Er montana et godt valg?

Duppeditter og programvare
Svar
Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06
Er montana et godt valg?

Legg inn av Team eika » fre 17 mai 2013 15:57

Jeg synes å lese og høre om folk som har problemer med sin montana. Er det mye feil på disse maskinene?
Alder gjør sitt til at en ønsker ting litt større. Er montanaen et godt kjøp?

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av mamoreb » fre 17 mai 2013 16:59

Jeg er veldig fornøyd med min Montana - prøv evt å søke etter andre tråder om Montana her i forumet. Har bare hatt litt trøbbel med bilnavigasjon, men har funnet ut hvordan det kan fikses. En av fordelene med Montana kontra de mindre modellene, er at man kan kjøpe til bilbrakett og bruke den som fullverdig bil-GPS.

Nå er vel den nye Oregon 600/650 i vinden. Det beste er nok å få de ulike modellene i hendene og trykke litt rundt. Er dere i nærheten av Oslo, er det gode muligheter på Stammtisch.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: RE: Er montana et godt valg?

Legg inn av thomfre » fre 17 mai 2013 17:22

Jeg er for det meste fornøyd med min Montana. Den har blitt godt brukt, og har fått meg dit jeg vil...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

hIa69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 15 sep 2012 22:10

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av hIa69 » fre 17 mai 2013 18:11

Meget fornøyd med min, litt vel stor. MEN det var jo derfor jeg kjøpte den (og at jeg fikk et godt tilbud)

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av Hofstad » fre 17 mai 2013 18:59

Meget fornøyd med min - den klarer alle oppgavene den er satt til på en meget god måte. Liker spesielt hvordan den kan brukes i bilen, for så i neste sekund bli tatt ut av braketten sin og tatt med ut på tur i grisevær. :wink: Den kan til tider være litt lunefull (treg, krasje eller miste innlagte cacher) men har lært meg hvordan slike situasjoner skal håndteres og ofte unngås :)
Synes ikke den er urovekkende stor, dersom man uansett er vant til å gå med den i hånda. Den er dog i overkant stor til å feste på seler eller belte eller ha i lomma.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 17 mai 2013 22:08

Min første Montana ble sendt i Retur til Garmin. Skjermen hadde et avvik på 1-2 cm på hvor jeg trykket kontra hvor den trodde jeg trykket. Det ble litt slitsomt i lengden... Kalibreringsfunksjonen som skulel rette opp i dette gikk bare i loop. Når jeg hadde trykket på alle kontroll punktene begynte den bare på første kontrollpunkt på nytt, og på nytt, og på nytt...

Fikk ny, og den har fungert som bil-GPS med full cachestøtte alldeles perfekt...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av Indrebø » fre 17 mai 2013 22:52

Jeg hadde en Garmin Edge sykkel GPS og valgte Montana pga skjermstørrelsen.

Til geocaching har den fungert strålende.
Veldig praktisk å få plass til mange cacher, med full beskrivelse og eventuelle bilder.
Innimellom så klikker den med påfølgende restart. Men jeg vil ikke si at det er et stor problem.

Når det gjelder bil-navigasjon er jeg derimot litt skuffet.
Jeg har kjøpt City Navigator kart for Europa da jeg ikke klarte å få til ruting med frikart.
Det største problemet er at bytting mellom profiler gjør at bil-navigasjon ikke alltid vil virke.
GPSen klarer da ikke å oppfatte at jeg er på veien, og ruten rekalkuleres i ett inntil jeg restarter GPSen eller den gjør det selv.
Når dette skjer får jeg heller ikke stemmenavigasjon.

Adressesøket tilnærmet ubrukelig i mine øyne.
Her kreves det at man kjenner til hvilken bydel en gate ligger i for å få treff på en gate.
Jeg kan ikke søke etter en gate i Oslo, men jeg må f.eks. vite at den ligger på Nordstrand for å få treff.
Om dette er GPSen, det aktuelle kartet eller brukerfeil kan jeg ikke si da jeg ikke har investert for mye tid på å finne ut av det.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av mamoreb » lør 18 mai 2013 20:03

Jeg har samme problem som Indrebø når det gjelder bilnavigasjon og bytte av profil. Dette er et kjent problem som Garmin har prøvd å fikse, men tydeligvis ikke kommet i mål med. Jeg har vent meg til følgende "workaround":

Før jeg setter meg i bilen, bytter jeg til bilprofil, legger inn mål, trykker "go", og skrur så GPSen av. Når jeg deretter setter GPSen i bilen og den starter opp, får jeg alltid fungerende navigasjon. Jeg for min del opplever ikke dette som slitsomt, siden jeg veldig sjelden sitter klar i bilen med GPSen igang når jeg bestemmer meg for hvor jeg skal reise. Jeg gjør jobben mens jeg sitter inne eller går til bilen.

Dette med å kjenne til riktig bydel har jeg aldri vært borti. Hos meg holder det å skrive Norway, Oslo, deretter gatenavn. Jeg bruker også City Navigator for Europa. Indrebø, kan det tenkes at andre kart også er aktive, og bidrar til denne forvirringen?
Bilde

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tor 31 des 2009 10:11

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av sabeltann31 » lør 18 mai 2013 21:55

Som Mamoreb sier: Sjekk kartvalgene nøye. Disse har en tendens til å klusse litt ved softwareoppdatering. Min kjører på Ver: 4.70 prikkfritt på alle kart også bilnavigasjon. En bekjent var oppom her med sin forrige dagen pågrunn av bilnavigasjonstrøbbel. Jeg deaktiverte alle kart bortsett fra City-navigator og da var alt i orden.

Sabeltann31

Brukeravatar
Hydronor
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:man 14 des 2009 22:14
Sted:South of the Border

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av Hydronor » lør 25 mai 2013 22:22

Jeg har ikke lengtet tilbake til min Oregon 650 et sekund etter at jeg byttet til Montana for over et år siden.
Anbefales.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Er montana et godt valg?

Legg inn av esbjug » lør 25 mai 2013 22:52

Hei, du mener sikkert Oregon 550 her !

Svar