Garmin Monterra

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo
Re: Garmin Monterra

Legg inn av Catch » lør 23 nov 2013 16:45

Kjedalen skrev:
sven-egil skrev:Ekte Garmin gir gleden av utstrakt betatesting i lang tid.
Ferdig produkt...Fnys!
Kan det tyde på at sven-egil fikk ønsket sitt oppfylt...?
Det kan jeg bekrefte etter å ha vært på en cachetur i dag, men det er jeg vant med fra alle de andre Garmin GPSene jeg har hatt gjennom årene.
Mvh Catch
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av gacrux » lør 23 nov 2013 18:54

Kjedalen skrev:Kan det tyde på at sven-egil fikk ønsket sitt oppfylt...?
Ja og nei.

I bunn og grunn er jeg imponert over enheten.
Jeg har tatt to cacher og Monterra har ført meg rett til cache for begge to.

Med engelsk tekst kan man altså kjøre geocacheappen.
Selve GPS-delen virker veldig solid og stabil. Geocaching-dashbordet peker godt i riktig retning og antall meter virker riktig.

Det er snodig at teksten kommer på hodet og at bearing line tegnes fra der man valgte å stare navigasjon.

Når det gjelder de andre appene så er de fine i utseende. Kompassappen ser bra ut, men er fullstendig ubuklig. Kompasset snurrer runds som en værsyk hane. Helt klart en helt annen implementasjon en kompasset i dashdordet som virker veldig bra.

Tripteller er pen, og det er lett å endre datafelt. Desverre stopper "Moving time", "Stopped time" og "Total time" etter 1 time. Etter dette viser feltene "01:00" .

Midling av posisjon er for dårlig, men jeg har funnet en app som gjør dette ganske bra.
Også satellittappen er for dårlig. Her fant jeg også en fin på nett.

Måling mot et fastpunkt i nabolaget viste avvik på 1.88m, noe som er bra.

Så konklusjonen så langt er at dette dette ser ut til å være en meget god GPS, men hvor mange av appene ikke en gang skulle vært gitt til betatestere. Siden hele GPSen er androidbasert er det lett å komme rundt en del av disse problemene.
Vedlegg
Screenshot_2013-11-23-12-46-28[1].png
Geocaching dashbord.
Screenshot_2013-11-23-12-46-28[1].png (139.94kiB)Vist 11378 ganger
Otto Milvang

Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Falcon1975 » lør 23 nov 2013 19:47

Har også brukt den litt i dag og er enig med garcux.

Den tok meg uten problemer rett til cachene jeg lette etter. Den virker veldig stabil og kartet har en fin jevn flyt. Jeg har trykket veldig mye på den uten at den har hengt seg opp, noe som Oregoen min ikke taklet.

Undret meg også over bearing line som ikke flyttet på seg etter den ble startet - trodde det var en innstilling som jeg hadde feil, noe det altså ikke er.

garux: fint hvis du deler apper som er verdt å laste ned med oss andre :)

Når og hvis dem får på plass GSAK problematikken, retta opp i småfeil som bearing line og kompass tror jeg dette kan bli en veldig lojal turkamerat!

roysv
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:ons 06 jul 2011 10:49

Re: Garmin Monterra

Legg inn av roysv » lør 23 nov 2013 19:49

Selv om ikke alle appene som følger med gacrux er det at du kan installere egne apper som du liker bedre som gjør den nye gpsen så bra.

Om du ikke liker navigasjonsløsningen som ligger inne er det fult mulig og legge inn TomTom eller andre navigasjonsløsninger om man finner noe som er bedre.

Ellers kan jeg nevne at det er Recreation Map of Europe V4 som har teksten opp ned. i forhold til rotasjon.

Jobber med å test andre kart på den, har til nå ikke greid å få på plass topo kart eller kart fra OpenStreetMap.

innen denne helgen er over så kommer jeg til å ha laget en liten liste over gufs som jeg rapporterer tilbake til Min kontakt hos Garmin slik at de kan ta tak i dette og påvirke Garmins utvikler avd. til å prioritere dette.

Ting dere melder om i denne tråden vil jeg også melde inn til Garmin om det ikke finnes en løsning.

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Garmin Monterra

Legg inn av bao » lør 23 nov 2013 20:40

Veldig nedslående beskrivelser her. Hvor ble det av brukervennligheten?

Jeg refererer dr. Sheldon Cooper:

Windows 7 er mer brukervennlig enn Vista. Jeg liker ikke det.

Lenge leve (det manglende) fremskrittet.

Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Falcon1975 » lør 23 nov 2013 21:46

Sliter med et par ting nå.

Kommer ikke inn på Play Store
Hvordan flytte waypoints jeg hadde på Oregon til Monterra?
Hvordan få funnet cacher som POI? Eneste mulighet jeg har funnet for å vise funnet cacher på kart er å lage en ggz base for funnet cacher - da kommer cachene opp på kartet, men de legger seg også i katalogen over alle cacher - noe som ikke er så praktisk :)

Noen som har løsning på dette?

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Catch » lør 23 nov 2013 22:26

Jeg sier ikke at Monterra'n er dårlig, faktisk er det vel slik at den fungerer bedre enn de andre Garmin GPSene jeg har kjøpt når de har vært helt nye på markedet. F.eks så har jeg ikke hatt noen hengsituasjoner eller at den har slått seg av når man trykker rundt i menyene slik alle de andre har hatt problemer med på tidlige software versjoner. GPSen førte meg helt greit til de 3 cachene jeg fant i dag og nøyaktigheten så bra ut. Kompasset i Geocache dashboard så også ut til å peke i riktig retning. Det som irriterte mest var som andre nevner, at bearing line står fast der man startet å navigere. Jeg ser riktignok at hvis man i Heading/Go To Line/Pointer velger Course (CDI), så får man i tillegg til bearing line som beskrevet over også en stiplet bearing line fra faktisk posisjon.
En annen sak er at Geocache menyen er treg, men kanskje det skyldes at jeg har lagt inn over 11000 cacher (som GGZ), så det må jeg teste mer. Når man velger en ny cache og Go, så er zoom nivå på kartet alltid 300 meter selv om jeg har valgt f.eks 50 meter sist jeg hadde kartet fremme. Jeg ser heller ingen enkel måte, etter å ha valgt Go på en cache, å få frem cachebeskrivelsen, logger, hint etc, uten å måtte gå inn i geocaching menyen og velge cachen på nytt. Fingertrøbbel kanskje...

Jeg hadde også problemer med å komme inn på Play Store, men tror det var mens jeg hadde satt opp GPSen med Norsk språk.
For å få med Funnet cacher som POI, har jeg brukt GSAK macroen GarminExport og lagret resultatet på en minnepinne (slik Gacrux beskriver), og så kopiert POI og POI Stash folderne over til SD kortet under Garmin folderen.
Mvh Catch
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av gacrux » søn 24 nov 2013 00:48

bao skrev:Veldig nedslående beskrivelser her. Hvor ble det av brukervennligheten?

Jeg refererer dr. Sheldon Cooper:

Windows 7 er mer brukervennlig enn Vista. Jeg liker ikke det.

Lenge leve (det manglende) fremskrittet.
Nedslående??? Bao - du kjenner jo meg.
Det er beste førsteomtale jeg har skrevet om noen enhet siden GpsMap 60CSX

Brukervennligheten er OK. Problemet er jo som vanlig at ikke alt virker, men det pleier å gå seg til.
Jeg skriver jo: I bunn og grunn er jeg imponert over enheten - og den omtalen har ingen Oregon eller Colorado-modeller fått av meg.
Otto Milvang

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Garmin Monterra

Legg inn av bao » søn 24 nov 2013 02:39

Bilde

Ikke noe fotoshop her

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin Monterra

Legg inn av buzkaz » søn 24 nov 2013 11:36

Hva med C:Geo? Kjører den?

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Catch » søn 24 nov 2013 12:17

En par observasjoner til etter enda en cachetur.
Ikke alle cachene man logger som Found på GPSen kommer med i geocache_visits.txt filen. Både i går og i dag kom bare 3 av 4 cacher med i filen.
Når man logger Found på en cache, så forsvinner den ikke fra listen over cacher slik jeg er vant til på Montana.
Når man har kartet fremme med Geocache Dashboard, så oppdateres ikke nærmeste cache seg. Den henger igjen på den nærmeste cachen på det sted og tidspunkt man valgte å vise kartet. Nærmeste cache oppdaterer seg ikke før man går ut av kartet og tilbake igjen.

Jeg har også testet litt mer på tregheten i geocachelisten, og det er ingen forskjell om jeg reduserer antall cacher fra 11000 til 2000, ei heller om jeg velger GPX fil istedet for GGZ. Som ett forsøk, fjernet jeg også flere kart, uten av det ga noen endring i oppførselen.
Noen andre som opplever slik treghet, alternativt om det er presisjonen for hvor man trykker og hvor lang tid det tar før valget registreres..
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av thomfre » søn 24 nov 2013 12:50

Catch skrev:Ikke alle cachene man logger som Found på GPSen kommer med i geocache_visits.txt filen. Både i går og i dag kom bare 3 av 4 cacher med i filen.
Når man logger Found på en cache, så forsvinner den ikke fra listen over cacher slik jeg er vant til på Montana.
Når man har kartet fremme med Geocache Dashboard, så oppdateres ikke nærmeste cache seg. Den henger igjen på den nærmeste cachen på det sted og tidspunkt man valgte å vise kartet. Nærmeste cache oppdaterer seg ikke før man går ut av kartet og tilbake igjen.
Dette er jo ikke helt bra... Hvis jeg finner f.eks. 15-20 cacher på et døgn er jeg helt avhengig av at geocache_visits.txt er rett... Håper virkelig de får fikset det raskt!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av gacrux » søn 24 nov 2013 23:44

Logging av cacher virker for meg, men du må huske på å huke av for log.

Jeg finner ikke dagens sporlogg i BaseCamp. Lurer på hvorfor.


Applikasjoner:
GPS test by Chartcross Ltd
Precision Grs Pro (for midling av WP)
Geocaching (fra groundspeak) virker ikke så bra med 4000 cacher, noe feil, men kan brukes.
Waypoint averaging (fullstendig ubruklig, kr 6,- helt bortkastet).
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av thomfre » man 25 nov 2013 09:12

Det er startet en wiki for Monterra: http://garminmonterra.wikispaces.com/home
Ikke mye der foreløpig, men vil anta det kommer en del fremover.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av gacrux » man 25 nov 2013 10:12

roysv skrev:Ellers kan jeg nevne at det er Recreation Map of Europe V4 som har teksten opp ned. i forhold til rotasjon.
Jeg tror det er alle kart. Jeg har disablet Recreation Map of Europe V4 og enablet Topo Experience Pro 2
Der kommer teksten noen ganger opp ned.
Otto Milvang

Svar