Garmin Monterra

Duppeditter og programvare
Svar
ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:
Re: Garmin Monterra

Legg inn av ingsve » man 25 nov 2013 10:43

Jeg lurer litt på hvordan appene fungerer sammen eller multitasking.

Vår typiske tur er som dette:

Montanaen inneholder de nødvendige cacher og en aktuell cache merkes som første mål. Her har vi kontroll med avstand, hint og logger, og som kamera. Sporlogg kan også aktiveres.
På mobilen startes Endomondo. Kameramobilen brukes til instagram.

Her er en rekke apper og to batterikrevende dingser i virksomhet og det er ikke alltid de samarbeider. Spørsmålet blir derfor Kan disse erstattes eller kjøres på monterraen. Ser bort fra telefonen i dette tilfellet.

Drømmen blir:
Start opp Monterra, velg app for geocaching og start endomondo, bilder tas på turen som lagres, uten å stoppe noen app og alt kan overføres når en er koblet til et nett . Ser for meg å bruke Tasker til å slå av og stoppe endomondo når Monterra kobles til blutooth i bilen.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av thomfre » man 25 nov 2013 11:17

ingsve skrev:Drømmen blir:
Start opp Monterra, velg app for geocaching og start endomondo, bilder tas på turen som lagres, uten å stoppe noen app og alt kan overføres når en er koblet til et nett . Ser for meg å bruke Tasker til å slå av og stoppe endomondo når Monterra kobles til blutooth i bilen.
Monterra kjører Android, så kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal fungere...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av ingsve » man 25 nov 2013 11:55

thomfre skrev:
ingsve skrev:Drømmen blir:
Start opp Monterra, velg app for geocaching og start endomondo, bilder tas på turen som lagres, uten å stoppe noen app og alt kan overføres når en er koblet til et nett . Ser for meg å bruke Tasker til å slå av og stoppe endomondo når Monterra kobles til blutooth i bilen.
Monterra kjører Android, så kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal fungere...
Jo, men så er det Garminfaktoren da....og da er jeg ikke så sikker lengre. Så hvis noen av de som prøver ville bekrefte at det virker, er fruen mye nærmere ny GPS til jul :gift:
Bilde

Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Falcon1975 » man 25 nov 2013 11:57

Til info:

Lastet ned whereyougo appen igår.

Lastet så ned cartridge fra http://www.wherigo.com (brukte nettleseren)
Cartridgene la seg i download mappen
Brukte appen filemanager for å klippe ut cartridge fra download mappe og lime inn i wheryougo mappe.

En prosess som gikk raskt og som fungerte!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av gacrux » man 25 nov 2013 21:12

Jeg ser nå en stor svakhet som jeg ikke hadde ventet.
I geocacheappen vises bare noen linjer av beskrivelsen. Jeg stusset på dette da jeg tok Es-Ja sine cacher i går for han pleier å ha litt fyldig beskrivelse. Nå så jeg på en av mine egne cacher og ser det samme.

Skulle legge ved en screendump av dette, men nå ble filene tomme...
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av thomfre » tir 26 nov 2013 09:07

Catch skrev:Det jeg ikke har funnet ut av enda er hvordan jeg overfører GPX eller GGZ filer fra GSAK. Macroen Garmin GPS Export finner ikke GPSen eller SD kortet. Sikkert fingertrøbbel..
Problemet med overføring er at Android nå kjører MTP, som gjør at den ikke monteres som en disk.

Jeg har googlet en del og funnet en genial måte å omgå det på. Ved å installere en FTP-server på Monterraen kan den monteres som en nettverksdisk i Win7/8 (http://www.7tutorials.com/how-map-drives-windows-7), og da får den en stasjonsbokstav.

En kul ting med denne løsningen er at du ikke lenger trenger å koble i USB-kabelen for å overføre!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Garmin Monterra

Legg inn av ninad » tir 26 nov 2013 14:21

ingsve skrev:Drømmen blir:
Start opp Monterra, velg app for geocaching og start endomondo, bilder tas på turen som lagres, uten å stoppe noen app og alt kan overføres når en er koblet til et nett . Ser for meg å bruke Tasker til å slå av og stoppe endomondo når Monterra kobles til blutooth i bilen.
Du vet kanskje ikke at du kan importere en gpx-fil i Endomondo? Da slipper du å bruke mobil(strøm) på Endomondo på turen. Du kan bare laste inn sporet når du er hjemme igjen.
Bilde Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av ingsve » tir 26 nov 2013 17:15

ninad skrev:
ingsve skrev:Drømmen blir:
Start opp Monterra, velg app for geocaching og start endomondo, bilder tas på turen som lagres, uten å stoppe noen app og alt kan overføres når en er koblet til et nett . Ser for meg å bruke Tasker til å slå av og stoppe endomondo når Monterra kobles til blutooth i bilen.
Du vet kanskje ikke at du kan importere en gpx-fil i Endomondo? Da slipper du å bruke mobil(strøm) på Endomondo på turen. Du kan bare laste inn sporet når du er hjemme igjen.
Nei det var jeg ikke klar over. Hvordan gjøres det?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Makuta Teridax » ons 27 nov 2013 09:16

ingsve skrev:
ninad skrev:Du vet kanskje ikke at du kan importere en gpx-fil i Endomondo? Da slipper du å bruke mobil(strøm) på Endomondo på turen. Du kan bare laste inn sporet når du er hjemme igjen.
Nei det var jeg ikke klar over. Hvordan gjøres det?
endomondo.com -> "New Workout" (oppe til høyre) -> "Import from file" (nederst) -> "Choose File" osv. Andre treningsapper, som Runkeeper, Runtastic, Strava, osv., har tilsvarende funksjonalitet for både import og eksport av gpx-filer.

Men dette er off-topic i denne tråden, så videre diskusjon om sporlogger og treningsapper bør splittes ut i en egen tråd.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 27 jul 2009 20:11

Re: Garmin Monterra

Legg inn av AAHydeAndSeek » ons 27 nov 2013 09:38

Jul kom tidlig i år :o . Fikk en pakke i posten i går. Den er pakket ut allerede og første cache er funnet. Jeg brukte alle forhåndsinstallerte apper bare for moro skyld. Cachen var funnet ja, men ikke uten alle overnevnte problemer.
  • - Kompass pekte feil,
  • - kart er oppned
  • - pilen på kartet også peker feil,
  • - beskrivelsene er ufullstendige,
  • - GSAK log med attributter osv. fra Garmin Export makro er HTML men vises som tekst
  • - Prøvde å laste inn GPX filer for Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold, Oppland og Hedmark, ca 6000 cacher vil jeg tro men den tok laaaaaaang tid. Den nye format var mye raskere.
  • - At enheten kobles ikke som mappet disk er mer utfordrende også
Den kobler seg opp til BaseMap og FieldNotes / Publisere log funksjon i GSAK fungerte fint men den slettet ikke funn filen som den pleier å gjøre. Overføring av GPX fra en cache oppføring fungerer også fint.

Grunn til å kjøpe den er for å kunne laste inn GPX filer / Cacher mens jeg er ut å reise og ikke har med meg PC, kabler og alt annet man trenger ellers. Det fungerer utmerket med en trådløs Lan i nærheten. Med e-post på den for å få varslene, en web browser og nedlasting så kan jeg holde meg oppdatert uansett hvor jeg er med bare Monterra'n i lomma. Da er jeg fornøyd. Alt annet er småpirk :D

Spennende å følge med på ferdig utvikling av Garmin software. Se om en oppdatering kommer før jul :x
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av gacrux » ons 27 nov 2013 09:41

thomfre skrev:
Problemet med overføring er at Android nå kjører MTP, som gjør at den ikke monteres som en disk.

Jeg har googlet en del og funnet en genial måte å omgå det på. Ved å installere en FTP-server på Monterraen kan den monteres som en nettverksdisk i Win7/8 (http://www.7tutorials.com/how-map-drives-windows-7), og da får den en stasjonsbokstav.

En kul ting med denne løsningen er at du ikke lenger trenger å koble i USB-kabelen for å overføre!
Ja Ftp-server var bra. Med root = / kan man se gjennom alle filer, men en bedre løsning er å sette ftp root = /storage
Men med løsningen du skisserer er dette fortsatt en nettverksdisk uten bokstav.
Jeg installerte derfor "Expand drive 3" og satte Monterra til disk G:
Merk at Android skiller mellom store å små bokstaver så scriptet skal teste på om filen:
G:\Garmin\GarminDevice.xml finnes (og med nøyaktig dette som små og store bokstaver).
Fra MSDOS vidu kan jeg skriver TYPE G:\Garmin\GarminDevice.xml og få ut filen,
men scriptet i GSAK virker ikke. Det gjør heller ikke MapSource, jeg skal gjøre flere tester for å logge trafikk over FTP for å se hvorfor dette går feil.
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av thomfre » ons 27 nov 2013 15:20

gacrux skrev:Jeg installerte derfor "Expand drive 3" og satte Monterra til disk G:
Ser denne anbefales i andre (Android-)forum: http://webdrive.com/products/webdrive/
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: RE: Garmin Monterra

Legg inn av thomfre » ons 27 nov 2013 18:10

Da er Monterraen i hus, og etter å ha klådd litt ble jeg meget positivt overrasket når jeg oppdaget at det endelig er implementert skikkelig håndtering av veipunkter! Multier og cacher med stikoordinater blir mye enklere nå!

Problemet med beskrivelse har ikke jeg, jeg får opp alt. Funnede cacher filtrerer man enkelt bort ved å lage filter.

Testet også å laste ned GPX-fil, kult at den kan åpnes direkte i Garmin-appen!

Men et problem jeg har er at instillingene mine ikke lagres når jeg restarter. Det er litt kjedelig...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Catch » ons 27 nov 2013 21:01

gacrux skrev:Jeg ser nå en stor svakhet som jeg ikke hadde ventet.
I geocacheappen vises bare noen linjer av beskrivelsen. Jeg stusset på dette da jeg tok Es-Ja sine cacher i går for han pleier å ha litt fyldig beskrivelse. Nå så jeg på en av mine egne cacher og ser det samme.

Skulle legge ved en screendump av dette, men nå ble filene tomme...
Ser det samme her, bare deler av beskrivelsen kommer med.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Monterra

Legg inn av Catch » ons 27 nov 2013 21:14

Catch skrev:Jeg har også testet litt mer på tregheten i geocachelisten, og det er ingen forskjell om jeg reduserer antall cacher fra 11000 til 2000, ei heller om jeg velger GPX fil istedet for GGZ. Som ett forsøk, fjernet jeg også flere kart, uten av det ga noen endring i oppførselen.
Noen andre som opplever slik treghet, alternativt om det er presisjonen for hvor man trykker og hvor lang tid det tar før valget registreres..
Nå har jeg testet ved å redusere antall cacher til 500, og da er det ingen treghet slik jeg beskriver over lenger. Monterra skal støtte ubegrenset antall cacher, så da hadde jeg vel forventet at dette fungerte bra med noen tusen..
Mvh Catch
Bilde

Svar