Garmin Etrex 30

Duppeditter og programvare
Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13
Garmin Etrex 30

Legg inn av Terkel10 » lør 18 mai 2013 19:24

Er dette en ok GPS? Fordeler/ulemper? Jeg løper stort sett så noe større enn dette er uaktuelt.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av esbjug » lør 18 mai 2013 23:45

Hei, jeg har brukt en slik ca 1,5 år nå, og kjøpte en av de første som kom til Norge. Dette er en meget bra GPS sett med mine øyne, og jeg har ikke så mye galt å si om den. Noen pluss/minuspunkter:

Pluss: meget bra batterilevetid, kompakt, nøyaktig (Navstar+Glonass), stort minne

Minus: Liten skjerm, ikke touchskjerm (for noen er dette et pluss)

Alt i alt en meget fin GPS for den som tenker liten innpakning.

Skal jeg trekke frem en ting må det være at den bruker lite strøm sammenliknet med alt annet jeg har brukt.

Hilsen esbjug

9TAT9
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:fre 05 nov 2010 15:25

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av 9TAT9 » søn 19 mai 2013 07:52

Er enig her, men ved bruk av GPS+GLONASS så renner strømmen ganske fort ut av også denne!

Men kun GPS holder i lange baner. Men kjekt å skru på GLONASS ved behov.

Ved bruk av oppladbare 2700mAh holder de fra morra til kveld.

Irriterende at den ikke har tastelås.
Men hjelper å sette den på kompass-visning.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Terkel10 » søn 19 mai 2013 11:36

Takk for svar. Touch skjerm trenger jeg ikke,og som sagt størrelsen er et stort pluss. Et spørsmål til før man drar kortet :) Ligger det noen kart på dem fra start? Og kan man laste ned fra frikart.no til den feks?

Brukeravatar
PalGisle
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:tir 20 jul 2010 21:47
Sted:Asker

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av PalGisle » søn 19 mai 2013 12:54

Jeg har brukt Etrex30 i i omkring ett år nå, og er veldig godt fornøyd. Av og til ønsker man seg en større skjerm, men den lange batterilevetiden oppbeier for dette (min mening).

Pål

9TAT9
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:fre 05 nov 2010 15:25

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av 9TAT9 » søn 19 mai 2013 15:45

Ja, kart fra frikart fungerer fint...

Hneite
Junior
Junior
Innlegg:65
Registrert:fre 26 aug 2011 09:26

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Hneite » tir 21 mai 2013 06:55

Jeg er veldig fornøyd med den, både den lille størrelsen og den lange batteri levetiden :)

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Terkel10 » fre 31 mai 2013 10:29

Får ikke til å laste ned frikart til den jeg. Img filen ligger på mappa på enheten som heter GArmin,men jeg får ikke åpnet den :(

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av frodegill » lør 01 jun 2013 08:38

Terkel10 skrev:Får ikke til å laste ned frikart til den jeg. Img filen ligger på mappa på enheten som heter GArmin,men jeg får ikke åpnet den :(
Hvis du går til Setup|Map|Map Information(Select Map), finner du frikart-kartet i listen? Er det enablet? Hvis det ikke er enablet er det bare å klikke på det og velge Enable (og Disable eventuelle andre kart)

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Isa » lør 01 jun 2013 19:15

Jeg har hatt den i snart 1,5 år og er veldig fornøyd - men nå har jeg ikke prøvd så mye annet da!

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Terkel10 » søn 02 jun 2013 10:48

frodegill skrev:
Terkel10 skrev:Får ikke til å laste ned frikart til den jeg. Img filen ligger på mappa på enheten som heter GArmin,men jeg får ikke åpnet den :(
Hvis du går til Setup|Map|Map Information(Select Map), finner du frikart-kartet i listen? Er det enablet? Hvis det ikke er enablet er det bare å klikke på det og velge Enable (og Disable eventuelle andre kart)
Det er hele problemet. Kartet finnes ikke på devicen,men jeg finner det når jeg kobler device til pc. Får ikke til å åpne filen med device koblet til heller. Hva har jeg da gjort galt?

Linols
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 01 jun 2013 22:08
Sted:Rogaland

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Linols » man 10 jun 2013 10:00

Terkel10 skrev:
frodegill skrev:
Terkel10 skrev:Får ikke til å laste ned frikart til den jeg. Img filen ligger på mappa på enheten som heter GArmin,men jeg får ikke åpnet den :(
Hvis du går til Setup|Map|Map Information(Select Map), finner du frikart-kartet i listen? Er det enablet? Hvis det ikke er enablet er det bare å klikke på det og velge Enable (og Disable eventuelle andre kart)
Det er hele problemet. Kartet finnes ikke på devicen,men jeg finner det når jeg kobler device til pc. Får ikke til å åpne filen med device koblet til heller. Hva har jeg da gjort galt?
Jeg har nettop kjøpt meg etrex 30 og har samme problemet.. har prøvd å legge det inn på minnekortet også, men det går heller ikke :/ Uansett hva jeg gjør så dukker ikke kartet opp som et valg på gpsen. Har du funnet ut av det Terkel10?

Linols
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 01 jun 2013 22:08
Sted:Rogaland

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Linols » man 10 jun 2013 10:40

nevermind, jeg fikk det til :)
Var bare å laste ned MapInstall fra http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3291 så ordna det seg :)

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Terkel10 » tir 11 jun 2013 18:31

Jeg har det programmet. Får ikke åpnet kart :evil: Det som er mest irriterende er at jeg ikke vet hva jeg gjør feil :?: når jeg går via MapInstall så finner ikke programmet fila heller. Argh. Lastet ned filen på nytt med programmet åpent og GPS koblet til. Gikk ikke

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av frodegill » tir 11 jun 2013 21:17

Terkel10 skrev:Det som er mest irriterende er at jeg ikke vet hva jeg gjør feil
Her er slik jeg gjør det:
* Laster ned "Topo Summer - File for GPS" fra frikart.no. (Direktelink ble http://www.nuug.no/pub/openstreetmap/fr ... apsupp.zip) til, i mitt tilfelle, ~/Downloads/
* Tar ut MicroSD-kortet fra Etrex'en, setter det inn i MicroSD-til-USB-adapteret, og setter det inn i en USB-port på PC'en.
*

Kode: Velg alt

mount ~/minnekort/etrex_m2      # Dette kan selvfølgelig være et helt annet sted..
cd ~/Downloads/      # Hvor jeg lastet ned kart-filen
unzip gmapsupp.zip
cp gmapsupp.img ~/minnekort/etrex_m2/Garmin/gmapsupp_summer.img      # ta først backup av eventuell eksisterende fil hvis du vil beholde den!
sync && sync      # for å vente til systemer har kopiert alt over.. Kopieringen tar et snaut minutt hos meg
sha1sum gmapsupp.img      # Sjekker at SHA-1 checksum er identisk
sha1sum ~/minnekort/etrex_m2/Garmin/gmapsupp_summer.img
umount ~/minnekort/etrex_m2
* Setter minnekortet inn i Etrex'en igjen og skrur den på
* Setup|Map|Map Information (Select Map). Dobbeltsjekk at "OSM Topo Summer" er Enabled.

Svar