Smarttelefon vs håndholdt gps

Duppeditter og programvare
neWhouZe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tir 04 sep 2012 13:34
Sted:Sande i Vestfold
Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av neWhouZe » tir 20 nov 2012 13:07

Jeg har holdt på med geocaching en liten stund nå, og jeg har klart meg fint med epletelefonen min sammen med appen fra Groundspeak. Har blitt såpass bitt av basillen at jeg nå vurderer å invistere i en dedikert gps. Det jeg lurer på er om det er verdt å kjøpe meg en gps til et par tusen kroner, når jeg allerede har en epledings som fungerer allright?

- Hva er det som gjør at dere, som sverger til håndholdt gps, syns at dette er bedre enn en smarttelefon?
- Har smarttelefonen noen fordeler kontra gps?
- Holder det å kjøpe en Garmin eTrex 20 til 1200 spenn, eller bør man opp på f.eks. Garmin GPSmap 62s til 2300?
- Er det mye styr å legge inn, og oppdatere filer slik at gpsèn er klar for tur?

Det som jeg personlig ser på som en fordel med gps er batterikapasitet og mulighet til å bruke den i all slags vær uten å være redd for at den skal bli fuktskadet.
Bilde

---neWhouZe---

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av tomahg » tir 20 nov 2012 13:50

neWhouZe skrev: - Hva er det som gjør at dere, som sverger til håndholdt gps, syns at dette er bedre enn en smarttelefon?
Den er mer nøyaktig, den tåler regn, støt og støv. I tillegg kan jeg bytte batterier (AA) når jeg er ute på en lengre tur...
neWhouZe skrev: - Har smarttelefonen noen fordeler kontra gps?
Den er alltid online. Tilgang til ferske cacher og siste logger uten å måtte oppdatere....
Og ikke minst; den er alltid med! :wink:

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av Frodebs » tir 20 nov 2012 13:52

Dette har blitt diskutert ofte her. Veldig mange mener at en får bedre nøyaktighet med dedikert enhet. Det er ikke jeg enig i. Den største forskjellen jeg ser er at jeg synes det er lettere å se hvilken vei jeg skal gå når det er 10 meter igjen til målet på en dedikert enhet. Som premium member er det veldig lett å sette opp slik at du får tilsendt filer med alle cacher i området. Denne fila kopierer du til enheten og går ut på tur.

neWhouZe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tir 04 sep 2012 13:34
Sted:Sande i Vestfold

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av neWhouZe » tir 20 nov 2012 13:56

Frodebs skrev:Dette har blitt diskutert ofte her. Veldig mange mener at en får bedre nøyaktighet med dedikert enhet. Det er ikke jeg enig i. Den største forskjellen jeg ser er at jeg synes det er lettere å se hvilken vei jeg skal gå når det er 10 meter igjen til målet på en dedikert enhet. Som premium member er det veldig lett å sette opp slik at du får tilsendt filer med alle cacher i området. Denne fila kopierer du til enheten og går ut på tur.
Kommer cachene opp i kartet slik som den gjør på telefonen? Eks. kan man søke på de 30 nærmeste cachene ut i fra hvor du står, eller får man opp ei liste med masse filer? Liker hvor brukervennlig mobilappen er.
Bilde

---neWhouZe---

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av thomfre » tir 20 nov 2012 14:04

neWhouZe skrev:Kommer cachene opp i kartet slik som den gjør på telefonen? Eks. kan man søke på de 30 nærmeste cachene ut i fra hvor du står, eller får man opp ei liste med masse filer? Liker hvor brukervennlig mobilappen er.
På mine GPS mottakere (Garmin Montana og Dakota) kan jeg få opp cachene på kart, jeg kan vise de i liste sortert på hvor nærme de er eller jeg kan søke i lista (både på tekst, størrelse, type, vanskelighetsgrad osv).

Det er uten tvil bedre batteritid og mer robust innkapsling som tåler vann som er den store fordelen med en dedikert GPS mottaker.
Den har også, som oftest, bedre antenne enn en smart-, eller mindre smart- telefon. Noe som gir deg bedre nøyaktighet i flere tilfeller.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av SDJR » tir 20 nov 2012 15:59

GPS tar imot signalene mye bedre enn en smartmobil. Feks kan jeg med de GPS-ene jeg har hatt bruke de innendørs hjemme og inni bilen (sistnevnte er svært praktiskt), noe som er absulutt utelukket med min Samsung Galaxy smarttelefon. Med telefonen så blir nøyaktigheten elendig så snart jeg kommer i nærheten av høye trær eller bygninger, i tett skog forsvinner signalet helt, mens GPS-en nærmest ikke blir forstyrret. Telefonen bruker ofte lang tid på å slå GPS-en på, mens GPS-en gjør det meget raskt. Med GPS kan jeg geocache i over 15 timer i strekk på et par litium-batterier, mens mobilen sier takk for seg etter 3-4 timer. AA-batterier er tilgjengelig på alle bensinstasjoner, kiosker og matbutikker. Så er det regn og vann da....

Vil du ha det beste verktøyet, få deg en dedikert GPS. Jeg hadde først en rimelig Magellan GC til rett over 1000 kr, men etter noen måneder ville jeg ha noe enda bedre, og kjøpte en Garmin 62s, som jeg er veldig fornøyd med. Den har mye bedre kart, noe som er viktig om man er ute i skogen. Eneste minuset er at den er litt stor og klumpete.

Lykke til med valget, for meg var det veldig lett valg.
Bilde

mojohns6
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tir 06 mar 2012 01:57
Sted:skarnes

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av mojohns6 » tir 20 nov 2012 17:15

Kan trygt anbefale etrex 20. Den har alt du trenger, samtidig som den er liten og hendig. :D
mojohns6

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av thomfre » tir 20 nov 2012 17:46

mojohns6 skrev:Kan trygt anbefale etrex 20. Den har alt du trenger, samtidig som den er liten og hendig. :D
Eller eTrex 30 som er den nye modellen, med både Navstar og Glonass-mottaker.

Garmin Dakota 20 er også en billig og bra GPS mottaker, den har trykkfølsom skjerm og tar ikke store plassen.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

mojohns6
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tir 06 mar 2012 01:57
Sted:skarnes

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av mojohns6 » tir 20 nov 2012 19:59

thomfre skrev:
mojohns6 skrev:Kan trygt anbefale etrex 20. Den har alt du trenger, samtidig som den er liten og hendig. :D
Eller eTrex 30 som er den nye modellen, med både Navstar og Glonass-mottaker.

Garmin Dakota 20 er også en billig og bra GPS mottaker, den har trykkfølsom skjerm og tar ikke store plassen.
eTrex 20 har også glonass. Eneste forskjell jeg kan se er at 30 har elektronisk kompass, barometrisk høydemåler og
mulighet for "enhet til enhet-overføring. Det er jo en prisforskjell på bortimot 500 kr, så det blir jo en vurdering om det
er "verdt det". :D
mojohns6

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av thomfre » tir 20 nov 2012 20:58

mojohns6 skrev:eTrex 20 har også glonass. Eneste forskjell jeg kan se er at 30 har elektronisk kompass, barometrisk høydemåler og
mulighet for "enhet til enhet-overføring. Det er jo en prisforskjell på bortimot 500 kr, så det blir jo en vurdering om det
er "verdt det". :D
Elektronisk kompass er noe man må ha, etter min mening, så helt klart verdt det! :D
Overføring mellom Garmin enheter er også ganske praktisk, men kun hvis du cacher sammen med andre selvfølgelig...

Er det et alternativ å kjøpe brukt?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av hstad » tir 20 nov 2012 22:06

Jeg fant mine første 100 eller så med android, så kjøpte eg garmin og fant ca 150 med den. No i det siste har eg kun brukt iphone. Funker like bra.
Er du på rein cachetur og kan planlegge i forveien har du nok en fordel med dedikert GPS, men for ad hoc caching er smarttelefon å foretrekke.

Konklusjonen min: du trenger egentlig begge deler, men man kommer så langt man vil med kun smartofon:)

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av reodor09 » ons 21 nov 2012 15:48

Jeg har både en Garmin Oregon med trykkfølsom skjerm og en eplefon. Den siste er en G3S og den er
1: Veldig treig til å oppdatere informasjonen etter hvert som jeg beveger meg
2. lite effektiv batterid når den kjører cacheprogrammer. Etter et par timer i felten er den nesten tom
3. Ikke vann- og støtsikker
4. Ikke spesielt nøyaktig. Nyere modeller er antakelig bedre

Den er kjekk til å sjekke bilder og oppdatert informasjon, og dessuten kan man hente opp satelittbilder. Det kan gjøre letingen mer effektiv.
Dessuten finnes det et par uunværlige apper som gjør feltarbeid til en lek. F.eks. GCBuddy, som hjelper til med hjemmeleksen til kæsjer som krever utregning av matteoppgaver (multier, rebuser osv.)

Konklusjon: Du trenger begge deler

GS64
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 27 feb 2012 11:04

Re: Sv: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av GS64 » ons 21 nov 2012 21:05

Jeg har mere end 1000 fund på godt 3 år. Fundet med mobil/Androidfon.
Er altid online.
Har et USB-batteri(PortaPow), som kan lade fonen op, on the go.
Har ikke brug for en dedikeret gps.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Sv: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av krl69 » tor 22 nov 2012 00:31

GS64 skrev:Jeg har mere end 1000 fund på godt 3 år. Fundet med mobil/Androidfon.
Er altid online.
Har et USB-batteri(PortaPow), som kan lade fonen op, on the go.
Har ikke brug for en dedikeret gps.
Blir ikke spesielt imponert om man har tatt 5000 cacher med mobiltelefoner - har man rast igjennom noen PT-er er det vel ikke akkurat GPS-en det står på... :shock: 8)

"Er altid online"? Vel, selv i verdens navle som Larvik finnes det mange områder uten dekning. :shock:

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av hstad » tor 22 nov 2012 08:51

krl69 skrev:
"Er altid online"? Vel, selv i verdens navle som Larvik finnes det mange områder uten dekning. :shock:
Enig, men man trenger ikkje være online heile tida uansett. GPS virker uansett og beskrivelse kan man laste ned hvis det er nødvendig

Svar