Garmin Oregon 600/650

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » lør 15 jun 2013 14:22

thomfre skrev:Samme hva jeg gjør klarer jeg ikke lage et filter - jeg kommer aldri vekk i fra filterskjermen, og plutselig resetter den alle endringer jeg har gjort i filteret. De lagrede filterene som følger med klarer jeg heller ikke få til å fungere... Kan det være at filter kun fungerer når man bruker GGZ?
Etter å ha sjekka litt har jeg funnet ut at det er bug som gjør at filtrering kun fungerer når man har satt språk til engelsk...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av cachepus » søn 16 jun 2013 00:52

thomfre skrev:
thomfre skrev:Samme hva jeg gjør klarer jeg ikke lage et filter - jeg kommer aldri vekk i fra filterskjermen, og plutselig resetter den alle endringer jeg har gjort i filteret. De lagrede filterene som følger med klarer jeg heller ikke få til å fungere... Kan det være at filter kun fungerer når man bruker GGZ?
Etter å ha sjekka litt har jeg funnet ut at det er bug som gjør at filtrering kun fungerer når man har satt språk til engelsk...
Jeg hadde også problemer med filtrering, men fikk det til til slutt. Godt mulig det var språket som utgjorde forskjellen, men jeg hadde også rotet til de forhåndsdefinerte filtrene på et vis slik at de var lagret med alle valg slått på, så jeg måtte inn på alle de og endre og lagre på nytt.
Aina S.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » søn 16 jun 2013 08:30

cachepus skrev:Jeg hadde også problemer med filtrering, men fikk det til til slutt. Godt mulig det var språket som utgjorde forskjellen, men jeg hadde også rotet til de forhåndsdefinerte filtrene på et vis slik at de var lagret med alle valg slått på, så jeg måtte inn på alle de og endre og lagre på nytt.
Det er rapportert inn to forskjellige bug som har med filter å gjøre. Det ene er at det ikke fungerer med annet enn engelsk, og det andre er at alle filter fungerer likt som filteret som har alle valg slått på. Så det er ikke sikkert du har rotet så mye.

Det beste er nok uansett å sette den til å bruke engelsk språk, det ser ut til å fungere en hel del bedre!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Team eika » søn 16 jun 2013 11:04

Går jeg glipp av noe ved ikke å bruke filter eller gjør jeg ting på en tungvind måte?
Kan noen sette opp step for step hvordan en konverterer cachene over til garmin format?
Hvor skal gpx fila ligge, skal gps være tilkoblet pc osv....

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av gacrux » søn 16 jun 2013 13:11

Mistet i skogen ved Skullerud ... :cry: :cry:
Den lille tiden jeg hadde den må jeg si at skjermen var utrolig god. Burde vørt større, men det er en annen ting.
Og så synes jeg den var unøyaktig. Et av sporene gled ut så mye som 70m selv om GPS ble holdt i hånden med god sikt.
Testing mot fastmerkeregisteret med midling over 5 min var opp til 5m feil. En test med GLONNAS avslått hadde 2m feil!
Hødemålern viste stort sett 80m feil.

Men jeg skulle gjerne funnet den igjen. Skal på leting i morgen.
For Østmarka Ola-diltere på forumet var det fra post 30 og ned til Vannverket.
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » man 17 jun 2013 10:24

Nå har jeg fått testet den litt mer, med alle cacher i Norge lastet innpå i GGZ-format.

Jeg er litt skuffet over hvor treg den er til å åpne lista over nærmeste cacher, mtp. at det er under 30 000 cacher - den skal jo takle 4 millioner...
Når den først har fått opp lista er den ganske rask til å få frem cachen. Lista ser litt amtørmessig ut hvis du er på steder hvor det er langt mellom cachene, da blir avstandensteksten så brei at den står skrevet over resten av innholdet.

Men det er en filleting sammenlignet med nøyaktigheten - den er skuffende dårlig. Det føles litt som jeg cacher med mobiltelefon, plutselig var den 70 meter unna i motsatt retning av det Montanaen sa den var :O Montanaen sier nesten alltid at den har 2-3m nøyaktighet, Oregonen kommer nestne aldri under 6m.

Utenom cachelista er den ganske rask, skjermen er knallgod og er fullt lesbar i sterkt sollys og det nye menysystemet er et stort skritt i en litt mer moderne retning.

Alt i alt så har den stort potensiale, jeg krysser fingrene og håper på en snarlig firmwareoppgradering!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av sven-egil » man 17 jun 2013 13:11

Grunnen til at den er treg til å laste cacher, er at den indexserer etter avstand når man åpner listen.

Så den henter kun de nærmeste og resten ligger skjult i minnet.
Altså har det ikke noe å si om man har 10000 eller 1 million cacher.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av sven-egil » man 17 jun 2013 13:13

Foresten, man er jo gratis Beta tester for Garmin noen måneder....(eller man betaler for å teste for dem)
Slik er det med alt nytt Garmin utstyr, skal du ha noe som virker optimalt bør du kjøpe noe som har vært i salg et års tid....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » man 17 jun 2013 13:22

sven-egil skrev:Foresten, man er jo gratis Beta tester for Garmin noen måneder....(eller man betaler for å teste for dem)
Slik er det med alt nytt Garmin utstyr, skal du ha noe som virker optimalt bør du kjøpe noe som har vært i salg et års tid....
Jeg vet... Jeg "betatester" fortsatt en Montana :D Og så var jeg lur nok til å kjøpe en splitter ny Nüvi, trenger jeg si mer? :non:
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av gacrux » man 17 jun 2013 20:24

En ting er betatesting.
Det har sine utfordringer. Husker Colorado var en katastrofe da den kom.

Men, dårlig nøyaktighet løses vel ikke med softwareoppdateringer.
Dette er jo kombinasjon av GPS-chip, antennesystem mm. og løses ikke med software.

Her er noen tester mot fastmerker på Ekeberg og Lofsrud.
For alle gjelder det at WP ble midlet over 5 min. GLONNAS betyr GPS+GLONNAS.

11.juni LOFSRUD GLONNAS 3.78
12.juni EKEBERG GLONNAS 4.74
12.juni EKEBERG GLONNAS 4.28
15.juni EKEBERG GPS 2.05
15.juni EKEBERG GLONNAS 3.05
15.juni LOFSRUD GPS 2.52
15.juni LOFSRUD GLONNAS 2.78

Dette er tall som ikke begeistrer. (Men så har jeg jo effektivt kvittet meg med GPSen allerede 8) )
Otto Milvang

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Team eika » man 17 jun 2013 20:29

Jeg har ikke noe forhold til de tallene du viser til her. Hva ligger andre kjente modeller på?
Hvilken er best av de som er testet?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av sven-egil » man 17 jun 2013 21:51

Jeg har nå funnet de cachene jeg har lett etter :?
Synes ikke krydderboksen er så ille til å finne frem.
Mulig midlingen faktisk skaper mer unøyaktighet en direkte måling?????
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Mr.Jacobsen » man 17 jun 2013 22:38

Bruker du ikke Montana som bilnavigasjon frem til cachen ?
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av gacrux » man 17 jun 2013 22:44

sven-egil skrev:Mulig midlingen faktisk skaper mer unøyaktighet en direkte måling?????
Jeg har tenkt samme tanken ... og jeg var overrasket over at midling med GLONNAS for to tester var dårligere enn uten (og omtrent på samme tid).
Det KAN være en software blemme her. Planen var å prøve egen midling, mwn jwg fikk ikke NMEA til å virke med Garmin Spinner.
Antagligvis en feil i Software. Dette virker på andre modeller.

Svar til forventet: Jeg hadde ventet bedre enn to meter for midling over 5 min med to samtidiger GNSS systemer.
Slik tallene framstår er Oregon 650 dårligere enn mobiltelefonen min.
Otto Milvang

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Frodebs » tir 18 jun 2013 08:44

Jeg tror jeg har fått svar på det jeg egentlig lurte på: Løp og kjøp eller gi beng. Ettersom jeg er rimelig fornøyd med den enheten jeg har i dag, bruker jeg pengene på noe annet, men vol sikkert kjøpe den på sikt.

Svar