GSAK

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Sted: Hedmark

GSAK

Legg inn av Viking_Princess » fre 25 jan 2013 21:47

Ok, nå høres jeg vel skikkelig noob ut, men jeg har aldri brukt GSAK, aldri skjønt greia med programmet, aldri brydd meg om å laste det ned.
Hva får jeg når jeg gjør det?
Hva er fordelene, hva er gøyalt med det programmet?
Hvorfor bruker "alle" det?
Bilde

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Sted: Sande i Vestfold

Re: GSAK

Legg inn av Barskog » fre 25 jan 2013 22:17

Noob eller ikke noob. Tror egentlig bare en liten del av geocachere bruker dette. Har selv både installert og avinstallert det, var ikke nyttig for min del. Tror det kommer helt an på personlighet og interesser.
Virker noen ganger som verktøyet er det eneste saliggjørende. Ja, kanskje for noen, men absolutt ikke for oss alle. Mulig Groundspeaks har endret seg, men der finner jeg de spørringene jeg trenger, men vi er ikke alle like :)

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker

Legg inn av TA- » fre 25 jan 2013 22:43

Vet ikke om det er gøy, men det er ihvertfall nyttig ;)

Jeg bruker det til å ha oversikt over alle cachene i Norge, og laster alle cachene i det området jeg skal cache i enkelt og greit over på GPSen.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » fre 25 jan 2013 23:22

Jeg synes det er gøy! :)

Jeg synes det er lettere å søke opp spesielle cacher der, enn på geocaching.com.

Og så bruker jeg GSAK til å logge cacher, holde styr på antall funn, lage statistikk til profilsiden min, overføre cacher til GPS inkludert attributter og alle logger, etc.
Bilde

maristua
Bruker
Bruker

Legg inn av maristua » fre 25 jan 2013 23:30

hvordan får du attributtene over til GPS via GSAK?
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior

Legg inn av mamoreb » fre 25 jan 2013 23:38

maristua skrev:hvordan får du attributtene over til GPS via GSAK?
Jeg bruker en makro som heter "garmin gps export". Mer info: http://gsak.net/board/index.php?showtopic=7745&st=0
Bilde

Hvammen
Bruker
Bruker

Legg inn av Hvammen » lør 26 jan 2013 00:40

Det jeg kanskje synes er mest nyttig er muligheten for å tegne polygoner oppå et kartutsnitt, for deretter å overføre disse til GPS. Oversiktlig og greit!

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olea » lør 26 jan 2013 19:07

Folk bruker GSAK til mye rart. For meg er det viktigste:
  • Overføring av cacher til GPS-ene. Jada, jeg vet at en del nyere GPS-er kan bruke gpx-filene fra Groundspeak, men det hjelper ikke så mye for de andre GPS-ene. TomTom-en for eksempel, vil ha cachene inn i et eget format Det fikser GSAK.
  • Holde oversikt over korrigerte koordinater og notater. Det begynner å bli en stund siden Groundspeak tilbød dette på sine nettsider, så dette er kanskje ikke så viktig lenger. Dog er det flere som har erfart at Groundspeak har slettet notatene. Det skjer neppe flere ganger, men hvorfor ta sjansen? Groundspeak tilbyr ingen oversikt over hvilke cacher som har korrigerte koordinater – igjen er GSAK redningen.
  • Finne «ledige» områder på steder med høy cachetetthet.
  • Sjekke om jeg er kvalifisert til diverse challenge-cacher. Du kan sjekke om du er kvalifisert til å logge denne på flere måter, men jeg synes nå det er enklest med GSAK.
  • Generere statistikker. Her også har Groundspeak kommet med et tilbud i senere tid, men jeg foretrekker statistikken fra FindStatGen.
Bilde

hIa69
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av hIa69 » lør 26 jan 2013 21:08

Det som irriterer meg mest med GSAK er et man må laste ned en makro for "alt". Kjøpt og prøvd, men venter til etter et event før jeg hiver det ut !!!!

Hvammen
Bruker
Bruker

Legg inn av Hvammen » lør 26 jan 2013 21:33

Du må slettes ikke laste ned en makro for alt. Du kan i utgangspunktet gjøre alt uten makroer, men hvorfor gjøre det tungvint når noen har gjort jobben for deg?

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Kontakt:

Legg inn av cachepus » søn 27 jan 2013 00:05

Jeg bruker GSAK av flere av de samme grunnene som over her, der korrigering av koordinater, oppdatering av diverse bokmerkelister og overføring til gps er viktigst for meg. I det siste har mye av det jeg tidligere brukte GSAK til blitt erstattet av tilsvarende funksjonalitet hos project-gc.com, men frem til de tilbyr det overfor nevnte bruker jeg fortsatt GSAK til det. Det dumme med GSAK er at det ikke støttes av Mac (jobblaptop, ikke mitt valg, host, kremt), og jeg må starte det gamle treskeverket av en desktopmaskin for å gjøre gps klar til en tur ut.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Sted: Hedmark

Legg inn av Viking_Princess » man 28 jan 2013 19:53

Jeg liker statistikk og slik, men veit ikke om dette er helt for meg, høres slitsomt ut :P haha
Men jeg får se om jeg laster det ned en dag og prøver meg på den :)
Så finner jeg vel raskt nok ut om det er noe for meg :)
Takk for svar folkens!
Bilde

Rhesus Minus
Junior
Junior

Legg inn av Rhesus Minus » tir 29 jan 2013 09:01

hIa69 skrev:Det som irriterer meg mest med GSAK er et man må laste ned en makro for "alt". Kjøpt og prøvd, men venter til etter et event før jeg hiver det ut !!!!
Jeg vil nå si at dette med makroer faktisk er STYRKEN til GSAK.
Det å lage et program, som ut av boksen passer alle perfekt, er jo umulig...

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » tir 29 jan 2013 13:46

Jeg er trofast bruker av GSAK og har vært det i flere år. Den brukes til all håndtering av cachene, og alle norske cacher blir oppdatert vi PQene hver uke. Statistikkmulighetene og makromulighetene er passer meg utmerket. Spesielt nå i det siste med mulghetene for å legge kommune på den enkelte cache. Mulighetene i APIen er også en klar fordel med GSAK, blant annet til å hente nye cacher for et område. Oppdatere cachedata, og å logge cachene.

Nettop det siste ble et problem etter at jeg lastet opp en ny versjon av gsak etter å ha oppdatert til Win 8. Nå får jeg en feilmelding når jeg åpner "publiser logger". Den angir at det er et missforhold mellom antallet kolonner. Der det forventes 19 finner den 18? Mener jeg har sett en fix for dette, men greier ikke å finne den nå :?
Håper noen kan hjelpe
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior

Legg inn av mamoreb » tir 29 jan 2013 14:37

Jeg tror ikke jeg har nok peiling til å løse problemet, men jeg fikk samme feilmelding da jeg prøvde å importere databasen min i en annen versjon av GSAK enn den var eksportert fra. Problemet løste seg da jeg oppdaterte begge GSAK-installasjonene til nyeste versjon, før jeg eksporterte. Du har vel ikke tilgang til den gamle installasjonen lengre...?
Bilde

Svar