Garmin Etrex 30

Duppeditter og programvare
abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08
Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » lør 12 okt 2013 20:48

Dette er et mer generelt spm, som ikke retter seg kun mot eTrex 30, men er det Gsak man bruker for å legge inn cacher i et gitt fylke feks? Eller kun cacher i london sentrum eller hvor man nå skal på tur.. Tungvint å legge inn én og én cache :shock:

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Indrebø » lør 12 okt 2013 21:53

abcgo skrev:Dette er et mer generelt spm, som ikke retter seg kun mot eTrex 30, men er det Gsak man bruker for å legge inn cacher i et gitt fylke feks? Eller kun cacher i london sentrum eller hvor man nå skal på tur.. Tungvint å legge inn én og én cache :shock:
Du kan også benytte Pocket Query og laste inn direkte. Krever at du er Premium medlem hvis jeg ikke tar feil.
Les mer om dette her: http://wiki.gcinfo.no/Pocket_query
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 13 okt 2013 12:31

Hvis du ikke har andre ting du ønsker å bruke GSAK til enn å legge over cacher til GPS'en med blir GSAK bare et tungvint og unødvendig mellomledd. Da er det bedre å gjøre som Indrebø sier å legge PQ'ene rett på GPS'en.

GSAK gir deg mange andre muligheter som du kan få glede av etterhvert. Men det å bli fortrolig med oppsett og bruk av PQ først og så heller se på GSAK senere er nok en god ide!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » ons 08 jan 2014 14:24

Det ble en eTrex 30, omsider :)
Har lagt inn kart fra frikart.no nå, valgte roadmap, men skulle hatt noen av de andre kartene etterhvert som jeg beveger meg utenfor byen. Regner med det går greit å legge inn flere maps så lenge jeg passer på å aktivere/deaktivere?

Har foreløpig ikke minnekort. Mener å ha lest at man ikke bør ha minnekort som er større enn 2gb i gps'er, kan det stemme?
Lurer litt på hvor mange kart+cacher en gps kan holde på kun ved å bruke interminnet.

Har også lastet ned PQ's (fant en fin side med alle cacher i norge fra grenlandsmafiaen), venter på mailer, kommer sikkert med noen spm etterhvert :wink:

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » ons 12 feb 2014 21:36

Nå har jeg fått prøvd eTrex'en litt.
Prøvde å spore en tur jeg tok i helgen, skrudde på gpsen og valgte "registrer, vis på kart" da jeg gikk fra p-plassen, og sjekket underveis at det faktisk ble sporet. Tilbake ved bilen lagret jeg sporingen og skrudde av, kjørte hjem.
Da jeg kom hjem og skulle se på sporingen så var startpunktet hjemme, og så lå sporlinja i luftlinje til p-plassen, og derfra var det normalt.
Hvordan endrer jeg på dette? Når jeg sporer så vil jeg jo at det skal starte å spore når jeg faktisk starter turen, ikke hjemmefra.. Blir jo noget feil i forhold til avstand :roll:
Noen som har tips?

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av frodegill » tor 13 feb 2014 07:47

Jeg har satt min opp til å logge hvert sekund og arkivere daglig. Velger "registrer, vis på kart" ved starten av turen og "ikke registrer" ved turens slutt. Finner dagens tur i /Garmin/GPX/Current/current.gpx og tidligere turer i /Garmin/GPX/Archive/<dato>.gpx (Fritt etter hukommelsen, har ikke Etrex'en her)

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » tor 13 feb 2014 09:25

Det var dette jeg gjorde. Vil ikke at den skal spore hver eneste gang jeg bruker den, så skrur på registrering kun når jeg skal ut på en tur hvor jeg vil ha sporing. Men problemet er at startpunktet er hjemme, selv om gps'n var avslått helt til jeg kom til p-plassen.

sastorsl
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 06 jul 2012 07:57

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av sastorsl » tor 13 feb 2014 10:02

Spørs om du hadde spor fra før, og at du ikke tømte sporloggen før du startet sporingen igjen.

Koble GPSn til Pc-en med Basecamp eller lignende og se på dato og tid for alle punktene.

Stein Arne

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av frodegill » tor 13 feb 2014 10:49

abcgo skrev:skrur på registrering kun når jeg skal ut på en tur hvor jeg vil ha sporing. Men problemet er at startpunktet er hjemme, selv om gps'n var avslått helt til jeg kom til p-plassen.
Kanskje dumt spørsmål, men ventet du til GPSen hadde funnet ut hvor den var? Det tar jo fort et halvt minutt, og i mellomtiden tror den at den er der den var sist..

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » tor 13 feb 2014 21:43

Det kan være at jeg ikke ventet lenge nok til at den fant posisjonen min godt nok..Håper det er noe så simpelt som det :P Jeg prøver igjen senere og ser om jeg får samme problem.
Basecamp, er det et av programmene man kan bruke for å overføre sporet til, for å hente ut info om det?

Har enda et spm. Når jeg feks kjører bil, så hadde det vært kjekt om kartet flytter seg etter posisjonspilen. Så jeg slipper å trykke på back-knappen hele tiden for å se hvor jeg er, for om jeg ikke flytter etter med joysticken så forsvinner pilen etterhvert ut av skjermen. Går det an å ordne det?

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av frodegill » tor 13 feb 2014 22:17

abcgo skrev:Når jeg feks kjører bil, så hadde det vært kjekt om kartet flytter seg etter posisjonspilen. Så jeg slipper å trykke på back-knappen hele tiden for å se hvor jeg er, for om jeg ikke flytter etter med joysticken så forsvinner pilen etterhvert ut av skjermen. Går det an å ordne det?
Hos meg holder det å trykke Back (den oppe til høyre) for å holde pekeren sentrert. Men det minste touch på joysticken låser pekeren til kartet og forsvinner ut av skjermen.

Svar