GPSMAP 62s i bil?

Duppeditter og programvare
Svar
EiFlei
Styret

GPSMAP 62s i bil?

Legg inn av EiFlei » søn 05 mai 2013 21:41

Noen som har erfaring med å bruke Garmin GPSmap 62s eller lignende GPSer i bil?
Har bestilt et bilholder til gps´n min fra ebay og tenkte jeg skulle lage PQ ruter til steder jeg skal i ferien med bil bruke gps´n til å finne cacher langs veien.
Har integrert gps i bilen, men får ikke lagt inn cacher på den, og mobildata på telefonen i utlandet kan bli noe dyrt =)
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: GPSMAP 62s i bil?

Legg inn av gacrux » søn 05 mai 2013 21:58

Du må ha City Navigator, og da funker det. Men kjøreanviningene er for dårlige til at sjaføren kan følge det (og samtidig ha fokus på trafikk).
Om en paasasjer formidler kjøreanvisning går det greit.
Otto Milvang

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 05 mai 2013 22:07

Ja, det funker som bare det! Jeg har bilcachet både med min 60CSx, min 62s og Montana'en (sistnevnte ble anskaffet med det formålet å være en avansert bil-GPS...)

Last inn et bilkart som er "routable". City Navigator som Gacrux nevner er et alternativ. Autoroute Europe er et annet, men begge disse koster penger. Det finnes også gode gratis bilkart for de fleste steder på Frikart.no/OpenStreetMap (http://garmin.openstreetmap.nl/) Når du har fått inn et slikt kart er det bare å legge i vei. Dersom du også har andre kart for området liggen de på GPS'en kan det være en fordel å disable dem først.

Jeg er ikke helt enig med Gacrux i at kjøreanvisningene er for dårlig, men de er litt anderledes og man må venne seg til dem først. Største forskjellen er at 62s ikke snakker til deg, den bare piper, og så må du lese instruksjonen. Men i vegkryss, rundkjøringer etc. kommer det opp et visuelt nærbilde av stedet med piler som viser hvordan du skal kjøre.

De ulempene jeg kan nevne er:
- At den ikke snakker til deg
- Litt liten skjerm ift. vanlige bil-GPS'er
- Litt treg til å rekalkulere hvis du har kjørt anderledes enn det den har bedt deg om. Dette kan være litt dumt hvis kryss/rundkjøringer kommer tett hverandre.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Sted: Under tak

Legg inn av whoelse » tor 09 mai 2013 08:15

Har brukt 60 til navigering i mange år med bare piping ved navigeringspunkter og så nærbilde av hvor jeg skal kjøre. Funker utmerket. Fant også en skjerm som lister opp navigeringspunkter med info om avstand fram til dem mm Antar denne kommer automatisk når man velger auto profil på 62n.

Viktig: godt synlig solid plassering !!
Bilde

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av Karsten » tor 09 mai 2013 19:23

Jeg bruker den også til navigasjon i bilen og er fornøyd. Jeg har satt et av datafeltene til "avstand til neste" og synes det er en god erstatning av kjerringa som snakker til deg ved bruk av en vanlig bil GPS.
Du mister mottak i tunneler, noe som kan være en ulempe i Oslo.

EiFlei
Styret

Legg inn av EiFlei » fre 17 mai 2013 17:31

Takk for alle svar!

Har nå lasta ned veikart fra frikart.no og lagt inn på GPS'n. Hvilke innstillinger skal jeg endre på for å få den til å pipe på cacher? Har prøvd å søke rundt på nett og trykka meg rundt selv, men finner ikke noe.
Får jeg satt den til å pipe på cacher langs veien mens jeg kjører? Må jeg sette opp en rute, eller kan jeg ha den på "free roam"? Eller kan jeg bare navigere på en cache av gangen?

På forhånd takk :-)
Bilde

Svar