Garmin Oregon 600/650

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo
Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Catch » fre 31 mai 2013 14:39

Oregon 6x0 (WebUpdater) software version 2.70

Changes made from version 2.60 to 2.70:
Added support for new ActiveRouting cartography
Improved support for Garmin LakeVü HD cartography
Improved photo quality (650/650t models)
Fixed potential shutdown when viewing Calendar application
Fixed issue with waypoint distances in Waypoint Averaging application
Fixed issue with waypoint deletion when results are filtered
Fixed issue with reimporting new GPX/GGZ files
Fixed issue with unknown geocache containers being marked as Large
Fixed issue with scroll arrows on current track info page
Fixed intermittent issue with vehicle appearing off center in 3D View application
Fixed uppercase Czech keyboard in landscape orientation
Mvh Catch
Bilde

espenbe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:fre 04 jun 2010 06:28

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av espenbe » lør 08 jun 2013 19:56

Nå er ihvertfall Oregon 650 bestilt hos Roheim Technology. 550T tok kvelden i ettermiddag. Glasset ble fullstendig knust etter en tur i veska til kona så da hadde jeg ikke annet valg enn å styrtbestille en ny GPS. Håper den kommer snart så jeg ikke får varige skader av å ikke ha en skikkelig GPS i hus :?
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » søn 09 jun 2013 08:02

espenbe skrev:Håper den kommer snart så jeg ikke får varige skader av å ikke ha en skikkelig GPS i hus :?
Det er ingen i landet som har fått 650 på lager ennå, og leveringsdatoene skyves stadig frem i tid... Så jeg tror du må regne med litt venting...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av maristua » søn 09 jun 2013 18:28

På nettsiden til Roheim Technology står det følgende om Oregon 600 og 650:
3” vendbar berøringsskjerm, betjenes enkelt også med hansker

Jeg er veldig spent på å høre om det faktisk stemmer at det er enkelt å betjene skjermen med hansker eller om det bare er et salgstriks.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Frodebs » søn 09 jun 2013 22:33

Er det noen som har noen praktiske erfaringer med hvor mye glonass-støtte betyr i praksis? Tenker på nøyaktighet og hvor fort en får posisjon ved oppstart.

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av buzkaz » man 10 jun 2013 14:24

Jeg har ikke akkurat målt, men jeg opplever en god forbedring på hastigheten når jeg har på Glonass. Etter at enheten har startet opp har jeg stort sett en røff posisjon etter bare noen få sekunder. På min gamle 62s kan det fort ta et minutt eller mer, og ofte må jeg stå helt stille mens den får summet seg (særlig under tredekke eller hvis man er litt "dypt" i terrenget)

OBS: Glonass er avskrudd per default! Tok litt tid før jeg oppdaget det.

Ellers: Kan si meg godt fornøyd med denne modellen. Har hatt en Etrex Vista hcx og 62s før, og de hadde begge sine sterke og svake sider - men Oregon 600 står ikke tilbake for noen av disse i mine øyne. Det mangler littegrann på å være helt perfekt - spesielt er det dumt at GPX-taggene til groundspeak foreløpig ikke parses. Håper at dette endrer seg i en ny firmware-versjon. Det mest positive, synes jeg, er GGZ-formatet og de mulighetene det gir; det går mye mye raskere å slå opp i GPX-filene hvis de er delt opp i relativt små deler og rullet inn i en stor GGZ.

Det optimale nå hadde vært hvis man kunne få en "felles" GGZ-fil for hvert land/region, og så dra ned en PQ med sine egne funn for å slippe å manipulere GGZen.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » man 10 jun 2013 14:32

buzkaz skrev:spesielt er det dumt at GPX-taggene til groundspeak foreløpig ikke parses.
Kan du utdype hva du mener? Er det funksjonalitet som mangler på Oregon 600/650, som finnes på tidligere modeller?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av buzkaz » man 10 jun 2013 15:23

thomfre skrev:
buzkaz skrev:spesielt er det dumt at GPX-taggene til groundspeak foreløpig ikke parses.
Kan du utdype hva du mener? Er det funksjonalitet som mangler på Oregon 600/650, som finnes på tidligere modeller?
Utsagnet mitt der er litt for grovkornet. Tror ikke det "mangler" noe som sådan - men jeg har ikke sjekket på tidligere modeller. Det jeg mener er at ikke all informasjonen om cachen fra groundspeak blir tolket av garmin (foreløpig). Dermed må man fremdeles gjøre endel ekstraarbeid (filtrere i GSAK e.l.)

Detaljene: GPX-filene fra geocaching.com har i tillegg till "standard" GPX-tagging noen egne tagger som groundspeak har definert, f.eks

Kode: Velg alt

<groundspeak:difficulty>1.5</groundspeak:difficulty>
.. denne taggen parses helt tydelig av Garmin, da man kan se difficulty (og sortere på den). Men derimot bryr ikke min Oregon seg om tagger som denne:
<groundspeak:cache id=xxx available="False"archived="False" [...]>
- og resultatet blir at såvel disablede som arkiverte cacher dukker opp som grønne skattekister på kartet, til forvirring..

Jeg vet at jeg kan sortere vekk disse i PQer, men det er en mindre elegant løsning enn om enheten selv er bevisst på disse attributtene. Bl.a. i forhold til muligheten for å slenge inn en PQ med oppdateringer for et lite område, istedenfor å bytte ut hele GGZen med samtlige norske cacher. Dessuten er det "kjekt å ha" også informasjon om både unavailable og arkiverte cacher, og det er ingen teknisk grunn til å la være.

Det hadde jo vært helt strålende hvis samtlige tagger/attributter ble tolket, og man fikk mulighet til å sortere på dem. F.eks hadde det vært flott om man kunne søkt opp bare de cachene som var vintersikre, eller bare de som var barnevennlige osv. Det er ikke vanskelig sånt rent teknisk, jeg bare håper at Garmin ønsker og gidder å lage funksjonaliteten.. kan jo tenkes at de ikke ønsker å gjøre det for lett å bruke Groundspeak sin løsning fremfor sin egen Opencaching.. samtidig så burde det jo være i deres interesse siden "ingen" bruker opencaching.

Jeg velger å tro&håpe at det kommer i en fremtidig versjon!

espenbe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:fre 04 jun 2010 06:28

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av espenbe » man 10 jun 2013 15:29

Jeg fikk svar fra Roheim tech idag og de kunne melde om at 650 er forsinket. De forventer å få den inn i neste uke.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » man 10 jun 2013 15:38

buzkaz skrev:Det hadde jo vært helt strålende hvis samtlige tagger/attributter ble tolket, og man fikk mulighet til å sortere på dem. F.eks hadde det vært flott om man kunne søkt opp bare de cachene som var vintersikre, eller bare de som var barnevennlige osv. Det er ikke vanskelig sånt rent teknisk, jeg bare håper at Garmin ønsker og gidder å lage funksjonaliteten.. kan jo tenkes at de ikke ønsker å gjøre det for lett å bruke Groundspeak sin løsning fremfor sin egen Opencaching.. samtidig så burde det jo være i deres interesse siden "ingen" bruker opencaching.

Jeg velger å tro&håpe at det kommer i en fremtidig versjon!
Da er det nok akkurat likt som det er på alle andre Garmin modeller, dessverre. For meg ser det ut som Garmin beveger seg lenger og lenger vekk fra Groundspeak, så jeg har ingen stor tro på at dette blir gjort noe med - men jeg håper jeg tar feil!

Indikering av disabled fikser jeg i GSAK, ved at en makro putter to utropstegn forran cachenavnet på deaktiverte cacher under generering av GPX-filer. (navnet endres altså kun i GPX-fila, ikke i GSAK-databasen min). Tilsvarende løsning bruker jeg på løste mystery, de får en stjerne forran navnet. Attributter får jeg med ved at GSAK lager en "falsk" logg som dukker opp over alle andre logger.

Det er selvfølgelig ikke like elegant som en skikkelig implementering ville vært, men det er en veldig god midlertidig løsning.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av sven-egil » man 10 jun 2013 20:14

Det ser ut som Groundspeak bruker Magellan som sin GPS partner.
Garmin tviholder på opencaching.

Garmin fjerner jo mer og mer som er Groundspeak, F.eks Whereigo.
(Ja det er noen modeller siden)

Og her i Norge må vi enten kjøpe Garmin eller bruke mobil/nettbrett.
Andre konkurrenter finnes ikke.... :evil:

Så jeg tror egentlig ikke Garmin bråsnur og innfører 100% Geocaching fra Groundspeak :(
Bilde Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av gacrux » ons 12 jun 2013 07:04

Et førsteinntrykk.

Jeg synes Oregon 550 ligger litt bedre i hånden enn denne. Det er ikke så store forskjeller, men metallstykke på baksiden virket litt klumpete.
Fant ikke noe håndlenke i pakken. Hvor ble det av den gode gamle boksen. Denne var så finurlig pakket at da jeg endelig fikk den opp spredte alt innholdet seg utover det øvrige rotet mitt.
Skjermen var overraskende liten. Dvs. Det er bare et lite stykke på midten som er skjerm, resten er gless.
Dette er egentlig en illusjon, for skjermen er nøyaktig like stor som på Oregon 550, men det virker litt rart med så bred ramme rundt som ikke er for noe.

Så var det klart for første tur. GPS+GLONNAS på. Minnebrikke med kart ble flyttet, lastet opp et par tusen cacher og dro avgårde. Skjermen er veldig klar og lettlest.
Festet på sykkelen jeg passet, og det var lett å lese skjermen underveis også. Her er heldigvis en stor forbedring fra 550.
Også menysystemet virker mer ryddig her. Jeg får ikke alle datafelt slik jag vil ha det, men jeg får bruke litt tid på dette, så finner jeg nok ut av det.

Første cache "Oslo higway E6 Travelbug hotell". Geocachedashbordet på kartet var bra. Jeg rotet litt før fant cachen. 15 m til mål .... dette var ikke bra.
Tim1001 er ikke noe dårlig cacheutlegger, så 15m er feil. Etter å ha tenkt litt på dette sjekket jeg alle innstillinger. Den hadde "lock on road" som standard.
Dermed trodde den jeg sto på gangveien når jeg fant cachen. En liten felle det er raskt å plume i.

Så var det klart for den store fastmerketesten. GPS ble plassert eksakt over et fastmerke og fikk midle i 5 min. Fasit: feil på 4m.
Det var ikke så bra. Jeg skal teste mer med innstillinger.

Det synes jeg var dårlig. Jeg skal teste mer på dette...
Vedlegg
20130611_210616[1].jpg
20130611_210616[1].jpg (5.23MiB)Vist 9930 ganger
Otto Milvang

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av buzkaz » ons 12 jun 2013 13:06

gacrux skrev:Tim1001 er ikke noe dårlig cacheutlegger, så 15m er feil. Etter å ha tenkt litt på dette sjekket jeg alle innstillinger. Den hadde "lock on road" som standard.
Dermed trodde den jeg sto på gangveien når jeg fant cachen. En liten felle det er raskt å plume i.
Dæsken, det forklarer et par ting. Min var også default skrudd på (v2.70). Har ikke fått cachet i skauen med 600 ennå, jammen glad jeg fant ut dette først.

Så da er det iallefall to ting man må huske på:

Setup -> System -> Satellite System: GPS + Glonass (default: GPS)
Setup -> System -> Routing -> Lock on Road: Off (default: on)

Noen som har noen flere tips til instillinger? Jeg har fiklet endel med mine, men det har vært "i felten", så jeg husker ikke lenger akkurat hva. Prøver å få til noe fornuftig med datafelter istedenfor / i tillegg til geocaching-dashboardet, men sliter litt med å få det slik jeg vil.

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av cachepus » ons 12 jun 2013 13:33

Her er en del tips for å spare batteri: http://garminoregon6xx.wikispaces.com/P ... ery%20Life

Det er sikkert ikke alt man trenger gjøre av det som er listet der, men om det er noe man føler man ikke trenger er det lurt at det ikke trenger unødig strøm.

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av LUDO » ons 12 jun 2013 19:57

Hvilke årsaker ligger til grunn for folks valg mellom 600 og 650? Altså, hva gjorde at du valgte den modellen du gjorde?

- oppladbart batteri i 650 (positivt)?
- kamera på 650 (positivt)?
- 600 billigere?
- annet?
Bilde Bilde
Bilde

Svar