Bilnavigator på tur i USA

Duppeditter og programvare
kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike
Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av kosunde » lør 27 apr 2013 22:48

Skal krysse deler av USA med leiebil i sommer, og da må man jo få med seg noen bokser! :-) Men det er jo titusenvis av cacher langs den ruta jeg har planlagt å kjøre, så det kan by på praktiske problemer å se skogen for bare trær. Vurderer å kjøpe en bilnavigator for formålet. Har faktisk aldri cachet med bilnavigator før (annet enn den integrerte i Toyotaen) så her er jeg på litt tynn is. Hvilken modell anbefales til formålet? Jeg må kunne laste inn drøssevis med cacher fra GSAK og enkelt finne cacher langs ruta, spontant eller nøye planlagt. Gode råd mottas med takk!


kosunde
Bilde

Rhesus Minus
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:man 20 aug 2012 16:36

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av Rhesus Minus » søn 28 apr 2013 00:03

Hei.
Kjører en TomTom her, med samtilge cacher i Norge ombord.
Enkelt med makro i GSAK for å få de over, og lett å sette opp varsel når man nærmer seg en cache.
Bare litt irriterende å kjøre E18 nedover i Vestfold/Telemark med lyden på ;)

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av esbjug » søn 28 apr 2013 00:54

hallo kosunde !

Du må i alle fall ha en gps med rette kartene inne, og kanskje er en modell kjøpt på nett fra USA et billig alternativ. Evt. en "norsk" gps med kartbrikke over USA. Jeg mener her av "biltypen", som Garmin har drøsevis av. Jeg ville anbefale GSAK og uttrekk av aktuelle ruter som deretter overføres til GPS. Med GSAK har du også mulighet til å lage noen nye uttrekk hvis reiseruta endres. Cachene overføres til GPS som POI, og tar dermed mindre plass enn GPX. Likevel kan det være lurt med en GPS med litt bra minne, hvis du står mellom ulike alternativer.

En Montana med dashbordfeste er heller ikke et dårlig valg på en slik tur, men da trenger du jo aktuelle kart. Sjekk gpscity.com for dette. Med Montana kan du overføre GPX filer, som jo selvsagt er en fordel. 12000 cacher kan en Montana ta, og det bør vel holde mellom hvert stopp :lol:

Hvis jeg skulle velge selv: ...... helt klart en Montana med sugekoppfeste og USA kartbrikke ^^

Hilsen esbjug

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av ingsve » søn 28 apr 2013 08:43

På turen ned til Brugge i vår brukte vi Montanaen. La inn bilkart for Europa på egen minnebrikke og kjørte etter det, med profilen bilnavigasjon. På forhånd hadde jeg laget rute fra Hirtshals til Brugge med ruteverktøyet til Groundspeak og valgte å ta med cacher i passe avstand fra denne. Dette ble lastet ned som PQer. Ruteverktøyet gir mulighet til avstander på 50 mil så det krevde 2 PQer. PQene ble lastet ned i egen database på GSAK. Dette ga litt i overkant av 4000 cacher som Montanaen håndterer lett.

Ved avvik på ruta og stopp på steder der vi ønsket et større område ble "hent cacher" verktøyet benyttet. Brukte Google maps valget og la en sirkel rundt det området som var aktuelt og cachene ble lastet ned på den samme databasen på GSAK og over til Montanaen. Montanaen tar i overkant av 8000 cacher med ekstraveipunkter.

Vi syntes det fungerte flott. Bilnavigasjonen fungerte flott, hvis vi ser bort fra dårlig lydkvalitet fra høytaleren på brakketten til Montanaen. Cachene vises på navigasjonskartene og når vi skulle cache byttet jeg profil til geocaching og tilbake igjen når cachen(e) var funnet - eller ikke.

Vi var fornøyd med løsningen.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av thomfre » søn 28 apr 2013 13:31

På vår tur i forbindelse med eventet i Brügge brukte vi en nüvi, med alle cachene langs ruta lagt inn som POI. 30-40 000 cacher lasta inn som POI er ingen problem.

Den ble brukt utelukkende til navigering langs veien, så når den hadde brakt oss trygt frem til cachen gikk vi over til våre håndholdte.

Min nüvi har også mottaker for trafikkdata, noe som fungerte helt topp - den så på gjeldende trafikknivå, ulykker, veiarbeid, stengte veier osv - og ruta oss om snarveier når den fant ut at det tok kortere tid.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

hIa69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 15 sep 2012 22:10

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av hIa69 » søn 28 apr 2013 21:15

ingsve skrev:
Vi syntes det fungerte flott. Bilnavigasjonen fungerte flott, hvis vi ser bort fra dårlig lydkvalitet fra høytaleren på brakketten til Montanaen. Cachene vises på navigasjonskartene og når vi skulle cache byttet jeg profil til geocaching og tilbake igjen når cachen(e) var funnet - eller ikke.

Vi var fornøyd med løsningen.
Testet dette litt i Canada... Stripset fast Montanaen i et standard feste og lot det stå til. Ingen lyd=intet mas :D
Brukte den som bil navigator , meget bra. Alle cacher langs ruten poppet opp. Byttet mellom bil/geocahe.
Men man må jo ha kart da..

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av kosunde » man 29 apr 2013 20:11

thomfre skrev:På vår tur i forbindelse med eventet i Brügge brukte vi en nüvi, med alle cachene langs ruta lagt inn som POI. 30-40 000 cacher lasta inn som POI er ingen problem.

Den ble brukt utelukkende til navigering langs veien, så når den hadde brakt oss trygt frem til cachen gikk vi over til våre håndholdte.

Min nüvi har også mottaker for trafikkdata, noe som fungerte helt topp - den så på gjeldende trafikknivå, ulykker, veiarbeid, stengte veier osv - og ruta oss om snarveier når den fant ut at det tok kortere tid.
Hvilken Nüvi-modell benyttet dere, thomfre? Jeg er ikke så gearet på Montana, ligger i stedet i startgropa for å kjøpe en Oregon 600. Men en Nüvi i tillegg til Oreganoen for å gi varsel og navigere frem til cacher/steder langs veien kunne jeg tenke meg. Så får Oreganoen ta meg de siste meterne, tenker jeg.

kosunde
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av thomfre » man 29 apr 2013 21:44

kosunde skrev:Hvilken Nüvi-modell benyttet dere, thomfre?
nüvi 3490LMT
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av kosunde » man 29 apr 2013 22:40

thomfre skrev:
kosunde skrev:Hvilken Nüvi-modell benyttet dere, thomfre?
nüvi 3490LMT
Thx. Det er en av modellene jeg sikler på! :-)


kosunde
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av thomfre » man 29 apr 2013 23:06

Når skal du reise? Vi planlegger også en tur over dammen i sommer, i august...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av kosunde » tir 30 apr 2013 04:57

I begynnelsen av juli. Flyr til Denver og kjører til San Diego hvor jeg skal delta på en konferanse. Så det skulle bli Colorado, Wyoming, Utah, Arizona, Nevada og California. Så blir det en tur innom New York på returen.


kosunde
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av bjorges » tir 30 apr 2013 11:06

Kjøp TomTom for fjøl, ta med fjøla og kjøp et dashbordfeste til denne. Da har du full pakke :)
Bilde

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av EiFlei » tir 30 apr 2013 12:18

bjorges skrev:Kjøp TomTom for fjøl, ta med fjøla og kjøp et dashbordfeste til denne. Da har du full pakke :)
Får man lagt inn cacher som POI på TomTom appen da? Antar det er iPad du prater om.
Bilde

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av frodegill » tir 30 apr 2013 14:04

hIa69 skrev:Men man må jo ha kart da..
Det går vel greit å legge inn kart fra http://garmin.openstreetmap.nl/ ? Jeg har inne Norge Sommer og Norge Vinter, uten at jeg merker det på minnekortet. USA er da ikke sååååå stort?

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av bjorges » tir 30 apr 2013 22:02

EiFlei skrev:
bjorges skrev:Kjøp TomTom for fjøl, ta med fjøla og kjøp et dashbordfeste til denne. Da har du full pakke :)
Får man lagt inn cacher som POI på TomTom appen da? Antar det er iPad du prater om.
Antar appen fungerer på samme måte som en dedikert TomTom, har ikke prøvd ut dette enda selv.
JEG snakket om nettbrett generelt, mulig det er vanskeligere på fruktfjøl enn på Androidfjøl uten at jeg vet. Jeg vet derimot at trådstarter er innehaver av en slik fruktfjøl :)
Bilde

Svar