PQdill

Duppeditter og programvare
Svar
Isu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 22 sep 2013 23:43
PQdill

Legg inn av Isu » fre 27 sep 2013 00:11

Dette er kanskje et merkelig spørsmål, men jeg fant ikke noe info om det da jeg søkte rundt.
Jeg laget en pocket query med 500 cacher fra nærområdet mitt som jeg la over på gpsen min. Etter å ha vært ute på tur og funnet noen cacher, fant jeg ut at jeg liksågodt vil legge til resten av cachene fra fylket mitt. Ser det at grenlandsmafiaen har ferdige PQer for hele Norge. Det jeg lurer på er hva som skjer hvis jeg slenger over PQene som de har laget for fylket mitt. De 500 cachene som allerede er på gpsen vil jo også være i de filene jeg legger over.
Jeg satser på at det ikke skjer noe farlig med at ting blir duplisert eller at funnene mine forsvinner, men det er jo greit å spørre på forhånd iblant.

Jeg leste også det at en gps har plass til 2000- 5000 cacher (eller noe sånt). Hva skjer hvis man overskrider det antallet gpsen kan ta? Og hvordan finner man egentlig ut nøyaktig hvor mange man har plass til?

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: PQdill

Legg inn av ingsve » fre 27 sep 2013 08:17

Litt lettere å svare hvis du oppgir hvilken GPS du bruker. Min Montana tar 12000 cacher, mens min GPSmap 60csx er full etter ca. 700

Forskjellen på programvare vil nok også gjelde håndteringen av PQer også.
Bilde

Isu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 22 sep 2013 23:43

Re: PQdill

Legg inn av Isu » fre 27 sep 2013 14:05

Jeg bruker etrex 30. Jeg brukte gsak til å legge inn de 500 første cachene, men jeg har fått inntrykk av at jeg egentlig kunne lagt filene over direkte (?)

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: PQdill

Legg inn av Makuta Teridax » lør 28 sep 2013 14:05

ingsve skrev:Min Montana tar 12000 cacher, mens min GPSmap 60csx er full etter ca. 700
60CSx tar 1000 veipunkter, enten de er geocacher eller annet. At din 60CSx går full etter rundt 700 geocacher, skyldes antagelig at det totale antallet veipunkter (geocacher + tilleggsveipunkter) blir 1000 når du har lastet over rundt 700 geocacher.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: PQdill

Legg inn av ingsve » lør 28 sep 2013 18:30

Makuta Teridax skrev:
ingsve skrev:Min Montana tar 12000 cacher, mens min GPSmap 60csx er full etter ca. 700
60CSx tar 1000 veipunkter, enten de er geocacher eller annet. At din 60CSx går full etter rundt 700 geocacher, skyldes antagelig at det totale antallet veipunkter (geocacher + tilleggsveipunkter) blir 1000 når du har lastet over rundt 700 geocacher.
Ja det stemmer. Synes det er greit å ha med parkeringsforslag ol. Det er imidlertid Montanaen som benyttes til caching nå.

Etrex kjenner jeg imidlertid ikke til, og andre med bedre kunnskap om den får rette meg hvis jeg tar feil.

Det skjer neppe noe feil når du overfører nytt sett med cacher over gamle på GPSern. Funnene blir ikke slettet eller cacher duplisert.

Hvis du overskrider antallet den du kan ta får du sikkert beskjed om det. På Montanaen før overføringen, som selvsagt er en fordel. På GPSmapen når veipunktminnet er fullt under overføringen.
Antallet bør stå i i manualen, eller du kan som meg prøve deg frem.

Vær oppmerksom på det Makuta Teridax nevner om veipunkter.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: PQdill

Legg inn av Kjedalen » søn 29 sep 2013 00:13

Isu skrev:Det jeg lurer på er hva som skjer hvis jeg slenger over PQene som de har laget for fylket mitt. De 500 cachene som allerede er på gpsen vil jo også være i de filene jeg legger over.
Jeg satser på at det ikke skjer noe farlig med at ting blir duplisert eller at funnene mine forsvinner, men det er jo greit å spørre på forhånd iblant.
Jeg vet ikke om dette fungerer likt på Etrex og Oregon, men jeg skulle kanskje tro det?

Dersom jeg på min Oregon legger samme cache inn to ganger, blir den liggende dobbelt. Om jeg da markerer cachen som funnet, vil den da forstsatt stå som ikke-funnet på dublikatet. Jeg må dermed merke cachen to ganger som funnet for ikke å få den fram når jeg søker etter ikke-funne cacher.

Dersom du hadde registrert alle funnene dine på nettet da du tok ut nye PQër for hele fylket, er det vel liten grunn til å ta vare på den første fila med 500. Funnene dine vil da være med på det nye uttrekket.
BildeBilde

Svar