Kart til Garmin!

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
AnnChristin86
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:lør 31 des 2011 14:14
Sted:Nesbygda (Svelvik)
Kart til Garmin!

Legg inn av AnnChristin86 » søn 18 aug 2013 10:36

Trodde jo det faktisk fulgte med et brukbart kart til GPS'en, men det var det jo ikke gitt! Så jeg lastet ned fra frikart.no, men det hjalp lite ettersom stier o.l. oppi skogen hos meg ikke er oppført, og når jeg da sitter på basecamp så blir det store omveier på et par timer i forhold til kartet jeg har i papirform.

Så, finnes det mer detaljerte kart som er billige/gratis, eller må jeg faktisk ut med den tusenlappen for garmin sine kart over området som det står at skal være like bra som de i papirform!
Bilde

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Kart til Garmin!

Legg inn av EiFlei » søn 18 aug 2013 14:09

Last ned "Trails - overlay map" fra frikart.no. Der er det oppført fler stier enn kartet. Det regnes som "eget" kart på basecamp, men på GPS´n blir det lagt som ett lag over det andre kartet =)
Bilde

Brukeravatar
AnnChristin86
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:lør 31 des 2011 14:14
Sted:Nesbygda (Svelvik)

Re: Kart til Garmin!

Legg inn av AnnChristin86 » man 19 aug 2013 09:04

Har prøvd den også, men fortsatt en del steder som mangler oppi bygda mi :/
Bilde

Brukeravatar
Brakar
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:tir 16 okt 2012 21:26
Sted:Lier, Buskerud

Re: Kart til Garmin!

Legg inn av Brakar » man 19 aug 2013 10:12

Jeg har lastet ned, men ikke installert, "Mountainbike and Hiking Maps based on Openstreetmap" fra openmtbmap.org. Har lest et sted at dette skal være noe av de bedre kartene også til Geocaching. Noen som har erfaring med å bruke disse kartene som overlay på f.eks. Oregon 450?

Kan i så tilfelle være noe også for deg, AnnChristin86...
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kart til Garmin!

Legg inn av olea » man 19 aug 2013 14:15

For trådstarter er vel problemet at kartet over hjemstedet på OpenStreetMap er ganske glissent. Litt forenklet kan man si at Openmtbmap er lik OpenStreetMap pluss høydekurver. Openmtbmap har dermed de samme manglene som OpenStreetMap. OpenStreetMap har en del til felles med Wikipedia. Begge er bygget opp på dugnad. Kvalitet og kvantitet går opp med antall bidragsytere. Grunnen til at det finnes mer enn 10 ganger så mange wikipedia-artikler på engelsk enn på norsk, skyldes ikke at det er mer enn 10 ganger så mange emner som det er verdt å skrive om på engelsk enn på norsk. Forskjellen skyldes heller mangel på norske wikipedianere.

For OpenStreetMap gjelder det samme. Gode kart på OpenStreetMap forutsetter bidragsytere. Det er tydligvis ikke så mange av dem på Nesbygda, men trådstarter kan ta det som en utfordring. Sett sporing på GPS-en, og legg ut på oppdagelsesferd i nærmiljøet. Du trenger ikke så mange turer før du har dekket det viktigste. Nå har jeg ingen ambisjoner om å omvende folk fra geocaching til å bli kartmakere, men vi har alle utstyret som trengs for å gi et lite bidrag. Min utfordring til alle som legger ut geocacher, er å sørge for at veier og stier frem til cachene er inntegnet på OpenStreetMap. Dette vil være til veldig god hjelp for oss som foretrekker å følge stien både frem og tilbake. Det er nok noen som vil hevde at den genuine geocacheopplevelsen forutsetter at man følger kompasskurs til cachen, men der er jeg altså uenig.
Bilde

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Kart til Garmin!

Legg inn av Dr_Eamy » man 26 aug 2013 16:36

1 oktober i år frigir statens kartverk mye data, disse kommer nok fort til og bli lagt til openstreetmap, som frikart.no genererer sine kart fra.
dr_eamy

Svar