Garmin Monterra

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted: Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Monterra

Legg inn av thomfre » ons 27 nov 2013 23:38

gacrux skrev:Jeg installerte derfor "Expand drive 3" og satte Monterra til disk G:
Jeg var nok litt rask her ja... Men når jeg har fått Monterraen i hus kan jeg jo teste selv!
Jeg fant et program som gjør samme jobben, og er gratis for ikke-kommersielt bruk: http://www.netdrive.net/

Overfører fra GSAK til Monterra nå, uten en tråd! :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tor 28 nov 2013 08:11

Nå som jeg har fått klådd litt på den har jeg også funnet litt feil...

Problemene jeg opplever er:
  • Logger med HTML vises ikke rett, istedet ser vi HTML-koden.
  • Standardfiltret er alle cacher inkl. funn, det er litt bakvendt å måtte lage et nytt filter for å få vekk funnede.
  • Funnede cacher markeres ikke som funnet annet enn på kartet, alle andre steder ser det ut som de ikke er funnet.
  • Jeg restartet Monterraen nå nettopp, før restart hadde jeg 6-700 cacher inne, etter restart sier den "No Geocaches". Ny restart hjelper ikke. En ganske kjip feil!
  • Det er ikke mulig å fjerne ubrukte hjemmeskjermer, så jeg er stuck med de jeg ikke trenger.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tor 28 nov 2013 08:40

thomfre skrev:Jeg restartet Monterraen nå nettopp, før restart hadde jeg 6-700 cacher inne, etter restart sier den "No Geocaches". Ny restart hjelper ikke. En ganske kjip feil!
Det vanlige trikset med skru av, ut med minnekort, start opp, skru av, inn med minnekort og skru på igjen fungerte :D

Glemte en ting:
At navnene på alle kart er opp-ned ser også litt rart ut...
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tor 28 nov 2013 10:39

Nå har vi nettopp gjennomført en overføring fra GSAK til Monterra, via WiFi, med både GPX og POI :D

Løsingen er som følger:
FTP-server på Monterra: https://play.google.com/store/apps/deta ... rver&hl=en
Konfigurert til å ha Root som Home directory.

NetDrive på PCen: http://netdrive.net/download.html
Konfigurert til å koble Monterraen opp til bokstaven M: (for Monterra)

Modifisert makro: http://www.thomfre.net/GarminMonterraExport.gsk
Velg M som stasjon for både GPS og SD-kort, velg så om du vil overføre GPX/GGZ til GPS eller minnekort
(OBS! Makroen klarer ikke detektere Monterraen, siden deteksjonskoden i GSAK ikke er oppdatert til å søke på rette sted)

Voila, det fungerer! :D

Guide med bilder kommer i kveld. Takk til Falcon1975 som var forsøkskanin i dag!
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » tor 28 nov 2013 17:50

Veldig bra jobba!!
Jeg var innom både Expand Drive 3 og WebDrive som ikke virket.

Så virket altså NetDrive perfekt.

Men jeg satte altså FTP-root til /storage. Da virker macro uten modifikasjon
Jeg kunne selvfølgelig også valgt /sdroot

Den lastet ca 4000 cacher på 51 sek.
MapSource virker fortsatt ikke ...
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tor 28 nov 2013 18:19

gacrux skrev:Veldig bra jobba!!

Uten SD-kort så er nok det en fungerende løsning. Men jeg liker å ha GPX-filene mine på SD-kortet, og det blir litt vanskelig med bare en disk, uten modifikasjonen min.

Her er en guide jeg har skrevet: http://www.thomfre.net/teknisk/monterra ... -transfer/

Skal legge inn ditt tips om /storage for de som ikke har SD-kort.
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » fre 29 nov 2013 08:03

thomfre skrev:
gacrux skrev:Veldig bra jobba!!

Uten SD-kort så er nok det en fungerende løsning. Men jeg liker å ha GPX-filene mine på SD-kortet, og det blir litt vanskelig med bare en disk, uten modifikasjonen min.

Her er en guide jeg har skrevet: http://www.thomfre.net/teknisk/monterra ... -transfer/

Skal legge inn ditt tips om /storage for de som ikke har SD-kort.
Testet dette nå, og det fungerer utmerket. :D POIs havner riktignok på internminnet istedenfor SD-kortet, men det kan man sikkert leve med. Helst vil jeg overfør GPX og POIs via USB, da det går kjappere og ikke minst at man da slipper å restarte GPSen i og med at Monterra ser etter oppdatert GPX fil når USB kabelen frakobles.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » fre 29 nov 2013 08:04

Så etter litt mer testing har jeg oppdaget et par ting. Noen ting så irriterende at jeg vil si denne er nesten ikke brukende til geocaching, så Montanaen blir nok fortsatt med meg på tur!
  • POI generert av GarminExport fungerer ikke, hverken på SD-kortet eller det innebygde minnet. (de hvises hverken på kart eller i "Where to")
  • Standardfilteret, som alltid åpnes når jeg åpner cachelista, viser samtlige cacher, inkl. funn.
  • Ingen av mine funn er makert som funnet i lista. De er merket med åpen skattekiste på kartet, men i lista er det helt umulig å se at jeg har funnet de.
  • Cacher jeg logger som funnet blir på grunn av punktene over heller ikke markert, og havner fortsatt på toppen av lista. Den er også fortsatt synlig som nærmeste cache i geocache-dashboardet.
  • Geocache-dashboardet i kart-appen oppdaterer seg ikke. Dvs. at den konstant viser avstand til den cachen som var nærmest da jeg åpnet kartet, den flytter seg ikke til neste nærmeste slik den skulle gjort. Hvis jeg går ut av kartet og åpner det på nytt oppdateres den til nærmeste.
  • Når jeg velger å navigere til en cache så er det ikke den cachen som dukker opp i dashboardet på kartet, men cachen som var nærmest akkurat da jeg startet navigeringen. Løsningen er å lukke kartet og åpne det på nytt.
  • Kart-appen åpner seg alltid på standard zoom-nivå, den husker ikke mitt forrige zoom-nivå. I tillegg til det er den veldig treg til å tegne, med mindre jeg zoomer inn et par hakk, da kommer den plutselig.
  • Det er ikke mulig å zoome like langt ned som på tidligere modeller
  • Det er alt for dårlig kobling mellom de ulike Garmin-appene, noe som gjør den utrolig tung å bruke sammenlignet med Montana. Før ville jeg åpnet lista, funnet en cache, trykket Go, brukt kartet, funnet cachen, så trykket på geocache-dashboardet og havnet rett i rett cache. Nå havner jeg istedet i lista hver gang, som viser standardfilteret og alle funnede cacher. Det går rett og slett for mye tid bort i leiting og trykking, som burde vært unødvendig.
  • Loggene fra GSAK som er i HTML, og som oftest har nyttig info, er uleselige på grunn av all HTML-koden som vises
Det er en del ting som lager unødvendig mye ekstraarbeid sammenlignet med f.eks. Jeg syns det er litt rart at Garmin ikke har testet dette selv...
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » fre 29 nov 2013 08:07

Catch skrev:Testet dette nå, og det fungerer utmerket. :D POIs havner riktignok på internminnet istedenfor SD-kortet, men det kan man sikkert leve med. Helst vil jeg overfør GPX og POIs via USB, da det går kjappere og ikke minst at man da slipper å restarte GPSen i og med at Monterra ser etter oppdatert GPX fil når USB kabelen frakobles.
Det er by-design, GarminExport makroen har alltid lagt POI på internminnet. Jeg trodde det var slik fordi POI kun fungerer på internminnet... Hos meg fungerer ikke POI i det hele tatt.

Hos meg går det raskt nok med WiFi. Men du har et par alternativ. Du kan plugge i USB-kabelen, og fortsatt overføre via WiFi, når du plugger den ut så leser appen de nye filene. Alternativ to er å aktivere USB debugging og koble til FTP via USB og port forwarding i utviklingsverktøyet til Android.
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » fre 29 nov 2013 08:41

thomfre skrev:Så etter litt mer testing har jeg oppdaget et par ting. Noen ting så irriterende at jeg vil si denne er nesten ikke brukende til geocaching, så Montanaen blir nok fortsatt med meg på tur!
  • POI generert av GarminExport fungerer ikke, hverken på SD-kortet eller det innebygde minnet. (de hvises hverken på kart eller i "Where to")
  • Standardfilteret, som alltid åpnes når jeg åpner cachelista, viser samtlige cacher, inkl. funn.
  • Ingen av mine funn er makert som funnet i lista. De er merket med åpen skattekiste på kartet, men i lista er det helt umulig å se at jeg har funnet de.
  • Cacher jeg logger som funnet blir på grunn av punktene over heller ikke markert, og havner fortsatt på toppen av lista. Den er også fortsatt synlig som nærmeste cache i geocache-dashboardet.
  • Geocache-dashboardet i kart-appen oppdaterer seg ikke. Dvs. at den konstant viser avstand til den cachen som var nærmest da jeg åpnet kartet, den flytter seg ikke til neste nærmeste slik den skulle gjort. Hvis jeg går ut av kartet og åpner det på nytt oppdateres den til nærmeste.
  • Når jeg velger å navigere til en cache så er det ikke den cachen som dukker opp i dashboardet på kartet, men cachen som var nærmest akkurat da jeg startet navigeringen. Løsningen er å lukke kartet og åpne det på nytt.
  • Kart-appen åpner seg alltid på standard zoom-nivå, den husker ikke mitt forrige zoom-nivå. I tillegg til det er den veldig treg til å tegne, med mindre jeg zoomer inn et par hakk, da kommer den plutselig.
  • Det er ikke mulig å zoome like langt ned som på tidligere modeller
  • Det er alt for dårlig kobling mellom de ulike Garmin-appene, noe som gjør den utrolig tung å bruke sammenlignet med Montana. Før ville jeg åpnet lista, funnet en cache, trykket Go, brukt kartet, funnet cachen, så trykket på geocache-dashboardet og havnet rett i rett cache. Nå havner jeg istedet i lista hver gang, som viser standardfilteret og alle funnede cacher. Det går rett og slett for mye tid bort i leiting og trykking, som burde vært unødvendig.
  • Loggene fra GSAK som er i HTML, og som oftest har nyttig info, er uleselige på grunn av all HTML-koden som vises
Det er en del ting som lager unødvendig mye ekstraarbeid sammenlignet med f.eks. Jeg syns det er litt rart at Garmin ikke har testet dette selv...
Alle disse punktene, bortsett fra ett, står på lista mi også, i form av gule lapper, og ikke så bra listet opp som her. :)
POI fungerer som det skal her, og på samme måte som på Montana. Alle Geocache POIs legger seg som nevnt på internminnet, og når jeg trykker WhereTo, så finner jeg alle POIs under Extras. Ingen POIs er synlig på kartet riktignok, men jeg mener å ha lest at det skyldes at Monterra, en så lange, mangler støtte for Custom Waypoint Symbols ..
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » fre 29 nov 2013 09:02

Catch skrev:Alle disse punktene, bortsett fra ett, står på lista mi også, i form av gule lapper, og ikke så bra listet opp som her. :)
POI fungerer som det skal her, og på samme måte som på Montana. Alle Geocache POIs legger seg som nevnt på internminnet, og når jeg trykker WhereTo, så finner jeg alle POIs under Extras. Ingen POIs er synlig på kartet riktignok, men jeg mener å ha lest at det skyldes at Monterra, en så lange, mangler støtte for Custom Waypoint Symbols ..
Når du sier det, så er jeg faktisk ikke sikker på om jeg sjekka under "Extras", det må jeg gjøre når jeg kommer hjem!

Hvis du vil ha POI på SD-kortet istedet for på internminnet er det en smal sak å justere makroen. Søk opp /mnt/sdcard/Garmin/POI og /mnt/sdcard/Garmin/POI_Stash, erstatt /mnt/sdcard med /mnt/ext_sdcard.

Selv om lista over er litt for stor, så er det veldig mye som er bra, og jeg tror og håper mesteparten vil bli fikset.
Bilde

AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker

Legg inn av AAHydeAndSeek » fre 29 nov 2013 09:36

Jeg har et par, ikke så viktige ting i tillegg :roll:

Jeg har lastet inn en del kart inkludert et SD kort med NT Navigator Europe veikart. Jeg skulle teste den til navigering i bil. Jeg søkte opp mitt hjemmeadresse og listen over veinavn innholdte kanskje 100 stk og i hvert fall ikke min. Da jeg satt den til nærmest geocache og turn-by-turn sa en dama pent at jeg måtte komme meg til den anviste rute men etter det sa hun nesten ingenting hele veien hjem. Bare når jeg kjørte i en tunnel og kom ut på andre siden og ikke var på veien lenge så sa hun recalculating route. Kan være flere oppsettsting som må til her dermed leke jeg videre.

Jeg la enheten til lading natten til i går og da jeg tok ut strømkontakten sa enheten at batteriet var 0% ladet og slo seg selv pen av. Koblet til strøm et par ganger til men ingen lading, bare 0% Etterhvert koblet jeg den til PCen og da sa den 100% og fungerte helt fint.

Ellers POIene fungere på min enhet men for meg er alt på internminne fordi jeg har et original SD kart i SD slot. Jeg har installert FTP server på enheten med den interne storage som bane og NetDrive på PC og overføring av 8000 cacher som GGZ med POI til DNF, Corrected osv som gikk smerte fritt. Jeg ekskluderer mine funn fra overføringen.

Kanskje vi bør lage en test list her eller et annet sted som vi kan sender til Garmin Norge etter vi er sikker det ikke er vi som har gjort noe feil :?:
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » fre 29 nov 2013 09:50

AAHydeAndSeek skrev:Jeg har et par, ikke så viktige ting i tillegg :roll:

Jeg har lastet inn en del kart inkludert et SD kort med NT Navigator Europe veikart. Jeg skulle teste den til navigering i bil. Jeg søkte opp mitt hjemmeadresse og listen over veinavn innholdte kanskje 100 stk og i hvert fall ikke min. Da jeg satt den til nærmest geocache og turn-by-turn sa en dama pent at jeg måtte komme meg til den anviste rute men etter det sa hun nesten ingenting hele veien hjem. Bare når jeg kjørte i en tunnel og kom ut på andre siden og ikke var på veien lenge så sa hun recalculating route. Kan være flere oppsettsting som må til her dermed leke jeg videre.
Kan det være at routing ikke var satt i bilmodus? Prøv å åpne routing-innstillingene og se hvilken modus den står i. Jeg bruker bilbrakett og automatisk skifte til bil-profil, da ordner det seg selv når jeg putter den i bilen. (akkurat det fungerer forresten utrolig godt sammenlignet med Montana)
AAHydeAndSeek skrev:Kanskje vi bør lage en test list her eller et annet sted som vi kan sender til Garmin Norge etter vi er sikker det ikke er vi som har gjort noe feil :?:
Egentlig et veldig godt poeng, jeg kan ta på meg å holde en slik liste oppdatert på min hjemmeside (siden jeg ikke får lov til å redigere mine innlegg her).
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » fre 29 nov 2013 09:52

thomfre skrev:Egentlig et veldig godt poeng, jeg kan ta på meg å holde en slik liste oppdatert på min hjemmeside (siden jeg ikke får lov til å redigere mine innlegg her).
Jeg opprettet like godt en wiki-side, da kan vi alle redigere: http://wiki.gcinfo.no/Garmin_Monterra
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Kontakt:

Legg inn av thomfre » fre 29 nov 2013 10:02

roysv skrev:innen denne helgen er over så kommer jeg til å ha laget en liten liste over gufs som jeg rapporterer tilbake til Min kontakt hos Garmin slik at de kan ta tak i dette og påvirke Garmins utvikler avd. til å prioritere dette.
Jeg har samlet sammen det som er rapportert her i en liste: http://wiki.gcinfo.no/Garmin_Monterra

Er det sånn at du har en kontakt som kan få dette videre til utviklingsavdelingen? Det hadde i alle fall vært hel topp! (men bør sikkert vente til helga er over, regner med det er flere som får testet mer da)
Bilde

Svar