Gratis kartdata

Duppeditter og programvare
Svar
Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27
Gratis kartdata

Legg inn av Frodebs » fre 27 sep 2013 18:05

Da har kartverket frigjort kartdata gratis. Det gjenstår bare å se hvor vanskelig det blir å konvertere dataene til et godt format som kan brukes på gpsenheter og telefoner. Jeg er spendt på om dette ligger innenfor min teknisk forstand og hvilken oppfinnsomhet folk der ute her for å lage fine kart.

Det skal iallefall bli gøy å få tak i virkelig gode kart "litt" billigere enn det har vært til nå (eller flytende i bukta). Ikke noe ondt om OSM eller lignende, men de har jo ikke vært helt dekkende overalt.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Gratis kartdata

Legg inn av Makuta Teridax » fre 04 okt 2013 15:28

Frodebs skrev:Da har kartverket frigjort kartdata gratis. Det gjenstår bare å se hvor vanskelig det blir å konvertere dataene til et godt format som kan brukes på gpsenheter og telefoner. Jeg er spendt på om dette ligger innenfor min teknisk forstand og hvilken oppfinnsomhet folk der ute her for å lage fine kart.
Som en del av dette er også Sentralt stedsnavnregister (SSR) frigitt. Her kan man finne koordinater til potensielle steder for en cache: offersteder, varder, grensemerker, grotter, juv, fosser, tømmerrenner, fløtningsanlegg, offersteder, severdigheter, utsiktspunkter, historiske bosetninger, andre kulturdetaljer osv. Noen mer informasjon om stedene annet enn koordinater, navn og stedstype finnes ikke i SSR, men koordianter, stedsnavn og -type kan jo være et utgangspunkt.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Gratis kartdata

Legg inn av Frodebs » lør 05 okt 2013 01:09

Har lekt litt og klart å få et foreløbig resultat inn i BaseCamp.
De aller beste data er ikke frigitt, så å få laget kart som tilsvarer premium-serien til Garmin blir vanskelig.
Det ser ut til at det skal være mulig å få til noe som ligner Adventureserien.

Hovedproblemene etter noen timer testing er vising av veier som jeg foreløbig får frem som enkle streker og innlegging av høydekurver som resulterer i noen merkelige fargeflekker når jeg inkluderer høydedata. Det er andre problemer med dette kartet, som hvordan stier vises og enkelte linjer mellom forskjellige terrengtyper men de skal være ganske greit å få rettet.

Selv om jeg ikke er fornøyd så laster jeg opp bilde som viser kvaliteten av det jeg har fått til etter to kvelder med testing av software og kartgrunnlag. Programmet jeg har brukt for å lage dette er Global Mapper. Legger også ved bilde av samme utsnitt fra Topo Adventure-serien så dere kan sammenligne kvaliteten.

Jeg har ikke testet kartet ut på GPS enda så jeg vet ikke helt hvor nøyaktig det er men det ser ut til å være greit nok.
RasterKMZ.jpg
Hjemmelaget kart
RasterKMZ.jpg (231.75kiB)Vist 5978 ganger
Adventure.jpg
Adventureserien til Garmin
Adventure.jpg (285.82kiB)Vist 5978 ganger

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Gratis kartdata

Legg inn av Makuta Teridax » lør 05 okt 2013 13:29

Makuta Teridax skrev:Som en del av dette er også Sentralt stedsnavnregister (SSR) frigitt. Her kan man finne koordinater til potensielle steder for en cache: offersteder, varder, grensemerker, grotter, juv, fosser, tømmerrenner, fløtningsanlegg, offersteder, severdigheter, utsiktspunkter, historiske bosetninger, andre kulturdetaljer osv. Noen mer informasjon om stedene annet enn koordinater, navn og stedstype finnes ikke i SSR, men koordianter, stedsnavn og -type kan jo være et utgangspunkt.
Om noen har lyst til å kikke nærmere på stedsnavnene, har jeg konvertert dem fra JSON-format til GPX-format og splittet dem etter kommune og navnetype, og gjort dem tilgjengelig her:

Kommune.zip (én GPX-fil for hver kommune)
Navnetype.zip (én GPX-fil for hver navnetype)
Navnetype.txt (beskrivelse av hver navnetype)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

anders99

Re: Gratis kartdata

Legg inn av anders99 » man 07 okt 2013 06:46

Frodebs skrev: Hovedproblemene etter noen timer testing er vising av veier som jeg foreløbig får frem som enkle streker og innlegging av høydekurver som resulterer i noen merkelige fargeflekker når jeg inkluderer høydedata. Det er andre problemer med dette kartet, som hvordan stier vises og enkelte linjer mellom forskjellige terrengtyper men de skal være ganske greit å få rettet.
For å få til fornuftig vising av forskjellige typer objekter må man bruke "custom types" (eller TYP-filer). Google "Garmin custom types".

For noen år siden (før Adventure-kartene kom) brukte GPSMapEdit til å pynte på de gamle Topo-kartene. Det fungerte sånn tålelig bra, men betinger at du får konvertert kartdatane til "polish format". Den bruker cgpsmapper til å produsere selve Garmin-kartene, og der er det støtte for custom types. Legger du ned litt arbeid kan du da lage kart som er mer eller mindre identisk med Topo Adventure (inkludert fancy skyggelegging etc.).

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Gratis kartdata

Legg inn av Frodebs » man 07 okt 2013 23:02

Har så langt jobbet med å få til rasterkart, altså bilder som vises, Men jeg får ikke bra nok kvalitet på det så det må nok bli som anders99 foreslår. Må bare bestemme om jeg skal bruke standard objekttyper eller finne ut av å få laget egendefinerte typer for objekter. Resultatet bestemmer om objektene skal ha norske eller engelske (amerikanske) navn.

anders99

Re: Gratis kartdata

Legg inn av anders99 » tir 08 okt 2013 06:43

Frodebs skrev:Har så langt jobbet med å få til rasterkart, altså bilder som vises, Men jeg får ikke bra nok kvalitet på det så det må nok bli som anders99 foreslår. Må bare bestemme om jeg skal bruke standard objekttyper eller finne ut av å få laget egendefinerte typer for objekter. Resultatet bestemmer om objektene skal ha norske eller engelske (amerikanske) navn.
Dersom du vil ha noe som ser pent ut på moderne enheter bør (må) du bruke egendefinerte typer (custom types). Det er er litt styr å sette opp initielt, men slett ikke uoverkommelig.

Svar