Garmin Etrex 30

Duppeditter og programvare
Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13
Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Terkel10 » ons 12 jun 2013 06:25

Fikk det til med litt hjelp av Linols. Trikset var å laste ned "fil for Windows" og ikke fil for gps. Så enkelt :)

9TAT9
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:fre 05 nov 2010 15:25

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av 9TAT9 » ons 12 jun 2013 16:18

Merkerlig...

Jeg har testet med fil for GPS, unzip av fil. Ga den nytt navn. Overførte den til minnekort på Etrex 30. Så aktivert kartet i menyen.

Går som en drøm uten bruk av noen programmer...



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Catch » ons 21 aug 2013 07:08

eTrex 20/30 (Webupdater) software version 3.20

Changes made from version 3.10 to 3.20:
Added support for VIRB Remote (eTrex 30). Main Menu > MENU Key > Change Item Order to add. See TrailTech (http://garmin.blogs.com/softwareupdates ... emote.html) for more information.
Fixed issue with route calculations always avoiding seasonally closed roads
Fixed possible issue when missing a turn while using the Active Route application
Mvh Catch
Bilde

Kjeball
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 22 mai 2013 08:52

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Kjeball » søn 06 okt 2013 09:32

Etter at min Oregon 450 konka gikk jeg noen runder med vurdering før jeg landet på en eTrex 30. Oregonen hadde noen minuser: skjermen var mye dårligere enn f.eks GPSMAP 62. Jeg brukte sykkelbrakett og tyngden på Oregonen var problematisk ved mye risting på styret da braketten ikke satt godt nok. GPSMAP ville ha tilsvarende problem. Jeg valgte der for eTrex'en av praktiske hensyn. Skjermen føles stor nok som håndholdt gps eller på sykkel. I bil er den altfor liten. Mulig den ikke når helt opp til GPSMAP på andre spesifikasjoner, men jeg har nå testet den på sykkelstyret og den innfridde meget bra.

Konklusjon: Hvis du sykler en del, men ikke har behov for de andre sykkelfunksjonene som Edge har, er eTrex et godt valg.

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » man 07 okt 2013 19:29

Er på jakt etter min første GPS. Har brukt mobilappen til caching hittil, og det har fungert greit, men det drar så mye batteri og er avhengig av telefondekning og klarvær..så vil ha noe stødigere.
Etrex 30 ser ut som noe jeg kan like, i en alright prisklasse. Hovedbruken min vil være til caching til fots, men også til markering av waypoints slik at jeg ikke går meg bort på fjellet :D Bilcaching er også noe jeg savner, som er litt vanskelig å få til med mobilen.

Vet ingenting om det tekniske ved en GPS egentlig, så har noen spm..
Hvor mange geocacher kan en etrex30 holde på om gangen?
Er det lett å legge inn cacher og kart?
Fins det måter å lage seg rute langs veien med den, eller kan det kun gjøres som premium medlem på geocaching-siden?
Hvordan er den i sollys?
Blir den levert med sd-kort, eller må jeg kjøpe dette utenom? Hvor mange GB bør jeg isåfall ha?

Setter stor pris på svar :)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av GorgonVaktmester » man 07 okt 2013 20:29

En del av spørsmålene rundt tekniske spesifikasjoner sammenlignet med andre modeller finner du her:
http://www.grenlandsmafiaen.no/index.ph ... icle&id=55
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Linols
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 01 jun 2013 22:08
Sted:Rogaland

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Linols » man 07 okt 2013 21:41

Jeg kjøpte meg etrex 30 i juni og er ganske fornøyd med den!
Ekstremt god batteritid, god oppløsning på skjermen, også i dagslys, lett å bruke osv :)

jeg sleit litt med å legge inn kart i starten, mest sannsynlig fordi jeg lasta ned feil fil først :P ellers bruker jeg Gsak for å legge inn geocacher og pocket queries. (tips: sjekk ut tutorials på youtube, de har storsett svaret på det meste) :)
Tror forresten at du må være premium member på geocaching.com for å lage ruter, men prisen for medlemskap er overraskende liten, så jeg anbefaler på det sterkeste å oppgradere til premium! :)

Etter min erfaring har gpsen veldig stort minne! jeg har hatt alle cachene i rogaland på min, og hadde likevel ekstra plass!
tror ikke det fulgte med sd-kort.. jeg har et på 2gb og det har foreløpig holdt i massevis :)

Eneste jeg har litt problemer med er når jeg skal bruke gpsen for å finne veien til andre mål enn en cach.. Den finner sjeldent byene/stedene jeg søker etter, adresser eller koordinater. Det kan være noe jeg ikke har forstått ennå eller noe galt med min enhet, det veit jeg ikke.. hvis jeg går inn på kartet kan jeg bla meg frem til målet og se at adressen kommer frem, men gpsen finner den likevel ikke når jeg søker.. det er uheldig syns jeg..

ang bil er den fin følge med på fra pasasjersetet, men litt for liten hvis du kjører tror jeg.. ikke alltid den får like godt signal i bil heller..

håper det var til hjelp! :)

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » man 07 okt 2013 22:01

Linols skrev:Jeg kjøpte meg etrex 30 i juni og er ganske fornøyd med den!

jeg sleit litt med å legge inn kart i starten, mest sannsynlig fordi jeg lasta ned feil fil først :P ellers bruker jeg Gsak for å legge inn geocacher og pocket queries. (tips: sjekk ut tutorials på youtube, de har storsett svaret på det meste) :)
Tror forresten at du må være premium member på geocaching.com for å lage ruter, men prisen for medlemskap er overraskende liten, så jeg anbefaler på det sterkeste å oppgradere til premium! :)

ang bil er den fin følge med på fra pasasjersetet, men litt for liten hvis du kjører tror jeg.. ikke alltid den får like godt signal i bil heller..

håper det var til hjelp! :)
Hva er Gsak?
Er premium medlem :D

Har nesten skjønt at den er for liten til bilbruk :( Det er kanskje størrelsen som gjør at jeg ikke har bestemt meg helt. Men på en annen side vil jeg ikke ha en for stor gps heller, den skal jo gjerne ha plass i lomma sammen med mobilen og alt annet jeg har med meg ut.

Linols
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 01 jun 2013 22:08
Sted:Rogaland

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Linols » man 07 okt 2013 22:31

gsak er et program som gjør det enklere å legge inn cacher på gpsen.. du kan hente cacher fra geocaching.com og sortere dem i ulike filter og legge hele filteret inn på gpsen. anbefaler som sagt å se noen klipp på youtube :) sjekk også ut gsak.net

Kjeball
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 22 mai 2013 08:52

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Kjeball » tir 08 okt 2013 09:02

Etter et par dagers testing, sammen med en som har GPSMAP har jeg følgende erfaring. eTrex'en er tregere til det meste: Tar lenger tid før den viser nøyaktig hvor jeg er og tar mye lenger tid å få fram cachebeskrivelser. Må vente en stund etter trykk. Bruker lite strøm og fungerte ellers veldig bra. Mulig det blir en Monterra i tillegg med tid og stunder :)

9TAT9
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:fre 05 nov 2010 15:25

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av 9TAT9 » tir 08 okt 2013 15:12

Også har ikke e-trex en opphøyet kant rundt skjermen, så om du skraper den bortiting blir det lett saftige riper!

Den er også mye tregere i dataoverføringshastighet med pc.

Ellers er jeg super fornøyd.

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av Hvammen » tir 08 okt 2013 15:59

Men kjeball, har du oppgradert til siste firmware?

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av abcgo » ons 09 okt 2013 11:41

Dette er kanskje et dumt spm, men..
På Geocaching-appen kan jeg "søke for å finne cacher i nærheten" eller på forhånd lagre cacher i f.eks et bestemt område, for så å få opp et kart med ALLE cachene på, sammen. Slik at jeg ser hvilken rekkefølge jeg bør ta dem, uten å gå inn på hver enkelt beskrivelse. Skjønner?
Kan jeg gjøre dette med gps? :roll:
Skjønner jeg må lagre cachene først da, men det er det oversiktskartet jeg er litt avhengig av.. :)

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av esbjug » ons 09 okt 2013 12:03

Det finnes flere GSAK makroer som lager kjøreruter for et definert antall geocacher i et område, og lager et forslag til kjørerute for deg. Et kjapt søk på gsak.net finner flere slike. Jeg har ikke testet ut dette selv, men man må nok lage et filter som tar ut de cachene man skal besøke på samme tur.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Etrex 30

Legg inn av thomfre » ons 09 okt 2013 12:08

abcgo skrev:Dette er kanskje et dumt spm, men..
Ingen spørsmål er dumme, men jeg kan ikke garantere for at svarene ikke er det...
abcgo skrev:På Geocaching-appen kan jeg "søke for å finne cacher i nærheten" eller på forhånd lagre cacher i f.eks et bestemt område, for så å få opp et kart med ALLE cachene på, sammen. Slik at jeg ser hvilken rekkefølge jeg bør ta dem, uten å gå inn på hver enkelt beskrivelse. Skjønner?
Kan jeg gjøre dette med gps? :roll:
Skjønner jeg må lagre cachene først da, men det er det oversiktskartet jeg er litt avhengig av.. :)
Hvis du har en GPS-mottaker som støtter kart, noe eTrex 30 gjør, vil du på akkurat samme måte som på smarttelefonappen få opp cachene på kartet.
Den store fordelen er at kartet og cachene ligger lagret på GPS-mottakeren, du trenger ikke mobildekning/wifi for å bruke den. Ulempen er selvfølgelig at du må legge inn alle cachene på forhånd...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar