Tripptelleren på Garmin 62s

Duppeditter og programvare
Svar
thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen
Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av thohar » lør 01 jun 2013 12:58

Med en gang jeg byttet fra etrex til 62s, la jeg merke til at turene mine ble «lengre». Senere har jeg sett at turer jeg legger inn på endomondo, kan bli opptil flere kilometer kortere der enn det 62s sier de er. Er dette et kjent problem med denne GPS-en, og er det eventuelt noe man kan gjøre noe med? Et stort problem er det riktignok ikke, men litt irriterende er det jo.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av Raggsokk » søn 02 jun 2013 10:55

Jeg vil tro det skyldes at satellitt-dekningen er dårlig noen steder slik at posisjonen din 'hopper' langt unna der du er, og så tilbake igjen, slik at du får en kunstig ekstra distanse. Det vil du se hvis du laster sporet inn i et eller annet kartprogram på maskinen din, f.eks. Basecamp.
- Raggsokk

Bilde

Rhesus Minus
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:man 20 aug 2012 16:36

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av Rhesus Minus » søn 02 jun 2013 17:31

Måler 62S høyden også? Bli jo fort noen meter ekstra ja.. Men ikke kilometervis...

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av whoelse » søn 02 jun 2013 21:11

Jeg har testet 62s'en min en god del fordi jeg syntes den målte for langt. Har kommet fram til følgende:

Hvis du f.eks. skrur av 62en der du har parkert bilen når du kommer fra turen og så drar hjem. Surrer rundt, og så drar på ny tur. Starter 62en, resetter alt til null, clear forrige tur etc. og så vandrer glad i vei så viser plutselig GPSen mye lenger enn du har gått. Hvorfor?

Etter en del testing har jeg kommet fram til at den legger til avstanden fra der du sist skrudde av GPSen, dvs i tilfellet over så legger den til avstandend fra der du parkerte bilen på forrige tur.

Hvis du lar GPSen stå på en stund før du resetter/nuller så legger den ikke til ekstra avstand. "En stund"" er kanskje 5 minutter eller kanskje litt mer. Derfor skrur jeg på GPSen litt før jeg kommer fram til der jeg skal starte turen.

Dette problemet har også vært observert på andre typer GPSer som Oregon og Montana, men jeg vet ikke om det skjer hver gang på disse typene GPSer. Ikke så rart at de har samme problemet siden de har omtrent samme programvare. Jeg har melt om feilen til Garmin, men sikkert lurt hvis flere gjor det samme.

Sjekk om det kan være dette problemet du opplever. Når jeg tar hensyn til dette så viser 62en omtrent samme avstand som andre typer GPSer.

Vår også oppmerksom på at ulike GPSer kan ha unlike intervaller for når de leser av posisjonen. Har du en GPS som leser av ofte og du går på en svingete sti så vil GPSen vise lengre tilbakelagt avstand enn en GPS som leser av sjeldnere da denne får mye flere rette strekninger - dvs den "kutter svinger".

Håper noe av dette kan forklare forskjellene du observerer.
Bilde

Hoppetussa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 25 des 2010 19:08

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av Hoppetussa » man 03 jun 2013 07:05

Jeg har satt min GPS til å lagre hver dag, og nuller tripteller før jeg starter turen. Jeg har ikke hatt dette problemet etterpå. Jeg har ikke prøvd med to turer på en dag, men jeg tror at man må delete , evnt lagre gjeldende spor i sporstyreren tillegg til å nullstille telleren. Jeg har en e-trex 30.

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av thohar » man 03 jun 2013 18:48

Takk for responsen! Det ser ikke ut til at min GPS tuller på samme måte som whoelse sin, men jeg ser at den legger til meter jevnt og trutt selv når jeg står stille. Det må vel være en bug? Den gamle etrexen min gjorde ikke det, det er jeg temmelig sikker på.

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av whoelse » man 03 jun 2013 20:37

Min kan også "hoppe litt rundt" selv om jeg står stille og dermed legge til noen meter nå og da. Dette er ikke mye men noe den gjør for signalene varierer sikker litt over tid selv om man står på samme sted. Ser at den hopper mer rundt der det er dårlige motakerforhold mens midt på en slette holder den seg mer i ro.

Hvis 62en din legger til mye "helt av seg selv" synes jeg du skulle sende en epost til Garmin. Du kan jo uansett rapportere den feilen som jeg også har - jo flere som maser om feilen jo større sansynlighet for at Garmin retter feilen... kan man jo håpe :)
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av Indrebø » man 03 jun 2013 21:40

Akkurat dette fungerte mye bedre på min Garmin Edge sykkel GPS.
Her valgte jeg å starte sporingen, og så stoppet jeg den når den var ferdig.
Alternativt så stoppet den selv når den oppfattet at jeg hadde tatt pause.

Muligens jeg som ikke har lest manualene godt nok, men min Garmin Montana synes jeg ikke fungerer så bra til akkurat dette.
Her må jeg huske på å slette gjeldende spor for å ikke få med for mye.
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av whoelse » man 03 jun 2013 21:51

Hvis jeg gjerne vil ha så riktig tilbakelagt avstand som passer jeg på når jeg tar en laaang pause, f.eks. litt formiddagsmat, å sette GPSen på "Use with GPS off" (har engelsk språk på GPSen) - og så skrur jeg den på igjen når jeg fortsetter turen.

Har også sjekket og funnet ut at man kan velge hvor ofte man vil at GPSen skal registrere posisjon. Her har noen lagt ut et eksempel på dette og forskjellen i målinger: http://www.geek.com/review/review-garmi ... e-1274566/

For å velge så trykk to ganger på meny -> setup -> tracks -> Recording Interval

Jo oftere registrering, jo mindre kutting av svinger, men mulig den da legger til mer hvis man står stille?
Bilde

Hoppetussa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 25 des 2010 19:08

Re: Tripptelleren på Garmin 62s

Legg inn av Hoppetussa » tir 04 jun 2013 08:01

Min gamle e-trex "gikk" to kilometer helt av seg selv da jeg sto midt utpå svaberget ved Blåfjellhytta. To måneder før garantitiden var utløpt gikk den helt løpsk uansett forhold, og jeg fikk helt ny GPS av Garmin fordi de fant ikke feilen.

Svar