GPS i tunneler

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker
Innlegg:255
Registrert:fre 01 feb 2008 16:39
Sted:Oslo
GPS i tunneler

Legg inn av srednasoft » tor 10 apr 2008 20:13

Er det slik at enkelte tunneler har innlagt noe som gjør at GPSen holder seg på veien og måler ca. riktig fart?
Jeg fikk høre av noen at det kunne virke som om dette var tilfelle i bl.a enkelte tunneler i Tyskland og andre steder i Europa.
Jeg tror de benyttet Garmin Nuvi 660.

Snakker vi kanskje om en forsinket 1. april spøk?
BildeBildeBilde

Brukeravatar
botta
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 01:36
Sted:Oslo

Re: GPS i tunneler

Legg inn av botta » tor 10 apr 2008 20:28

srednasoft skrev:Er det slik at enkelte tunneler har innlagt noe som gjør at GPSen holder seg på veien og måler ca. riktig fart?
Jeg fikk høre av noen at det kunne virke som om dette var tilfelle i bl.a enkelte tunneler i Tyskland og andre steder i Europa.
Jeg tror de benyttet Garmin Nuvi 660.

Snakker vi kanskje om en forsinket 1. april spøk?
Med min Garmin 760 så har jeg full dekkning i Norby tunnelen enkelte ganger. Så jeg har også lurt på det.
MVH Botta

BildeBilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: GPS i tunneler

Legg inn av bjorges » tor 10 apr 2008 21:35

Min TomTom har noe som kalles ASN (Assisted Satelite Navigation tror jeg), som slår inn når jeg kjører inn i en tunnell. Jeg tror ikke denne er noe mer avansert enn at den "tar vare på hastigheten din" inn i tunnellen, og antar en gitt fremdrift.

I beste fall tror jeg det er det som skjer med en Garmin også. Jeg har i allefall ikke hørt om at det installeres "navigasjonshjelpemidler" i tunneller som kan assistere "alle" GPS-mottagere.
Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: GPS i tunneler

Legg inn av ok67 » tor 10 apr 2008 22:19

Ser at f.eks. TomTom GO 920T har noe som kalles "Enhanced Positioning Technology". Av reklamefilmsnutten ser det ut til å være et akselerometer som overtar når den mister kontakt med satellittene.

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: GPS i tunneler

Legg inn av Vidar_M » tor 10 apr 2008 22:52

Min BilGPS Garmin Nuvi 660 går over i tunellmodus når den går inn i tuneller.
Det betyr ikke annet enn at den farten jeg har inn i tunellen er den GPSen regner med jeg har gjenom hele tunellen
og den klager dermed ikke på at den har mistet sattelittforbindelse.
Den vet jo av kartet når det er tuneller.
Det hender dermed, hvis jeg plutserlig kjører saktere inne i tunellen at den tror jeg er framme ved utgangen lenge før jeg er det, og da begynner den å klage på at den har mistet sattelittforbindelsen.
Bilde

Brukeravatar
bishqair
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 11 apr 2008 03:34
Sted:Pilestredet Park

Re: GPS i tunneler

Legg inn av bishqair » fre 11 apr 2008 03:46

Min Garmin 250 setter inn en automatisk følge inne i tunnelen. Da er det samme fart gjennom hele tunnelen som da jeg hadde i det jeg kjørte inn og den prøver å måle beliggenheten min i forhold til det. Fungerer egentlig ganske bra :D
Bilde

anders99

Re: GPS i tunneler

Legg inn av anders99 » fre 11 apr 2008 06:57

bishqair skrev:Min Garmin 250 setter inn en automatisk følge inne i tunnelen. Da er det samme fart gjennom hele tunnelen som da jeg hadde i det jeg kjørte inn og den prøver å måle beliggenheten min i forhold til det. Fungerer egentlig ganske bra :D
TomTom har samme funksjonen. Fungerer ok når trafikken flyter, men gir spennende effekter når du møter køen 50 meter inne i tunnellen. Spesielt dersom du skal av på en avkjøringsrampe før du kommer ut igjen.

Brukeravatar
Luna B
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:26
Registrert:ons 09 jan 2008 13:46
Sted:Bjørgvin

Re: GPS i tunneler

Legg inn av Luna B » fre 11 apr 2008 08:53

Vår TomTom fungerer greit for korte tunneller, men ved lengre (>1km?) rykker den plutselig "tilbake til start" (tilsvarer tunellinnløpet). Ikke noe stort problem, da vi normalt vet hvor vi er, men utfordringen kan være om vi er på ukjent sted og egentlig skulle tatt av rett etter utløpet...

Mener det var en tråd på starte i høst om en (relativt dyr) bil-GPS som er "koblet til" fartsmåler el.l., og som dermed visste hvor den var i tunneller selv om satelittene falt ut.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: GPS i tunneler

Legg inn av bjorges » fre 11 apr 2008 09:09

On-Board-GPSer er som regel satt opp med en gyro som registrerer retningsendring, i tillegg til at det finnes en kobling til hjulene for å registrere avstand. Disse to "faktorene" benyttes til å beregne bilens possisjon i tunneller. Frittstående GPSer har hverken gyro eller kobling til bilens avstandsmåler, og kan følgelig heller ikke annet enn anta forflyttning inne i en tunnell.
Bilde

Brukeravatar
LA5HJA
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:man 25 feb 2008 06:38

Re: GPS i tunneler

Legg inn av LA5HJA » søn 13 apr 2008 19:20

Ut i fra det jeg vet om mangel på nødsamband i Norske fjell med hull i, vil jeg bestride på det sterkeste at veimyndighetene "brått" har funnet penger til å sette opp dekning for GPS i disse hullene. Det måtte vel være bortimot det mest bortkastede de kunne benytte penger til siden avkjøringer i fjellhull som regel er rimelig godt nok merket. 8) Jeg ser derimot at min 60CSx holder koken de første 2-300 meterene før den skriker om manglende dekning.

Brukeravatar
bishqair
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 11 apr 2008 03:34
Sted:Pilestredet Park

Re: GPS i tunneler

Legg inn av bishqair » man 14 apr 2008 11:09

anders99 skrev: TomTom har samme funksjonen. Fungerer ok når trafikken flyter, men gir spennende effekter når du møter køen 50 meter inne i tunnellen. Spesielt dersom du skal av på en avkjøringsrampe før du kommer ut igjen.
Hehe, da hopper som oftest ganske langt ut av tunnelen.. Men hvis man følger med på GPS før man kjører inn og leser hvor den vil at man skal av, så er jo det bare å følge med på skiltene når man kjører inn.
Bilde

Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland

Re: GPS i tunneler

Legg inn av jonleo » ons 21 mai 2008 17:33

Såvidt jeg kan forstå, ut fra hvordan GPS (GNSS burde det vel kalles nå) fungerer, så ser jeg for meg at å få dekning i tuneller vil være en rimelig håpløs og kostbar affære. Jeg har aldri hørt snakk om engang at det kunne vært aktuelt.
Mottakeren din i bilen, enten det er en håndholdt eller fastmontert eller hva som helst, er helt avhengig av å ha fri sikt til satellittene den bruker, i en så rett linje som mulig. Du kan nok få dekning noen meter inn i tuneller, men det vil være så befengt med refleksjoner (multipath) at det vil uansett være dårlig. Det beste jeg kan se for meg er en løsning der det er satt opp sendere i kjente punkter inne i tunellen som publiserer sin posisjon til mottakeren din etterhvert som du passerer dem, men det ville nok vært kostbart å få det til i alle landets tuneller..
Men ja, mange mottakere for bil har innebygde funksjoner for å bruke kartdata og data om bilens fart og retning til å beregne dens posisjon i tunellene..
- JonLeo

Bilde

Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker
Innlegg:255
Registrert:fre 01 feb 2008 16:39
Sted:Oslo

Re: GPS i tunneler

Legg inn av srednasoft » tor 22 mai 2008 11:20

Takk for mange fine innlegg i denne tråden.

Det at GPSen vet at det nå er en tunnel på kartet og at bilen kommer inn i den i en viss hastighet og det igjen resulterer i en simulering av bevegelse på kartet er greit nok for meg. Dedikert GPS posisjonssendere i tunnellen er kanskje for mye forlangt?
BildeBildeBilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: GPS i tunneler

Legg inn av pjacklam » tor 22 mai 2008 11:34

botta skrev:Med min Garmin 760 så har jeg full dekkning i Norby tunnelen enkelte ganger. Så jeg har også lurt på det.
Jeg lurer på hva du mener med «full dekning». Ser du på GPS-en at den faktisk har kontakt med satellitter også inni tunnelen?

Satellittbildet på min 60 CS viser at den mister kontakt med satellittene så snart jeg er inni en tunnel, men på kartet vil GPS-en vise fremdrift en viss tid, tilsynelatende som om den har kontakt med satellittene, inntil det kommer en advarsel om at den har mistet kontakt med satellittene.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: GPS i tunneler

Legg inn av berntm » tor 22 mai 2008 13:52

EN GPS-mottaker beregner posisjonen ved hjelp av satelittenes posisjon og differansen i tid signalet bruker fra de respektive satelittene til mottakeren. Hvis man greide å formidle satelitt-signalet inn i en tunell f.eks. v.hj.a en antenne av den typen man bruker for FM-signal i tuneller, ville posisjonen bli som om GPS-mottakeren stod i tunellåpningen. M.a.o, gir det ingen mening å bruke GPS-signalet inne i tunneller til å beregne posisjon.

Dette også er årsaken til at GPS har dårlig presisjon i urbane strøk med mye høyhus, siden signalene blir reflektert fra byggene.

Svar