Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Duppeditter og programvare
lathans
Nybegynner
Nybegynner

Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av lathans » man 28 apr 2008 00:18

Jeg har i dag min Nokia N82 (med GPS-mottaker og AGPS-støtte, Nokia Maps, Google Maps og GeocacheNavigator), og føler at det antakelig ikke er verdens beste enhet for å navigere etter, selv om den stort sett tar meg til cachene. Merker bare at jeg noen ganger går litt i 10-15 meter store sirkler der cachene ligger.

Nå skal det vel sies at jeg er relativ fersk på dette, og har multitasket mye mellom nokia maps, gpsdata (program som følger med som viser posisjon og navigering) og GeocacheNavigator, og at det sikkert kan ha hatt noen uheldige effekter på navigeringa mi:P

Så til mine spørsmål:

1) Hvor stor nøyaktighet er vanlig på dagens dedikerte GPS-er?

2) Hvilke teknologier er vanlig for å oppnå bedre nøyaktighet, og hvor vanlig er det at GPS-mottakerene støtter disse, samtidig som det kan brukes der jeg vil ferdes?

3) Hva skal jeg se etter av spesifikasjoner og lignende om jeg skal kjøpe meg en ny GPS-mottaker, og hvor mye må jeg ut med? Noen anbefalinger?

Skal altså brukes til geocaching, men bør ikke overstige for mange tusenlappene ...

Alle forslag og opplysninger mottas med takk!

genetberg
Nybegynner
Nybegynner

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av genetberg » man 28 apr 2008 00:29

waas eller egnos er teknologier å se etter. det finnes vel på de fleste garmin gps mottakere til over tusenlappen.

kjøpte en garmin gpsmap 60csx her for et par uker siden via ebay, fikk den her om dagen og er veldig fornøyd sålangt. denne kostet 360$ (1800kr) inkludert frakta. når den kom til norge fikk jeg fortolling og gebyr på tilsammen 176 kr. dvs at jeg endte på under 2000 kr ferdig levert på postkontoret. kjøpte også et minnekort (2GB) til den som kom på ca 13$ (65kr) inkludert frakt.
Bilde

lathans
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av lathans » man 28 apr 2008 01:36

I følge hva jeg leser om EGNOS og WAAS, så tilbyr det en nøyaktighet på under 2 meter ved å kalkulere feilkorreksjondata og sende dette opp til satelitter og ned igjen, slik at man kan motta disse feilkorreksjondataene med en GPS-mottaker som har støtte for dette.

Sånn i praksis, er det da med andre ord vanlig at en GPS-mottaker med egnos-støtte vil gi en nøyaktighet på rundt 2 meter istedenfor 10-20 som ellers fort kan være vanlig, eller hva er det dere GPS-brukere opplever?

Du (genetberg) sier at du kjøpte en garmin gpsmap 60csx, men jeg kan bare lese at den støtter WAAS, og ser ingenting om EGNOS, men jeg leser også at disse er kompatible med hverandre. Det betyr at du altså at du kan bruke EGNOS pga WAAS-støtten?

Vet jeg tidligere har lest om DGPS, som også er feilkorreksjon, men sendt via radiosignaler istedenfor satelitt. Så vidt jeg ser så er det mange slike sendere rundt om kring langs kystlinjene i Europa. Er dette noe som vanligvis er støttet av dagens håndholdte GPS-enheter, eller ble det mer praktisk med EGNOS-støtte?

(Phew, prøver å forstå meg på denne GPS-verden, men ble visst en del å sette seg inn i:)

--
Thomas

anders99

Legg inn av anders99 » man 28 apr 2008 06:52

lathans skrev: Du (genetberg) sier at du kjøpte en garmin gpsmap 60csx, men jeg kan bare lese at den støtter WAAS, og ser ingenting om EGNOS, men jeg leser også at disse er kompatible med hverandre. Det betyr at du altså at du kan bruke EGNOS pga WAAS-støtten?
WAAS og EGNOS er kompatible systemer. Det finnes også et tredje, kompatibelt, system i Asia.
Se: http://www.kowoma.de/en/gps/waas_egnos.htm
Vet jeg tidligere har lest om DGPS, som også er feilkorreksjon, men sendt via radiosignaler istedenfor satelitt. Så vidt jeg ser så er det mange slike sendere rundt om kring langs kystlinjene i Europa. Er dette noe som vanligvis er støttet av dagens håndholdte GPS-enheter, eller ble det mer praktisk med EGNOS-støtte?
Det er støttet, men radiomottager for DGPS er ikke bygget inn i enhetene. Du må altså ha en ekstern DGPS-mottager som kobles til GPS-enheten med en kabel. Klønete til håndholdt bruk, men greit på sjøen. Jeg mener det finnes DGPS-radiosendere i de aller fleste norske fyr.

En god hånholdt GPS-enhet (f.eks. en 60CSx) vil være mye bedre enn en liten Nokia-mobil, men jeg tror ærlig talt ikke du vil merke stor forskjell med eller uten EGNOS. Differensiell feilkorreksjon kan være fint når du står stille og skal midle et punkt (f.eks. når du har lagt ut en cache), men er ikke spesielt nyttig når du leter efter en cache. Husk også på at de fleste cache-koordinatene ser målt med GPS-enheter uten differensiell korreksjon, og er ofte bare sånn passelig korrekte.

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 28 apr 2008 08:13

Tror ikke EGNOS er operativt enda, selv om du kan få inn EGNOS korreksjonssignal. Sist jeg prøvde fikk jeg dårligere presisjon med EGNOS enn uten.
Otto Milvang

Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker
Sted: Oslo

Legg inn av srednasoft » man 28 apr 2008 08:44

I følge Hysse er det bare å skru av WAAS på GPSen i Norge. Vi får ikke dette inn på en brukbar måte sier han.
I tillegg "stjeler" WAAS settingen to satelittplasser, slik at man da ikke har mulighet for å ta i mot 12, men 10 satelitter.
Andre steder i verden fungerer WAAS mye bedre.
BildeBildeBilde

lathans
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av lathans » man 28 apr 2008 09:47

Takk hjertelig takk for mange nyttige svar!

Da forstår jeg det slik at det ikke er noen spesielle teknologier i GPS-ene dere antakelig løper rundt med som gjør deres GPS noe særlig mer nøyaktig, annet enn at de selvfølgelig er bygget med ordentlig GPS-antenner og dermed gjør en bedre jobb med å ta i mot signaler (og sikkert har noe bedre software for dette formåle også).

Telefonen min bruker visst AGPS, slik at mobilmastene i nærheten kan sende korrigeringsinformasjon til telefonen min. Det ser ut til å være operativt, for med AGPS aktivert får telefonen posisjon bare noen få sekunder etter jeg slår på et GPS-program, selv rett fra "kald" tilstand.

Da ble vel konklusjonen at det blir dumt av meg å bruke flere tusen kroner på en dedikert GPS når jeg antakelig ikke kommer til å merke så mye forskjell i jakten på cacher.

Takk igjen for informasjonen, og om noen skulle ha noen flere meninger, så fyr løs, jeg tar selvfølgelig gjerne i mot mer informasjon! :)

--
Thomas

anders99

Legg inn av anders99 » man 28 apr 2008 10:01

gacrux skrev:Tror ikke EGNOS er operativt enda, selv om du kan få inn EGNOS korreksjonssignal. Sist jeg prøvde fikk jeg dårligere presisjon med EGNOS enn uten.
Så vidt jeg vet har EGNOS vært operativt for "non-safety of life"-formål siden sommeren 2006, og de skryter i hvert fall selv av hvor bra det fungerer.

Du kan få løpende oppdatering på kvaliteten her: http://www.egnos-pro.esa.int/IMAGEtech/ ... ltime.html

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior

Legg inn av berntm » man 28 apr 2008 10:17

EGNOS er i pre-operasjonell fase og blir p.t. sertifisert for livskritiske formål. EGNOS bruker 3 geostasjonære satelitter (Over Øst-Atlanteren, Afrika og Det Indiske Hav) og burde fungere i Norge (så lenge man ikke er i satelittskyggen). Jeg har lekt litt med CSXen min og mener EGNOS gir meg noe bedre nøyaktighet.

Forøvrig har EGNOS 2 bakkestasjoner i Norge: Trondheim og Tromsø.

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior

Legg inn av berntm » man 28 apr 2008 10:39

berntm skrev:Forøvrig har EGNOS 2 bakkestasjoner i Norge: Trondheim og Tromsø.
Ser ut som om Trondheim har blitt til Hønefoss siden sist... ;-)

Brukeravatar
tzoid
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av tzoid » man 28 apr 2008 11:07

Som det ble hintet til tidligere over her: Det hjelper ikke så mye med verdens mest nøyaktige GPS når den som har lagt ut cachen ikke har det. Da leter du bare mye grundigere på feil sted. Er du 10-15 meter unna burde det være godt nok til å finne cachen uansett, iallefall med hjelp fra hintet. Legg GPSn i lomma og begynn å lete med øyne og hode istedetfor å glane på skjermen. 8)

Thorminator

Legg inn av Thorminator » man 28 apr 2008 11:12

En annen sak er at å ha WAAS/EGNOS aktivert suger mer strøm.
Så får man jo vurdere om det er verdt det.

lathans
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av lathans » man 28 apr 2008 11:43

Ok, her var det litt forvirring igjen :)

Så, det skal være noe operativt, men det er ingen som kan si "når jeg har aktivert WAAS/EGNOS på min GPS-mottaker i Norge, så merker jeg tydelig at nøyaktigheten blir mye bedre"?

Blir det riktig av meg å tolke det som at dette enten ikke fungerer helt som det skal (enda?), eller rett og slett bare ikke gir så stor forbedring i nøyaktigheten som de skryter av (under to meter) i Norge?

--
Thomas

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior

Legg inn av berntm » man 28 apr 2008 12:00

lathans skrev:Ok, her var det litt forvirring igjen :)

Så, det skal være noe operativt, men det er ingen som kan si "når jeg har aktivert WAAS/EGNOS på min GPS-mottaker i Norge, så merker jeg tydelig at nøyaktigheten blir mye bedre"?

Blir det riktig av meg å tolke det som at dette enten ikke fungerer helt som det skal (enda?), eller rett og slett bare ikke gir så stor forbedring i nøyaktigheten som de skryter av (under to meter) i Norge?

--
Thomas
Jeg mener det fungerer. Forøvrig har jo tzoid rett i at det hjelper lite når cache-posisjone ikke er like nøyaktig.

anders99

Legg inn av anders99 » man 28 apr 2008 12:03

lathans skrev: Så, det skal være noe operativt, men det er ingen som kan si "når jeg har aktivert WAAS/EGNOS på min GPS-mottaker i Norge, så merker jeg tydelig at nøyaktigheten blir mye bedre"?
Og hvordan skal man merke det?

Med mindre du står stille på et trig-punkt e.l. vil du jo ikke ha noen idé om nøyaktigheten er +- 2 eller +-15 meter.

Svar