noen hundre cacher i et titalls land, både i by og skog, på øyer og i huler, og har aldri eid noen annen gps enn de forskjellige smarttelefonene jeg har hatt opp gjennom årene.

I noen sammenhenger ser jeg at en dedikert GPS kan være bedre (standard batterier man får kjøpt over alt, diskutabelt bedre mottak av signaler, MOEN er litt mer solide og tåler mer juling). Men i de fleste tilfeller oppveier online-funksjonaliteten og fleksibiliteten til en mobil disse. Derfor synd at monterra tydeligvis foreløpig er en skuffelse.

Men uansett. En ok smarttelefon, dersom du allerede har det, er et mer enn godt nok verktøy til å komme i gang.
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av Olen » man 10 feb 2014 09:58

Ser nå at OP presiserer at haun ønsker en dedikert gps, så da skal jeg ikke blande meg videre i denne tråden.
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Foprslag til GPS for bruk til Geocaching.

Legg inn av buzkaz » man 10 feb 2014 13:52

avigerus skrev:Dessuten er jeg ikke helt enig med siste innlegg, du må gjerne kjøpe deg en Garmin Oregon 600 eller 650, for de to utgavene begynner nå å komme på plass, etter mye testkjøring.
Hmm, har du fått noen forbedring pga firmwareoppgraderinger altså? Min 600 med siste firmware er fremdeles så unøyaktig at å cache med den ikke er spesielt givende. Jeg kan vite at jeg er i riktig område, men å finne et nullpunkt er nær sagt umulig. 20 meters radius er omtrent det jeg opplever på gps/glonass, og kompasset er fullstendig ubrukelig. Batterilevetiden er "ok" på det beste.

Det er virkelig synd, for jeg liker enheten og grensesnittet bra på de fleste andre måter. Spesielt skjermen er suverent bra i sollys. Og jeg også foretrekker en solid enhet som tåler nærkontakt med elementene og som tar standard batterier. Men for at dette skal ha noe å si må enheten faktisk fortelle meg hvor jeg er med en viss nøyaktighet...

For å prøve å være litt hjelpsom for trådstarter slutter jeg meg til forslaget om gpsmap 60/62 eller oregon 5xx. Disse er velprøvde og fungerer til formålet. Så sparer man noen tusenlapper og kanskje noen grå hår også.

Svar